Pravidla zdravé výživy 1. JÍME DOST $ , $6 \. MASA I (L^),|g|| _ . 2. PIJEME DOST NÁPOJŮ. 3. JÍME JEN MÁLO 4. NEJÍME MOC. 5. JÍME V KLIDU. Jak nám rostou zuby Člověk a jeho zdraví Přečtěte si společně zásady zdravé výživy. Co znamená slovo zásada? Jak rozumíte těmto zásadám? Proč jsou jednotlivé zásady důležité? Prohlédněte si fotografie svačin, které si děti přinesly do školy. Žádná svačina není úplně v pořádku. Dopíšte ke každému obrázku číslo pravidla, jež tato svačina porušila. Přelepte obrázky správnými samolepkami tak, aby vznikly svačiny opravdu zdravé. Přečtěte znovu jednotlivá pravidla a řekněte, jak je dodržujete vy. Komu chybí nějaký zub? Kdo už má alespoň jeden zub nový? Popište podle obrázků, jak probíhá výměna dočasných (mléčných) zubů za trvalé. Kolik mají děti mléčných zubů? Spočítáte to? Na stránce 40 je obrázek chrupu dospělého. Kolik zubů mají dospělí? Soustřeďte se na to, co musejí udělat vaše zuby, abyste mohli sníst jablko. Které zuby potřebujete k nakousnutí jablka a které k jeho rozžvýkání? K čemu potřebujeme zuby Chceme mít zdravé zuby Člověk a jeho zdraví SKLOVINA ZUBOVÍ NA SPICAKY REZAKY STOLIČKY Vybarvěte v pracovním listu nebo v obrázku podle příkladu řezáky červeně, špičáky modře a stoličky žlutě. 40 (Dospělí mají ještě třenové zuby, v obrázku jsou světle žluté.) Tygr se živí masem. Má zvlášť velké špičáky. Vytrhává jimi kusy z masa, jako když vytahujeme kleštěmi hřebíky ze dřeva. Vyprávějte podobně o tom, které zuby mají zvlášť vyvinuté bobři nebo krávy. K čemu je potřebují? Na kterou část zubu působí potrava přímo? Co je zubní kaz? V které části zubu začíná zubní kaz? Kam dále postupuje? Kdy kaz bolí a proč? Proč je důležité čistit si zuby? Pojmenujte předměty na fotografiích a vysvětlete, k čemu slouží. Označte písmeny obrázky čištění zubů podle toho, zda znázorňují: P - čištění přední strany zubů; Žv - čištění žvýkacích ploch; Z - čištění zadní strany zubů. Následnosť událostí Naše tělo Člověk a jeho zdraví prsty stehno koleno prsty rameno loket zápěstí chodidlo pata kotník Seřaďte na lavici fotografie, které jste přinesli z domova, podle toho, co bylo dříve a co později. Ke každé fotografii na této stránce nalepte samolepku. Spojte události tak, jak jdou v průběhu roku za sebou - nejdříve provázkem, pak čárou. Můžete oba konce čáry spojit? Proč? Dopište na správné místo slovo NYNÍ. Najděte v kalendáři datum těchto svátků nebo období. Která z těchto událostí se stane nejdříve? Doplňte na správné místo slova břicho, hlava, krk, hrudník, záda. U fotografie ležící dívky doplňte na správná místa šipky. Kolik máme končetin? Hrajte ve trojicích. První ukáže na některou část těla druhého, třetí se nedívá. Druhý bez ukazování říká třetímu: „Bolí mě..." A popisuje slovy místo, které spolužák ukázal. Třetí pak ukáže to správné místo. Co potřebujeme k životu Nemoc Člověk a jeho zdraví 4fc I 'ÍÉE^'í • - u \ i Nakresli, kdy jsi nejspokojenější. Co potřebujete ke zdravému životu? Kdy si myjete ruce? Proč? Jak si myjete ruce správně? Připomeňte si 74 zásady zdravé výživy (strana 38) a uspořádání dne (strana 68). Co potřebujete, abyste byli spokojení? Jak se pozná, že je člověk spokojený? Co můžete udělat pro to, aby byli spokojení rodiče, sourozenci, kamarádi? J rádi Jak poznáte, že jste nemocní? Které z dětí na prvním obrázku bude asi nemocné? Proč? Co nemáte na nemoci rádi? Které běžné nemoci znáte? Jak probíhají? Jak se léčí? Vyberte čtyři samolepky s věcmi, které bude nemocný 75 chlapec nejvíce potřebovat, a vlepte je do obrázku. Zahrajte si na návštěvu lékaře. Napište tři věty na téma Zdraví. Dolepte k nim samolepky, které vám zbyly.