ROZHLEDY SILVIE KULDOVA IMAGE GEOGRAFIE V EDUKACNiCH DOKUMENTECH: PitiSPEVEK K DISKUSI NAD TEXTEM REVIZE MEZINARODNI CHARTY GEOGRAFICKEHO VZDELA.VANi S. K u I d 0 va: The image of geography in educational documents: contribution to the debate on the revised text of the International Charter on Geographical Education. - Geografie-Sbornik CGS, 113, 1, pp. 61-73 (2008). - The aim of the article is a brief presentation of the content of The International Charter on Geographical Education, Revised 2006 Edition, to sketch selected controversial parts of the draft and thus to stimulate a wider debate on this important geographical document in Czechia. The article focuses on the follOwing questions: 1. Which functions and educational aims are put in geography by the revised edition ofthe Charter and which image ofthe geographical branch is offered to the society in this way? 2. Whether and how this image is different from the current dominant paradigm in the geographical discipline. KEY WORDS: geographical education - subject didactics - International Charter on Geographical Education - environmental and development education. PHspevek byl zpracovan v ramci reseni grantoveho projektu GA UK c. 150007: Uzemni ochrana - bariera nebo nastroj rozvoje lizemi? Uvod Cilem pffspevkuje predstavit pomerne vjznamny, nicmene V Cesku prozatim maIo diskutovany dokument - revizi Mezimirodni charty geografickeho vzdelavani (The International Charter on Geographical Education) - ktery byl formulovan Komisi pro geograficke vzdellivani (Commission on Geographical Education, dale tez Komise) pfi Mezinarodni geograficke unii (IGU). Hlavnim ucelem tohoto sdruzenije sledovat a podporovat vjvoj didaktiky geografie a vjuky zemepisu ve svete (Kiihnlova 1999; http://igu-cge.tamu.edu). Mezinarodni charta geografickeho vzdelavani (dale tez charta) ma pak bYtjakousi smernici, rukoveti v tomto vjukovem predmetu. Prvni zneni charty bylo sestaveno Komisi vedenou Hartwigem Haubrichem a pfijato na 27. mezinarodnim geografickem kongresu ve Washingtonu v srpnu roku 1992. Podrobny rozbor tohoto textu publikovala v Geografri - Sborniku CGS Kiihnlova (1997, srovnej Kiihnlova 1999) a od te doby bylo 0 cinnosti Komise pro geograficke vzdelavam na strankach Geografie pojednano pouze v praci Hynka (2002). Ten informuje, ze v pnlbehu helsinskeho sympozia IGU 6.-10.8.2001 bylo nekolikrat potvrzeno, ze Mezinarodni charta geografickeho vzdelavam je stale zivjm dokumentem, ktery si neklade ani tak za Cll predepisovat svetovj standard geografickeho vzdelavani, jako spise podporovat vjmenu zkusenosti v souvislosti se zmenami a inovacemi v geografickem vzdelavani. 61 Soucasny pfedseda Komise pro geograficke vzdelavani Lex Chalmers inicioval v roce 20051 revizi textu charty z roku 1992 a po - z pohledu ceske strany - nevyrazne debate v ramci Komise a rozsifeni navrhu noveho zneni charty mezi jednotlivce i jednotliva narodni zastoupeni IGU pfijalo tento navrh generalni shromazdeni IGU na regionaIni konferenci v Brisbane v cervenci roku 2006. Text byl dale zvefejnen na internetovych strankach Komise pro geograficke vzdeIavani (http://igu-gge.tamu.edu)2 a vznikla zde snaha podnitit sirsi diskusi nad jeho znenim. Ctenari jsou zadani 0 pfedlozeni reakci na navrh revize pfedsedovi komise, pficemz konecny termin byl na zacatku roku 2007 nove prodlouzen do srpna 2007. Protoze se domnivame, ze institucionalizace (v nejsirsim smyslu slova) jakekoli cinnosti je pro danou cinnost vzdy zasadni, nemel by tento mezinarodni dokument zustat ceskymi geografy nepovsimnut a mel by byt podroben odborne kritice, kterou Komise zada. Proto se v tomto clanku pokusime 0 strucnou analyzu navrhu revize Mezinarodni charty geografickeho vzdelavani, 0 jeho srovnani s pfedchozim textem charty z roku 1992 a dli geografickeho studia. Prispevek bychom radi pojali jako jeden z podnetu k diskusi nad zminenym do- kumentem. Komunikacni pojeti geografickeho vzdeiavani Geograficke vzdelavan(by melo plnit tilohu prostfednika komunikace ve vednim oboru geografie. Reznickova (2006, s. 4) tuto funkci geografickeho vzdelavani pojmenovava jako "aplikaci dosazeneho geografickeho poznani ve sfefe vzdeIavani". 0 komunikacni koncepci oborovjch didaktik pojednavaji napf. Brockmeyerova-Fenclova, Capek, Kotasek (2000), podle nichZ je pfedmetem vjzkumu techto samostatnych vedeckych disciplin proces zprostfedkovani poznatku (vjsledku, metod atd.) v danem oboru od jeho tvUrcu k jeho uzivatelum (jednotlivcum i ceIe spolecnosti). Vjrazem "komunikace" ovsem rozumejme komunikaci oboustrannou, resp. obousmernou, to znamena, ze uzivatele zpetne poptavaji tvurce po urcitych "produktech", a to vedome i nevedome, prostfednictvim sveho kazdodenniho jednani. Veda reaguje na spolecenskou poptavku tim, ze hleda odpovedi na problemy, ktere vetsinu populace nejvice trapi. Kumulace nezodpovezenych otazek a nalezani jejich novjch zpusobu fesenije hnaci silou paradigmatickych promen kazde discipliny, geograficke vzdelavani a geografii nevyjimaje (Kuhn 1997). Ph1dadem muze bjt vjse zmineny paradigmaticky posun (tj. komunikacni koncepce) patrny v poslednich desetiletich v ramci oborovjch didaktik, tedy i geografickeho vzdelavani, kterj kontrastuje s pfedchozim pojetim didaktik (tzv. "malych ved") jako pouhych hranicnich disciplin mezi prislusnYt!l vednim oborem a pedagogickjrni vedami (blize Brockmeyerova-Fenclova, Capek, Kotasek 2000; Slavik 2003). Nicmene proto, aby geograficke vzdelavani vyse zmiiiovanou komunikacni funkci vednmo oboru skutecne plnilo, je nezbytne, aby byly dIe a nasled- 1 Zasadni impuls k revizi Mezinarodni charty geografickeho vzdelavlini pnnesl pnspevek Ley Houtsonenove pfedneseny na sympoziu v Glasgow v roce 2004, v nemz autorka publikovala rysledky rozsahleho setfeni z 22 zemi sveta zamefeneho na stanovisko odborru'ku k textu charty z roku 1992 (The International Charter on Geographical Education. First Draft, 2006). 