Zpracovala: Mgr. Daniela Taylor, Ph.D. – KHV, PdF MU, Brno 2017 1 HUDEBNĚ-POHYBOVÉ ČINNOSTI V dávnějších dobách se ve školách vyučovací předmět hudební výchova nazýval zpěv. Toto pojmenování také plně vystihovalo jeho tehdejší obsah, který byl pouze vokální. Teprve s rozvojem hudební pedagogiky v 1. polovině 20. století se obsah předmětu rozšiřoval a v 70. letech k němu přibyla i hudebněpohybová výchova. Obsahová náplň hudebně-pohybových činností se odvíjí ve dvou oblastech: v oblasti pohybové výchovy a v oblasti taneční výchovy. Obě spolu úzce souvisejí a vzájemně se podmiňují. Výběr pohybových činností a tanečních vyjádření písní se provádí s ohledem na současné možnosti ve školách (počet žáků, prostorové možnosti), záleží tedy na učiteli, jak se s těmito podmínkami dokáže vyrovnat. Obsahová náplň hudebně-pohybových činností: ➢oblast pohybové výchovy ➢oblast taneční výchovy Oblast pohybové výchovy Význam hudebně-pohybové výchovy Pohyb se stává prostředkem, který usnadňuje dětem cestu k hudbě. Veškeré pohybové projevy by měly přirozeně vyplývat z činností pěveckých, rytmických, poslechových a instrumentálních, prospět jejich zvládnutí a citovému prožití. Pohyb je prostředkem jejich rozvíjení, nikoli cílem základní Zpracovala: Mgr. Daniela Taylor, Ph.D. – KHV, PdF MU, Brno 2017 2 hudební výchovy. Spojení hudby a pohybu ve škole má rovněž funkci rekreativní a terapeutickou. Soubor pohybových prvků K vyjádření hudebních zákonitostí pohybem potřebujeme odpovídající soubor pohybových prvků. Jejich výběr je však limitován školními podmínkami, pohybovými dispozicemi a počtem dětí a také učivem. Mezi pohybové prvky tedy můžeme zahrnout následující: 1. Hra na tělo 2. Pohyb paží, hlavy a trupu 3. Chůze a drobný běh 4. Pantomima 5. Taktování Vytváření zásoby pohybových prvků – nejběžnější a mající zvláště význam hlavně zpočátku je pohybová imitace – v interakci učitel – žák/žáci. Imitace vede k soustředění, přesnému pozorování a napodobení. Atraktivnější a pro hudební rozvoj dětí efektivnější je střídání pohybové imitace s metodou objevování pohybových schopností vlastního těla spontánním reagováním na hudbu. Zpracovala: Mgr. Daniela Taylor, Ph.D. – KHV, PdF MU, Brno 2017 3 1.Hra na tělo • Tleskání (T): před tělem, za tělem, nad hlavou, vedle ramene, s natáčením trupu, vzájemně o dlaně souseda apod. Podle intenzity tleskání, uvolnění či napnutí ruky lze dosáhnout zvuky různé intenzity i zabarvení. Procvičujeme ve stoje, v sedu, v kleku, dřepu, při chůzi, při běhu, poskocích, při zpěvu písní apod. Tleskáme rytmus, metrum, dvoutaktové ostinato apod. Rytmické hodnoty: qčtvrťové noty – tleskáme normálně; eosminové noty – tleskáme drobným pohybem ruky v zápěstí; hpůlové noty – tleskáme odtažením paží od sebe, pohyb trvá na dvě doby; wcelé noty – pohyb paží vedeme vzhůru přes upažení klesají zvolna dolů (imitace hry na velké činely); pomlky – provádíme rozhozením rukou od sebe, pohyb jako bychom „odstříkávali“ vodu nebo přiložením prstu na ústa apod. • Pleskání (P): jde o „plácání“ na stehna, ale i jiné části těla ( na tváře, na ramena, na hřbet ruky), ale také v dřepu o zem apod. Procvičujeme nejlépe v sedu na židli, v sedu skříženém, ve stoji pak v mírném podřepu. Pleskáme metrum, případně těžkou dobu. P P P P T T P P P P T T Byla jedna babka, prodávala jabka, P P P P T Q P P P P T Q za děravý groš prodala jich koš. Zpracovala: Mgr. Daniela Taylor, Ph.D. – KHV, PdF MU, Brno 2017 4 Kombinace tleskání a pleskání: ➢ při chůzi (vpřed tleskáme, vzad pleskáme); ➢ při zpěvu (předvětí tleskáme, závětí pleskáme); ➢ hra na ozvěnu: učitel předvede hrou na tělo rytmické dvoutaktí (tleskáním, pleskáním, kombinací), žáci, skupinky nebo jednotlivci opakují. Roli učitele mohou převzít postupně žáci (U – Ž, Ž – Ž); ➢ štafeta: postupujeme po řadách, po lavicích, na přeskáčku tak, že rytmické dvoutaktí provádějí žáci postupně různými způsoby: T $ Q Ú Q Ú Q ê Q Ú Q Ú Q Q P $ Ú Q Ú Q Ú Q Ú Q ê Q Ú Q ➢ při doprovodu písní („hrajeme obvykle metrum“): Pec nám spadla 2/4 P – T / P – T / Pod naším okýnkem; Jedna dvě, Honza jde 2/4 P – T / P – T/ Prší, prší 2/4 P-T-T-T / P-T-T-T/ (ostinato) Červený šátečku 3/4 P – T – T / P – T – T / ➢ doprovod k říkadlům (různé kombinace): Leze žába do bezu 2/4 P – P / T – T / P – P / T – nic/ Tleskejte, pleskejte, tleskejte, šlapejte, tleskejte, pleskejte, zadupejte. Ruce si podejte, v kole se zatočte, Tleskejte, pleskejte, zadupejte. - mluvené slovo žáci doprovází hrou na tělo tak, jak určuje text. Pravidelná pulzace dává možnost prožití třídobého metra. Zpracovala: Mgr. Daniela Taylor, Ph.D. – KHV, PdF MU, Brno 2017 5 • Dupání (D): musí být přesné a kultivované (nezvedat zbytečně kolena, nohu připravit k podupu ohnutím v koleně, provedeme na celé chodidlo); lépe, než zvedání celé nohy je, že pata zůstane „na zemi“ a dupeme jen špičkou nohy. Procvičujeme levou/pravou nohou, střídavě. Dupnutím obvykle znázorňujeme těžkou dobu. T # H Ú H Ú H ê H Ú P # Q Ú Q Q ê Q Q ê Q Q ê Q D# Ú H Ú H Ú H Ú H Žák může všechny způsoby znázorňovat sám nebo každý žák (skupina) znázorňuje jeden způsob postupně za sebou. Kombinace tleskání, pleskání a podupů (doprovod k písním): Chovejte mě má matičko 2/4 D-T-T-T / D-T-T-T// 2/4 D – T / T – T / Já jsem z Kutné Hory 2/4 D-T-T-T / D-T-T-T// 2/4 D – T / D – T / V zahrádce na hrušce 3/4 D – T – T / D – T – T / Šel zahradník 2/4 D-P-T-T / D-P-T-T/ Tráva neroste 2/4 D – P / D – T / Koupím já si koně vraný 3/4 D – P – T / D – P – T / Zpracovala: Mgr. Daniela Taylor, Ph.D. – KHV, PdF MU, Brno 2017 6 Říkadla: jde o náročnější provedení (vhodné od 3. třídy výše) ¾ D P P D T Q D P P D T Q Stromečku vstávej, ovoce dávej. D P T D P T D P P T QQ Umej se, učeš se, je Štědrý den. ¾ D P P T QQ D P P T QQ Byl jeden pes, do pece vlez, P P P T T T P P P T T T našel tam homolku, běžel s ní k Nymburku. D P P T QQ D P P T QQ Byl jeden pes, do pece vlez. • Luskání ( L ): procvičujeme levou/pravou rukou, oběma rukama současně, střídavě před tělem, vlevo, vpravo, ve spojení s natočením trupu nebo pohybem těla na místě, při chůzi apod. Příklad: Doprovod písní, říkadel: Kombinace prvků hry na tělo při doprovodu písní (hrajeme metrum) Šel zahradník do zahrady 2/4 D – P / T – T / D – P / T – T/ P – L/ P – L/ P – L/ P - L :// Doprovod k říkadlům: Žába leze do bezu, já tam za ní polezu. Kudy ona, tudy já, budeme tam oba dva. 2/4 P – P / T – T / P – P / T – T / D – L / D – L / P – P / T – T // Zpracovala: Mgr. Daniela Taylor, Ph.D. – KHV, PdF MU, Brno 2017 7 Rytmická deklamace s hrou na tělo: ➢ Práce s říkadlem: Šel Janeček na kopeček, hnal před sebou pět oveček a šestého berana, se zlatýma rohama. - žáci stojí v kruhu, doprovázejí říkadlo tleskáním metra (obměna: v sedě pleskání na kolena, v sedu na patách do země); - štafeta: rozdělíme žáky na dvě (čtyři) skupiny, každá po taktech nebo dvoutaktích odříká text a hraje na tělo; - žáci rozděleni na skupiny, jedna recituje, druhá doprovází hrou na tělo, střídají se po dvou taktech; - žáci polovinu říkadla tleskají, druhou pleskají; - žáci rozděleni na čtyři skupiny – současně: první recituje, druhá tleská rytmus, třetí pleská metrum, čtvrtá dupe těžkou dobu apod. ➢ Pohybový kánon: - žáky rozdělíme na dvě (čtyři) skupiny, každá provádí říkadlo s daným pohybem (následující skupina vždy začíná po 1., 2., 3.taktu) - necháme žáky libovolně improvizovat pohybový doprovod, kombinovaný s hrou na tělo. Do tance (Jenčková, E. Hudba a pohyb ve škole. 2002, 1. vyd, česky, Orlice / Tandem, Hradec Králové, 320 stran, ISBN: 8090311571 ; Díl VI. Str. 11) Zpracovala: Mgr. Daniela Taylor, Ph.D. – KHV, PdF MU, Brno 2017 8 Shrnutí: Hrou na tělo si žáci procvičují metrum, těžké/lehké doby taktů, ostinátní figury i rytmus písní. Jestliže si základní rytmické útvary a pohybové výrazové prostředky osvojí, mohou sestavovat a vytvářet vlastní rytmické figury hrou na tělo jako doprovod k písním různých žánrů. Postupně se můžeme pokusit o pohybové provedení. Zde již poznáme, jakou má žák tvořivost, pohotovost, fantazii a smysl pro rytmus. Celkový pohyb provádíme v lavicích nebo v prostoru. Nacvičujeme jej na počítání (udávání metra) a po osvojení podbarvíme melodií. Když jsem husy pásala (jednodušší pohybový doprovod) @ n n q n } 4 x T nalevo P P P 4 x T napravo P P P @ n n n e E n n n q otočka 360◦ D D D otočka 360◦ D D D vlevo vpravo Když jsem husy pásala @ n n q q 4 x T nalevo 2 x L obě ruce 4 x T napravo 2 x L obě ruce @ n n E e E e n n n q otočka 360◦ úkrok L l.r. úkrok L pr.r. ot. 360◦ D D T vlevo vpravo Zpracovala: Mgr. Daniela Taylor, Ph.D. – KHV, PdF MU, Brno 2017 9 2.Pohyb paží, hlavy a trupu – nezapomínáme ani na ostatní části těla, které nám pomáhají k pohybovému vyjádření. 