VÝTVARNÁ ŘADA VÝCHODISKO: Výběr tématu (umění a kultura) apod. CO? Asociace – pojmy, které se stanou inspirací pro konkrétní náměty činností JAK? Přemýšlíme o výtvarné činnosti – jak budou děti výtvarně reagovat na námět PROČ? Činnost musí vycházet z učiva výtvarné výchovy (co se dítě naučí, jaká je „přidaná hodnota“ výtvarné činnosti – konkrétně pojmenovat) – formulovat cíl, klíčová slova Návrh minimálně 5 lekcí, které budou tvořit výtvarnou řadu (ne pouze materiálové variace jednoho námětu, mechanické střídání technik, výtvarná popisnost). Návaznost na jiné vzdělávací oblasti – konkrétní příklady učiva daného ročníku. Navržené aktivity si vyzkoušet, zdokumentovat, fotodokumentaci zařadit do práce. Doporučená struktura výtvarné řady: • Informativní část (třída, časová dotace apod.): • Téma: • Zdůvodnění tématu: • Klíčová slova: • Formulace cílů: • Výtvarný problém: • Výběr techniky (proč): • Motivace: • Popis výtvarné řady: • Reflexe: (Student/ka odevzdá práci do odevzdávárny, pozn. obrázky mohu být odevzdány ještě v samostatné složce). • Okruhy ke zkoušce: • 1. RVP ZV – vzdělávací oblast Umění a kultura (proměny kurikulárního dokumentu) • 3. Tvořivost ve výtvarné výchově • 4. Výchova uměním, možnosti zprostředkování výtvarného umění • 5. Dětský výtvarný projev, typologie kreslířů, diagnostické možnosti DVP • 6. Výtvarné vyjadřovací prostředky ve VV na 1. stupni ZŠ • 7. Projektování výuky, struktura hodiny VV, formulace cílů lekce • 8. Integrované pojetí výtvarné výchovy • 9. Řady a projekty ve výtvarné výchově Literatura: Babyrádová, H. (1999). Symbol v dětském výtvarném projevu. Brno: MU. Dvořáková, H. (1996). Výtvarná výchova: pracovní sešit pro 1.-3. ročník. Havlíčkův Brod: Tobiáš. Dvořáková, H. (1998). Výtvarná výchova na prvním stupni II: (pracovní sešit pro výuku výtvarné výchovy ve 4. a 5. ročníku): [učebnice pro základní školy. Havlíčkův Brod: Tobiáš. Exler, P. (2015). Využití projektové metody ve výtvarné výchově s artefiletickými postupy. Olomouc: Univerzita Palackého. http://kvv.upol.cz/images/upload/files/vyu%C5%BEit%C3%AD%20projektov%C3%A9%20metody_exler_final.pdf Horáček, R. (1998). Galerijní animace a zprostředkování umění. Brno: Cerm. Kovář, P., & Navrátil, O. Navrátilová Garguláková, M. (Ed.). (2016). To bych zvládl taky: umění moderny v komiksech. Brno: Masarykova univerzita. Matysová, M., & Štůlová Vobořilová, L. (2018). Ahoj, socho: městem s otevřenýma očima. Praha: Galerie hlavního města Prahy. Navrátil, O. (2019). To je starý: umění středověku v komiksech. Praha: DexonArt. Ochrymčuk, L. (1971). Nápady pro malé výtvarníky: asambláž myšlenek, pokynů, her a umění. Praha: SPN. Ochrymčuk, L., Tichý, J., & Hadlač, J. (1973). Návštěva mezi obrazy: vyprávění o obrazech a umělcích a řada hravých etud pro obě oči. Praha: Státní pedagogické nakladatelství. Pastorová, M. (2004). Pojetí Výtvarné výchovy v rámci vzdělávací oblasti Umění a kultura. Dostupné z https://clanky.rvp.cz/clanek/c/g/43/POJETI-VYTVARNE-VY Roeselová, V. (1995). Námět ve výtvarné výchově. Praha: Sarah. Roeselová, V. (2000). Proudy ve výtvarné výchově. Praha: Sarah. Roeselová, V. (1997). Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha: Sarah. Roeselová, V. (1996). Techniky ve výtvarné výchově. Praha: Sarah. Slavík, J. (1997). Od výrazu k dialogu ve výchově. Artefiletika. Praha: Karolinum. Slavík, J. (1999). Hodnocení v současné škole. Praha: Portál. Slavík, J. (2004). Umění zážitku, zážitek umění (teorie a praxe artefiletiky). Praha: UK. Slavíková, V., Slavík, J., & Eliášová, S. (2019). Dívej se, tvoř a povídej!: artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. Praha: Portál. Stehlíková Babyrádová, H. (2014). Výtvarný projev předškolního dítěte v jednadvacátém století. Olomouc: UP. Slavík, J., Slavíková, V. & Hazuková, H. (2000). Výtvarné čarování. Praha: UK. Stadlerová, H. (2001). Výtvarná výchova v pojetí integrované výuky. Brno: MU. Časopis Kultura, umění a výchova Stadlerová, H. (2010). ZOP Zkušenost, odbornost, praxe v psychodidaktické přípravě učitele výtvarné výchovy v primárním vzdělávání. Brno: MU. Stadlerová, H. (ed.) (2005). S LEHOULINKOU. Alternativy přístupů k předmětu Výtvarné vyjadřovací prostředky. Brno: MU. Šobáňová, P. (ed.) (2016). Současný stav a perspektivy výtvarné výchovy: Reflexe kurikulárních dokumentů pro všeobecné vzdělávání. Olomouc: Česká sekce INSEA). Dostupné z https://www.insea.cz/publikaceCHOVY-V-RAMCI-VZDELAVACI-OBLASTI-UMENI-A-KULTURA.htm/ Uždil, J. (1984). Čáry, klikyháky, paňáci a auta: výtvarný projev a psychický život dítěte. Praha: SPN. Zhoř, I. (1987). Škola výtvarného myšlení: metodický materiál pro práci v zájmové výtvarné činnosti. Brno: Krajské kulturní středisko. Zhoř, I. (1989). Škola výtvarného myšlení II: metodický materiál pro práci v zájmové výtvarné činnosti. Brno: Krajské kulturní středisko. Zhoř, I. (1995). Výtvarná výchova v projektech I: [učebnice pro základní školy]: pracovní sešit pro 6. a 7. ročník. Havlíčkův Brod: Tobiáš. Zhoř, I. (c2007). Výtvarná výchova v projektech: pracovní sešit pro 8. - 9. ročník. Havlíčkův Brod: Tobiáš.