Manažerské techniky Řízení Manažerské techniky •manažerské dovednosti – komunikace, vyjednávání aj. •manažerské techniky – např. analytické, statistické, objektivní aj. •manažerské postupy – úkony, administrativní postupy aj. • Manažerské techniky •Aplikovány ve všech aspektech •4 základní oblasti: •plánování, vedení, organizování, kontrola • Manažerské techniky - příklady •Analýza vnějšího prostředí •Analýza vnitřního prostředí •SWOT analýza •STEEP někdy PESTEL analýza •Analýza konkurenčního prostředí •Analýza potřeb •Stakeholders analýza • Manažerské techniky -Obecný management (SWOT analýza, řízení podle cílů, efektivita porad aj.) -Marketing management (průzkum trhu, prognózování, výrobková analýza aj.) -Provozní management (plán, užití a kontrola vstupů=zdrojů v souladu s požadovaným výstupem=výsledkem, distribuční logistika, testy jakosti) -Finanční management (ekonomické f.) -Personální management (audit lidských zdrojů, kariérové plány, analýzy pracovních pozic, zajištění kvalifikovaných, kompetentních a motivovaných pracovníků, potřeby organizace, potřeby zaměstnanců aj. -Vědecký management -Výkonnost a efektivita (audit řízení, výkonnost organizace, nápravné techniky ke snižování nákladů a zvyšování produktivity aj.) • Časté techniky v rozhodování •Příklady -Brainstorming -Brainwritting -Delfská technika Brainstorming •Skupinový většinou; individuální (spíše brainwritting) •Formulace problému, zapsání slova, oblasti, problému aj. •Efektivní metoda divergentního myšlení (generování nových myšlenek) i konvergentního myšlení (zužování počtu variant k jediné možné) •Účastníci mohou sdělit, cokoliv vyvstane na mysli – bez obav. VŠECHNY MYŠLENKY VÍTANÉ – POCIT BEZPEČÍ (okamžitě zapsat každý názor). Členové např. rozvíjí myšlenky •Nejčastěji: technika s „vybuzení“ nových nápadů, tvůrčího myšlení v týmu •Čím více nápadů, tím snazší nalézt vhodná řešení •Skupina vytvoří v krátké době více originálních nápadů než stejný počet jednotlivců •Zápis nápadů na list; dále různé možnosti (výměna listů aj.) •Délka různá, max. 60 min. Nutné, aby se účastníci nenudili. 10 Tips for Better Brainstorming - World Of Insights Brainwritting •Obdoba brainstormingu •Příklad •nejznámější podoba je metoda 6-5-3, při které 6 lidí vymyslí během 5 minut alespoň 3 nápady. Po zhruba 30 minutách vznikne téměř 100 nových nápadů. •skupiny po 6 členech •během časového limitu 5 minut by měl každý napsat alespoň 3 nápady, které ho napadají k řešenému problému. •po uplynutí této doby všichni předávají svůj papír kolegovi po levé nebo pravé straně. Ke každému se tedy dostanou 3 cizí nápady. Během následujících 5 minut každý připíše další 3 nové nápady - nápady mohou být zcela nové, inspiraci napsanými nápady se meze nekladou. •generování nápadů končí ve chvíli, kdy se papíry s nápady dostanou ke svým původním majitelům. • Brainwriting | Five Whys Metaplán •Kategorizace získaných nápadů •Třídění a výběr vhodných řešení •Seskupování nápadů podle příbuznosti (množiny, sloupce aj.) •O přiřazení kartiček rozhoduje pouze skupina. Pokud se skupina neshodne, kam je třeba kartičku umístit, napíše moderátor kartičku tolikrát, kolik je různých názorů. • Mito 1 Multivoting •Vícenásobné hlasování •Zpracování dat s cílem určit priority •Záleží tedy vždy na složení skupiny a na kvalitě celého předchozího procesu sběru a zpracování dat •Např. „puntíkování“ • Dot Voting: A Simple Decision-Making and Prioritizing Technique in UX Rybí diagram •Diagram příčin a následků •Išikawův diagram /japonský prof. v obl. řízení kvality/ •Diagram rybí kosti = fishbone diagram •Hledání všech potenciálních zdrojů problému •Problém = hlava pomyslné rybí kosti; •Oblasti, ve kterých se může problém nacházet = páteř •Konkrétní potenciální příčiny = vedlejší kosti řešení problémů - 📌 Podpořím vaši