3.Chůze a drobný běh – chůze v různých útvarech a taktech, stylizovaná chůze ve spojení s pantomimou (jdeme hlubokým sněhem, jako čáp, baletka, voják apod.), chůze a drobný běh mohou být zařazeny jako součást tanečních prvků spolu s úkroky, poskoky, natáčením, otočkami, bránou, taneční chůzí v různém taktu aj. 4.Pantomima – nápodoba pracovních činností a hry na hudební nástroje, scénický pohyb (výraz a gesta) při zpěvu, pantomimické znázornění písní – žáci hádají název písně apod. Zpracovala: Mgr. Daniela Taylor, Ph.D. – KHV, PdF MU, Brno 2017 10 5.Taktování: Způsoby procvičování dvoudobého taktu: - taktujeme na místě podle dané hudby - taktujeme s podupem na těžkou dobu - taktujeme při chůzi se střídáním paží - taktujeme při poskoku, polkovém kroku, při zpěvu písní - taktujeme v různé dynamice: forte – velká gesta, piano – malá gesta, crescendo – gesta zvětšujeme, decrescendo – zmenšujeme (vše dle hudby) - základy taktovací techniky pomocí prvků hry na tělo: 1. doba P (obě ruce pohyb dolů) 2. doba T (pohyb rukou nahoru do výše očí) Způsoby procvičování třídobého taktu: - taktujeme ve stoje podle hudby - taktujeme na místě s podupen na těžkou dobu - taktujeme při chůzi (pozor: v tomto případě se na těžkou dobu střídají nohy) - taktujeme při tanečním kroku - taktujeme při zpěvu písní v třídobém metru (Okolo Třeboně; Červený šátečku apod.) - základy taktovací techniky pomocí prvků hry na tělo: 1. doba P (obě ruce pohyb dolů) 2. doba L (ruce pohybem od sebe) 3. doba T (pohyb rukou nahoru do výše očí) Koordinace s pohybem: - taktujeme jednou paží s úklonem trupu ve 2. době (pohled směřuje za paží – ¾ takt) Zpracovala: Mgr. Daniela Taylor, Ph.D. – KHV, PdF MU, Brno 2017 11 - taktujeme při chůzi se střídáním paží a úklonu v každém taktu - taktujeme ve čtyřtaktí: 1. takt – 3 kroky vpřed; 2. takt – 3 kroky vzad; 3. takt – stoj a taktování pravou rukou s úklonem vpravo; 4. takt – stoj a taktování levou rukou s úklonem vlevo. - chodíme a současně taktujeme v této rytmické figuře: # n n n \ q Q Q ± V prvním taktu drobné krůčky, na první dobu 2. taktu zastavíme a v pomlkách stojíme. Způsoby procvičování čtyřdobého taktu: - taktujeme si při pochodu a zpěvu (Tráva neroste) - taktujeme a současně střídáme jeden takt chůze (čtyřdobý), jeden takt běhu (osm osmin) - taktujeme při chůzi a na čtvrtou dobu provedeme přeměnný krok (polkový krok) - základy taktovací techniky pomocí prvků hry na tělo: 1.doba P (obě ruce pohyb dolů) 2.doba T (ruce pohybem k sobě v úrovni břicha) 3.doba L (ruce pohybem od sebe) 4.doba T (pohyb rukou nahoru do výše očí) Zpracovala: Mgr. Daniela Taylor, Ph.D. – KHV, PdF MU, Brno 2017 12 Vyjádření písně a hudby pohybem. Hudebně-pohybové hry. Dětské taneční hry. - Vyjádřit píseň pohybem znamená přihlédnout k její obsahové stránce, rytmickým, melodickým, dynamickým změnám či zajímavostem. Jde tedy o vyjádření se různými pohyby, nikoliv pouze o pohybové ostinato. Musíme si vždy uvědomit, zda je zvolená píseň k pohybovému projevu vhodná a která její složka nám dává k tanečnímu vyjádření podklad (melodie, tempo, rytmus, obsah – text). Náměty: - Ukazování některých slov, pohybů a znaků z písně, kdy se některá místa jen zpívají, jiná ukazují (známé provedení písně Na tý louce zelený) - Učitel improvizuje na klavír, žáci podle hudby tančí – vyjadřují různé pohádkové postavy, zvířátka apod. Naznačují pohybem také to, co v hudbě cítí: radost, smutek, skotačivost, snění apod. Učitel může využít i poslechové skladby pro 1.