2 Dokument ke stazeni (format pdf) obsahuje krome navrhu revize take duvody pro revizi a pozadavky na zmenu jednotlirych kapitol. 62 ne obsah vyucovacich predmetu geografie/zemepis na vsech stupnich skol v souladu s nynejSfm prevllidajicim paradigmatem v geografii v Cesku i ve svete (zejmena v edukacne vyspelych zemich). Tato podminka by mela byt dodrzena ve vsech fazich tvorby vzdelavaciho obsahu vyucovacich predmetu, tedy na urovni 1. koncepcnilteoreticke, 2. projektovelpnpravne, 3. realizacni a 4. evaluacni (Brgckmeyerova-Fenclo~a, Capek, Kotasek 2000; Kalhous, Obst a kol. 2002; Reznickova 2003b). Urovni koncepcni nebo tez teoretickou (1) se rozumi stanoveni funkci a obecnych vzdelavacich cilu predmetu geografielzemepis tak, jak je urcuje spolecenska poptavka po vzdelani (Kuldova 2007), a zaroven jak jsou tyto zohledneny ve stanovisku vyznamnych instituci sdry.zujicich geografy (napr. Mezinarodni geograficka unie, v ceskem prostredi Ceska geograficka spolecnost). Na urovni projektovelpnpravne (2) je treba cile a obsah geografie/zemepisu jasne specifikovat v kurikularnich dokumentech (od statni urovne pres uroven jednotlivYch vzdelavacich instituci az do urovne vlastni pripravy ucitele na vyuku) a dale tyto cile promitnout do koncepce ucebnich pomucek (ucebnic a dalSfch textu). Faze realizacni (3) zahrnuje vYuku a uceni. Zde je predevsim nutne vhodne zvolit teorie, formy a metody vyuky vedouci k dosazeni vytycenych cilu (ve 2. fazi). Vyucujici by meljasne formulovat otazky, !ikoly a nejlepe take sdelit vybrane cue, ke kterym vyuka smeruje. Ukolem ~valuacni fazelhodnoceni (4), jez bYva velmi casto podcenovana (blfze napr. Reznickova 2002), je overit efektivitu edukacniho procesu, pficemz hodnoceni je zaroven take stimulem rozvoje osobnosti uciciho se (Dvorakova 2007). Tato posledni faze, evaluacni, rna znacny vliv na mysleni zaku a spolecnosti obecne, nebof to, co se zkousenim ovefuje, je pochopitelne vnimano jako zasadni a dulezite. Na to se jedinec ve svem samostatnem uceni poznatkum daneho vyucovaciho predmetu zameruje a v teto podobe zpravidla vnima i prislusny vedni obor. Image daneho predmetu (zde zemepisu/geografie), a tedy zprostredkovane i materske vedni disciplfny (zde geografie), se ovsem vytvari v prubehu celeho popsaneho procesu tvorby vzdelavaciho obsahu predmetu. Zaci, jejich rodice, ucitele pfipravujici se na vysokych skolach na sve povolani, spolecnost obecne (tedy napriklad i ti, kteri pnmo ci neprimo rozhoduji o podpore jednotlivych vednich oboru: politici, vyznamni zamestnavatele apod.) si vytvareji predstavu 0 jednotlivych vedeckych disciplfnach nejen podle toho, jak je prezentuji vedecke instituce a vedecti pracovnici, ale nemene tez z jejich vlastni zkusenosti z nizsich stupnu skol. Podle toho jsou potom dane disciplfny vnimany jako popisne, zduraznujici jednotlivosti a fakta ci naopak provazanost celku, jako vysoce kreativni, flexibilni cinnosti apod. Tedy laicky receno jak jsou pnslusne vedni obory "(ne)uzitecne" ci "(ne)potrebne" "pro zivot"/pro praxi. Navic je tfeba dodat, ze podle toho, jakou zak ziska zkusenost a jake znalosti, dovednosti a postoje si osvoji (v rodine, v komunite, ve skole, mimo skolu), tak bude jednat ve spolecnosti, ktera bude zase na pnste produkovat dalsi poznat~y a dovednosti, a tim urcovat smer a obsah edukace (tj. i v geografii). Cimz se zpetne dostavame k vlastnimu problemu komunikace v ramci jednotlivych vednich oboru. V nasem pnspevku se zamenme na otazky, jakYm zpusobem muze byt zemepis/geografie nahlfzen(a) v rovine koncepcnflteoreticke. A to jednak ve smyslu, jake funkce a vzdelavaci cue ji pfipisuje nove zverejnene stanovisko mezinarodni obce pro geograficke vzdelavani (Mezinarodni charta geografickeho vzdelavani) a jaky obraz geografickych oborU timto spolecnosti nabizi. 63 A za druhe, zda ajak se tento obraz, muzeme fiei tez identita (image) oboru3, liBi od predmetu a cilu vedni discipliny geografie. Pokusime se zaroveii nastinit posun v cilech a pojeti geografie mezi puvodni chartou geografickeho vzdelavani (1992) a jeji revizi (2006). Povazujeme za dulezite zminit, ze v nekterych pfipadech uzivame pro komparaci revizi charty krome anglickeho originalu z roku 1992 i cesky preklad tohoto dokumeDtu, ktery v plnem zneni publikovala H. Kiihnlova (1999), ack9li se v tomto prekladu vyskytuji urcite nepresnosti. Jedna se vsak 0 text v Cesku rozsirenejsi a uzivanejsi nez anglicky original. Cile a pfedmet studia geografie podle Mezinarodni charty geografickeho vzdehivani: revize 2006 Abychom mohli posoudit, jak se vzdelavaci cile geografie prezentovane Mezinarodni chartou geografickeho vzdelavani lisi od cilu studia samotne vedni diseipliny, musime nejprve definovat, co rozumime predmetem, resp. cilem studia geografie. Jiz tento prvotni krok je znacne obtizny, ne-li temer nemozny, jelikoz geograficke mysleni prodelalo v modernim obdobi (pfiblizne od konce 19. stol.) mnoho paradigmatickych promen, vyznacujicich se casto zcela protichudnjrni tendencemi. Mylna by navic byla predstava, ze jedno paradigma beze zbytku nahrazovalo paradigma predchozi. Soucasny vYzkum v geografri lze oznacit jako multiparadigmaticky, kdy mnoho predchozich koncepci stale silne ovliviiuje soucasne pnstupy k poznavlini reality (HampI1998b, 2006). 