Naše tělo ve zdraví a nemoci Ahoj. Jmenuji se Mykola. Pocházím z Ukrajiny, ale bydlím v Praze.V České republice se mi líbí, ale někdy se mi stýská po babičce a dědovi. Žijí na vesnici v horách. Je tam krásně. Můžete tam potkat i volně se pasoucí koně hnědáky. té se mi stýská po tom, že mi všech-děti u nás rozumějí a já rozumím .Tady někdy rozumím všemu. Občas vůbec nevím, o čem se mluví. JáSň ké mi chybí moje starší sestra, sto myslím na to, jak jsme spolu ;třihovaly z papíru a povídaly si. iše výrobky se všem moc líbily. Jmenuji se Li. Pocházím z Číny, ale žiji se svými rodiči v Plzni. Ráda chodím do zdejší školy. Stýská se mi ale po našem jídle a stolování. Při slavnostním jídle v Číně míváme třeba patnáct druhů pokrmů a každý si do své misky nabírá podle chuti. U jídla se tolik nespěchá. ľo by vám asi chybělo, kdybyste museli žít v cizí zemi? Co by tam naopak mohlo být pěkné a zajímavé? ľo u nás chybí dětem, o nichž vypráví tato stránka? Co může být ještě obtížné pro děti, které se iřestěhují do jiného města nebo do jiné země? Jak jim mohou jejich spolužáci a kamarádi pomoci? >Které části těla se podílejí na činnostech, jež jsou na obrázcích? Umíme už pojmenovat mnoho částí našeho těla. > Čtěte a ukazujte na sobě: loket - rameno - chodidlo - lýtko - horní končetina - trup - dolní končetina. > Jak je to ale uvnitř našeho těla? Co všechno se tam nachází? Když je naše tělo v pořádku, ani si neuvědomujeme, kolik věcí v něm probíhá. > Nakreslete do pracovního sešitu, jak si představujete vnitřek lidského těla. Znalosti o našem těle jsou důležité. Mohou zachránit život. Jedenáctiletý školák zachránil muži život Jedenáctiletý Jiří Mann je hrdina. Žák čtvrté třídy třebíčské Základní školy Na Kopcích zachránil lidský život. Když ve středu 6. června procházel kolem autobusové zastávky, všiml si asi pětapade-sátiletého muže, který právě upadal do bezvědomí. „Okamžitě věděl, co má dělat, a rychlým přivoláním zdravotní služby mu zachránil život," přiblížila dramatickou událost třídní učitelka malého hrdiny. Záchranáři se na místo dostavili okamžitě. (Třebíčský deník, 12. června 2007) I Zopakujte si, jak se správně jmenují různé části těla, které vidíme zvenku. Při kreslení vaší představy toho, jak vypadá vaše tělo „uvnitř", se nedívejte do učebnice ani do jiných knih. Říkejte, co byste se chtěli dozvědět o lidském těle. Kde byste mohli najít odpovědi na otázky, o nichž si nestačíte říci ve škole? složitému stroji. Aby dobře pracovalo, musí každá jeho součást dobře plnit své úkoly. Nervová soustava má na starosti řízení celého těla. Díky ní myslíme, vnímáme, můžeme se hýbat. Tvoří ji mozek, mícha a nervy. Dýchací soustava všem částem těla obstarává ze vzduchu kyslík. Kyslík je složka vzduchu, kterou nutně potřebujeme pro život. Dýchací soustavu tvoří nos, dýchací trubice, plíce. Oběhová soustava zajišťuje, aby v našem těle kolovala krev. Krev roznáší kyslík do jednotlivých částí těla. Oběhovou soustavu tvoří krev, srdce a cévy (žíly, tepny). Trávicí soustava zpra covává potravu. Zpre cování potravy v těle říkáme trávení. Začír ústy, od nich vede jíc k žaludku a na žaludek navazují střeva. Střeva posílají krví všem ostatním částem těla živiny. Nevstřebanou potravu vylučujeme konečníkem. Kosterní soustava nám umožňuje postavit se nebo se pohybovat. Kosti také chrání některé důležité soustavy. Na pohybu se rovněž podílejí svaly (svalová soustava). Naše tělo ale umí ještě řadu dalších věcí - třeba se zbavovat škodlivých nebo nepotřebných látek a bránit se nemocem. Dospělí také mohou mít děti - rozmnožovat se. To vše mají na starosti další soustavy. Budeme se o nich učit později. O c -s Q) 3 3 O CD to O to CD < Naše