–5. ročník: např. Pohádka o veliké řepě; Rej skřítků; písně – Sluníčko; Tancovala žížala, CD nahrávky Elce, pelce, kotrmelce aj. Zpracovala: Mgr. Daniela Taylor, Ph.D. – KHV, PdF MU, Brno 2017 13 Shrnutí: Dovedností, zkušeností, nových poznatků z elementárních pohybových činností a rytmických deklamací využíváme v souvislosti s hudebně-pohybovou hrou. Vychází z rytmické deklamace říkadel, rozpočítadel a je součástí kolektivních dětských her. Jednoduchý pohyb je prováděn v prostoru, realizace vyplývá z obsahové stránky a odráží se v ní přirozená hravost dětí. Většinou se v nich uplatňuje rytmická chůze se zpěvem, děti se pohybují velmi často v kruhu nebo v zástupu – např. Zlatá brána; Kolo, kolo mlýnský; Na raka; Chodí pešek okolo aj. Dětské taneční hry vycházejí ze stejného základu, ale liší se zaměřením. Spojují v sobě složku hudební a pohybovou, pohyb je předem znám – např. Na zajíčka; Čížečku, čížečku; Pásla ovečky a další. Zpracovala: Mgr. Daniela Taylor, Ph.D. – KHV, PdF MU, Brno 2017 14 Oblast taneční výchovy - Prostřednictvím pohybu dítě hudbu vnímá a prožívá ji mnohem citlivěji; - do základní průpravy zařazujeme taneční kroky podle toho, kterou skladbu chceme pohybem vyjádřit. - Prvky taneční výchovy úzce souvisejí s rytmickou výchovou, konkrétně s procvičováním příslušného metra, proto se elementární taneční kroky zařazují přiměřeně dle věku dětí až po jeho procvičení/procítění. K základním tanečním výrazovým prvkům patří: CHŮZE: (1 krok = nota čtvrťová) vycházíme z přirozené chůze s nášlapem mírně přes patu a měkkým vypérováním v kolenou, při chůzi by měly děti reagovat i na změnu tempa. Chůze vpřed, vzad – s nášlapem přes špičku na patu, po špičkách – potichu, po patách, po vnější či vnitřní straně chodidla, dupání apod. Chůzí děti vytváří v prostoru různé útvary – kruh, zástup, řadu, osmičku, diagonálu, obdélník, soustředné kruhy, hada, spirálu, průplet apod., čímž se zároveň učí prostorové orientaci. BĚH: (1 běhový krůček = nota osminová) chodidlo se odvíjí od země, kolena se zvedají. Běh s vysoko zvednutými koleny, se zakopáváním, po špičkách, odlehčený běh jako víly, s dupáním jako vojáci apod. Zpracovala: Mgr. Daniela Taylor, Ph.D. – KHV, PdF MU, Brno 2017 15 PŘÍSUNNÝ KROK: stranou (vlevo i vpravo) se skládá z kroku a přísunu a provádíme ho ve všech prostorových variantách. Vpřed, při změnách výkročné nohy je to KROK PŘEMĚNNÝ. CVAL: přísuny v rychlém tempu. POSKOČNÝ KROK: začíná krokem a odrazem na vykročené noze, druhá noha v mírném pokrčeném přednožení. KROK ZKŘIŽNÝ = překračovaný. POLKOVÝ KROK: krok vpřed, přísun druhé nohy do poloviny stojné nohy a znovu vykročení – rytmus nq. Je vlastně vypérovanou obdobou přeměnného kroku a provádíme jej na 2 doby. „Pata, špička, celá noha, tak se tančí polka nová. Pata, špička, celá noha, tak se tancuje“. VALČÍKOVÝ KROK: krok vpřed a dva krůčky na místě, výkročná noha se střídá; stranou: krok stranou a dva kroky na místě. ŘEZANKOVÝ PŘESKOK: ze stoje snožmo výskok a dopad s jednou nohou (např. P) o jednu stopu vpřed a druhou (L) o jednu stopu vzad, při příštím výskoku je doskok obráceně – pravá vzad a levá vpřed. Zpočátku jsou při řezankových přeskocích ruce v klidu – např. v bok, později mohou naznačovat malé pohyby řezání, podle skočené nohy (ve dvojicích – ruce křížem). Zpracovala: Mgr. Daniela Taylor, Ph.D. – KHV, PdF MU, Brno 2017 16 OTÁČKA A PODTÁČENÍ: ➢ Podtáčení pod jednou rukou tzv. na prst: Ch zvedne ruku, D uchopí jeho ukazováček a podtáčí se pod jeho rukou. ➢ Podtáčení pod oběma rukama zkřižmo: držení zkřižmo, Ch má P ruku vrchem; Ch nejdřív opíše polokruh P ruku nad hlavou D (natočí ji zády k sobě), pak ji svojí L rukou dotočí až do ZP; obě podtáčení lze dobře uskutečnit i se šátkem. ➢ Zátočky: dvojice se otáčejí v držení za P ruce, za L ruce, v závěsu za lokty, v kroužku v držení za obě ruce; osa otáčení prochází vždy mezi oběma tanečníky (v místě držení za ruce, mezi lokty v závěsu); jeden stojí nebo klečí a druhý chodí kolem něho, v držení za jednu ruku i bez držení. ➢ Řetěz neboli průplet: Páry stojí proti sobě v kruhu, Ch po směru tance, D proti směru tance, všichni jdou obloučky vpřed; všichni si podají P ruce se svým partnerem, pak L ruce s dalším, a tak ruce střídají, až dojdou ke svému partnerovi; průplet je orientačně náročný, vyspělejší tanečníci mohou tančit bez podání rukou, jen s dotknutím rukou, se závěsem za lokty atd. ➢ Branky, brány: Jednoduché brány: dvojice v postavení vedle sebe si podají vnitřní ruce ve