0 teto velice slozite problematice pojednava rada praci (prehledove napr. Hampl 1998a, 1998b; Sykora ed. 1993; Cloke, Philo, Sadler 1991; Holt-Jensen 1999; Johnston 1997), ovsem obecne uznavany nazor na to, co je cilem studia geografie, bychom hledali marne. Podrobnejsi diskuse uvedenych skutecnosti vsak neni cilem naseho pfispevku, ackoli neuspokojive zodpovezeni techto i jinych otazek vede k nemoznosti zajisteni zakladni podminky, tedy aby "cile a obsah vyucovacich predmetu geografie/zemepis na vsech stupn{ch skol byly v souladu s nynejsim prevladajicim paradigmatem v geografii v Cesku i ve svete". Za urcujici tedy vezmeme definiei geografie, z niz vychazeji autofi charty a kterou uvadeji na s. 7: "Geografie je disciplina, ktera se snazi vysvetlit charakter mist a rozmisteni jew a udalosti, jak se vyskytuji na zemskem povrchu a jak jej promenuji. Geografie studuje vzajemne pusobeni (interakce) cloveka a prostredi v podminkach speeifickych (jedinecnych) mist a poloh. Krome jejiho ustredniho zajmu 0 prostor a misto je charakteristicka svoji predmetovou sift, metodickou sift, ochotou propojovat poznatky ostatnich vednich diseiplin a zajmem na budoucim utvareni vztahu mezi lidmi a pro- stfedim."4 3 Pojem "identita oboru" nebo "image oboru" je parafrazi na "identitu regionu" podle konceptu Paasiho (1986), ktery definuje identitu regionu (jednu ze dvou dimenzi regiomilni identity) jako image regionu, tedy jak je dany region vniman z vnejsku (blize Chromy 2003; Kuldova 2005). 4 V anglickem originale: "Geography is the discipline which seeks to explain the character of places and the distribution of features and events as they occur and change the surface ofthe Earth. Geography is concerned with human - environment interactions in the context of specific places and locations. In addition to its central concern with space andplace, it is characterised by a breadth of study, a range of methodologies, a willingness to synthesize workfrom other disciplines and an interest in the future of people - environment relationships." 64 Tato definice, pres nektere zmeny, zustava ve svem jadre stejna jako v textu z roku 1992. Jeden z rozdilu najdeme v casti "snaZi se vysvetlit rozmisteni jew a udaIosti", kdy puvodni dokument navic uvadel "rozmisteni lidi" ("people"), coz znelo v danem obecnem kontextu ph1is konkretne (vhodnejsi by jiz puvodne bylo napnklad "rozmisteni lidskych aktivit", kdy sledovani prostorovYch charakteristik obyvatelstva je vice prostredek, zastupny ukazatel pro hodnoceni zmen sociaInegeograficke organizace prostoru - viz napr. Hampl, Gardavsky, Kuhnl 1987). Otazkou zustava, zda by nebylo vhodnejsi termin "features" prelozit namisto ,jev" naph1dadjako "charakteristika", pricemz ale preklad prvotniho textu z roku 1992 ve zneni "geografie (oo.) se snazi charakterizovat rUzna uzemi vcetne rozmisteni (lidi), jevu a udalosti" (Kuhnlova 1999, s. 121) nepovazujeme za vYstizny, neboi existuje jisty rozdil mezi "charakterizovanim" a "vysvetlenim rozmisteni". Zatimco cesky preklad navozuje vice dojem idiografickeho popisu jedinecnosti, anglickou formulaci lze chapat jako usili 0 nalezeni spolecnych rysu rUznych uzemi, urcite opakovatelnosti, pravidelnosti. K tomu naph1dad vhodne poznamenava Kucera (2007, s. 15): Pravidelnosti nam take pomahaji orientovat se v okolnim svete. "KaMe misto je sice specificke, ale vsechna nejsou tak jedinecna, aby nemela nic spolec- neho." Dale lze konstatovat, ze shoda mezi puvodnim dokumentem a jeho revizi panuje take v obecnych cilech (ukolech) charty. Temi jsou: 1. uvest hlavni vyzvy, kterym globalni spolecnost celi, a objasnit, jak na ne nahlizi geografie; 2. nastinit klicove geograficke koncepty a ukazat, jak souviseji s edukacnimi potrebami jednotlivct1; 3. charta popisuje dt1lezitost geografickeho vzdeIavani, ktere si narokuje bYt soucasti vzdeIavani k zodpovednemu obcanstvi; 4. charta poskytuje smernice v geografickem vzdelavani a jejich realizaci ve vsech etapach zivota (v celozivotnim vzdelavani); 5. charta prosazuje dt1lezitost pokracovani vYzkumu na poli geografickeho vzdelavani a zdt1raziluje dt1lezitost mezinarodniho pnjeti a spoluprace nad revidovanJrn dokumentem (The International Charter on Geographical Education. Revised 2006 Edition, s. 6) V poradi nasledujici kapitola charty "Vyzvy a odpovedi" (Challenges and Responses) rozvadi vYse uvedeny prvni hlavni ukol, tj. predstavuje (podle twrct1) hlavni problemy soucasneho sveta, kterym lidstvo cell a ktere by meIi geografove vhodne uchopit, jeIikoz temata maji "silnou geografickou dimenzi na mnoha rUznych mentkovYch urovnich" (s. 6). Dany soupis temat tedy chapeme jako zasadni obsah geografickeho vzdelavani i geografickeho studia obecne. AckoIi tento oddil prosel oproti pt1vodni verzi z roku 1992 vYznamnymi zmenami, je nutne k nemu zminit nekoIik dt1lezitych vYhrad. Soupis temat byl v revizi charty nove systematicky5 usporadan od fyzickogeografickych k socialnegeografickym (humannim) probIemt1m, k cemuz predseda Komise pro geograficke vzdelavani poznamenava: ,,AckoIi jsme timto uspofadanim seznamu ztratili integrujici charakter geografickeho studia, pracujeme s ph1isnou sin temat, a proto se nam uvedena posloupnost zda vhodnejsi" (Reading notes for the 2006 Charter, s. 3). Nutno dodat, ze proti vYctu v predchozim dokumentu usiluji nektera temata 0 vetsi provazanost a sin a ve sve podstate propojuji jak slozky fyzicke, tak humanni geografie. NaphKlad pojmy "chudoba", "negramotnost" ci "land use" uvadene v charte z roku 1992 nyni nahradily podle terminologie J. S. Brunera (viz Pasch a kol. 5 Systematicky pi'istup je inspirovan nemeckou skolou regionaIni geografie (20., 30. leta 20. stol.), konkretne HettnerovYm pi'istupem ke krajine (duraz na tzv. chorologicke!prostorove usporadani krajiny), kterou popisoval ve vrstvach od orografie az ke strukture hospodarskych vazeb v urcitem prostoru (Holt-Jensen 1999). 