Umíme hodnotit žáky a studenty? Eduard Hofmann Jiří Koumar Umíme hodnotit žáky a studenty? Už jste někdy ve školním prostředí zaslechli povzdechnutí typu: „ Když já bych mu to býval i pověděl, jenže jsem nerozuměl tomu, co po mě chce!“ nebo „Já bych si tu známku rád opravil, jenže nevím jak, on (ona) už mně nevyvolá!“ Systém hodnocení žáků na gymnáziu v Rájci-Jestřebí Na Gymnáziu v Rájci-Jestřebí je rozpracován systém hodnocení žáků ve všech předmětech. Základem je bodování a procentuální hodnocení aktivit a testů. Systém vychází z dlouholetých zkušeností učitelů na gymnáziu (je používán již od roku 1993) a je stále rozvíjen a zpřesňován. Nyní také v rámci grantového projektu Jihomoravského kraje v Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost pod číslem CZ.1.07/1.1.02/01.0060. Systém neušel pozornosti VÚP v Praze (příručka „Příklady dobré praxe pro gymnázia“, VÚP v Praze 2008), již třikrát ho výborně hodnotila Česká školní inspekce v inspekčních zprávách po kontrole na gymnáziu. Škola Gymnázium a SOŠ Rájec-Jestřebí, o. p. s. byla založena v roce 1993. V současné době zde studuje 188 žáků v 9 třídách ve 4letém a 6letém studijním oboru gymnázia. Od počátku se škola snažila být alternativou státním gymnáziím – nejen svým alternativním způsobem hodnocení, ale například i nižšími počty žáků ve třídách, menšími jazykovými skupinami, zařazováním volitelných seminářů k prohloubení učiva,… Pro hodnocení jsou nejdůležitější TESTY a AKTIVITY, které jsou na školním vysvědčení doplněny SLOVNÍM HODNOCENÍM a pořadím ve třídě nebo skupině. Hodnotící systém je vypracován tak, aby byla zajištěna co největší objektivita a pozitivní motivace studentů. Testy, které probíhají plánovaně mají sumativní charakter, zatímco aktivity mají do velké míry formativní charakter. Alternativní hodnotící systémAlternativní hodnotící systém Od svého založení škola používá vlastní hodnotící systém, který namísto známek hodnotí žáky pomocí bodů a procent. Na státní vysvědčení se dosažené výsledky v procentech přepočítávají na známky. AktivityAktivity Aktivity jsou činnosti, na které v jednotlivých předmětech kladou vyučující důraz. Každý vyučující si ve svém předmětu určí, jaké aktivity mají studenti plnit a jak budou hodnoceny. Příklady aktivitPříklady aktivit Příklady: Český jazyk Anglický jazyk Matematika Zeměpis ústní zkoušení slovní zásoba a frazeologie písemné práce orientace na mapě prověrky-témata mluvený projev písemné zkoušení sloh čtení, výslovnost ústní zkoušení mluvnická prověrka gramatika – písemně řešení úloh u tabule nepovinné aktivity poslech dobrovolné aktivity komplexní geog. úkoly esej argumentační esej individuální úkoly dobrovolné aktivity ověřování znalostí teorie Úkol pro studenty: projděte jednotlivé aktivity a vyberte popřípadě doplňte, které budete plánovat do výuky, včetně četností jednotlivých aktivit: ústní zkoušení písemné zkoušení domácí úkol aktivita v hodině orientace na mapě porozumění odbornému textu komplexní geografická úloha práce ve skupině pracovní listy řešení úloh dobrovolná aktivita Testy musí být aplikovány ve všech povinných předmětech, které nejsou výchovami 2 x za pololetí. Aritmetický průměr testů tvoří polovinu celkového hodnocení. Testy jsou hodnoceny procenty a na základě procentní úspěšnosti je pro každý test stanoveno pořadí ve studijní skupině. Pokud se student bez řádné omluvy nedostaví k testu, je mu započítáno 0 %. Pokud se student nedostaví k testu v řádném termínu a je omluven, vykoná test v mimořádném termínu. Mimořádný termín testu stanoví vyučující daného předmětu. TestyTesty Termíny testůTermíny testů Studenti jsou seznámení s termíny testů na začátku každého pololetí a jsou povinni testy absolvovat. Studenti mohou psát v jednom týdnu maximálně 2 testy řádného termínu. Oprava testuOprava testu Student má právo na jeden opravný test za pololetí z každého předmětu, pokud je „Hodnocení aktivit“ k předem známému datu alespoň o 20 % vyšší než výsledek řádného testu. Příklad Termín pro podání žádosti o opravný test, způsob podání a termín jeho vykonání se řídí pokynem ředitele školy. Do hodnocení se započítává aritmetický průměr řádného a opravného testu. Test č. 1 Test č. 2 Aktivita Nárok na opravný test 55 % 40 % 80 % může opravit zvolený test 55 % 75 % 80 % může opravit Test č. 1 55 % 75 % 70 % nemá nárok na opravu Celkové hodnoceníCelkové hodnocení V celkovém hodnocení jsou všechny povinné předměty, které nejsou výchovami, hodnoceny procentní úspěšností (aritmetický průměr testů a aktivit) a z toho odvozeným pořadím ve studijní skupině. Student neprospěl z daného předmětu pokud jeho procentní úspěšnost z tohoto předmětu klesne pod 30 %. Výpočet celkového hodnocení [(Test č. 1 + Test č. 2) : 2 + Aktivity] : 2 Příklad dosažených výsledků: Test č. 1 Test č. 2 Aktivita 80 % 63 % 95 % průměr 71,5 % průměr Celkové hodnocení…………….