vzpažení. Zpracovala: Mgr. Daniela Taylor, Ph.D. – KHV, PdF MU, Brno 2017 17 Dvojité brány: dvojice v postavení proti sobě si podají obě ruce a vzpaží. PÍSNĚ A TANCE VE 2/4 TAKTU: pro pohybovou realizaci volíme chůzi, běh, cval, poskočný, polkový krok. PÍSNĚ A TANCE VE 3/4 TAKTU: pro pohybové provedení zvolíme chůzi, běh, valčíkovou chůzi, valčíkový krok, mazurku. DVOJTANCE: skládají se ze dvou samostatných tanců, z nichž jeden je obvykle pomalejší, druhý rychlejší, jeden v taktu třídobém a druhý tanec dvoudobém, např. Když jsem jel do Prahy a Šel zahradník do zahrady. MATENÍKY: tance se střídavým taktem, kde je změna taktů provedena v rámci jedné hudební věty (periody); se změnou taktu se mění i taneční figura (krok) – většinou dvoudobý obkročák a třídobá sousedská; tanec má pak schéma např. OOOOSS nebo SSOOS apod. Výše zmíněné tanečně výrazové prvky učíme děti postupně, vždy nejlépe na konkrétní pohybové choreografii k písni. Taneční prvky procvičujeme v různých obměnách a s hudebním doprovodem. Hudební doprovod mohou obstarávat i děti samy (každý drží v ruce přenosný hudební nástroj, např. ozvučná dřívka nebo rámový bubínek); jedno dítě či skupinka dětí (např. tympány nebo bonga); učitel (např. hrou na klavír nebo klávesy), nebo je pouštěna hudba z reproduktoru. Zpracovala: Mgr. Daniela Taylor, Ph.D. – KHV, PdF MU, Brno 2017 18 Tak vedeme děti ke koordinovanému pohybovému projevu v souladu s charakterem hudby, s jejím rytmem, melodií i dynamikou. POSTAVENÍ TANEČNÍKŮ: ➢ Dvě děti stojí vedle sebe, jejich ramena jsou v přímce = postavení otevřené. ➢ Dvě děti stojí v mírném natočení k sobě, ramena svírají pravý úhel = postavení polootevřené. ➢ Dvě děti stojí proti sobě, drží se na ramenou nebo v pase či za obě ruce, ramena jsou paralelně = postavení zavřené. ➢ Dvě řady dětí proti sobě: pohyb řad k sobě a od sebe; pohyb řad k sobě, projdou se až na opačná místa. Kruh: o Pohyb dětí (chůzí, během, cvalem, poskokem, polkovým krokem atd.) po kruhu po směru tance. o Pohyb ke středu kruhu a zpět. o Dva soustředné kruhy: přísuny stranou, cval stranou, procházení pod zvednutými spojenými pažemi – bránami – jednoho kruhu apod. Jeden kruh v protipohybu. Zpracovala: Mgr. Daniela Taylor, Ph.D. – KHV, PdF MU, Brno 2017 19 Zástup: děti se buď drží za ruce (např. P ruka vpřed), nebo mají ruce na ramenou dítěte, které je v zástupu před ním, popřípadě se nedrží vůbec a postupují za prvním vedoucím dítětem. Dvojřad: dvojice dětí za sebou postupují za první vedoucí dvojicí (chorovodové tance, polonézy). Čtverylkové postavení: čtyři dvojice dětí stojí proti sobě do kříže, sudé dvojice proti sobě a liché dvojice proti sobě; děti například motivujeme: modré a bílé čepice, které si „jako“ nasadí. DRŽENÍ TANEČNÍKŮ V postavení vedle sebe: o za jednu ruku; o za obě ruce zkřižmo před tělem; o Ch drží svojí P rukou D v pase, D položí svoji L ruku na jeho P rameno. V postavení proti sobě: o za P ruce, L ruce v bok; o za obě ruce; o za obě ruce zkřižmo (řezankové držení zobrazuje pracovní pohyb řezání). Zpracovala: Mgr. Daniela Taylor, Ph.D. – KHV, PdF MU, Brno 2017 20 Doporučená průpravná cvičení k hudebně-pohybové výchově: K prvním cvičením směřujících k citlivému vnímání hudebního doprovodu a k jednoduchému pohybovému vyjádření rozličných hudebních kontrastů a změn – zaměření se na změny tempa můžeme zařadit cvičení: 1. Pohybová a dechová průprava, relaxace 1.1. Správný postoj • váha na přední části chodidla, pocit odlehčených pat; • osa těla nakloněna mírně vpřed; • hýžďové svaly zpevníme tak, aby osa pánve byla skoro kolmá, protažení pánve vzhůru; • břišní stěnu zatlačíme jemně vzad; • lopatky táhneme dolů; • ramena rozložíme do šířky a jemně táhneme dolů; • hrudní kost vypneme vzhůru; • temeno hlavy směřuje vzhůru. 