Adobe Systems 1 Aritmetika 2 – jaro 2021 9. prezentace Mgr. Helena Durnová, Ph.D. RNDr. Petra Bušková Adobe Systems 2 Intuitivně: co jsou a k čemu jsou matematické definice a věty? -Stručně řečeno, definice jsou k tomu, abychom nemuseli vždy znovu složitě vysvětlovat, co máme na mysli, když řekneme … třeba prvočíslo. -Definice se dají přirovnat k učení se slovíček v cizím jazyce: nemá smysl se dohadovat, zda se ostrov anglicky řekne isle nebo ne, musíme se to naučit. - -Naopak věty vyjadřují vztahy mezi definovanými objekty. Jsou to tvrzení, přesněji pravdivá tvrzení, o matematických objektech. -Hrajeme-li podle stejných pravidel, v matematice se nehádáme, spíše ten, kdo dříve pochopí, vysvětluje druhému, co objevil, co vidí, a ten druhý ještě ne. -Např. rovnost vrcholových úhlů; jednoznačnost rozkladu na prvočísla, … - Adobe Systems 3 Formálně: co jsou a k čemu jsou matematické definice? - - - Definice nám pomůže ujasnit si, že hovoříme skutečně o tomtéž. Na rozdíl od definic používaných v humanitních vědách (např. definice pojmu nadané dítě, začínající učitel, …), kde zpravidla uvedeme různé definice a pak se postavíme na něčí stranu nebo na základě uvedeného řekneme, co to znamená pro nás, v matematice slouží definice k domluvě; o definici se v matematickém textu nediskutuje, nýbrž se přijímá Obsah obrázku text Popis se vygeneroval automaticky. Adobe Systems 4 Jaké chyby děláme v definicích? Příliš široká definice – zahrnuje i objekty, které nechceme Např. Čtverec je rovinný objekt, který má čtyři strany. (zkuste vymyslet další příliš široké definice čtverce) Příliš úzká definice – nezahrnuje všechny objekty, které chceme Např. Kružnice je množina bodů, které mají od středu vzdálenost 5 cm. Adobe Systems 5 Jaké další chyby děláme v definicích? Nadbytečná definice – obsahuje více slov téhož významu (pleonasmus) Např. Čtverec je čtyřúhelník, který má čtyři strany a tyto strany jsou stejně dlouhé. Definice kruhem – odkazuje na pojem, který má být vysvětlen Např. Prvočíslo je přirozené číslo, které není složené. (nelze: číslo složené jsme definovali jako "ne-prvočíslo") Adobe Systems 6 Obsah a rozsah pojmu ̶Obsah pojmu: ̶Soubor všech vlastností, které jsou pro daný pojem charakteristické Př: vlastnosti prvočísla, soudělných čísel, ... ̶Rozsah pojmu: ̶Soubor všech prvků, které mají charakteristické vlastnosti uvedené v definici daného pojmu Př: prvočísla jsou 2, 3, 5, 7, atd., ale ne 1, ne –3, ne –7, …. ̶ ̶ Adobe Systems 7 Definice implicitní a explicitní ̶Pojmy definujeme přímo (explicitně), jiné nepřímo (implicitně) ̶ ̶Příklady implicitních definic: ̶Např. Každé číslo lze v desítkové soustavě zapsat pomocí číslic 0-9 a mocnin čísla 10; v tomto vyjádření nazýváme počet číslic - řád soustavy (zde desítková; známe i binární, čtyřkovou, ….), číslici u i-té mocniny deseti nazýváme číslicí i-tého řádu atp. ̶Jsou to ty definice, které "nejsou na první pohled poznat". ̶Uveďte další příklady. ̶ Adobe Systems Zápatí prezentace 8 (z předmluvy ke Slovníku školské matematiky) Oficiální matematická terminologie a značení "Matematik často střídá označení podle toho, o kterém problémovém okruhu pojednává a z jakého hlediska. Nelze proto např. vyhovět přání některých školských pracovníků, aby se závazně stanovilo, jakými písmeny se mají označovat množiny a jakými jejich prvky. Jde-li třeba v geometrii o množinu bodů, označí se prvky velkými písmeny, pracujeme-li s množinou úhlů, použijí se pro prvky písmena řecké abecedy apod. Pokus o důslednost by nás zavedl do slepé uličky." ̶Česká terminologická komise pro matematiku, v Praze v září 1981 (Matematici chtěli terminologii sjednotit. Jejich cílem bylo také pokud možno používat slova, která se běžně nepoužívají, aby bylo hned jasné, že jde o pojem matematický.) ̶ Adobe Systems 9 Hra: co je to, když se řekne…. (zejména pojmy z aritmetiky, ne z geometrie) -Zlomek: viz diskuse v minulém semestru -Množina: -Číslo: -Rovnice: -Rovnost: -Nerovnost (nerovnice --- „fajnšmekři“ nepoužívají): - -Shodneme se na tom, že a/b je také Adobe Systems 10 Formálně: co jsou a k čemu jsou matematické věty? - - - Větou (matematickou větou) formulujeme "zjevnou pravdu", například to, že jediné sudé prvočíslo je 2, relace rovnosti je symetrická i antisymetrická současně. Pokud dva lidé zacházejí se stejnými pojmy, na jejichž významu se dohodli pomocí matematických definic (konvence), o pravdivosti matematické věty se nemohou hádat, pouze se o ní přesvědčit. K přesvědčení nepřesvědčeného slouží důkaz: krok po kroku ukážeme, že to, co vidíme, je jasná pravda :-) Obsah obrázku text Popis se vygeneroval automaticky. Adobe Systems 11 Hra: které matematické věty jsou ekvivalence a které implikace (zejména z aritmetiky) -Pravidla pro dělitelnost: 2, 3, 4, 5, 6, ….: -Číslo dělitelné 9 je vždy dělitelné 3 -Dává-li číslo k po dělení 4 zbytek 1, pak dává zbytek 1 po dělení 4 i jeho druhá mocnina -… -(vymyslete další:) -Implikace s existenčním kvantifikátorem -Implikace se všeobecným kvantifikátorem -Obrácená věta (nemusí být pravdivá) -Obměněná věta - - Adobe Systems 12 Formálně: co jsou a k čemu jsou matematické důkazy? -Důkaz: je prostředek k zviditelnění zřejmého. Probíhá krok po kroku a jeho forma závisí na tom, kdo komu důkaz říká -1. studující učiteli na písemce: jde jen o kontrolu, zda studující správně pochopil obsah definic (Př.: Dokažte, že neexistuje číslo, které je současně prvočíslo i číslo složené). -2. učitel studujícímu (např. ve skriptech, na přednášce, …): snaha osvětlit problém, rozdělit myšlenkový postup na menší kroky -3. matematik matematikovi: důkaz "jednou provždy" -Formálně: přímý, nepřímý, sporem, matematickou indukcí