Týden 9
Funkce
Když se žák umí orientovat v kartézské soustavě souřadnic, je další dovedností, kterou si může osvojit, čtení různých informací z grafu funkce. Na tyto dovednosti lze navázat v dalším učivu, kterým je funkce přímá úměrnost a lineární funkce. Přichází chvíle, kdy žákovi nebude stačit využívat znalosti pasivně (vyčíst informace z grafu) a bude se je učit používat aktivně (chápat předpis funkce a sestrojit z něj graf). Jeden z nejtěžších úkolů je vysvětlit žákům, co je nezávisle a závisle proměnná, jak je od sebe mají odlišit a jak z dvou veličin poznat, která je která. Bez tohoto pochopení je však veškerá další výuka formální.
Ukážeme si dvě metody zakreslování grafu funkce - statickou a dynamickou. Uvedeme si jejich výhody a nevýhody. Budeme stanovovat vlastnosti funkcí (definiční obor, obor hodnot, monotonie, v některých případech omezenost).
Na zakreslování grafů budete potřebovat rýsovací potřeby. Nejpřesněji se pracuje s milimetrovým papírem, lze však také doporučit bílý papír nebo čtverečkovaný papír.