1.2. Dýchání: kličkové, hrudní, břišní Ideální propojení hrudní a břišní dýchání – hluboké břišní dýchání umožňuje lepší okysličení krve, a přitom šetří srdeční sval, snižuje svalové i psychické napětí, kladně ovlivňuje psychiku, působí proti stresově. Bránice – hlavní dýchací sval, působí jako píst ve válci: při nádechu klesá a při výdechu se zvedá a vytlačuje vzduch z plic ven. Přitom jí pomáhají břišní svaly svým stahem a tlakem na břišní dutinu – důležitá masáž vnitřních orgánů. Zpracovala: Mgr. Daniela Taylor, Ph.D. – KHV, PdF MU, Brno 2017 21 1.3. Relaxace: Mravenčí ukolébavka Relaxace a aktivace se musí střídat, po každém napětí následuje uvolnění. Relaxace urychluje regenerační procesy ve svalech, a tím pomáhá odstraňovat únavu. Nervní a psychicky nevyrovnaní jedinci se velmi obtížně uvolňují, relaxaci je třeba nacvičit (ve stoje – „panáček visí přes zábradlí“; vleže na zádech – tíha všech končetin apod.). 2. Dynamika: silně – slabě Dynamický kontrast SILNĚ – SLABĚ vyvstane nejnázorněji dětem v elementárním pohybu vydávajícím určitý zvuk (tleskání, podupy atd.). Jde o pohybové vyjádření dynamického kontrastu ve spojení s ostatními složkami hudební formy (s melodií, rytmem, tempem a formální stavbou) nebo naopak o hledání odpovídajícího hudebního doprovodu ke dvěma obsahově a dynamicky rozdílným pohybovým tvarům. Zahrajeme dětem několik taktů tiše a pak hlasitě a společně hledáme např. zvířátka, která by se podle dané hudby pohybovala (myšky, krtci, užovky, kočky x sloni, medvědi, koně s podkovami). Zpíváme písničku podle doprovodu chvilku tiše x nahlas. • Síla: hlasitost vyjádří silou pohybu – jdou jemně po špičkách x dupají. • Změna prostoru: je-li doprovod tichý – jdou děti v malém kroužku x hlasitý – roztáhnou kruh a jdou ve velkém kruhu. • Velikost pohybu: o při tiché hudbě děti dělají malé krůčky, při hlasité velké kroky. Zpracovala: Mgr. Daniela Taylor, Ph.D. – KHV, PdF MU, Brno 2017 22 o Stromy: malé pohyby prstů, od zápěstí – pohyb listů na stromech, velké pohyby paží, celým tělem – pohybují se celé větve ve větru, stromy se naklánějí. o Jak bychom dětem, které neslyší, „ukázali“, že hudba hraje silně či slabě? • Tíha: o Pohyb s tichým doprovodem – chmýří z pampelišek se rozlétává, peříčko se vznáší, kosmonauti se pohybují po Měsíci x pohyb s hlasitým doprovodem – rytíř se prosekává křovím, řežeme dříví, potápěč chodí v ocelových botách po mořském dně. o Dva soustředěné kruhy: na tichou hudbu se pohybuje vnitřní kruh, na hlasitou hudbu kruh vnější. Zpracovala: Mgr. Daniela Taylor, Ph.D. – KHV, PdF MU, Brno 2017 23 3. Tempo: pomalu – rychle 3.1. Pomalé tempo: doprovod hraje v pomalém tempu – děti se přidají hrou na tělo – tleskání, pleskání, na nejbližší předmět, chůzí na místě či z místa, otáčením na místě, pohyby paží, hlavou, těla. • Zvířátka: kocour se plíží, kachna se kolíbá, medvěd se houpá. • Chůze lidí: proti větru, v hluboké vodě, ve sněhu. • V kruhu si posíláme míč/posíláme tlesknutí po kruhu dál, snažíme se dodržet tempo doprovodu a nepřerušit jej. • Skupina dětí tvoří stroj: někdo stojí, jiný klečí, sedí, leží atd. Všichni se ve svém postavení pohybují v pomalém tempu (rukou, nohou, hlavou) jako různé páky. 3.2 Rychlé tempo: vyťukat, vytleskat, běhat v kruhu/volně po prostoru podle doprovodu, přeskoky z nohy na nohu, výskoky na místě, drobné pohyby prstů, zápěstí, chodidel. • Zvířátka: myšky, koníčci, mravenci, vyplašený zajíc. • Kolečka ve stroji se otáčejí. 3.3 Změny tempa: děti reagují na střídání dvou temp v doprovodu – ve dvojicích, řadách, dvou kruzích, skupinách apod. Změny tempa provádí hráč doprovodu bez přechodu (bez pauzy), nezesiluje x nezeslabuje! Jednotlivé části jsou nestejně dlouhé – překvapení. • Letí motýl – sedne na květ a pomalu mává křídly. • Běžíme z kopce x jdeme pomalu do kopce. Zpracovala: Mgr. Daniela Taylor, Ph.D. – KHV, PdF MU, Brno 2017 24 4. Výška tónu: vysoko – středně – hluboko Naučit děti citlivě vnímat a pohotově vyjádřit jednoduchým pohybem kontrast vysoko – hluboko znějících tónů je nutným předpokladem pro pohybová cvičení zaměřená na vnímání melodické linie. Představu vysokého tónu přiblížíme dětem hlasem ptáků, kteří létají vysoko – zahrajeme několik tónů na klavír, zobcovou flétnu, triangl – děti reagují pohybem – letem ptáků. Zahrajeme na klavír v hluboké poloze/velký činel, tympány – přiblížíme bručením a pohybem medvědů po všech čtyřech. Střední poloha na klavír/ozvučná dřívka – děti jdou na procházku a vedou psa a jí zmrzlinu aj. Střídáme doprovod v různých polohách a dětí reagují pohybem. • Pro každou