YPPk05 Předškolní pedagogika v mezinárodním kontextu PhDr. Irena Borkovcová, MBA Pedagogická fakulta MU v Brně Termíny přednášek 5. 3. 2021 a 12. 3. 2021 Milé studentky, vítám Vás na II. přednášce. Než se uvidíme ☺ Povinný úkol (ve skupině): Seznamte se se strukturou kapitol v publikaci Key Data on Early Childhood Education and Care in Europe – 2019 Edition. Pokuste se popsat systém předškolního vzdělávání a rané péče ve vybrané zemi za pomocí několika Vámi vybraných indikátorů, v těchto oblastech: - řízení segmentu předškolního vzdělávání a rané péče (například samostatný nebo duální systém, typy zařízení a škol atd.), - přístup k předškolnímu vzdělávání (například věk dítěte pro garanci místa, počet hodin dítěte v ECEC atd.), - pracovníci (například kvalifikace a jejich další vzdělávání, počet dětí na učitele atd.), Soustřeďte se na věkovou kategorii dětí od 3 let Připravte si na příští přednášku za skupinu informaci nejdéle na 3 minuty o „svojí“ zemi, kterou budete společně sdílet (ústně nebo mohou být i 1-2 snímky). https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/5816a817-b72a-11e9-9d01-01aa75ed71a1/language- en/format-PDF/source-search Než se uvidíme ☺ Nepovinný úkol (ve skupině): 1. Seznamte se s materiálem Pět klíčových nástrojů politiky (Starting Strong III) ve studijním materiálu. Zamyslete se nad současným stavem systému ECEC v ČR a ohodnoťte stupněm 1–5 indikátory v jednotlivých oblastech. Vyberte oblasti, u kterých se domníváte, že by bylo dobré uskutečnit v systému ECEC v ČR změny a konkretizujte v čem. 2. Zamyslete se nad tím, která z prezentovaných publikací OECD ECEC by mohla být pro Českou republiku inspirací pro realizaci změn a zvyšování kvality předškolního vzdělávání ve Vámi identifikované oblasti (v předchozím úkolu) a proč. Připravte si na příští přednášku za skupinu velmi krátkou informaci nejdéle na 2 minuty. Hodnocení kvality předškolního vzdělávání na úrovni školy v zemích EU  Doporučení Rady EU označuje hodnocení a monitorování jako jednu z pěti oblastí, které jsou pro zajištění vysoce kvalitního ECEC zásadní.  Systémy hodnocení a monitorování v Evropě jsou velmi rozdílné v tom smyslu, že se zúčastněné subjekty, jejich poslání a svoboda, kterou mají při plnění svých úkolů v jednotlivých zemích podstatně liší.  Ne všechny evropské země mají předpisy nebo doporučení týkající se interního hodnocení zařízení ECEC nastaveny.  Předpisy v jednotlivých evropských zemích nastavují pravidla pro vnitřní hodnocení různě. Jsou rozlišovány tři kategorie, které nastavují rámec pro provádění interního hodnocení: volný rámec, střední rámec nebo silný rámec (striktní). Jednotlivé rámce jsou založeny na stupni závaznosti, specifikované frekvenci a uvedeném očekávaném výsledku interního hodnocení. Nastavení rámce pro interní hodnocení v zařízeních ECEC Zapojení rodičů a dětí do hodnocení školy Zdroj: European Commission/EACEA/Eurydice, 2019, s. 127. Důležitá je práce s výstupy interního hodnocení Většina zemí pracuje s výstupy interního hodnocení na úrovni školy  Může poukazovat na silné a slabé stránky, může nastartovat potřebné změny a podpořit všechny zúčastněné v jejich realizaci.  