…..83,25 %83,25 % Celkové hodnoceníCelkové hodnocení Výpočet celkového hodnocení v případě, že měl žák nárok opravit si Test č. 1 [((Test č. 1 + opravný test) : 2 + Test č. 2) : 2 + Aktivity] : 2 Příklad dosažených výsledků Test č. 1 Opravný test Test č. 2 Aktivita 40 % 80 % 66 % 70 % průměr 60 % průměr 63 % průměr Celkové hodnocení ………………66,5 %66,5 % Slovní hodnoceníSlovní hodnocení Ve všech předmětech je student hodnocen stručným slovním vyjádřením vyučujícího. Ve slovním hodnocení se zpravidla vyzvednou úspěchy při výuce, poukáže se na části nezvládnutého nebo hůře zvládnutého učiva a doporučí kroky ke zlepšení. Příklad slovního hodnoceníPříklad slovního hodnocení „Dílčí úkoly v hodinách plní dobře, má bohatou slovní zásobu a při ústním projevu je pohotová a nápaditá. Hůře se jí daří při testech, kde se projevují slabiny v gramatice. Celkově však mohu pochválit.“ – hodnocení anglický jazyk -------- „Lukáš zvládl velmi dobře přírodní krajiny, solidně hydrosféru, pouze průměrně však litosféru. V hodinách pracoval výborně, ale v přípravě měl rezervy.“- hodnocení zeměpis -------- „Johanka se v druhém pololetí zlepšila, vydařil se jí třetí test a připravuje se na opakovací písemné prověrky. Má však mezery ve slovní zásobě, proto má potíže s vyjádřením myšlenek a s porozuměním. Za velkou snahu o zlepšení zasluhuje přesto pochvalu. Vydržet!“ – hodnocení francouzský jazyk -------- „Sloh se Matějovi nevydařil. Především obsahově, v gramatice se orientuje velmi dobře. Jeho slabinou je poměrně pasivní přístup v hodinách a občas i svérázný ústní projev. Myslím, že má na lepší výsledek.“ – hodnocení český jazyk -------- „Má výborný přehled o dějinách 20. století, který dokázal vhodně uplatnit v hodinách a dokázal svými postřehy obohatit znalosti ostatních. Chválím.“ – hodnocení dějepis Gymnázium a SOŠ Rájec-Jestřebí, o. p. s. Informování rodičů o výsledcích studia jejich dětí probíhá pomocí internetové aplikace WEBNOTES. Každý rodič i každý vyučující má své vlastní Přihlašovací jméno a Heslo. WebnotesWebnotes Gymnázium a SOŠ Rájec-Jestřebí, o. p. s. Ukázka stránky Plánovaných aktivitUkázka stránky Plánovaných aktivit Ukázka stránky učiteleUkázka stránky učitele Gymnázium a SOŠ Rájec-Jestřebí, o. p. s. Gymnázium a SOŠ Rájec-Jestřebí, o. p. s. Ukázka Notesu (učitel)Ukázka Notesu (učitel) Gymnázium a SOŠ Rájec-Jestřebí, o. p. s. Ukázka Stránky rodičůUkázka Stránky rodičů Gymnázium a SOŠ Rájec-Jestřebí, o. p. s. Ukázka výstupu rodičůmUkázka výstupu rodičům Závěry Klasické známkování - Je přehledné, ale pro učitele je někdy velmi těžké se pro známku rozhodnout. Známé výroky: …je to taková „lepší dvojka, trojka“ apod. Toto hodnocení málo vypovídá o tom, jak daleko má žák k lepší či horší známce. Alternativní hodnocení - Bodování je v rámci alternativního hodnocení podle získaných zkušeností přehlednější a ve větší míře žáky motivuje. - Studenti výše uvedeného gymnázia bývají často úspěšní v okresních krajských kolech zeměpisné olympiády zejména v částech dovednostních /práce s atlasem, projekt/. Závěry • Uvedený systém je velmi náročný na přípravu a pánování učitele i na celou organizaci a koordinaci výuky na celé škole. • Ve velké míře se zde projevují také schopnosti a dovednosti učitele v oblasti tvorby testů, vedení projektů a terénní výuky, které je spojeno s teoretickými znalostmi z oblasti tvorby a kladení otázek apod. Závěry • Z výše uvedených důvodů zůstává tento systém stále pouze alternativním. • Domníváme se, že se z něj dají čerpat alespoň dílčí zkušenosti. Povinná literatura • Řezníčková, D., Matějíček, T. Učební úlohy ve výuce geografie. nakladatelství P3K. Praha 2014. (str. 36 – 62). • Ostatní podpory jsou obsažené v textu příručky. Kontakt na školu Gymnázium a SOŠ Rájec-Jestřebí, o. p. s. Komenského 240, 679 02 Rájec-Jestřebí telefon: 516 432 181 mobil: 603 588 369 e-mail: gymnazium.rajec@tiscali.cz www.gymnaziumrajec.cz