polohu si zvolíme pohyb: vysoko – pohyb na špičkách ve vzpažení, střední poloha – chůze s tleskáním, pleskáním na místě apod., v hluboké poloze reagujeme lehnutím, kleknutím, sednutím, dřepnutím apod. 5. Melodie: stoupání a klesání • Vzestupný a sestupný kvintakord: Ovčáci, čtveráci; V zahrádce na hrušce. • Stoupající klesající melodie: Sedí liška pod dubem; Kočka leze dolů. • Děti podle slyšené hudby ukazují pohyb např. rukou nahoru či dolů, jdeme ze schodů či do schodů, stoupneme na lavičku/ z lavičky dolů apod. Zpracovala: Mgr. Daniela Taylor, Ph.D. – KHV, PdF MU, Brno 2017 25 6. Rytmus: krátce – dlouze Nejvýhodnější je vyjít ze slovních rytmů, vytleskávání jmen, barev, slov na daná témata: zvířátka, pohádka, jídlo, předměty kolem nás apod. o Využijeme krátkých otázek, odpovědí, zvolání a říkadel přiměřeně věku dětí – např. bílá kočička: posíláme jako „rytmický řetěz“ – každý ho vysloví a současně zatleská/jiné předvedení: „bílá“ plesknout na kolena a „kočička“ zatleskat či jiné kombinace s dupáním, pohyby hlavy, rukou, ramen aj. o Viděný rytmus – vezmeme si baterku a můžeme vysílat signály z jednoho břehu na druhý“. Jedna skupina posílá signály – krátké a dlouhé; druhá skupina si zapisuje zprávu (dlouhé čáry/ tečky), nebo má v rukou např. praporky a opakují vyslaný signál (rozpažením oběma rukama je dlouhá čárka, jednou rukou krátká čárka). 7. Barva tónu: hlas, různé nástroje o Dvojice dětí se stejnými nástroji stojí zády k sobě v kruhu. Jedno dítě zahraje – druhé se stejným nástrojem se ozve. Opakuje se jen zvuk nástroje nebo i zahraný rytmus. o Doprovod k pohádce: děti sedí v kruhu, uprostřed jsou položeny různé dětské bicí nástroje. Učitel začne vyprávět pohádku (známou či vymyšlenou): např. “Byla jedna vysoká hora, která se třpytila ve slunci“ a vyzve děti, jakým nástrojem by se mohl vyjádřit třpyt této hory – děti pravděpodobně navrhnou prstové činelky/triangl, dvě děti si vezmou nástroje a zkusí, jestli zvuk a barva nástroje odpovídají vyprávění. „Na té hoře žila v zámku zlá ježibaba,“ děti patrně zvolí velký činel/buben apod. Zpracovala: Mgr. Daniela Taylor, Ph.D. – KHV, PdF MU, Brno 2017 26 Když pohádku dopovíme a podbarvíme celé vyprávění nástroji, vypravuje učitel pohádku ještě jednou, plynule a děti doprovázejí text hrou na nástroje. o Zhudebnění krátkého vlastního komiksu. 8. Melodická a rytmická ozvěna, otázka a odpověď • Principem echa – ozvěny – je opakování slyšeného. • Učitel zatleská, zadupe, zapleská na tělo, vydá různé zvuky ústy (např. mlaskání, houkání apod.), děti opakují. Poté mohou vymýšlet svůj rytmus – jedno dítě předvede svůj rytmus a ostatní jej opakují, děti se v předvádění střídají. • Děti se snaží na slyšený zatleskaný rytmus vymyslet slova, jedno až dvě ( • – •••• žlutá pampeliška). • Otázka a odpověď: tvoří jeden uzavřený celek zvaný perioda. o Slovní texty: jedno dítě vytleská a vysloví otázku: Jak se jmenuješ? Co máš k obědu? S čím si rád hraješ? Jaká je beruška? Druhé dítě mu s tleskáním odpoví. Později zkusíme text i zpívat. o Doporučíme dětem, aby se pokusily zazpívat odpověď tak, abychom poznali, že bude tečka – konec (tonika). Spojíme tak u dětí představu otázky s předvětím a odpovědí se závětím = perioda. U periody většinou platí, že počet taktů v předvětí je stejné jako počet taktů v závětí. Zpracovala: Mgr. Daniela Taylor, Ph.D. – KHV, PdF MU, Brno 2017 27 9. Ukolébavka, pochod, tanec • Ukolébavka: Halí belí – houpavý pohyb u kolébavky nenásilně vede ke smyslu pro cítění pravidelného tempa. Důležité je opakování. o Děti zpívají a stojí s pérováním v kolenou nebo se pohybují houpavým krokem z místa. o Jemný houpavý pohyb celého těla s pérováním v kolenou na místě i z místa motivujeme uspáváním panenky, kolébáním miminka v kolébce, pohupováním kočárkem, nesením malého ptáčka, který vypadl z hnízda. • Pochod: Jedna dvě, Honza jde; Na horách sejou hrách – děti pochodují v prostoru, potkávají se a vyhýbají se jeden druhému. o Děti jsou vojáci, kteří zvedají nohy (nedupou), pohybují rázně pažemi, když se potkají – zasalutují, mohou jít každý sám, nebo tři až čtyři za sebou, první je vede. • Tanec: doprovodíme děti v tanečním ¾ tempu rytmizovaný veselý valčík – děti se pohybují v rytmu valčíku např. jako na maškarním plese. • Na rozlišení charakteru hudby pak střídáme tyto tři doprovody: ukolébavka, tanec a pochod a děti pohybově reagují a vyjadřují rozdíl, který v hudbě poznaly. Zpracovala: Mgr. Daniela Taylor, Ph.D. – KHV, PdF MU, Brno 2017 28 10. Taneční prvek – chůze, běh ve 2/4 taktu, houpání ve ¾ taktu CHŮZE: o Pekla vdolky; Jedna dvě, Honza jde; Na tom pražským mostě; Na horách sejou hrách o Jedna, dvě, tři, čtyři, pět Děti stojí v kruhu a drží se za ruce. Písničku hrajeme a zpíváme v pomalejším tempu: 1.