1 KURZ A1.2. INTERAKTIVNÍ TEXTY – UKÁZKA Dejte slovesa do správného tvaru. / Use the verbs in correct form. Slovesa: BÝT (to be) / POTŘEBOVAT (to need) / STÁT SE (to happen) / VĚDĚT (to know) / LEŽET (to lie) / MOCT (can) / DÝCHAT (to breathe) / POSÍLAT (to send) / PROSIT (please / ask for…) Krizová situace / Emergency – Cizinka: (Být) v pořádku? Cizinka: Pane, (být) v pořádku? Operátorka záchranné služby: Záchranná služba Praha. Cizinka: Dobrý den, tady (Být) muž a (potřebovat) pomoct. Operátorka záchranné služby: A kde (Být) ? Cizinka: Ulice Lehockého, Praha 17 a tady vedle (Být) škola. Operátorka záchranné služby: A co (stát se – past tense) se ? Cizinka: (nevědět) , (ležet) leží a (nemoct) mluvit. Operátorka záchranné služby: (dýchat) ? Cizinka: Ano. Operátorka záchranné služby: (Být) zraněný? Cizinka: (nevědět) , asi ne. Operátorka záchranné služby: (Být) opilý? Cizinka: Moment. Cizinka: Pane, (Být) opilý? Cizinka: (nebýt) , ale (nemoct) mluvit. Operátorka záchranné služby: Tak (posílat) sanitku, (prosit) , počkejte na místě. ---- 2 Dejte slovesa do správného tvaru. Put the verbs in the correct form. Co děláte v létě? Jana: „V létě (relaxovat) . (Mít) ráda moře. V létě (jet) k moři, (ležet) na pláži, (opalovat) se a plavu. Večer (jít) do restaurace a (tancovat) .“ Honza: „Nerad (cestovat) . V létě (chytat) ryby, (pracovat) na zahradě a (grilovat) . Taky (plavat) v rybníku, (sbírat) houby a večer (dělat - my) táborák.“ --- A2.1. INTERAKTIVNÍ TEXTY – UKÁZKA Doplňte správnou formu slova, nebo vyberte správnou možnost Jak se studuje v České republice? Adrian, Polsko (Přijet – past./já) do (Brno) na jeden semestr v programu Erasmus. (Vybrat – past./já) si (Masarykova univerzita) , (proto/protože) (zajímat se – pres./já) (v/pro/o) korpusovou lingvistiku. Taky (být – past./já) nadšený, (co/že) budu mít (přednáška – pl.) v češtině, (který) jsem v (Polsko) studoval. Masarykova univerzita je větší než moje univerzita, má víc fakult i studentů, ale úroveň je podobná. (Myslet si – pres./já) , (co/že) (záležet) na konkrétním pedagogovi. V (Česko) (vybírat si) studenti sami (předmět – pl.) ve studentském systému, v Polsku to ale (nebýt – pres.) běžné. Podle (můj názor) je Brno dobré místo pro studování. Studentský život je tady bohatý. ---- B1.1 INTERAKTIVNÍ TEXTY – UKÁZKA 3 U každé věty vám dám na výběr několik synonym slovesa ve větě. Vašim úkolem je vybrat správné synonymum a ve správném tvaru ho do věty doplnit. Respektujte slovosled vstupní věty. Vyměňte pouze sloveso, ale napíšte správně tu část věty, která chybí. PŘÍKLAD 0. (dobře se rozvíjet – hezky kvést – rychle se uklidnit) Před dvěma tisíciletími vzkvétalo na území dnešní Sýrie záhadné město Palmyra. Před dvěma tisíciletími se na území dnešní Sýrie dobře rozvíjelo záhadné město Palmyra. a. (přemýšlet – klamat – ohýbat) Historici si po celé generace lámali hlavy, co drželo město při životě. Historici , co drželo město při životě. b. (chodit – procházet – vycházet) A jak to, že právě tudy vedla jedna z důležitých obchodních cest? A jak to, jedna z důležitých obchodních cest? --- Vyberte správný prefix. Pokud prefix není nutný, napište nulu „0“ (u-, po-, vy-, do-, z-/zne-), pracujeme se slovesem "volit" a "užít" v různých významech. i. V Maďarsku už si volili prezidenta. ii. V Rusku právě volí prezidenta. iii. Uvidíme, zda nám volí vjezd až ke kostelu. iv. Mezi všemi ženami jsem si volil právě tebe. v. volil jsem synovi dívat se na ten film. --- Přečtěte si text Zajímavosti historické a vypracujte následující úkoly PRÁCE SE TŘETÍM ODSTAVCEM – zde jsou synonyma různý slov v textu. Vaším úkolem je doplnit správně synonyma do vět. záhady / doba / velké zalévání / velká novinka / objevení / mnoho/ už neexistující / stavět / plést se / rozprostírat se / vpíjet se / velký / jídlo bylo značného počtu dávno vesnic z antických dob. Největší zvrat v pátrání po Palmyry však přinesl objev zbytků vodních nádrží v každé vsi. Celé generace vědců , když považovaly Palmyru za „město uprostřed pouště“. Kolem suchá step zarostlá travou. 4 PRÁCE S PŘÍBĚHEM – řízené psaní Kluk (běžet – po silnice – vedle / kolem voda) . Když (běžet – kolem – stánek na/s občerstvení) , přes (cesta – přecházet) starý pán, který (upustit) hůl. Kluk (zastavit se) , (ohnout se – za / pro / na hůl) , aby (ona) pánovi (podat) . Zároveň (podívat se) (směrem k – stánek) , ve (který být) krásná dívka… --- 2. Úkol – Přepište tyto věty se správnou diakritikou. Každé slovo pište do nové mezery. Blizi se ke mne masopustni maskara a uz zdálky cinka zvonky. . --- Úkol: v závorce jsou části vět. Doplňte správně tvar slovesa (přítomný čas) a další slova, včetně správné diakritiky. Dmitrij nejenže (ze – se – dokazat – udelat – medved) a zahrát na starý ruský strunný nástroj – gusle, ale (mít – take – dukladna teoreticka průprava) . ---- Úkol: Dejte sloveso do správného tvaru a vyberte správnou odpověď a vepište ji v přesném znění. a) Mnoho lidí (myslet si) , že . i. maslenica je pohanský svátek. ii. maslenica je křesťanský svátek. iii. se slaví na oslavu boha Peruna. iv. se slaví, aby se lidi opíjeli.