Název studijního předmětu (SP) ZÁKLADY PEDAGOGIKY Typ SP Rozsah (hod.) Způsob zakončení Počet kreditů Forma Kód P 10/0/0 zk 3 kurz ASPG_ZAPE Garant předmětu Mgr. František Trapl, Ph.D. Vyučující a zkoušející Doc. PhDr. Ludmila Muchová, Ph.D., Mgr. František Trapl, Ph.D., Mgr. Lenka Gulová, Ph.D.[DEL: :DEL] Výukové metody Studenti se připraví na písemnou zkoušku. Základní doporučená literatura a informační zdroje ● BREZINKA, W. Východiska k poznání výchovy. Brno: L. Marek, 2001. ISBN 80–86263–23–1 ● MUCHOVÁ, L. Dějiny pedagogiky. Učební text pro vyšší odborné školy. Praha: Vyšší odborná škola pedagogická, Svatojánská kolej, 2019. Stručná anotace předmětu Účelem předmětu je zmapovat základní pedagogické pojmy a metody. Součástí bude stručný historický vhled a orientace v základních trendech pedagogiky s přihlédnutím k inkluzi. Budou se zabývat vztahem mezi učitelem a asistentem pedagoga, dále se budou zabývat prostředím školy a třídy a kulturou uznání v prostředí školy. Hlavním tématem bude škola jako systém, základní pojmy a speciálně pedagogické pojmy. Dále pak základní orientace se struktuře vzdělávacích programů a systém hodnocení. Studenti se budou zabývat základy didaktické výchovné činnosti a podporou kooperace mezi žáky. Sylabus předmětu * Pedagogika jako věda o výchově [DEL: :DEL] * Výchovné cíle · Škola jako systém (včetně organizace školního roku), základní pedagogické · a speciálně pedagogické pojmy, speciální vzdělávací potřeby · Základní orientace ve struktuře vzdělávacích programů · Úvod do systému hodnocení žákovské práce a chování žáka z pohledu pedagogiky · Základy didaktické a výchovné činnosti · Prosociální chování žáka * Příprava na vyučování jako součást profese asistenta pedagoga * Podpora kritického myšlení a autonomie žáků v procesu učení * Aktuální trendy ve školství – inkluze, spolupráce školy a rodiny, škola a komunita. Význam školy v prostředí společnosti Odborná literatura a elektronické dokumenty ● HÁJKOVÁ, V., STRNADOVÁ, I. Inkluzivní vzdělávání: [teorie a praxe]. Vyd. 1. Praha: Grada, 2010, 217 s. ISBN 978-80-247-3070-7. ● KYRIACOU. CH. Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-434-2 (brož.) ● PETTY, G. Moderní vyučování. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-427-4 ● PRŮCHA, J. Učitel. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-621-7. ● Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Stařeč: Infra, 2004, c2005. ISBN 80-866-662-4-7. (dostupné na www.vuppraha.cz) Návrh základních témat pro seminární práce Studenti zpracují vybrané téma do krátké seminární práce. Texty si budou navzájem sdílet v interaktivní osnově v is. Zpracoval/a L. Muchová Datum 30. 11. 2020 Podpis