65 1998; Skalkova 2007) spise principy: "globalni a lokalni procesy a struktury vedouci k chudobe", resp. "pnstup ke vzdEHani" a "konflikty ve vyuzivani uzemi". Presto zustava otazkou, zda je vhodne vzdat se integrujiciho charakteru geografickeho studia a zda tento wbec vyplYv'al z predchoziho ryctu temat z roku 1992. V obou pnpadech lze ke zminenym tematum namitnout, ze jsou podana antropocentricky, tedy spise z pohledu lidstvo versus zivotni prostredi (tedy dualisticky), nezli lidstvo ve svem zivotnim prostredi (vice monisticke). Takove pojeti vsak odpovida v charte uvedene definici geografie (viz ryse), kde se hovon 0 vzajemne interakci cloveka a prostredi, tedy ne ,jeho" prostredi, jehoz je clovek soucasti, ale neceho, vuci cemu se vymezuje (k tomu napr. Tress, Tress 2001). Dale toto usporadani logicky vyplYv'a z uvozeni daneho ryctu temat (s. 6), tedy "reseni hlavnich problemu soucasneho sveta vyzaduje plnou angazovanost lidi vsech generaci", v anglickem originaIe: "The resolution of major issues facing our world requires the full commitment of people of all generations." Konecne je nutne zminit, ze obsah geografickeho studia, resp. kurikula je zde formulovan z hlediska problemove orientovaneho pnstupu k tematickemu studiu (viz Kasikova 2007b), tj. pnstupu kdy puvodni obsah systematicky usporadanych tematickych bloku venovanych zakladum fyzicke, socialnilhumanni geografie a kartografie je rozclenen do tematickych celku zamerenych na ryznamne problemy, jez spolecnost resi, a do regionaIne geografickych celku, na jejichZ urovni spolecnost problemy resi (blize viz Kiihnlova 1997). Samotna problemove orientovana koncepce kurikula se pro ceske geograficke vzdelavani jevijako velmi inspirativni, mimo jine z pohledu, jak obsahnout ve yYuce geografie/zemepisu pn omezenem case velmi siroke penzum osvojovanych znalosti a dovednosti. Navic nutno poznamenat, ze termin "problem" nemusi nutne vyjadrovat cosi krizoveho, negativniho (globaIni klimaticke zmeny, chudoba ve svete apod.). "Problemem"/problematikou muzeme rozumet i otazku ,jak ziji lide na pobrezi - na ph1dade Islandu" (Kiihnlova 1997)...vyuziti symbolu mistalregionu v reklame (viz Massey, Jess eds. 1995) atd. Casteji pouzivane "uzke" vymezeni obsahu pojmu "problem" se pak stava pncinou mnohdy ph1is jednostranneho zajmu geografie a zemepisu 0 jevy katastroficke ci konfliktni povahy proti "beznym" probihajicim procesum (napr. tema pudni eroze versus utvareni zemskeho povrchu). Problemove orientovany pnstup ve yYuce geografielzemepisu take predpokIada zasvecenost vyucujiciho v tom, ze krome predstaveni "problemu" musi dany jev nebo proces zaramovat do sirSich souvislosti (etnicke konflikty - diferenciace regionu z hlediska etnicke struktury populace; nasledky zemetreseni - zemetreseni jako bezny endogenni proces utvareni zemskeho povrchu) a vysvetlit, jak se napr. extrem odlisuje od normalu (desertifikace urychlena nadmernou pastvou), coz nemusi bYt v edukacne mene vyspelych zemich samozrejmosti. Obecne revize charty proti puvodni verzi dokumentu vice zduraziiuje potreby reseni celosvetorych spolecenskych a environmentaInich problemu (nicmene kapitola "Environmentalni a rozvojove vzdelavani"6 mela sve zastoupe- 6 Koncept tzv. rozvojoveho vzdelavlini, tedy vzdelavlini 0 spolecensko-ekonomickych globalnich problemech, v Cesku vhodne rozpracovava napr. v podobe globalniho rozvojoveho vzdelavani vzdelavaci program Varianty spolecnosti Clovek v tisni (www.clovekvtisnLcz) a definuje jej jako: "GloMlni rozvojove vzdelavani (GRV) informuje 0 problemech dlouhodobe chudoby a zivotech lidi v ,rozvinutych' a v ,rozvojovYch' zemich, rozviji dovednosti a podporuje hodnoty a postoje, ktere umoznuji lidem aktivne se podilet na reseni problemu na mistni, regionaIni, narodni a mezinarodni urovnL GRV take smeruje k pftjeti zodpovednosti za vytvareni sveta, kde maji vsichni lide moznost zit dustojny zivot podle svYch predstav." 66 ni jiz v prvni verzi z roku 1992). Vyse zmiiiovane "promeny prostoru" a "interakce mezi clovekem ajeho zivotnim prostredim" se stavaji klicovymi pojmy revize charty7. Tento trend odpovida stale vzrustajici potrebe reseni environmentalnich problemu a vyzkumujejich pncin a dusledku (viz napriklad vznik vedniho oboru environmentalni dejiny - blize Chromy 2004; Jelecek 2007; Winiwarter a kol. 2004). Zaverem je treba upozornit na skutecnost, ze vyber zmiiiovanych temat, kterymi by se geografie mela zabjvat, neni v textu dostatecne oduvodnen. Za uspokojive vysvetleni rozhodne nemuzeme povazovat Chalmersuv vyrok: Ozjvaly se hlasy pro zarazeni temat jako terorismus, vyzkum uprchlictvi a zneuzivani lidskych pray. Ackoli se temito problemy geografove zabjvaji, jsou to obecna temata pro vzdelavani. Uznavame jejich dulezitost, ale nenarokujeme si je jako klicova geograficka temata. Odkazeme na ne v oddile Geografie v sirsim kontextu vzdeIavani (Reading notes for the 2006 Charter). Kdybychom toto tvrzeni vzali jako vysvetlujici, jaky je potom duvod zahrnovat mezi problemy, jez rna resit vyhradne geografie, "kriminalita" nebo "otazky nerovnopravnosti"? Cile geografickeho vzdehivani podle Mezinarodni charty geografickeho vzdelavani: revize 2006 v predchozi kapitole jsme se zabjvali cili a predmetem geografickeho studia, ktery podava Mezinarodni charta geografickeho vzdelavani. Nyni se zamerime na vzdelavaci cue geografie/zemepisu prezentovane v charM. Nami sledovany dokument obsahuje kapitolu, jez se nazjva "Pnnos geografie pro vzdelavani jedince" ("The Contribution of Geography to the education of the individual"; puvodni