1 / 19 Eliška Lomičová Hudba jako nástroj (výtvarného) umění 2 / 19 Akční umění – co to je? ⚫ Od 50. let – action painting – Jackson Pollock ⚫ 60. a 70. léta 20. století ⚫ Reakce na komercionalismus umění, materiálnost společnosti ⚫ Důraz na místo, čas, prostor, děj ⚫ Propojování více uměleckých činností – tanec, divadlo, hudba ⚫ Hnutí Fluxus ⚫ Nové formy umění – performance, happening, body art, land art 3 / 19 Jackson Pollock, Convergence, 1952 4 / 19 Fluxus ⚫ Mezinárodní umělecké hnutí ⚫ Fluxus – tok, proud - zdůrazňuje proměnlivost jako základní přístup umělce k tvorbě ⚫ Vznik v 60. letech v NY, odtud se šířilo do Evropy a Asie ⚫ Termín poprvé použit r. 1961 ⚫ 12 základních idejí: globalismus, sjednocení života s uměním, intermedialita, experimentalismus, příležitost, hravost, jednoduchost, implikace, exemplativismus, specifičnost, současnost a muzikálnost ⚫ Yoko Ono, Nam Jun Paik, Daniel Spoerri, Milan Knížák 5 / 19 Happening ⚫ Umělecká akce, jíž se aktivně účastní diváci spolu s umělcem ⚫ Není známý přesný scénář, akce není předem nazkoušená, vzniká za interakce umělce s diváky, kteří jsou přímou součástí díla ⚫ Poprvé termín použit r. 1957 Allanem Kaprowem na uměleckém pikniku ⚫ První happening r. 1959 při představení 18 Happenings in 6 Parts 6 / 19 Milan Knížák – Demonstrance jednoho, 1964 7 / 19 Performance ⚫ Událost, kdy se jedna skupina lidí (performerů) chová určitým způsobem tak, aby zaujala druhou skupinu lidí ⚫ Přítomnost diváků není podmínkou ⚫ zahrnuje 4 základní elementy: čas, prostor, performerovo tělo nebo přítomnost nějakého média, vztah mezi performerem a publikem ⚫ Nepočítá s aktivitou diváka (na rozdíl od happeningu) 8 / 19 Yves Klein, Anthropométrie, 1960 9 / 19 10 / 19 John Cage * 1912 + 1992 ⚫ Americký skladatel, teoretik, spisovatel ⚫ Neo-dada, Fluxus, konceptuální umění ⚫ Neharmonická, experimentální hudba, používání běžných věcí jako nástrojů, úprava nástrojů ⚫ Zen buddhismus ⚫ Aleatorika ⚫ I ticho je hudba ⚫ První tvůrce happeningu? 11 / 19 Black Mountain College ⚫ Experimentální univerzita, založena r. 1933 ⚫ Interdisciplinární přesah ⚫ Místo prvního happeningu Johna Cage ⚫ Holistické (celostní) vzdělávání ⚫ Umění jako nezbytná součást vzdělávání 12 / 19 13 / 19 Water walk, 1960 ⚫ https://www.youtube.com/watch?v=gXOIkT1- QWY&t=1s 14 / 19 Sonata V, 1946 - 48 ⚫ https://www.youtube.com/watch?v=jRHoKZRYBlY 15 / 19 4‘ 33‘‘, 1952 - hhttps://www.youtube.com/watch?v=JTEFKFiXSx4& ab_channel=JoelHochberg 16 / 19 In a Landscape, 1948 https://www.youtube.com/watch?v=wQeNHAjC6ro &ab_channel=SoupyMold 17 / 19 A teď vy! ⚫ Najděte si ve svém batohu jakýkoli předmět, který se dá použít jako hudební nástroj ⚫ Na notový papír vymyslete a zapište rytmus ⚫ Rytmus zahrajte ostatním ⚫ Postupné přidávání nástrojů – cresendo ⚫ Postupné odebírání nástrojů – decresendo ⚫ Skladba 4‘ 33‘‘ 18 / 19 Děkuji za zapojení se! ⚫ Vezměte si, prosím, papír a přeložte jej napůl ⚫ Nad jednu polovinu napište +, na druhou ⚫ Ke každému sloupci napište pozitivní či negativní hodnocení podle toho, jak se vám hodina líbila, či co jste si z ní odnesli ⚫ (je to umění / není to umění, bavilo mě to / nebavilo mě to, chtěl bych něco podobného ve VV dělat častěji / už nikdy víc) ⚫ Papíry s odpověďmi mi prosím odevzdejte na stůl