POČÁTEK EVROPSKÉ FILOSOFIE (ŘECKO) POČÁTEK EVROPSKÉ FILOSOFIE (ŘECKO) Ø VÝZNAM ANTIKY h h h UMĚNÍ (EGYPT X ŘECKO) MYŠLENÍ (FILOSOFIE X MÝTUS) POLITIKA (VZNIK ČLOVĚKA) h h h ŘÍDÍ JEJ NEZMĚNITELNÝ KÁNON (NEZAJÍMÁ SE O SKUTEČNOST ANI O VYJÁDŘENÍ VLASTNÍCH CITŮ ČI MYŠLENEK, JE SCHEMATICKÉ) JE NÁBOŽENSKY A SOCIÁLNĚ PODMÍNĚNÉ (UMĚNÍ SLOUŽÍ, JEHO ÚČELEM NENÍ KRÁSA, ALE SLUŽBA KULTU ČI SOCIÁLNÍMU OVLÁDÁNÍ) POSTRÁDÁ UMĚLECKÝ VÝVOJ (PŘES NĚKOLIK VÝJIMEK, KTERÉ NEMĚLY VLIV, PO TISÍCILETÍ SE JEHO PRINCIPY NEMĚNÍ) UMĚNÍUMĚNÍ PŘEDANTICKÉ UMĚNÍ h h h ZNÁ KÁNON, ALE PODŘIZUJE HO REALITĚ (POKUD SOCHA PODLE KÁNONU NEVYVOLÁVÁ DOJEM, O KTERÝ UMĚLEC USILUJE, KÁNON PORUŠÍ) CÍLEM UMĚNÍ JE VYVOLÁVAT ESTETICKOU LIBOST A VYJADŘOVAT CITY A POSTOJE UMĚLCE (NEJDE ZDALEKA JEN O SOCIÁLNÍ ČI KULTOVNÍ ÚČEL) JE VE DVOJÍM SMYSLU KLASICKÉ ANTICKÉ UMĚNÍ UMĚNÍUMĚNÍ MYŠLENÍMYŠLENÍ ANTICKÉ MYŠLENÍ OSVOBOZUJE SE OD MYTOLOGIE, ODVAHA MYSLET, KRITIČNOST, DIALOG (OBJEVUJÍ SE OTÁZKY “A JE TO SKUTEČNĚ TAK?”, “EXISTUJÍ BOHOVÉ A VYPADAJÍ TAK JAK TO POPISUJÍ POSVÁTNÉ TEXTY”? PRAVDA NIKOLIV ABSOLUTNÍ TEXT ČI VYPRÁVĚNÍ, ALE VÝSLEDEK HLEDÁNÍ A VÁŽENÍ ARGUMENTŮ) h PŘEDANTICKÉ MYŠLENÍ h JE MYTOLOGICKY SVÁZANÉ, RIGIDNÍ A NEKRITICKÉ (NENÍ ZÁJEM ZKOUMAT PROBLÉMY JINAK, EXISTUJÍ OBLASTI, VE KTERÝCH SI LIDÉ NEDOVEDOU PŘEDSTAVIT PŘEMÝŠLET, “ALTERNATIVNÍ” SYSTÉMY JSOU STRIKTNĚ NÁBOŽENSKÉ (ZARATHUŠTRA, ACHNATON) PŘEDANTICKÉ POLITICKÉ MYŠLENÍ ANTICKÉ POLITICKÉ MYŠLENÍ h BOŽSKÉ POVĚŘENÍ VLÁDCŮ, NEZPOCHYBNITELNÁ HIERARCHIE, NEEXISTUJE SFÉRA SOUKROMÉHO (HIERARCHIE JE POSVÁTNÁ, MOC SE POUZE VNÍMÁ A PODŘIZUJE SE JÍ, JDE O “DOBROVOLNOU” NESVOBODU, VZPOURA PROTI MOCI JE ŠÍLENSTVÍ) POLITIKAPOLITIKA VLÁDCOVÉ MUSÍ ZDŮVODNIT PROČ VLÁDNOU, KONTROLA