Metoda S.O.L.E Didaktika geografie 2 Radomír Talafa „Nemůžete nikoho nic naučit. Můžete mu nanejvýš pomoci, aby to sám v sobě nalezl.“ Galileo Galilei Zdroj: vlastní foto - výuka SOLE 2016 Co je to S.O.L.E? ● Samoorganizované učební prostředí SOLE (Self Organised Learning Enviroment), ve kterém se děti učí samy ve skupinách (na počítači, s atlasem, s učebnicí, encyklopedií ad.) ● “Učení založené na zvídavosti.” (Enquiry based learning) Zdroj: vlastní foto - výuka SOLE 2016 Jak funguje metoda SOLE? ● na začátku hodiny dostanou žáci “zvídavé otázky”, které se týkají látky, jenž má být za hodinu probrána ● např. Kdo stvořil vesmír? Proč lidé uklouznou na mokrém povrchu? ● třída-žáci pracují bez přítomnosti učitele, který po zadání otázek dětem ze třídy odchází a sleduje práci žáků mimo třídu ● práci žáků řídí studentský manažer (šerif, kapitán) – zvolený spolužáky či učitelem na začátku hodiny, manažer je “spojka” mezi žáky a učitelem Jak funguje metoda SOLE? ● žáci vytváří své „postery“ – prezentace, na práci mají vymezený čas. V závěrečné fázi hodiny prezentují své „odpovědi“, výsledky Zdroj: vlastní foto - výuka SOLE 2015 Jak funguje metoda SOLE? Zdroj: Mitra, S. (2015). SOLE Toolkit: How to bring Self-Organised Learning Environments to your community School in the cloud [online]. Dostupné z: https://www.theschoolinthecloud.org/media/download-sole-toolkit/ Zdroj: vlastní foto - výuka SOLE 2016 Zdroj: Mitra, S. (2015). SOLE Toolkit: How to bring Self-Organised Learning Environments to your community School in the cloud [online]. Dostupné z: https://www.theschoolinthecloud.org/media/download-sole-toolkit/ Rozdíl Role učitele pozorovatel, servisman, moderátor, kouč, faciliátor Zdroj: Mitra, S. (2015). SOLE Toolkit: How to bring SelfOrganised Learning Environments to your community School in the cloud [online]. Dostupné z: https://www.theschoolinthecloud.org/media/download- sole-toolkit/ Zdroj: ct.24.ceskatelevize.cz Co nám řekly děti? „Na S.O.L.E se vždy moc těším“ „Informace si dokážeme vyhledat sami“ „Hodně se toho v S.O.L.E naučíme“ „Učíme se přemýšlet“ „Je to jediná hodina, která mě ve škole baví“ Evaluace - formativní hodnocení vs. sumativní hodnocení - sebereflexe - reflexe učitele - reflexe šerifa - reflexe SOLE vs. frontální výuka Diskuse, feedback 1) Co na to říkáte? 2) Jaké benefity má tato metoda? 3) Co se Vám líbí? 4) Co Vás zaujalo? 5) Kde vidíte kritické místa? 6) Dokážete si představit, že byste to takto zkusili? 7) Co se Vám nezdá? Kde máte pochybnosti 8) Má někdo zájem o SOLE? 9) Jak budete učit v budoucnosti? 10)Jaké didaktické styly se dají uplatnit v SOLE? 11)Vnímáte SOLE jako alternativní učení nebo jako funkční učení? Zdroje: Mitra, S. (2014). The future of schooling: Children and learning at the edge of chaos. Prospects, 2014, Vol. 44, Issue 4, p. 547-558. DOI 10.1007/s11125-014-9327-9. Dostupné z: https://link.springer.com/article/10.1007%2Fs11125-014-9327- 9#citeas. Mitra, S. (2015). SOLE Toolkit: How to bring Self-Organised Learning Environments to your community School in the cloud [online]. Dostupné z: https://www.theschoolinthecloud.org/media/download-sole-toolkit/ Děkuji Vám za pozornost