Externí a interní hodnocení by mělo být propojeno a s jejich výstupy se by mělo koherentně pracovat. V některých zemích EU jsou zprávy o interním hodnocení jednotlivých zařízení zasílány orgánům na nejvyšší úrovni. Nástroj sebereflexe v prostředí inkluzivního předškolního vzdělávání Nástroj sebereflexe lze použít pro několik účelů:  poskytování obrazu stavu inkluzivního vzdělávání v daném zařízení;  základ pro diskusi o inkluzi;  popis, formulování a vytvoření prioritních oblastí pro zlepšování inkluzivní praxe. Publikace v češtině | European Agency for Special Needs and Inclusive Education (european-agency.org) Proč sledovat výsledky vzdělávání dětí Zdroj: OECD, 2015, s. 171. Metody sledování a hodnocení výsledků vzdělávání dětí Přímé hodnocení  - testování  - screening Narativní (popisné) hodnocení  Vyprávění příběhů  Portfolia Pozorování  Hodnotící stupnice  Kontrolní soupisy Zdroj: OECD, 2015 International Early Learning and Child Well-being Study – IELS Anglie (Velká Británie), Estonsko, Spojené státy. - navržena tak, aby pomohla zemím posoudit dovednosti a rozvoj jejich dětí, aby pochopily, jak souvisejí se zkušenostmi a pohodou dětí v raném učení, - poskytuje zemím srovnávací údaje o raných dovednostech dětí s cílem pomoci zemím lépe identifikovat faktory, které podporují nebo brání ranému učení dětí, - shrnuje informace o široké škále dětských dovedností, včetně gramotnosti (základní gramotnosti), vznikajících početních dovedností, seberegulace a sociálně-emočních dovedností. . https://www.oecd-ilibrary.org/education/early-learning-and-child-well-being_3990407f-en DĚTI Z VYŠŠÍCH SOCIOEKONOMICKÝCH SKUPIN MĚLY VÝZNAMNĚ SILNĚJŠÍ DOVEDNOSTI Zdroj: THE INTERNATIONAL EARLY LEARNING AND CHILD WELL-BEING STUDY 2020, A Summary of findings. 38 4949 Základní gramotnost Základní početní gramotnost Paměť 1 3 2 64 70 49 Empatie Prosociální chování 35 28 Důvěra 20 Děti z vysokých sociálněekonomických skupin měly významně silnější dovednosti zejména v gramotnosti základní i matematické, v dovednostech pracovních i sociálních. Děti z nízkého socioekonomického zázemí měly větší potíže v učení i behaviorálním chování, obzvláště chlapci. DŮLEŽITÉ JE ČTENÍ DOMA A CÍLENÁ SPOLUPRÁCE RODIČŮ SE ŠKOLOU Základní gramotnost Základní početní gramotnost Prosociální chování 1 3 2 79 26 81 27 30 51 Mající dětské knihy Úzká spolupráce vzdělávací instituce rodiny Důvěra Neruší 23 38 28 12 Zdroj: THE INTERNATIONAL EARLY LEARNING AND CHILD WELL-BEING STUDY 2020, A Summary of findings. PRO PODPORU ZÁKLADNÍ GRAMOTNOSTI JE TŘEBA PODPOROVAT I DOVEDNOSTI SOCIÁLNÍ Základní gramotnost Základní početní gramotnost 1 3 2 79 79 4949 Paměť 59 Empatie 61 Rozumová flexibilita 57 Učení dětí je holistické – provázané a vzájemně se posilující. Jazykové dovednosti pomáhají dětem komunikovat s ostatními a tím budovat prosociální dovednosti a schopnosti samoregulace. A naopak. Děti s vysokou mírou sociálních dovedností mají vyšší skóre i v ostatních oblastech. Děti navštěvující předškolní institucionální vzdělávání mají lepší výsledky zejména v počáteční a početní gramotnosti ZAČÍT POZDĚ ZNAMENÁ ZŮSTAT POZADU - PRO JEDNOTLIVÉ DĚTI A PRO VZDĚLÁVACÍ SYSTÉMY Zdroj: THE INTERNATIONAL