strategickou cestu. Libor Friedel 3 TOP grafické organizéry Rybí kost 1 | Obchodní akademie Dušní Prezentace •Latinsky presentare = představovat se •Druhy prezentací •Zásady pro tvorbu prezentací (písmo, text, tabulky, zvuk, animace, video…) •Prezentační software (programy, přístupy, hlasování…) •Prezentace, přednes •Stanovení rizik •Příprava • • • PREZENTACE •KDO - prezentátor, jak je vnímán, jaký vytváří dojem, klima - zřetelně říká, co chce dosáhnout - přesvědčivá neverbální komunikace (hlas, gesta, mimika) - prezentuje schopnosti přiměřeným způsobem, není příliš nadnesený nebo skromný - je napnutý, nervózní, klidný, vyrovnaný •PROČ - zaujmout přesvědčit, nadchnout posluchače, např. informovat o výsledcích firmy, seznámit s novou technologií, prodat zákazníkovi nový výrobek - motivovat, tzn. působit na někoho s cílem změnit jeho jednání - motivace vychází z potřeb člověka, každá potřeba chce být uspokojována •KOMU - zjistit očekávání posluchačů - široká veřejnost – obecná prezentace - odborníkům – technická prezentace - studentům – tvořivá prezentace - malá skupina, velké fórum - vtáhnout posluchače (otázky, žádost o stanovisko) •CO - jaké je poslání, smysl, cíle prezentace - prezentace např. technická, obecná… - ujasnit si cíl, následně obsah a jednotlivé kroky - správně volený cíl nám přinese úspěch a uspokojení - důkladná příprava – prezentace (bezpatkové písmo, grafika, barvy, kontrasty, vizuální efekty) •JAK - vystupování, první dojem – důležitost prvních minut (první dojem se vytváří většinou do 4 minut), představení se, cíl prezentace - komunikace = výměna informací, pro výsledek komunikace (prezentace) není ani tak důležitý co říká, ale co chápe Jak si lépe pamatovat •Zapamatování •slyšené 20 % •viděné 30 % •slyšené a viděné 50 % •prakticky vyzkoušené 70 % • •Zapomínání: -asi po 20 min zůstává v paměti 58 % -po jednom dni 28 % -po 2 dnech méně než 10 % • •Kladení otázek posluchačům – vtáhnutí do dění, udržení pozornosti •Tvořivost – nápady, oživení, obrázky, grafy •Plánovitost, organizovanost – přehledné poznámky, strukturovanost projevu, znalost cíle •Kooperace, schopnost spolupráce – zapojení posluchače do diskuse, kladení otázek, oční kontakt Faktory ovlivňují paměť - základní pojmy a definice | Cvičení a zdokonalování paměti TEST SEBEHODNOCENÍ •1) Stanovím si několik základních cílů,než si naplánuji vystoupení •2) Analyzuji hodnoty, potřeby a zábrany svých posluchačů •3) Zapíši si napřed několik hlavních myšlenek jako základ pro stavbu vystoupení •4) Na začátku mého vystoupení je přehled nejdůležitějších myšlenek a na jeho konci jejich shrnutí •5) Rozvíjím úvod, jenž upoutá pozornost mých posluchačů a poskytne i některé nezbytné informace •6) Moje shrnutí má vztah k úvodu a obsahuje, je-li to nutné, výzvu k jednání •7) Použitelné vizuální pomůcky jsou pečlivě připravené, jednoduché, lehce čitelné a výrazné •8) Počet vizuálních pomůcek pozornost mých posluchačů zvýší, ale neodpoutá ji od mého vystoupení •9) Ve vystoupení, jež má přesvědčit, použiji logických argumentů, jež moje tvrzení podpoří •10) Snažím se, aby strach stimuloval entuziasmus mého vystoupení a ne aby brzdil •11) Ujišťuji se, že výhody navržené mým posluchačům jsou jasné a působivé •12) Udržuji očima nepřerušený kontakt s posluchači •13) Moje gestikulace je přirozená a ne tlumená strachem •14) Můj hlas je zvučný, jasný a ne monotónní • •1 (nikdy) 2 3 4 5 (vždy) •Celkový počet bodů: • Rozdíl mezi managementem (řízením) a leadershipem (vedením) •Leadership je jednou částí managementu, způsob motivování skupiny, týmu •Řízení a vedení jsou obvykle dva různé způsoby organizování lidí. Manažer využívá formální, racionální metody, zatímco leader využívá vášeň a emoce. •Manažer nemůže být pouze leader. Musí mít také formální autoritu, aby byl efektivní. •