Krize • náhlá a výrazná změna stavu či průběhu • narušení až ztráta duševní rovnováhy jedince doprovázená změněným chováním, kterou jedinec jako narušenou prožívá – subjektivní dimenze • reakce na náročnou životní situaci, kterou člověk není schopen: • vyřešit sám nebo za pomoci svých blízkých • v přijatelném čase • navyklým způsobem Projevy krize EMOČNÍ LABILITA POKLES SEBEDŮVĚRY NARUŠENÍ PSYCHICKÉ ROVNOVÁHY SOCIÁLNÍ SELHÁVÁNÍ SOMATICKÉ POTÍŽE: ÚNAVA, VYČERPÁNÍ, NESPAVOST, SNÍŽENÁ ENERGIE Psychická první pomoc jednorázový zásah prostřednictvím rozhovoru podmínka: člověk neohrožuje sám sebe ani okolí a je schopen verbálního projevu cíl: psychická stabilizace zamezení dalšímu stupňování Co dělat v průběhu rozhovoru? klademe otevřené otázky nasloucháme a snažíme se porozumět zjišťujeme úmysly člověka normalizujeme reakce klienta přeformulováváme oceňujeme pomáháme znovu nastolit kontrolu a odpovědnost klienta za svá rozhodnutí Co nedělat v průběhu rozhovoru? neodvádíme pozornost od toho, o čem chce klient hovořit nerozveselujeme, nerozptylujeme negeneralizujeme nebagatelizujeme nepřikazujeme nevybízíme klienta, aby opakovaně popisoval přestálé trauma Techniky aktivního naslouchání oceňování – respekt, zplnomocnění zrcadlení pocitů – porozumění prožívání parafrázování – ověření, zda rozumíme shrnování – v průběhu a na konci, ústně i písemně (dohoda) Krizová intervence u plačtivého klienta • cíl KI: vytvořit bezpečný prostor pro pláč • pláč přijímáme, nezlehčujeme ho, nevysmíváme se • poskytneme pro pláč prostor a svolení • neverbálně (krabice s kapesníky na stole) • verbálně (můžete plakat, vyplačte se) • můžeme plakat s klientem, použít dotyk • nabídnout prostor pro úpravu zevnějšku Krizová intervence u úzkostného klienta • akutní úzkost – zúžení vědomí a pozornosti, úzkost, dezorientace, agitace, zlost, vegetat. příznaky • cíl KI: abreakce aktuálních emocí • zjistit – kdo, kde, jak, co se stalo? • eliminovat ohrožení života a zdraví klienta • zajistit, aby nás klient vnímal – pevný silný hlas,přistupovat zboku, • direktivní vedení – krátké hlasité povely, postupné instrukce • pracovat s dechem a tělem, abreakce aktuálních emocí (pláč, strach, agrese) Krizová intervence se suicidálním klientem • cíl KI: odvrácení rizika hrozící sebevraždy • zhodnotit situaci a přímé fyzické ohrožení • zachovat klid • navázat kontakt s klientem • redukovat nebezpečí • vyjádřit opravdový zájem a zjistit záchytný bod • nabídnout jinou alternativu – spektrum řešení problému • nabídnout možnosti pomoci • uzavřít smlouvu o přežití, rozvrh hodin, kartička s nouzovými telefonními čísly (3 klíčové osoby) Krizová intervence u agresivního klienta • odhad situace a psychického stavu klienta • redukce ohrožení - krizový scénář – použití předem připravených signálů a postupů pro stav nouze • klienta odvedeme do bezpečí • často oslovujeme jménem, mluvíme krátce, pevně, věcně • dáme prostor pro uvolnění emocí • převzetí iniciativy • přístup • dynamický • zklidňující Nácvik krizové intervence • Utvořte dvojice, jeden z vás si vybere situaci, ve které se setkal s agresí klienta, druhý ho interviewuje. Společně pak vypracujte krizový scénář. • Mám připravený krizový scénář? • Jak vyhlásím poplach? • Znám z tohoto místa únikovou cestu? • Kdo mi může poskytnout okamžitou podporu? • Informoval jsem kolegy o tom, kde budu, a o svém přibližném časovém rozvrhu? • Znám dostatečně tohoto klienta? Jaká je kvalita našeho vztahu? Co mohu očekávat? • Jak zareaguji na agresivní chování? diskuze, komentáře, dotazy