nazev z roku 1992: "The Contribution of Geography to Education"; prelozeny Ktihnlovou 1997 jako "Vzdelavaci vYznam geografie"). V teto casti bychom meli najit odpoved' na otazku: Proc je geografie a vzdelavani vV geografii dulezite pro kazdeho jedince? Prenesene pak (upraveno podle Reznickova 2002, 2007): Co by melo bjt poslanim geografickeho vzdelavani na pocatku 21. stoleti? Co potrebuje dnesni (nejen) mlady clovek vedet a umet? A proto z hlediska evaluace: Co ocekavame, ze si jedinec behem urcite etapy vzdelavani osvojil? V charte z roku 1992 i 2006 se sleduje zvlast vzdelavaci vyznam geografie v oblasti 1. vedomosti a porozumeni ("knowledge and understanding"), 2. dovednosti ("skills") a 3. postoju a hodnot ("attitudes and values"); tj. tradicni deleni slozek uciva - blize napr. Kalhous, Obst a kot. (2002). Soupis specifickych geografickychlzemepisnych kompetenci (blize Reznickova 2002, 2003a, 2005), ktere by si meli zaci podle autoru charty z roku 1992 studiem geografie/zemepisu osvojit, uvadi podrobne Ktihnlova (1997). V domene znalostni jimi i v revizi charty zustavaji predevsim porozumeni ruznYm geografickYm systemum vcetne odlisnych kulturnich aspektu prostredi, tedy porozumeni rozdilnym zpusobum utvareni zivotnich podminek podle rozdunosti kulturnich hodnot, viry, technickych, hospodarskych a politickych systemu apod. Proti roku 1992 je v nynejSim dokumentu dale posilena jiz zmiiiovana problemova koncepce vyucovani a to krome jineho apelem na dovednost aplikace po- 7 Revize charty rnirno jine uvadi na s. 7-8 definice "hlavnich geografickych pojrnUikonceptu", kterymijsou podle tvu.rcu dokurnentu: poloha a rozsireni; rnisto; vztahy rnezi clovekern a prostredirn; prostorove interakce; regiony. 67 znatku v praxi a interpretaci dat. Z hlediska osvojovani postoju a hodnot se nove pfipomina potreba ochrany (nikoli konzervace) mistnfch kultur v souvislosti s globalizaci (te se revize charty dotyka casteji nez starsi verze dokumentu, kde se vice objevovalo slovo "internacionalizace"), resp. oceneni diverzity zemskeho povrchu. Zde puvodni verze charty uvadela "rozmanitost prirodnich a antropogennich/humannich charakteristik" (v anglickem originaIu "variety of natural and human characteristics"), zatimco revize pouziva souhrnny vyraz "rozmanitost prostredf" ("variety of environments"), coz lze chapat jako snahu 0 vyrovnani se s dualismem v geografii a jeji pozici na rozhrani pnrodnich a spolecenskych ved. Aktualizace textu se projevila take v domene dovednosti, kde se objevuje pozadavek na zvladnuti minimalne uzivatelske urovne v praci s geografickymi informacnimi systemy (GIS). Jejich uzivani jeste nebylo v roce 1992 vseobecne rozSfrene, jako je tomu v soucasne dohe v edukacne vyspelych zemich (pozn.: zaroven by melo bYt zohledneno, ze v mnohych zemich sveta neni k podobnJm technologifm pnstup vzdy samozrejmostf). Obdobne se do vyctu zakladnich metod sheru dat v terenu dostavaji puvodne sociologicke metody - dotazovani a interview. VZrUstajici podil prace s kvalitativnimi daty je v souladu s post-pozitivistickymi pristupy v geografii, priblizne od 70. let 20. stoI. (viz napr. Hampl 1998a; Holt-Jensen 1999 aj.). Starsi i novejsi verze charty geografickeho vzdelavani uprednostnuje tzv. produktivni metody (Valisova 2007), pfi nichZje zak v edukacnim procesu aktivnim ucastnikem, nikoli pouze pasivnim prijemcem. Tyto aktivni zpusoby poznavani reality (Kuhnlova 1999) by mely zaky podnecovat k nasledujicim cinnostem a myslenkovJm operacim (The International Charter on Geographical Education. Revised 2006 Edition, s. 9): ,,1. klast si geograficke otazky, rozpoznavat geograficke problemy 2. sbirat a usporadavat (strukturovat) kvalitativni a kvantitativni informace (data) 3. zpracovavat, vyhodnocovat a interpretovat informace (data) 4. generalizovat (provadet generalizace) 5. hodnotitlposuzovat alternativni reseni s uvazovanim sirsich podminenosti, (pozn. zejmena ve smyslu tzv. kulturniho relativismu, resp. hermeneutiky - blize Blazek, Uhlif 2002; www.clovekvtisnLcz) 6. provadet rozhodnuti na zaklade podkladUldukazu 7. spolupracovat v tymu (pozn. ve smyslu kooperativnmo vyucovani - blize Kasikova 2007a) 8. jednat v souladu s postoji, ktere student (zak) zastavaJdeklaruje." 8 Jedna se 0 obecne kompetence, tedy takove, jez si mohou zaci osvojit i jinak nez prostrednictvim geografickeho vzdelavani. Bod 1 (potazmo 5) vsak do jiste miry zastupuje take specificke geograficke!zemepisne kompetence. Podle ceskeho prekladu puvodni verze dokumentu (viz Kuhnlova 1999, s. 123) by mel vJcet cinnosti a myslenkovych operaci zahrnovat navic polozku "dopracovat se k urcitym pravidelnostem", ktera pak v revizi charty chybi. Toto slovni spojeni vsak vzniklo nedopatrenim nepresnym prekladem. Nicmene prave vyslovne upozorneni na potrebu hledani spolecnych charakteristik regionu, opakovatelnosti jevu a urcitych pravidelnostf v geografii ve sledovanem 8 V anglickem originale: ,,1. identify geographic questions and issues; 2. collect and structure qualitative and quantitative information; 3. process, evaluate and interpret information; 4. develop generalisations; 5. assess alternatives with respect to their own position; 6. make decisions on the basis of evidence; 7. work co-operatively in team situations; 8. behave consistently with declared attitudes." 