VÝUKA ČESKÉHO JAZYKA PRO ŽÁKY-CIZINCE NA ZÁKLADNÍ ŠKOLE Mgr. et Mgr. Nela Martinková ZŠ a MŠ Staňkova, Brno ZÁKLADNÍ ŠKOLA A MATEŘSKÁ ŠKOLA, BRNO, STAŇKOVA 14, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ¢ C:\Users\skokánková\Desktop\banner_bez_text.jpg ZŠ a MŠ, Brno, Staňkova 14 PROJEKTY ŠKOLY ¢ ¢1. Rozvojový program MŠMT (EU) ¢Výuka českého jazyka – jazyková příprava (EU) -žáci dostanou Osvědčení (v případě odchozených 70 hodin) -3 hodiny týdně -i pro žáky z jiných škol - ¢2. Projekt KÚ JmK – Centrum (TZ) ¢Český jazyk pro žáky – cizince -3 hodiny týdně - ¢Intenzivní kurz českého jazyka pro žáky - cizince ¢ ¢ ¢ ¢3. Rozvojový program MŠMT (TZ) ¢ ¢Jazyková příprava žáků-cizinců z třetích zemí ¢ ¢Výuka českého jazyka – intenzivní kurz ČJ (TZ) METODY VÝUKY ČEŠTINY PRO CIZINCE, VÝUKOVÉ MATERIÁLY ¢Výuka českého jazyka – intenzivní kurz ČJ (TZ) Obálka Výsledek obrázku pro domino knihy Domino Český jazyk pro malé cizince 1 - pracovní sešit - Svatava Škodová VÝUKA ČESKÉHO JAZYKA – INTENZIVNÍ KURZ ČJ (TZ) ¢ VÝUKA ČESKÉHO JAZYKA – INTENZIVNÍ KURZ ČJ (TZ) ¢ VÝUKA ČESKÉHO JAZYKA – INTENZIVNÍ KURZ ČJ (TZ) ¢ Fotka uživatele Nela Martinková. VÝUKA ČESKÉHO JAZYKA – INTENZIVNÍ KURZ ČJ (TZ) ¢učebnice ze ZŠ Staňkova VÝUKA ČESKÉHO JAZYKA – INTENZIVNÍ KURZ ČJ (TZ) ¢ VÝUKA ČESKÉHO JAZYKA – INTENZIVNÍ KURZ ČJ (TZ) ¢ VÝUKA ČESKÉHO JAZYKA – INTENZIVNÍ KURZ ČJ (TZ) ¢ VÝUKA ČESKÉHO JAZYKA – INTENZIVNÍ KURZ ČJ (TZ) ¢2. stupeň Související obrázek INTENZIVNÍ KURZ ČESKÉHO JAZYKA PRO ŽÁKY-CIZINCE (1. ROČNÍK) ¢ První úskalí je začátek hodiny, protože mají před češtinou zrovna tělák, a převléct se z úboru, uklidit ho, sbalit aktovku, jít na záchod, rychle ještě něco zakousnout (protože nikdy nevíš!), proběhnout se po třídě, pohrát si s hračkou (aby jí to nebylo líto, že se jí nikdo nevěnuje)....není v časovém presu jedné přestávky nic jednoduchého. Jako poslední – s desetiminutovým zpožděním – dorazí Brit, který má na zádech aktovku pomalu větší než je on sám. Uprostřed třídy teatrálně rozhodí ručičkama, důležitě zamrká a svou londýnskou angličtinou, při které si šlape na jazyk, prohlásí:,,I am so sorry, but I couldn´t make it faster.“ ¢ OK, budiž ti odpuštěno, můžeme začít. ¢ První hra na rozehřátí...a v tom první pláč. Někdo bouchl někoho tužkou po hlavě. Je potřeba to vyřešit a uklidnit situaci. OK, jedeme dál, další cvičení. ¢ Venezuelan nemá růžovou! Nepálec má, ale neví kde! Makedonec ztratil gumu! Američan hledí do prázdna. Ukrajincovi se zlomila tužka, takže je potřeba ji jít okamžitě ostrouhat a při tom dvakrát cvičně oběhnout třídu. Brazilka nerozumí, takže ještě krátká pantomima. ¢ V tom další pláč! Brit si při ořezávání tužky způsobil (zdá se) smrtelné zranění a podle intenzity pláče to vypadá na brzké vykrvácení. Naštěstí udatný Makedonec přispěchá s vlhčeným ubrouskem. Krvácení zastaveno, ale nutně: „I neeeeed a plaaaaster!" (s obrázkem samosebou). Nemám, seženu. ¢ Při dalším cvičení se dozvím (v pěti jazycích), co včera říkal nějaký strýc nějaké tetě, jak se pes lekl koně, že jedno z britských dvojčat se narodilo v Londýně a druhé v Turecku (až se tomu nechce věřit!) a především, že Britovi vypadl zub. Už včera. Ale vůbec to nebolelo. VÝUKA ČESKÉHO JAZYKA V KMENOVÝCH TŘÍDÁCH ¢Český jazyk – mluvnice ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ ¢Téma – Souvětí a druhy vedlejších vět https://encrypted-tbn1.gstatic.com/shopping?q=tbn:ANd9GcQTaDWVltlwbV0BIQWY-z6Jw_gYo4gYsfEcoLabLcC4P uzQ1jzAuf24KMpxVN4j3NBjg1yZjFA&usqp=CAE https://encrypted-tbn2.gstatic.com/shopping?q=tbn:ANd9GcQiriXU5xDk9CnJ8aAXJ6jj_IiQW6Ej-yfXmLVaDo3Vy socSGJRfzBMsMn_zoR5SIFmM8nEWLBu&usqp=CAE ČESKÝ JAZYK - SLOH ¢Téma – charakteristika ¢ ¢ ¢- zjednodušování -použití přídavných jmen -popis osoby (např. slovní zásoba o lidském těle) ¢ ČESKÝ JAZYK - LITERATURA ¢ Výsledek obrázku pro adaptovaná česká próza Výsledek obrázku pro adaptovaná česká próza