– 2. t: (2/4 takt) děti jdou osm kroků po kruhu, 3.– 4.t: děti změní směr, jdou po kruhu na druhou stranu, 5.t: jdou tři kroky směrem do středu kruhu, 6.t: jdou tři kroky pozpátku ven z kruhu, 7.-8.t: pustí se, tleskají a otáčejí se na místě. Pochodové písně vyjádříme pohybově např. chůzí v hadu: o Figura: CESTIČKA – 6 až 8 dětí stojí v zástupu za prvním dítětem (první dítě je hlava hada), drží se za ruce (všichni mají vpředu např. pravou ruku) a jdou cestičkou, kterou jim vyšlapal (např. ve sněhu) ten první. o Figura: PODCHÁZENÍ BRAN – první podejde kdekoliv v hadu pod spojenými pažemi dětí (a ostatní vede za sebou). o Figura: ŠNEK – první zatočí celou řadu dětí do „šneka“ (do spirály), pak se skloní a podejde spojené ruce dětí a „šnek“ tím rozmotá. o Figura: ZMĚNA HLAVY – první a druhý zvednou ruce, za které se drží. Tím vytvoří bránu a s ostatními se pustí. Třetí dítě se stává novou hlavou hada, podejde tuto bránu a vede si děti za sebou. Nakonec poslední dítě „ocásek“ podá ruku dětem stojícím v bráně a vezme je s sebou. Zpracovala: Mgr. Daniela Taylor, Ph.D. – KHV, PdF MU, Brno 2017 29 o Figura: MYŠÍ DÍRY – hlava hada si natočí děti tak, aby vytvořily půlkruh. Jde stále na místě a zvedne ruce, až všechny děti pochopí, že mají také zvednout ruce a tím utvořit brány. Pak se první dítě pustí a začne podcházet jednou bránou zepředu, druhou zezadu a pokračuje dál, na konci se chytí s posledním a utvoří bránu. Druhé dítě udělá hned totéž, jakmile je před ním trochu volno. Děti si mezi sebou udržují odstup. BĚH VE 2/4 TAKTU To je zlaté posvícení; Prší, prší o Dva soustředné kruhy: každý kruh běží jiným směrem, na povel změna směru. HOUPÁNÍ VE ¾ TAKTU Červený šátečku; Marjánko, Marjánko; V zahrádce na hrušce; Pásla ovečky o Děti stojí čelem do kruhu, drží se za ruce. Střídají houpavý úkrok vpravo a vlevo. Tím si připraví střídání nohou po taktech jako při valčíku. Pak přidají malý výpon na pološpičky. o Rozdělíme děti na tři skupiny: - první skupina zpívá a dupe nohou (hraje na prstové činelky) první dobu v taktu; - druhá skupina zpívá, houpe se a v rukou pohybuje šátkem do stran; - třetí skupina zpívá a tleská (hraje na ozvučná dřívka) rytmus písně; po chvíli položí všichni nástroje na zem a skupiny postoupí vpravo a přejdou k jinému nástroji. Zpracovala: Mgr. Daniela Taylor, Ph.D. – KHV, PdF MU, Brno 2017 30 11. Koledy a písně se zimní tematikou Chumelí se, chumelí; Zima, zima tu je; Zelená se louka; Já malý přicházím koledovat apod. 12. Taneční kroky a pohybové hry: Zlatá brána Koštětový tanec Žalman – Šel zahradník do zahrady Had – Tancovala žížala; Nestarej se ženo má; Pekla vdolky; Na horách sejou hrách Mazurka Savojanka – Měla babka; Naše husa (figura: OKÝNKO)aj. Ve spojení s rytmickým výcvikem: vyjádření pohybem hodnotu noty čtvrťové a procítění dvoudobého metra. Literatura: KNOPOVÁ, B. Hudebně pohybová výchovy v 1. – 5. ročníku ZŠ. Brno, Masarykova univerzita fakulta pedagogická, 1996, s. 67, IBSN 80-210-0636-6. KULHÁNKOVÁ, E. Hudebně pohybová výchova. Praha: Vyd. 3, Portál, 2010, 135 stran, ISBN: 9788073677305. KULHÁNKOVÁ, E. Písničky a říkadla s tancem. Náměty pro pohybovou výchovu dětí od 3 do 10 let. Praha: Portál, 2015. KULHÁNKOVÁ, E. Řemesla ve hře, písni a tanci. Pro děti od 4 do 9 let; písničky na CD. Praha: Portál, 2009. KULHÁNKOVÁ, E. Taneční hry s písničkami: od 4 do 9 let. Praha: Portál, 2013. KULHÁNKOVÁ, E. Zvířátka ve hře, písni a tanci. Praha: Portál, 2011. KURKOVÁ, L. Říkáme si, zpíváme si, hrajeme a tančíme. Praha: SPN, 1971, s. 104. KURKOVÁ, L. Tanec a hudba. Praha: SPN, 1987, s. 191.