68 dokumentu do jiste miry skutecne chybi. Ackoli je mnohdy nachazeni pravidelnosti v post-pozitivistickem obdobi geografie opomijeno, pfipadne na nej predstavitele nekterych paradigmatickych smeru zcela rezignuji (blize napr. Hampl 1998a, 2006), sklouzavani jakekoli vedy k pouhe popisnosti a zkoumani jedinecnych, neopakovatelnych jevu vyvoiava pochybnost 0 nezastupitelnosti dane vedy a predevsim 0 jejim smyslu. Chceme-li vysvetlit existenci urcitych jew a procesu, potrebujeme nejprve odhalit jejich zakonitosti (pravidelnosti). Pntom objasneni pravidelnosti v nepravidelnosti (diferenciaci), charakteristickych pro geografii, by podle Hampla (2006, s. 391) mohlo "zmenit zjednodusene definovani geografie z ,vedy 0 rozmisteni' na ,vedu 0 diferenciaci'." Obdobne v ocich mnohych akteru edukace (tvurcu kurikularnich dokumentu i ucebnich textu, pedagogil) v Cesku, a tudiz nasledne i Zliku a siroke verejnosti dosud pretrvava predstava, ze zemepis podava pouze prehled 0 rozlozeni pfirodnich systemu a rozmisteni lidskych aktivit v mefitkove ruznych regionech (Kiihnlova 1997)9. Nemame v umyslu tvrdit, ze Mezinarodni charta geografickeho vzdeiavani je syYm zamerenim idiograficka, z vYse zminenych duvodu vsak za takovou muze bYt povazovana v prostredi odlisnem tomu, v nemz vznikala. Zav~r Nas pfispevek si neklade za cil pnnest vycerpavajici rozbor revize Mezinarodni charty geografickeho vzdelavani, nybd poukazat na existenci diskutabilnich bodu v ramci zkoumaneho dokumentu. Otazek a problemu se v souvislosti s geografickYm vzdeiavanim nabizi nespocet a jen nepatrny zIomek z nich pnnasi nas text. Byli bychom radi, kdyby nase pojednani dalo ceskYm geografUm a ucitelum geografie podnet k sirsi diskusi tohoto, pro geografy jiste nezanedbatelneho, mezinarodniho dokumentu. Duleziteho proto, ze skYta ucitelum na celem svete rukove£ pro yYuku zemepisuigeografie, vyjadfuje stanovisko geografu ohledne toho, co je poslanim geografickeho vzdelavani, co rozumime zasadami tzv. geograficke gramotnosti, a zaroven take - podle komunikacni koncepce oborovYch didaktik - co je predmetem a cHern vedni discipliny geografie. Proto by mel obraz geografie podavany ve sledovanem dokumentu odpovidat dominantnimu paradigmatu v soucasne geografii. Z tohoto hlediska se zda bYt revize Mezinarodni charty geografickeho vzdelavani modernim dokumentem, ackoli pn reseni daneho problemu zaroven vyvstava otazka, jake paradigma dnes v geograficke vede prevlada a co presne je predmetem geografickeho studia. Charta nabizi obraz geografie a geografickeho vzdelavani jako oblasti lidskeho poznani, prostrednictvim niz se clovek snazi porozumet diferenciaci sveta, jednotlivYch regionu a ruznych druhu prostredi. Pomaha mu orientovat se a rozhodovat se v prostredi a vnimat slozitost sveta, souvislosti jew a procesu na vsech meritkovYch urovnich od lokalni po globalni. VYuka geografie/zemepisu muze zaroven pnspet naphKlad k osvojeni dovednosti kritickeho posouzeni ruznych informaci a pochopitelne i dovednosti prace s mapou, pfipadne s geografickymi informacnimi systemy. 9 Nepochopeni pfedmetu geografie se mimo jine projevilo i v zafazeni ryukoveho pfedmetu zemepis mezi pnrodni vlidy v nimci norych ceskych kurikuhirnich dokumentu (viz Ramcory vzdelavaci program pro zakladni vzdelavani 2005 a Ramcory vzdelavaci program pro gymnazia 2006). 69 TakovY image oboru je pIne v souladu s definici geografie uvedene v charteo Podle naseho nazoru vsak zminena definice vystihuje opet vice obsah geografickeho studia a mene jasne jiz hovon 0 pfedmetu vedni discipliny. Jako inspirativni se v tomto ohledujevi napfiklad wok Hampla (1998a). Podle neho by pfedmetem geografie, jakozto komplexni vedy, melo bjt zkoumani celkove organizace komplexu a vnejsich interakci elementu (tj. nezivYch elementu, organismu atd.), pficemz by se melD odhlizet od vnitfnich podminenosti techto elementu. Vnitfnimi podminenostmi elementu se totiz zabYvaji vedy tzv. elementarni (napf. biologie), ktere by naopak nemely blize zkoumat vnejsi prostfedi (podminenosti), v nemz se elementy vyskytuji. Uvedena definice lepe vystihuje pfedmet studia geografie a objasnuje nezastupitelnost teto vedni discipliny v systemu ved. UrCite nejasnosti panuji v revizi (i puvodni verzi) charty naphKlad take pfi vymezovani pro geografii klicovYch temat v ramci pfedmetu studia. Mimo jine by bylo vhodne uvazit, zda by nemel dany vYcet zahrnovat take jine problemy obecnejsi povahy ci mene "konfliktni", nez je tomu u takto podaneho soupisu aktualnich hrozeb, jimz lidstvo celi, ackoli potfeba jejich feseni je ne- zpochybnitelna. Pfes zminene pfipominky je i pro ceske skolstvi revize Mezinarodni charty geografickeho vzdelavani (by! v soucasne rozpracovane podobe) dokumentem hodnym nasledovani. Musime bohuzel konstatovat, ze mnohe podnety k tvorbe koncepce geografickeho vzdelavani, ktere Kuhnlova (1997) zminuje pfi rozboru pfedchazejici verze charty z roku 1992, zustavaji dodnes v prostfedi ceskeho skolstvi nenaplneny. Prohloubeni environmentalni pnpravy zaku, ph1ezitost k poznavani mistniho regionu a formovani vztahu k nemu, vYchovny vliv vYuky zemepisu na pfijimani zivotnich hodnot, pojmy jako multikulturni vYchova, rozvojove vzdelavani jsou sice do urcite miry projektove zakotveny v nOvYch kurikularnich dokumentech statni urovne (ramcovYch vzdelavacich programech). Nyni ovsem nejvice zalezi na tom, v jake podobe se promitnou do vzdelavacich dokumentu skolni (nestatni) urovne (skolnich vzdelavacich programu jednotlivYch vzdelavacich zanzeni), a pfedevsim v jake kvalite a v jakem pojeti bude koncepcne a projektove proklamovana vYuka nakonec realizovana v praxi. Zaverem jeste uvedme, ze mnohe z cilu geografickeho vzdelavani, ktere si klade revize Mezinarodni charty geografickeho vz;delavani, jso,u pozadovany i jinym mezinarodnim dokumentem, konkretne Clankem 29 Umluvy 0 pravech ditete 1989 (cit. v Kalhous, Obst a kol. 2002, s. 89) v nasledujici podobe: "Cilem vzdelavani je: pIny rozvoj osobnosti kaZdeho ditete, jeho nadani, psychickych a fyzickych schopnosti rozvinout u ditete uctu k zakladnim lidskYm pravilm a svobodam a zasadam Charty Spojenych narodu ucta ke svYm vlastnim kofenum - rodicum, vlastni kulturni identite, jazyku, narodnim hodnotam, ale rovnez k civilizacim odlisnych od vlastni pnprava pro zodpovedny zivot ve svobodne spolecnosti v duchu porozumeni, miru, snasenlivosti, rovnosti pohlavi a pfatelstvi mezi narody a rUznymi skupinami ucta k pnrodnimu prostfedi." Pokud rna na takto pojate vzdelavani pravo kaZde dite na Zemi, meli bychom tato prava ctit a dodrzovat. 