Človek a jeho svet pro 1. ročník základní školy I. Zetík provází Emu na každém kroku. Dokonce s ní i sportuje. Vyprávějte, co všechno Ema dělá pro své zdraví. Co děláte pro své zdraví vy? Proč si zdraví chráníme? Proč musíme udržovat tělo čisté? Řekněte, kdy si během dne čistíte zuby, umýváte se,... K obrázkům Činností, které obvykle provádíte ráno, vepište písmeno „r". 2. Co by měly dětí na obrázcích udělat pro svou čistotu a proč? Puntíkem stejné barvy, jaká je kolem každého dítěte, označte to, co by jednotlivé děti měly v dané chvíli použít. Jaké nám hrozí nebezpečí, pokud nebudeme čistotní? K čemu používáme ostatní předměty na obrázku? Používáte i jiné předměty k udržení čistoty těla? Vybarvěte předměty, které používáte každý den. Poznáte, co právě dělá Zetík? Zakroužkujte předměty, které slouží k čištěni zubů. 30 Zdraví a čistota 1. Ema je nemocná. Popište ordinaci paní lékařky. Víte, jak lékaři pomáhají nemocným? Kdo pomáhá lékařům při práci? Jak se cítíte, když jste zdraví? Představte si, že jste nemocní. Jak byste se cítili? Co byste udělali proto, abyste se co nejdříve uzdravili, a proč? Jak .se chováte v čekárně nebo v ordinaci a proč? J 112 150 155 158 2. Víte, jaký je rozdíl mezi nemocí a úrazem? Písmenem „n" označte dítě, které si může způsobit nemoc, písmenem „ú" děti, kterým hrozí úraz. Jak můžeme nemocem a úrazům předcházet? Řekněte si, k čemu slouží telefonní Čísla na kartičkách a kdy na ně voláme. Vedle čísla záchranné služby nakreslete kříž, vedle čísla hasičů oheň,... 3. Zetiku, neotevírej lékárničku, to mohou jenom dospělí! Vysvětlete Zetíkovi, proč udělal chybu. K čemu slouží lékárnička? Pojmenujte věci na obrázku. K čemu se používají? Škrtněte to, co do lékárničky nepatří. Vybarvěte, co byste potřebovali k ošetření rozbitého kolena, Nemoc a úraz 31 !. Prohlédněte si obrázek chlapce. Čarou přiřaďte názvy částí těla k odpovídajícím místům na obrázku. Vysvětlete, k čemu slouží jednotlivé části těla. Umíte pojmenovat prsty na ruce? Nyní se podívejte na děvčátko. Čarou přiřaďte slova k odpovídajícím místům na obrázku dívky. ( zelený ] ( kyselý ) vonici 2. Pojmenujte části těla na obrázcích. K čemu nám slouží? Přečtěte slova na cedulkách. Vybarvěte cedulky správnou barvou podle toho, kterou částí těla vnímáte to, co každé slovo popisuje. Prohlédněte si Zetíka a řekněte, čim ho uslyšíte. Kterými částmi těla vnímáte ostatní předměty na obrázcích? Označte předměty tečkami stejné barvy, jako maji kolečka u odpovídajících částí těla. Setkali jsLe se s lidmi, kteří spatně vidí. slyší nebojsou jinak znevýhodněni? Jak jste se k nim chovali? 32 Lidské tělo w í hlasitý [ teplý Do Eminy školy přijely na závody děti z různých zemí. S tolika dětmi zažije Zetík spoustu legrace. Jak jednotlivé děti vypadají? Čím jsou si podobné a čím se liší? Podívejte se na obličeje v rámečcích. Prohlédněte si znovu děti v tělocvičné a každému z nich vybarvěte tričko barvou, jakou má rámeček s nejvíce podobným dítětem. 2. Co se vám líbí na dětech na obrázcích? Dokázali byste říci, odkud asi děti pocházejí? Popište, v jakém prostředí tyto děti žijí a jak se mu přizpůsobuji. Nakreslete do rohu každého obrázku značku počasí, která nejlépe popisuje počasí na obrázku, Vyprávějte si o cizích zemích a lidech, kteří v nich žijí. Co byste jim řekli o sobě a o zemi, ve které žijete vy? Do rámečku nakreslete hračku, se kterou byste si s dětmi z jiných zemí rádi hráli. ■ Děti na Zemi 33