Umění a tvorba 4, jaro 2022 • Malba je umělecká technika zobrazující na dvojrozměrné ploše pomocí rozdílů barev. Tím se liší od sochařství (či plastiky), které zobrazuje reálnými trojrozměrnými tvary. Důležitým prvkem v malbě je barva. Pokud chybí, hovoříme o kresbě nebo grafice. Malba se realizuje především na rovných plochách, ale malovat lze také na zakřivené plochy, například v oboru monumentálního malířství – na klenby všeho druhu, na stěny výklenků apod. – nebo u kombinovaných technik (asambláž) • MALBA = PLOCHA • označení pro výtvarný projev provedený lineárně= jejím výrazovým prostředkem je linie, bod, skvrna, plocha • KRESBA = LINKA Jiří Straka https://www.inkmagpie.com/tusova- malba/ Petr Nesvadba http://www.petr-nesvadba.com/ilustrace/per_konipas- horsky.html • Evropský systém: písmena a čísla • H = hard, F = firm, B = black • Americký systém: pouze čísla • ŠRAFURA = kladení čar jedné vedle druhé • ROZMAZÁVÁNÍ (prstem) = ANO: u kresby (přírodním) uhlem, NE: tužkou (nikdy, fakt) • + jít po tvaru předmětu • + přimhouřit oči • + co nejvíce se přiblíž „materiálu“ zobrazovaného předmětu Papírová roztírátka NE ANO https://www.youtube.com/watch?v=jmOa1B4d4tA&ab_channel=SpeedDrawingitalia Reverzní kresba Akrylové fixy Nutno zafixovat Snadno se stírá Skvělé na stínování Skvělé na studijní kresbu • Tvrdší než přídoní uhel • Jdou hůře rozmazat, vhodné pro šrafuru • Zabraňuje rozmazání kresby • Nutné aplikovat ve větrané místnosti • Místo fixativu lze použít lak na vlasy • Pozor na vzdálenost stříkání, lak může kresbu „rozpustit“ • https://sites.google.com/site/xgrafika/newtonuav-barevny-kruh • Jeden z prvních vědců, který se zabýval barvami a jejich vnímáním byl Isac Newton. Uspořádal barvy do kruhu. Pomocí tohoto kruhu se dají skládat barvy aditivně (sčítání světel). Na obvodu kruhu je 6 barev. Tři barvy základní (červená, zelená, modrá) a tři barvy doplňkové (azurová – doplňková barva červené, purpurová – doplňková barva zelené, žlutá – doplňková barva modré). • Co vyplývá z Newtonova kruhu: Aditivním smícháním barvy a její doplňkové barvy dostaneme barvu (světlo) bílou. • Barvy, které leží na jednom poloměru, mají stejný odstín • Čím blíž je barva středu kruhu, tím je méně nasycená • Smícháním stejného množství barvy a její doplňkové barvy vzniká bílá nebo achromatiská šedá • Určitá barva může vzniknout různými způsoby (mícháním různých množství různých barev) • Střed kruhu se nazývá achromatický bod. Může mít barvu bílou, černou, nebo odstín achromaticky šedé /https://gramotni.cz/wp-content/uploads/2020/09/Newtonuv_barevny_kruh.pdf • Odstín: základní čistá barva, má vlastní název • Kolorit – typická barevná skladba pro umělce, barevný dojem z celé tvorby (Tizian má typický kolorit) • Jas – postavení barvy vzhledem ke stupnici šedé (světlá až tmavá) • Sytost – intenzita barvy • Kontrast – postavení barvy/barev vůči jiným barvám (např. simultánní kontrast – jak se ovlivňují vedle sebe postavené barvy – navzájem se v nich odráží komplementární barvy) • Kryvost barvy – schopnost „zatření“ jiné barvy, sytosti barvy – označuje se hvězdičkami • = ty barvy, kterých nelze docílit mícháním barev • vznikají smícháním základních barev • Aditivní míchání barev • Aditivní míchání barev je takový způsob míchání barev, kdy se jednotlivé složky barev sčítají. Můžeme si ho představit jako míchání svetel reflektorů, které svítí na jedno místo. Obvykle se aditivní míchání barev demonstruje pomocí barvy červené, zelené a modré. • Subtraktivní míchání barev • Při subtraktivním míchání barev se barevné složky odčítají. Představujeme si ho jako překrývání barevných fólií. Pro subtraktivní míchání barev se používají barvy doplňkové k základním barvám aditivního míchání, tj. barvy azurová, purpurová a žlutá. • Lze po zaschnutí opět rozmýt (narozdíl od akrylu, ten již po zaschnutí není rozpustný ve vodě) • Pojidlo: emulze s emulgačním činidlem: klíh, kasein, vejce, vosk • Dříve používána zejména vaječná tempera • Ředitelné vodou • Pojidlo: polyakrylová pryskyřice • Nelze po zaschnutí rozmýt vodou • Vynalezen v roce 1934 (https://wikijii.com/wiki/Acry