70 Literatura: BLAZEK, J., UHLf~, D. (2002): 1)orieJegionalniho rozv9je. Karolinum, Praha, 211 s. BROCKMEYEROVA-FENCLOVA, J., CAPEK, V., KOTASEK, J. (2000): Oborove didaktiky jako samostatne vedecke discipliny. Pedagogika, XLX, c. 1, s. 23-37. CLOKE, P., PHILO, C., SADLER, D. (1991): Introduciton: Changing Approaches to Human Geography. In: Cloke, P., Philo, C., Sadler, D.: Approaching Human Geography. Chapv man, London, s. 1-27. v Clovek v tisni - spolecnost ph Ceske televizi, o. p. s - internetove stranky obecne prospesnevspolecngsti, http://www.clovekvtisni.cz (9.6.2007). DVORAKOVA, M. (2007): Hodnoceni ve vyucovani. In: Valisova, A, Kasikova, H. a koI.: Pedagogika pro ucitele. Grada, Praha, s. 243-259. HAMPL, M. (1998a): Realita, spolecnost a geograficka organizace: hledani integralniho raduo Karolinum, Praha, 110 S. HAMPL, M. (1998b): Vyzkumne trendy v socialni geografii. Geografie-Sbornik CGS, 103, C. 4, S. 437-444. HAMPL, M. (2006): Socialni geografie: prom§iny tematicke orientace i pretrvavani rychozich problemu studia. Gfografi~~Sbornik CGS, 111, C. 4, S. 382-400. HAMPL, M", GARDAVSKY, V., KUHNL, K. (1987): Regionalni struktura a vJvoj systemu osidleni CSR. UK, Praha, 255 S. HOLT-JENSEN, A (1999): Geography: history and concepts. A student's guide. London, Sage, 228 S. v HYNEK, A (2002): '{yzvy helsinskeho sympozia IGU pro Ceske geograficke vzdelavani. Geografi~-Sbornik CGS, 107, C. 4, S. 396-406. CHROMY, P. (2003): Formovani regionalni identity: nezbytna soucast geografickych ryzkumu. In: Jancak, V., Chromy, P., Marada, M. (eds.): Geografie na cestach poznani. UK v Praze, PrF, KSGRR, Praha, S. 163-178. CHROMY, P. (2004): Historicka a kulturni geografie a nove pnstupy v regionalnim studiu. Dizertacni prace. Univerzita Karlova v Praze, Prirodovedecka fakulta, katedra socialni geografie a regionalniho rozvoje, Praha, 60 S.+ pnI. JELECEK, L. (2007): Environmentalizace vedy, geografie a historicke geografie: environmentalni dejiny a vyzkum zmen land use Ceska v 19. a 20. stoleti. Klaudyan, 4, C. 1, s.20-28. JOHNSTON, R. J. (1997): Geography and Geographers. Anglo-American Human Geograph); Since, 1945. Arnold, London, 475 S. KASIKOVA, H. (2007a): Kooperativni uceni. In: Valisova, A., Kasikova, H. a koI.: Pedagogi~a pro,ucitele. Grada, Praha, S. 183-188. KASIKOVA, H. (2007b): Vyucovani ajeho podoby. In: Valisova, A Kasikova, H. a koI.: Pedagogika pro ucitele. Grada, Praha, s,; 121-124. KALHOUS, Z., OBST, O. a koI. (2002): Skolni didaktika. Portal, Praha, 447 S. Komise pro geograficke vzdelavani IGU - internetove stranky, http://igu-cge.tamu.edu Q5.6.2007). KUCERA, Z. (2007): Historicka geografie mezi geografii a historiografii. Historicka geografie, 34, S. 9-19. Kl!HN, T. S, (1997): Struktura vedeckych revoluci. OIKOYMENH, Praha, 206 S. KUHNLOVA, H. (1997): R~flexe svetorych trendu v pojeti a ogsahu perspektivniho geo"grafickeh9 vzdelavani v Ceske republice. Geografie-Sbornik CGS, 102, C. 3, S. 161-174. KUHNLOYA, H. (1999): Kapitoly z didaktiky geografie. Karolinum, Praha, 145 S. KULDOVA, S. (2005): Pnspevek ke kulturnegeografickemu ryzkumu: mozposti hodnoceni kulturnich aspektu pomoci statistickych metod. Geografie-Sbornik CGS, 110, c. 4, s.300-314. KULDOvA, S. (2007): Geographical Education in the Context of Changing Society's Role in the Education Process. Sbornik z 15. mezinarodni geograficke konference Geograficke aspekty stredoevropskeho prostoru, Brno, 13. 9. 2007 (v tisku) MASSEY, D., JESS, P., eds. (1995): A Place in the World? Oxford University Press, Oxford, 247 S. PAASI, A (1986): The institutionalization of regions: a theoretical framework for understanding the emergence of regions and the constitution of regional identity. Fennia, 164, C. 1, S. 105-146. PASCH, M. a koI. (1998): Od vzdelavaciho programu k vyucovaci hodine. Portal, Praha, 416 S. 71 RamcovY vzdelavaci program pro zakladni vzdelavani. Vyzkumny listav pedagogicky v Praze, Praha, 2005, 126 s. (stazeno z www.vuppraha.cz/index.php?op=sections&sid=367). Reading notes for the 2006 CGE Charter on Geographical Education. 2 s. (stazeno z iguv cge.J~mu.e4u). REZNICKOVA, D. (2002): Tvorba evaluacpich geografickych standardu. In; Balej, M., Pest9va, J. (eds.): Vzdelavani zemepisem. CGS, Univerzita J. E. Purkyne v Usti nad Labem, v UstpJ nad J,.abem, s. 30-38. REZNICKOVA, D.J2003a): Geograficke dovednosti, jejich specifikace a kategorizace. Geov gra(i~-Sbor,nik CGS, 108, C. 2, s. 146-163. REZNICKOVA, D. (2003b): Jak podpoiit vYukou zemepisu mysleni zakU? In: Jancak, V., Chromy, P., Marada, M. (eds.): Geografie na cestach poznani. UK v Praze, PfF, KSGRR, v PraPva, s. H~-29. , REZNICKOVA, D. (2005): Uvaha nad praci Roberta Stradlinga: Jak ucit evropske dejiny 20. stoleti? aneb spolecne otazky vYuky dejepisu a zemepisu. Wiadomosci Historyczne v (v t!Svku; st~zeno z www.msmt.cziFilesIHTMlNHZapiszeseminarex.htm). REZNICKOVA, D. (2006): Teoreticke a metodologicke otazky geografickeho vzdelavani. Div zert.ltcni pr~ce. UK v Praze, PfF, KSGRR, Praha, 63 s. + pnlohy. REZNICKOVA, D. (2007): Jak koncipovat vYukovY pfedmet zemepis ve skolnich vzdelavacich prog,ramech? Geograficke rozhledy, 16, C. 4, s. 20-21. SKALKOVA, J. (2007): Obecna didaktika. 