EARLY LEARNING AND CHILD WELL-BEING STUDY 2020, A Summary of findings. Základní gramotnost Základní početní gramotnost 1 3 2 13 26 Čísla ukazují rozdíl ve skóre mezi dětmi, které předškolní vzdělávání navštěvovaly a které se ho neúčastnily. AKTIVITY PODPORUJÍCÍ VÝSLEDKY ZNEVÝHODNĚNÝCH DĚTÍ Zdroj: THE INTERNATIONAL EARLY LEARNING AND CHILD WELL-BEING STUDY 2020, A Summary of findings. Děti z nižšího socioekonomického zázemí měly znatelně lepší výsledky, pokud byly podporovány těmito aktivitami: • Docházka do předškolního zařízení/školy • Dostatek dětských knih doma • Každodenní čtení Pozn.: Socioekonomický status odráží socioekonomické postavení rodiny, včetně faktorů jako je povolání rodičů, výše vzdělání apod. Severská cesta – v čem by mohla být pro české mateřské školy inspirací? Děti by měly být aktivními účastníky svého dětství a ne pozorovateli. Dětem musí být dány „kořeny i křídla“. Jan Tore Sanner, norský ministr školství Učitelé a ostatní pracovníci děti sledují a přispívají k jejich perspektivám a zájmu Dialog učitele s dítětem je silně podporován a využíván, stejně tak jako dětské zvídání a objevování. Učitelé jsou vzděláváni a trénováni v dovednostech sledování a rozvíjení dětských perspektiv i zájmů a jejich využívání v pedagogických situacích v každodenním vzdělávacím procesu. Učitelé pracují a připravují se na pedagogickou práci v týmech. Značný prostor je ponechán hře spontánním aktivitám dětí. Dětská hra Rozvoj pohybových dovedností Pedagogicky zacílené činnosti Děti tráví co nejvíce času venku, v přírodě https://ececthenordicway.no/films/ Spolupráce s rodinou Pedagogická praxe včetně formativního charakteru hodnocení a formativního rozvoje dítěte je rozvíjena v kooperaci s rodinou dítěte a jeho domácím prostředím. Spolupráce zahrnuje zohlednění rodičovských očekávání, přání, potřeb a požadavků.Děti Učitelé Rodiče Rodiče a učitelé společně sdílejí zodpovědnost za dětskou spokojenost a rozvoj dítěte, proto na jeho vzdělávání společně spolupracují. Mateřská škola Espira v Oslo Škola věnuje maximální pozornost řízení kvality pedagogického procesu. Hodnocení je prováděno metodou „BLIKK“ → hlavním nástrojem HOSPITACE Zjištění se porovnávají a přijímají se opatření ke zlepšování pedagogických kompetencí jednotlivých učitelů . BLIKK Dvojí hodnocení v mateřské škole Hlavní nástroj: hospitace → zjištění se porovnávají a přijímají se opatření ke zlepšování pedagogických kompetencí jednotlivých učitelů ✓ VLASTNÍ - přímo školka – realizují všichni pedagogičtí pracovníci ✓ EXTERNÍ - v rámci sítě Espira přicházejí hodnotit své kolegy učitelé z jiných MŠ 24 indikátorů kvality → 6 oblastí hodnocení: Péče Hra Formativní rozvoj Učení Přátelství a komunita Komunikace a jazyk Na tvorbě indikátorů se podílejí všichni učitelé → indikátory prakticky orientované, sledovatelné Cílem: zlepšování pedagogických kompetencí každého jednotlivého učitele Práce se závěry z hodnocení (vzdělávací plány, koučink, společná setkání s vedením školy, záměry pro další hodnocení učitele) Všichni ředitelé jsou odpovědni za stálé zlepšování kvality pedagogické práce školy. Kvalita je spatřována primárně v tom, že se profesní dovednosti učitele efektivně odráží v přímé interakci s dětmi. Efektivní využívání nepřímé pedagogické činnosti Formativní hodnocení Vzájemné hospitace Sebehodnoticí činnosti Vzájemné sdílení zkušeností Koučink a mentoring Společné plánování pedagogické práce Společná diagnostika dětí Porady s vedením školy Přechod z preprimárního do primárního vzdělávání Opatření pro usnadnění přechodu z preprimárního do primárního vzdělávání  Podpora jazyků.  