lic_paint#:~:text=6%20extern %C3%AD%20odkazy,D%C4%9 Bjiny,patentov%C3%A1n%20s pole%C4%8Dnost%C3%AD%2 0Rohm%20a%20Haas) • Štětinové štětce • Nejsou ředitelné vodou • Pojidlo: olej (nejčastěji lněný olej) • Dlouho schnou • Do malby lze opakovaně zasahovat • Ředění terpentýnem (nelze ředit vodou) • Lze přidávat fermež – lněný olej • Drahé • Technika malby vodovými barvami • Malba, která používá barvy rozpustné ve vodě • Rostlinné, nerostné nebo živočišné pigmenty • Pojidlo: voda, arabská guma, glycerín, med, konzervační přísady • Tempery – akryl = vodové barvy = akvarelové barvy (https://www.mcpenbavi.cz/akryl- akvarel-olej-nebo-tempery-po-cem-sahnout- kdyz-muzy-zavolaji/) • Vlasové štětce!!! • Strukturované • Vyšší gramáž • Dražší • Pojmou více vody, tolik se nekrčí • Sytější, než klasické vodové barvy • Sytější, než klasické vodobé barvy • Dražší, než vodovky či anilinky • Sonnet • Vlasové štětce • Použiju krycí gumu • Zakryjete místo, které má zůstat bílé (nápis, motiv) • Poté stačí seškrábnout • z francouzského „en face“ = zepředu • Pohled z boku • Nejjednodušší typ portrétu • https://www.topzine.cz/jak- nakreslit-portret-naucte-se- spravne-zachytit-proporce- obliceje • Neojbtížnější forma portrétu, ale současně nejefektnější • 1:7 či 1:8 (kolikrát se hlava vejde do těla postavy) • Batole: 1:4 • Novorozeně: 1:3 • Vezmeme do ruky tužku či štětec (jako na obrázku), přivřeme jedno oko, natáhneme ruku v lokti, namíříme ji k měřenému předmětu a zjistíme, jak je předmět na tužce/štětci široký a jak vysoký. • Je naprosto nutné, aby vzdálenost tužky a předmětu zůstala stejná. Proto nezapomeňte být při měření napřímení, ruku nataženou a všechny délky měřit ze stejného místa! • https://malujemesusmevem.cz/2015 /11/19/jak-dosahnout-spravnych- proporci-pri-kresbe-podle- skutecnosti-vizovani/ https://miluju-vytvarku.webnode.cz/pojmy-pro-9-rocnik/ Syntetické štětce Štětinové štětce • Z čeho se vyrábí štětce? • https://slovnik-cizich- slov.abz.cz/web.php/slovo/pe rspektiva • zobrazení pohledu do vzdáleného prostoru do roviny, kdy se zobrazované předměty zdánlivě zmenšují a sbíhají Skulptura x plastika • Grafikou nazýváme dvojrozměrné umělecké dílo vytvořené rukou umělce, který použije jednu z grafických technik. Následně toto dílo rozmnoží ručním řemeslným postupem na předem stanovený počet exemplářů. • Každá grafika je originál! • tisk z výšky (např. Dřevoryt, linoryt) – otiskne se plocha, která zůstává „na povrchu“ • tisk z hloubky (např. lept, suchá jehla) otiskne se barva nanesená do vryvů • tisk z plochy (litografie) - tisk z kamene • Tiskne se na navlhčený akvarelový papír • Speciální papíry na tisk – nutná vyšší gramáž! Michal Cihlář Jan Vičar http://www.janvicar.com/jednotlive/historic.html • Rydlem vyřezu do lina motiv • Na skle rozválím válečkem tiskařskou barvu • Válečkem nanesu barvu na lino • Přebytek barvy setřu hadrem • Dám papír do lisu, na papír dám opatrně lino • Ideálně položím na lino plstěnou podložku • Projedu lisem • Jehlou vyryju motiv do: plexiskla, měděné nebo pozinkované destičky, v případě nouze do destičky hliníkové • Na skle rozválím válečkem tiskařskou barvu • Válečkem nanesu barvu na lino • Přebytek barvy setřu hadrem • Dám papír do lisu, na papír dám opatrně lino • Ideálně položím na lino plstěnou podložku • Projedu lisem Užitečné odkazy: • https://artsandculture.google.com/ • https://www.facebook.com/LaboratoryForEducationAndSynergy • https://www.nedatovano.cz/ • • • https://moravska-galerie.cz/program/skoly/ • https://www.faitgallery.com/program/events/215.html • Otevřenost • Motivace • Pochvala • Povzbuzení • Autenticita • Svodobné vyjádření • Empatie • Interdisciplinarita • Začít hodnocení vždy pozitivně • Není špatně a dobře • Vytvořit podmínky pro tvorbu, vycházet z téma, která děti zajímají (roční období není jediné téma) • Nezasahovat dětem do práce bez dovolení • Neříkat: děláš to špatně, ty to vůbec neumíš... • Neshazovat, neporovnávat • (Neznámkovat) – viz příběh holčičky a hada - https://video.aktualne.cz/dvtv/ctyrka-za-obrazek-hada-jsou-to-tezke- rany-ve-skolstvi-se-ned/r~925d584ceb4a11e8a446ac1f6b220ee8/