Historická mluvnice českého jazyka

Barokní literární památky

Znaky barokní literatury 

  • cesta od hmotného světa k duchovnímu
  • využívání výrazně expresivních prostředků (nejlépe se uplatnilo v poezii a dramatu)
  • časté protiklady:
    • dokonalý bůh X hříšný člověk
    • záchrana lidské duše X věcné ztracení 
    • tělesnost X duchovnost 
  • časté motivy:
    • strach
    • smrt
    • utrpení
    • hledání jistot (v Bohu a v posmrtném životě v ráji)
  • v básnické tvorbě častá:
    • synonyma
    • složité metafory a antiteze
    • do básnického slovníku se dostávají lidové obraty
  • literatura poznamenána nucenou rekatolizací
  • emigrace před konverzí na katolictví = ovlivnění kultury na více než 250 let
  • autoři navazovali na předchozí tradice, znali tvorbu minulosti a cítili se Čechy
  • došlo k oživení typických středověkých žánrů jako je legenda, duchovní píseň, epos, reflexivní lyrika, traktát
  • obecně: rozvoj homiletiky, písňová tvorba, kancionály, náboženská literatura, postily, latinské školní hry
  • rozvoj lidové tvorby
  • v českém prostředí chybí žánry spjaté s dvorskými, šlechtickými a patricijskoměšťanským prostředím  

1. Žánry 

  • žánrově omezená z nepříznivých politicko-kulturních okolností 
  • především náboženská literatura
  • kancionály, do kterých byly zařazovány i písně protestantských autorů nebo části starších utrakvistických zpěvníků
  • duchovní poezie
  • “nebeklíče“ a jiné modlitební knihy
  • dějepisná próza 

2. Prakticky zaměřené texty 

  • mluvnice, kuchařky, kalendáře či hospodářské příručky
  • knížky lidového čtení a kramářské tisky
  • Pražské poštovské noviny
  • překlady a adaptace zahraničních autorů 

3. Oficiální katolická tvorba

  • Antonín Koniáš sepsal Klíč kacířské bludy k rozeznání otevírající, k vykořenění zamykající (seznam zakázaných knih)
  • duchovní písně, homiletická literatura
  • autoři: Felix Kadlincký, Jan František Beckovský, Antonín Koniáš, Jan Josef Božan 

Bedřich Bridel (1619-1680)

  •  studoval teologii a filozofii (spolužák Bohuslav Balbín)
  • v 18 letech vstoupil do Tovaryšstva Ježíšova 
  • řadu svých děl (legendy, duchovní písně a básně) včetně překladů vydal v jezuitské tiskárně v Klementinu, kterou v té době vedl
  • jezuitský misionář (východní Čechy)
  • překládané texty přizpůsoboval prostému čtenáři – upravoval je, zkracoval, parafrázoval, vypouštěl složitý poznámkový aparát apod. 
  • na rozdíl od jiných jezuitů psal česky – používal lidovou slovní zásobu 
  • Co Bůh? Člověk? (1658) 
    • rozsáhlá básnická skladba
    • vrchol české barokní poezie
    • srovnání Boží velikosti a vlastní nicotnosti
  • Život svatého Ivana, prvního v Čechách poustevníka (1657) - první český poustevník

Adam Michna z Otradovic 

  • Česká mariánská muzika 
    • sbírka duchovních písní 
    • skladby o Ježíši, Panně Marii a o umírajících a zemřelých

Bohuslav Balbín (1621-1688)

  • studium teologie a historie v Praze
  • jezuita (kněz)
  • uvědomoval si úpadek české kultury a řeči
  • byl za svého života pronásledován > zakázáno vyučovat mládež, řádoví kněží ho odsunuli do Klatov
  • do smrti působil v Pražském Klementinu
  • zabýval se pedagogickou činností a psal učebnice
  • psal jen latinsky (humanistická tradice jezuitského dějepisectví)
  • Rozprava na obranu jazyka slovanského, zvláště pak českého (1672) - dílo psané latinsky, 1. obrana češtiny  

4. Nekatolická literatura 

  • mizivá produkce
  • literatura vystavena pronásledování, tresty za přechovávání tzv. kacířské literatury a kázání kacířství
  • významnější role = literatura české nekatolické emigrace  

Jan Amos Komenský 

  •  pocházel z českobratrské rodiny
  • po studiích učil na bratrské škole v Přerově
  • při pobytu v Lešně Komenský doufal, že se nekatolíci budou moct brzy vrátit do vlasti, proto psal své spisy česky 
  • v Lešně působil jako pedagog (ředitel farní bratrské školy), duchovní (byl zvolen jedním z biskupů jednoty bratské) a písař
  • myšlenkově i literárně na rozhraní dvou epoch:
    • filozoficky vycházel z renesance
    • barokní rysy (univerzalismus), navazuje na humanismus, ale v různé míře barokní představivost a barokní styl
  • alegorická skladba Labyrint světa a ráj srdce vypráví o hledání místa ve světě a cestě k Bohu (1623)
  • Didactica magna (Velká didaktika) (1638)
  • Brána jazyků otevřená (Janua linguarum reseta) (1631)
  • Orbis pictus (Svět v obrazech) (1658)

Jiří Třanovský

Pavel Stránský ze Záp 

5. Tvorba pololidová 

Václav František Kocmánek

  • konvertoval ke katolicismu 
  • básně o těžkém životě selského lidu, který trpěl válkami, morem, nevolnictvím i robotou (Lamentatio rusticana)
  • autor skladeb historických, divadelních her a interludií  

Barokní literární prostředí u nás 

  • literatura – nástrojem ideologického útisku a protireformační propagandy
  • česká a cizinecká šlechta neměla zájem o české kulturní prostředí
  • import cizinecké literatury
  • rozvoj latinsky a německy psané literatury na úkor české
  • česká literatura upadá kvalitativně i kvantitativně důsledkem zužování autorů česky psané literatury na: 
    • kněží (u katolíků zejména řeholníky)
    • osoby bez vyššího postavení i vzdělání (nižší úředníky, měšťany, venkovské písmáky apod.)
  • v literárním prostředí jsou patrné dva proudy:
    • doznívání reformační tradice ve spisech emigrantů (např.: Jana Amose Komenského, Pavla Stránského, Pavla Skály ze Zhoře apod.)
    • domácí literární tvorba je tvořena spisovateli, kteří ještě v pobělohorském kulturním prostředí vyrostli, a proto zachovali souvislost se starší českou literaturou