2., rozsifene a aktualizovane vydani. Grada, Praha,,322 s. SJ,.AVIK, J. (2003): Lesk a bida oborovYch didaktik. Pedagogika, LIII, c. 2, s. 137-140. SYKORA, L., ed. (1993): Teoreticke pnstupy a vybrane problemy v soucasne geografii. Univerzita Karlova, Praha. The International Charter on Geographical Education. Commission on Geographical Education, International Geographical Union, 1992. (stazeno z igu-cge.tamu.edu). The International Charter on Geographical Education. First Draft, Revised 2006 Edition. Commision on Geographical Education, International Geographical Union, 2006, 14 s. (stazeno z igu-cge.tamu.edu). TRESS, B., TRESS, G. (2001): Capitalising on multiplicity: a transdisciplinary systems ap:groacp to landscape research. Landscape and Urban Planning, 57, s. 143-157. VALISOVA, A. (2007): Metody vyucovani a jejich modernizace. In: Valisova, A. Kasikova, H. a kol.: Pedagogika pro ucitele. Grada, Praha, s. 189-210. WINIWARTER, V. a kol. (2004): Environmental History in Europe from 1994 to 2004: Enthusiasm and Consolidation. Environment and History, 10, s. 501-530. RamcovY vzdelavaci program pro gymnazia. Vyzkumny listav pedagogicky v Praze, Praha, 2006, 98 s. (stazeno z www.rvp.cz/soubor/rvpg_9_10_2006.pdD. Summary: THE IMAGE OF GEOGRAPHY IN EDUCATIONAL DOCUMENTS: CONTRIBUTION TO THE DEBATE ON THE REVISED TEXT OF THE INTERNATIONAL CHARTER ON GEOGRAPHICAL EDUCATION The aim of this article is to introduce The International Charter (the Charter) on Geographical Education, Revised 2006 Edition to the Czech geographical community. The revised version of the Charter was introduced in 2006 by the Commission on Geographical Education of the International Geographical Union. Basic analysis of the Charter's main theses was done in the article and its content was compared with the text of the previous version of the Charter (1992) as well as with the general goals of geographical education. There is no intention to provide a full analysis of the revision; we want to point out some disputable statements in the document and this way to stimulate a wider discussion about the Charter in Czechia. In our opinion, geographical education should act as a negotiator between geographical research and practice. According to this conception, the object of research of didactics in certain scientific branches (e.g. geographical education) is the process of mediation of knowledge (results and methods of research) in a certain scientific branch from its creators (scientific specialists) to its users (individuals as well as the whole society) and vice versa. During the process of creation of the educational content of a given subject a particular image of this subject is being developed. According to this image, students, their parents or 72 other people consider the original scientific branch (e.g. geography) in general. Therefore it is also necessary to discuss the knowledge, skills and attitudes that students acquire during the process ofeducation, because they use it subsequently in their everyday communication and practice where the content and aims of education are being specified as well. The article tries to answer the following questions: 1. Which functions and educational goals are being ascribed to geography by the revision of the Charter and what is the picture of geographical science offered to the society like? 2. Ifand how this picture differs from the contemporary dominating geographical paradigm? However, particularly the answer on the second question could not be fully given, because of the absence of an unambiguous definition of the scope of geographical research, which should be discussed elsewhere. The above-mentioned uncertainty in definition of the goals of geographical research in general also complicated its comparison with the content and aims of geographical education as defined by the Charter. Therefore we have focused particularly on the discussion of the image and position of geography as well as geographical education introduced in the revision of the Charter. From this point of view, the Charter seems to be a very modern document. Geography and geographical education are presented as branches of human knowledge significantly contributing to our understanding of world differentiation, of its particular regions and different aspects of environment. Thus geography helps to orientation and decision making on all levels, from the local to the global one. Geographical education may also help to develop skills in critical assessment of acquired information as well as its using in practice. However, there still remain in the revised Charter the same considerable ambiguities in definition of the scope of geography as were in its previous version. It should be discussed whether it would be more appropriate to include also other more general problems, instead of the list of recently widely popularized threats and possible disasters. Finding a solution of these contemporary problems seems thus very important. Nevertheless even in the Czech education the revised version of the Charter is a document worth of following. However, we have to state that many suggestions on creation of a conception of Czech geographical education proposed by Kiihnlova (1992), based on the analysis of the previous version of the Charter (introduced in 1992), were not discussed and applied up to the present day. Pracoviste autorky: katedra socidlnf geografie a regiondlnfho rozvoje PNrodovedecke fakulty UK, Albertov 6, 12843 Praha 2; e-mail: kuldova@natur.cuni.cz. Do redakce doSlo 22. 6. 2007 73