Zavedení povinného předškolního vzdělávání.  Sladění vzdělávacích programů  Spolupráce mezi pracovníky ECEC a pracovníky primárního vzdělávání Opatření k usnadnění přechodu dětí do primárního vzdělávání, která mají být provedena na úroveň zařízení Zdroj:European Commission/EACEA/Eurydice 2019, s.101. Hlavní kritéria pro přijetí do školy a odklad školní docházky Zdroj: European Commission/EACEA/Eurydice, 2019, s.105. Podíl dětí s odkladem školní docházky je stále vysoký Podíl dětí 6letých v předškolním vzdělávání na populačním ročníku 6letých (2019/20) KOMUNIKAČNÍ DOVEDNOSTI JSOU V ČR JEDNOU Z HLAVNÍCH PŘÍČIN ODKLADŮ ŠKOLNÍ DOCHÁZKY 0 10 20 30 40 50 60 70 Logopedické vady, opožděný vývoj a poruchy řeči: Celková nezralost: Hlavní příčiny odkladu povinné školní docházky (OPŠD) 30 Záleží na každé mateřské škole, jak svou příležitost uchopí a jak jde svým dětem naproti. Požadavky na zakončení předmětu Seminární práce, v níž student: ➢ Popíše systém předškolního vzdělávání a rané péče ve vybrané zemi Evropské unie v těchto oblastech: - řízení segmentu předškolního vzdělávání a rané péče (například samostatný nebo duální systém, typy zařízení a škol, přechod z preprimárního do primárního vzdělávání atd.), - přístup k předškolnímu vzdělávání (například věk dítěte pro garanci místa, počet hodin dítěte v ECEC atd.), - pracovníci (například kvalifikace a jejich další vzdělávání, počet dětí na učitele atd.), - vzdělávací program (například úrovně kurikula, obsah vzdělávání, pedagogické přístupy, metody hodnocení jeho naplňování, hodnocení výsledků vzdělávání atd.), - hodnocení a monitoring (interní a externí). ➢ Porovná nejvýznamnější rozdíly mezi českým systémem předškolního vzdělávání a systémem předškolního vzdělávání ve vybrané zemí a případně nastíní možnou aplikaci příkladů dobré praxe z vybrané země do českého předškolního vzdělávání. Seminární práce je určena skupinám 3–4 studentů, kteří budou společně zpracovávat informace z jedné vybrané země. Výsledná práce pak již bude dílem každého jednotlivého studenta. Seminární práce by měla mít rozsah 3-5 stran. Země: Anglie, Estonsko, Irsko, Island, Norsko, Švédsko. Zadání (země) je rovnou zadání pro prezentaci do angličtiny, možnost konzultace s vyučující AJ. Literatura Povinná: EURYDICE. (2019). Key Data on Education in Europe 2019. Brussels: Eurydice. Dostupné z https://eacea.ec.europa.eu/nationalpolicies/eurydice/sites/eurydice/files/kd_ecec_2019_report_en_0.pdf, s. 66 –162. Syslová, Z., Borkovcová, I., & Průcha, J. (2014). Péče a vzdělávání dětí v raném věku. Praha: Wolters Kluwer. Kurikula pro předškolní vzdělávání dle zvolené země Děkuji za pozornost PhDr. Irena Borkovcová, MBA Tel.: 728 856 665 Termín vložení seminární práce do odevzdávárny: 20. května 2021