Přednáška Barbory Nosálové z organizace META, o. p. s. (výpisky zpracovala Jesika Oulehlová) · Barbora Nosálová vystudovala na Filozofické fakultě český jazyk a pedagogiku. Již 20 let se věnuje výuce českého jazyka pro cizince. V roce 2006 se podílela na otevření nízkoprahových kurzů českého jazyka pro cizince. Nyní pracuje v organizaci META, o. p. s. jako metodička výuky ČDJ. · Nízkoprahové kurzy českého jazyka pro cizince byly postaveny na komunikační metodě a na myšlence, že český jazyk je pro cizince druhý jazyk, což znamená, že je to jazyk pro přežití. Nízkoprahový způsob učení českého jazyka je velmi efektivní. Vede člověka k přemýšlení o podstatě, co cizinci potřebují v jednotlivých komunikačních situacích. · Rady pro komunikaci ve výuce dětí-cizinců: o Dávat jasné a stručné instrukce. o Nespoléhat se na to, že žákův úsměv je projevem porozumění. Je dobré si vždy ověřit, zda žák skutečně porozuměl sdělení. o Vždy, když zadáme úkol, nejprve jdeme k začátečníkům. Ve smíšené třídě jdeme nejprve k žákovi s odlišným mateřským jazykem. o To, co pomáhá Čechům, neznamená, že bude ve výuce pomáhat cizincům. o Čeština jako druhý jazyk je naprosto jiná než jako mateřský jazyk. Čeština jako cizí jazyk nás nutí se dívat na všechno z jiného úhlu. o Často se stává, že rodiče žáka nemusí rozumět písemnému sdělení. Je dobré psát jasná a stručná sdělení. (Nejlépe v 1. pádě – rodiče si tak mohou slova najít ve slovníku.) o Ve cvičení používat slovní zásobu, se kterou se žák může setkat v běžném životě. o Komunikace s člověkem, který neumí dobře česky, by měla být písemná. Cizinec se může lépe zorientovat. o Je dobré, pokud žák vůbec nerozumí česky, aby se mu nějaký pedagog věnoval individuálně. Pokud je možnost, aby si žáky s odlišným mateřským jazykem bral pedagog z vyučovacích hodin na individuální výuku, tak je to ideální případ. Žáky v takovém případě uvolníme z předmětů, kterým rozumí nejméně právě z důvodu jazykové bariéry (dějepis, český jazyk…). o V individuální výuce českého jazyka jako jazyka druhého se žák musí nejprve seznámit se slovní zásobou, která se týká školy. Žák se musí naučit, co znamenají jednotlivé instrukce: Podtrhni. Zakroužkuj. Vyber. Přihlas se. · Tipy pro učitele: o Klíčové vizuály – KV pro psaní slohu o Videa – Čeština do školy (Ke každému videu je pracovní list.) o Metoda – Kruh otázek