PŘÍPADOVÁ STUDIE 1: VYJEDNÁVÁNÍ S PROBLÉMOVÝMI RODIČI Kryštof byl již od počátku školní docházky specifickým žákem. Na první pohled působil spíše tišším dojmem, ale dokázal si na svou stranu získat některé spolužáky, kteří mu potom „sloužili“. Měl často konflikty s dětmi, které se mu nechtěly podřizovat, např. spolužačku Evu tahal za vlasy, musela mu dávat své svačiny apod. Učitelů si většinou nevšímal a choval se ryze účelově. Zapojoval se jen tehdy, kynul-li mu z toho rychlý prospěch. Dokázal však velmi pohotově komentovat a shazovat učitele před celou třídou. Kryštof byl nadprůměrně inteligentní. Jeho rodiče byli se školou v častém kontaktu. Přicházeli si stěžovat na různé učitele, jejich přístup a postupy. Tatínek, který sám pracoval ve vzdělávání, zahrnoval školu různými návrhy, co by škola měla změnit, aby Kryštof prospíval lépe. Odvolával se na Kryštofův bystrý intelekt. Učitelé se shodovali v tom, že Kryštof je chytrý a učivo zvládá s přehledem. Musí ovšem přihlédnout i k jeho naprosto nevhodnému chování, které mu známky snižuje minimálně o jeden stupeň. Díky velkému tlaku rodičů se Kryštofovi zatím podařilo projít do 7. ročníku ZŠ „jen“ s důtkou třídního učitele. V 7. ročníku ovšem situace ve třídě eskalovala. Došlo k incidentu, při kterém Kryštof zlomil ruku své spolužačce Evě. Třídní učitelka v den incidentu i přes bolesti, Evu k lékaři neodeslala. Zvedl se odpor nejen jejich rodičů, který vyvrcholil v žádosti o přeřazení Kryštofa do jiné třídy, a ještě lépe – do jiné školy. Kryštofovi rodiče se zásadně postavili proti jakémukoli přeřazení. Třídní učitelka se ocitla v nelehké situaci. MOŽNOSTI ŘEŠENÍ Jak byste v dané situaci postupovali Vy? (1) Posoudili byste trestně právní odpovědnost Kryštofova incidentu. (2) Promluvili byste si individuálně s Kryštofem. (3) Promluvili byste si znovu s Kryštofovými rodiči. (4) Diskutovali byste se třídou téma porušování práv, agresivity atd. (5) Doporučili byste rodičům rodinnou terapii. (6) Vyloučili byste Kryštofa ze školy. (7) Přivolali byste školního poradce, externího psychologa. (8) Vytvořili byste písemnou dohodu s Kryštofovými rodiči. Jak byste v dané situaci postupovali, jestliže by se jednalo o incident na SŠ?