Nástin dějin vyučování v matematice (a také školy) v českých zemích do roku 1918 Pokračovací školy In: Jiří Mikulčák (author): Nástin dějin vyučování v matematice (a také školy) v českých zemích do roku 1918. (Czech). Praha: Matfyzpress, 2010. pp. 213–215. Persistent URL: http://dml.cz/dmlcz/400989 Terms of use: © Mikulčák, Jiří Institute of Mathematics of the Czech Academy of Sciences provides access to digitized documents strictly for personal use. Each copy of any part of this document must contain these Terms of use. This document has been digitized, optimized for electronic delivery and stamped with digital signature within the project DML-CZ: The Czech Digital Mathematics Library http://dml.cz 213 13. POKRAČOVACÍ ŠKOLY Od sedmdesátých let 19. století se začaly místo dřívějších nedělních řemeslnických škol zřizovat pokračovací školy, které navštěvovali učni připravující se pro dělnická povolání, řemesla i obchod. Např. v Praze vznikla obecná pokračovací škola roku 1874 a v roce 1882/83 měla již 25 tříd se šesti odbornými zaměřeními. Od roku 1883 se zřizování tzv. průmyslových pokračovacích škol řídilo směrnicemi, podle nichž se vyučování konalo nejméně 7 měsíců v roce, nejméně 6 hodin týdně, ve všední dni po práci od 18. do 20. hodiny, v neděli dopoledne od 1/2 9 do 1/2 13 hodiny. [J. Král, 1894] Tyto školy zřizovala a udržovala města, průmyslové závody a zejména společenstva živnostníků za přispění obcí; stát uhrazoval třetinu nákladů. Obyčejné průmyslové školy pokračovací vzdělávaly učedníky určité živnosti nebo skupiny spřízněných živností; patřily k nim i obchodnické pokračovací školy. V pokračovacích školách se rozšiřovaly vědomosti žáků o poznatky potřebné ve zvolených učebních oborech, v řemeslech, v obchodě, v zemědělství; školy měly tedy speciální vzdělávací úkoly. Na druhé straně se do jisté míry prohlubovalo a rozšiřovalo i všeobecné vzdělání získané v obecné škole. Vzhledem k rozdílnosti potřeb škol nebyly předepsány osnovy, ale jen všeobecné zásady. Na jejich základě připravovaly osnovy školní výbory se zřetelem k potřebám žáků. V matematice se opakovalo počítání s čísly přirozenými a desetinnými; příklady se čerpaly z práce živnostníků s užitím metrických měr. Protože počítání se zlomky pozbylo praktické ceny, omezila se výuka jen na nejjednodušší zlomky s jednočíselnými a nejvýše dvojcifernými jmenovateli. Jen v příkladech měli žáci poznat vlašskou praktiku, počet průměrný a smíšený, řetězový a spolkový. Poměry a úměry sloužily při vypočítávání procent a úroků. Praxi sloužilo počítání povrchů a objemů geometrických útvarů. Ekonomické zaměření měly kalkulace nákladů a ceny zboží, výpočty srážek z ceny a váhy zboží, další obchodní příklady i vedení účetních knih. Mnohem podrobněji byl stanoven obsah měřictví a rýsování, které se přizpůsobovalo potřebám A. nejrůznějších živností stavitelských, B. živností mechanicko-technických (mechanici, strojníci, kováři, slévači, hodináři a další), C. živností uměleckých, k nimž patřili sochaři, truhláři, malíři, zlatníci, knihaři, krejčí, obuvníci a další. Učni skupin A a B se měli seznámit především s rýsováním, učni skupiny C vedle základů rýsování měli věnovat pozornost i kreslení od ruky. V rýsování 214 poznávali žáci pomůcky ke kreslení a rýsování, druhy čar, počátky měřického tvaroznalství, některé konstrukce. To byl základ pro zobrazování těles v půdorysech, bokorysech, a také v řezech na základě přiměřeně velkých modelů. Ve vyšším oddělení se probíraly základy promítání, stínování a sítě těles podle potřeb oborů. Zvláštní postavení měly pokračovací kurzy hospodářské (tj. zemědělské). Zřizovaly se v obcích, které o to stály, při obecných školách. Vyučování v kurzu trvalo dva roky, od 1. listopadu do 31. března v šesti hodinách týdně. V počtech se probíralo hospodářské účetnictví, poučení o daních a dávkách, o směnkách, úvěrních ústavech, o pojišťování; šlo tedy spíše o obchodní nauky. V měřictví se probíralo zejména vyměřování polí, počátky nivelování, čtení katastrálních map a plánů, sestrojování jednoduchých polohopisných náčrtů, tedy topografické práce, jejichž znalost byla účelná pro zemědělce. Takových českých kurzů bylo v Čechách v roce 1884/85 celkem 39. Při dívčích měšťanských školách se zřizovaly pokračovací kurzy pro dívky. Učební plán a osnovy navrhoval zřizovatel kurzu a schvalovala je zemská školní rada. Jako učebnice průmyslových škol pokračovacích sloužilo např. Počtářství živnostenské od V. Řehořovského (1910). Obsah odpovídá shora uvedenému nástinu osnovy, bez metodických zajímavostí. Jen v objemech těles je i vzorec pro výpočet přibližného objemu sudu: V = π d1 + 2d2 3 2 v, kde d1 je průměr dna, d2 největší průměr sudu, v vzdálenost mezi oběma dny. Objem nepravidelných těles se určuje naléváním odměřeného množství vody, pomocí hmotnosti vody v nádobě, pomocí měrné váhy látky, např. objem pískovcového balvanu. Podrobně jsou probrány obchodní výpočty, složené úrokování jen postupným výpočtem. Rýsování v 1. třídě napsal A. Novák (1903). Považuje rýsování v 1. ročníku za těžký předmět zejména pro nedostatečnou průpravu žáků v užívání rýsovacího náčiní, zejména příložníku. Autor doporučuje poznat rovinné útvary a jejich vlastnosti na tělesech, pak je rýsovat a nakonec přistoupit k průmět- nictví. Místo nařízeného rýsování do sešitů požaduje autor rýsovat na papír napjatý na rýsovací desce a s příložníkem; uvádí potřebné postupy. Navržený postup je realizován na 23 rysech zaměřených na řemeslo zámečnické. Nácviku rýsovacích dovedností slouží rýsování čar, meandrů, mříží; jiný výkres je věnován základním geometrickým konstrukcím (sestrojování rovnoběžek, kolmic, přenášení a půlení úseček a úhlů). Rýsují se různé trojúhelníky, čtyřúhelníky a pravidelné mnohoúhelníky i s tehdejším kótováním. Promítání začíná průměty bodů a úseček i se stanovením skutečné velikosti úsečky sklápěním promítací roviny, promítáním rovinných útvarů v rovinách 215 rovnoběžných s průmětnami. Pak už je možné sestrojovat průměty krychle, kvádru, hranolů, válce, jehlanu a kužele (i komolých), koule a polokoule. Nejjednodušší řezy těles se omezují na řezy osové. Zobrazují se tělesa šroubů a nýtů a některé zámečnické výrobky. V ukázce stavebních výkresů jsou uvedeny vazby cihel, vazby trámů, zábradlí. Odborné vzdělání zejména v rýsování si učitelé doplňovali na prázdninových šestitýdenních kurzech na státních průmyslových školách.