Hudebně pohybová výchova 27. 4. – 4. 5. 2022 MgA. Mgr. Hana Novotná hanahawel@seznam.cz Školácká – verze pro děti Výchozí postavení: tanečníci v párech stojí čelem k sobě, P zády do kruhu, držení za pravé ruce 1. – 4. T 4x krok přísun oba stejným směrem – po směru tance, volná ruka v bok, poslední přísun je silnější – přídup, spojené ruce kývají dopředu a zpět 5. – 8. T stejně zpět 9. – 10. T 2x krok přísun opět po směru tance – P vlevo, D vpravo 11. – 12. T 2x krok přísun zpět 13. – 14. T zátočka za pravé lokty 1x dokola čtyřmi rychlými kroky 15. – 16. T 3 podupy proti sobě 17. – 20. T jako 9. – 12. T 21. – 22. T P stojí zády do kruhu a 4x tleskne do svých dlaní, D přejde čtyřmi rychlými běhovými kroky dopředu k dalšímu tanečníkovi 23. – 24. T všichni v nových párech 3 podupy proti sobě Školácká – verze pro dospělé Výchozí postavení: páry v zavřeném držení, P zády do středu kruhu 1. – 4. T 4x přísun P vlevo, D vpravo – po směru tance, poslední přísun je silnější 5. – 8. T stejně zpět 9. – 10. T 2x krok a přísun do tanečního směru 11. – 12. T stejně zpět 13. – 16. T čtyřmi pomalými kroky zátočka za pravé lokty, případně 4 pomalé obkročáky v zavřeném držení 17. – 20. T jako 9. – 12. T 21. – 24. T D přejde čtyřmi kroky o jedno místo dopředu a tanec začíná znovu v nových párech Lev - Pohybové ztvárnění s dramatickým prvkem a instrumentálním doprovodem Schrupnul si lev u holiče, když se vzbudil, řval jak ďas, chtěl jsem hřívu trochu zkrátit, teď jsem jako fantomas. Schrupnul si lev u holiče, když se vzbudil, řval jak ďas, chtěl jen hřívu trochu zkrátit, teď je jako fantomas. Ajajajajajaj Hřívu trochu zkrátit …. nelze to už vrátit. Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky Jsi teď hlava plešatá, ||: chechtala se mu lví-, chechtala se mu lví-, chechtala se mu lvíčata:|| Drhla: 2 doby pauza ® (Lvíčata, lvíčata, chechtala se lvovi) 2x Chechtala se… Šmik! Rytmické bicí nástroje: ruční bubínek, kastaněty/dřívka, drhlo, tamburína, prstové činely, triangl Aquarium - Elementární choreografie zahrnující vlastní nápady účastníků spolu se základními pohybovými akcemi a způsoby pohybu do prostoru, vč. různých kvalit pohybu, různých temp a dynamiky (např. houpání, otevírání, zavírání; leh na zemi, kutálení; skoky, běh, chůze; (de)crescendo…) - motivace k choreografii: kniha Leo Lionni – Swimmy (Dragonfly Books) - hudební doprovod: Camille Saint-Saëns – Aquarium z cyklu Karneval zvířat - práce s prostorem – skupinová hra na rybí hejno - pomůcky: molitanové rybičky - hra na rybky a mořské objekty a rostliny - polovina žáků rybky x polovina žáků rostlinky - rybky dynamicky zkoumají co nejpečlivěji prostor kolem rostlinky, mohou přebíhat mezi jednotlivými rostlinkami - rostlinky se rovnoměrně rozmístí po prostoru a „zakoření“ na jednom místě, kde se vlní ve vodě; svou pózou se snaží vytvořit pro rybky příležitost k objevování nového prostoru Želvy „Psaní“ – pohybová improvizace zaměřená na izolace částí těla a nácvik průběhu pohybu v pomalém tempu možno doplnit o tvořivou práci s rekvizitou- bavlnka / guma – „psaní celým tělem“ hudební vtip – melodický motiv kankánu parafrázován z operety Orfeus v podsvětí J. Offenbacha Zdroje: BONUŠOVÁ, Jitka (2008). Pojďte všichni do kola. Praha: Dvorana. Hraje a zpívá Muzika folklorního souboru Kvítek z Hradce Králové. EBEN, P. (2019). Elce pelce kotrmelce. Praha Bärenreiter. KOMENSKÝ, J. A. (2021). Orbis Pictus. Ilustrace František Petrák. Praha: Meander. LIONNI, Leo. Swimmy. New York: Dragonfly Books, 2017. ISBN 978-0-394-81713-2 Říkanka o lvu viz blíže v pořadu Lev (ČT edu), https://edu.ceskatelevize.cz/video/4549-lev Karneval zvířat: City of Birmingham Symphony Orchestra, dir. John Ogdon