tělo ve zdraví a nemoci ýchání Oběhová soustava - krevní oběh kud se stane nehoda, při níž iněný člověk nedýchá, přivoláme led záchranáře nebo dospělé, ří jsou blízko. Později se naučíte, sami můžete pomoci, než přijde borná pomoc. Některé části těla vydrží bez kyslíku jenom několik minut. Proto musíme stále dýchat. Když se nadechujeme, plíce se naplní vzduchem. Při tom se kyslík dostává ze vzduchu do krve. Při výdechu se plíce zmenšují a vyhánějí ven vzduch, z nějž si tělo vzalo část kyslíku. Když člověk nedýchá, hrozí mu smrt. Při vážném úrazu nebo při náhlé nemoci proto nejdříve zjišťují záchranáři: Dýchá? 0§g\ Podobně nebezpečné je, když nějakou ránou krev rychle uniká z těla. Člověk může vykrvácet. V obou případech je potřeba okamžitě volat pomoc. Krev umí donést kyslík všude, kde je ho potřeba. Proto srdce pumpuje krev cévami do celého těla. Cévy jsou trubice a trubičky, které krev vedou od srdce a plic do těla. Když tam krev odevzdá kyslík, vrací se jinými cévami zase zpět k srdci a plicím. Tomu říkáme krevní oběh. Když se při nemoci nebo úrazu zastaví srdce, krev nenese kyslík mozku a dalším částem těla. riložte si ruku na hrudník a zhluboka se nadechněte. Co se děje? Proč? Co se děje při výdechu? .olikrát se nadechnete za minutu v klidu? Kolikrát se nadechnete za minutu po běhu? Proč dýcháme? ik poznáme, zda raněný dýchá? Jaké jsou nemoci dýchací soustavy? Jak se jim můžeme bránit? Jak můžeme poslouchat tlukot srdce druhého člověka? Sledujte tlukot srdce a tep spolužáka. Co sc děje v době, kdy slyšíme „bouchnout" srdce? Proč můžeme vnímat činnost srdce i v jiných částech těla? Co znamená slovo oběhová? Jak zjistíte, že raněnému pracuje srdce? Co škodí srdci a cévám? Naše tělo ve zdraví a nemoci lervová soustava ?rvy přinášejí do mozku zprávy o tom, co se děje kolem is. Mozek pak vydá tělu pokyny, co má dělat. Nervy tyto íkazy přenášejí zpět třeba nohám a rukám. Mozek nám vněž umožňuje myslet, mluvit a rozumět tomu, co říkají tatní. Nervová soustava nesleduje jen naše okolí. Sleduje a řídí také to, co se děje v našem těle - zda bije naše srdce a jestli dýcháme. lyž poraněnému člověku dobře nepracuje nervová soustava, ztrácí (nebo atil) vědomí. Nevnímá, co se s ním děje, nemluví... :akovém případě hrozí, že se >zek nepostará ani o správnou most plic a srdce. raněného se snažíme udržet ři vědomí třeba tím, že na něj iluvíme. ároven přivoláme pomoc. .teré smysly znáte? Zahrajte si, jak putuje zpráva o šlápnutí na nohu k mozku a co s ní mozek udělá /iz příručka učitele). Při kterých sportech je důležité nosit přilbu? Proč? Jaké další úrazy ohrožují ervovou soustavu? Jak jim lze předcházet? Nervové soustavě také velmi škodí alkohol nebo drogy. Kdy voláme pomoc JE! Při nehodě nejdříve zjišťujeme, zda je ohrožen život zraněného. To je tehdy, když: > není při vědomí - nevnímá nedýchá > nepracuje mu srdce Dále když raněný: > silně krvácí > má poraněnou hlavu, hrudník nebo břicho Pokud jsme zjistili některý z těchto problémů nebo si nejsme jisti, zavoláme rychlou záchrannou pomoc. Během telefonování a do příjezdu záchranářů je potřeba stále sledovat stav raněného (mluvit s ním). 155 Záchranná služba se volá číslem Při volání musíme postupně říci: > co se stalo > kde se to stalo > jaká zranění jsme zjistili > kdo volá - své jméno Hovor sami nekončíme, čekáme na další otázky nebo pokyny operátora. toto volání je vždy bezplatné Co se asi stalo Katce? Jaké pravidlo pro cyklisty Katka porušila? Proč se asi Filip a Táňa rozhodli volat rychlou záchrannou pomoc? Zkuste si ve třídě jejich telefonický hovor zahrát. Co by měli udělat, kdyby neměli mobil? Co se může stát, když některé děti volají záchranáře z legrace?