MOCI, SLEDOVÁNÍ POUZE ZÁKONEM OMEZENÝCH SOUKROMÝCH ZÁJMŮ (NĚKTEŘÍ! LIDÉ ZAČÍNAJÍ SLEDOVAT CÍLE, KTERÉ SI SAMI URČUJÍ, VLÁDCOVÉ JSOU KONTROLOVÁNÍ TĚMI, KTERÝM VLÁDNOU) h POČÁTEK EVROPSKÉ FILOSOFIE (ŘECKO) POČÁTEK EVROPSKÉ FILOSOFIE (ŘECKO) Ø SPRÁVNÉ POCHOPENÍ ANTIKY ANTIKA A SOUČASNOST ZÁKLADNÍ RYSY ANTICKÉHO SVĚTA (ANTICKÝ A STAROZÁKONNÍ SVĚT) ZÁKLADNÍ KLASIFIKACE ANTICKÉHO SVĚTA (HELÉNSKÉ (ARCHAICKÉ, KLASICKÉ) A HELÉNISTICKÉ OBDOBÍ, IÓNSKÝ A DÓRSKÝ PRVEK) h h h PROČ NENÍ ANTICKÝ SVĚT NAŠÍM SVĚTEM ANTIKA A SOUČASNOSTANTIKA A SOUČASNOST Ø JINÉ VÝZNAMY SLOV (JINÉ POJMOVÉ UCHOPENÍ SVĚTA) KRÁSA X KÁLÓN UMĚNÍ X TECHNÉ A POIÉSIS LÁSKA X AGAPÉ, ÉROS Ø MUSÍME ZKOUMAT ANTIKU, NE NAŠI PŘEDSTAVU ANTIKY ŘEKOVÉ NEBYLI STŘEDNÍ VRSTVA SOUČASNÉHO ČESKA ZÁKLADNÍ RYSY ANTIKYZÁKLADNÍ RYSY ANTIKY HOMÉR X STARÝ ZÁKON ARISTOKRATIČNOST ŘEKŮ (NIKDO KROMĚ PÁNŮ NEMÁ NÁROK NA SVŮJ SVĚT /OTROCI U HOMÉRA, TRAGÉDIE A KOMEDIE, TACITUS, MARCELLINUS - VÝJIMKA ANDROMACHÉ U EURÍPIDA/) PLASTICKÁ, OSVĚTLENÁ REALISTIČNOST ŘEKŮ PLASTICKÉ, OSVĚTLENÉ, REALISTICKÉ, SEKVENČNÍ VIDĚNÍ SVĚTA, BEZ POZADÍ, PROTIKLADNÝCH HLUBINNÝCH DĚJŮ A SMYSL PRO NITERNO U ŘEKŮ XXX STROHÉ, KUSOVITÉ, BEZ PŘESNÉHO POPISU, HLUBINNÉ, VÍCEROZMĚRNÉ, SE SMYSLEM PRO VÝVOJ U HEBREJCŮ ČAS A PROSTOR U ŘEKŮ ČAS BEZ VÝVOJE, OPAKUJÍCÍ SE, ČAS BEZ PERSPEKTIVY, OSOBNOST JAKO TRVÁNÍ U ŘEKŮ XXX ČAS JAKO VÝVOJ, SMĚŘOVÁNÍ, OSOBNOST JAKO RŮST U HEBREJCŮ h h h KLASIFIKACE ANTIKYKLASIFIKACE ANTIKY VÝVOJOVÉ HLEDISKO HELÉNSKÉ ARCHAICKÉ (1000 - 490 P.N.L TEMNÝ VĚK, IÓNOVÉ V MALÉ ASII, ZLOM) HELÉNSKÉ KLASICKÉ (490 - 320 P.N.L 2 X KLASICKÉ, SPOJENÍ DÓRSKÉ A IONSKÉ KULTURY, VRCHOL ANTICKÉ KULTURY) HELÉNISTICKÉ (290 P.N.L. - 290 N.L., VÝZNAMNÉ ZMĚNY, ÚPADEK) HLEDISKO ZDROJŮ IÓNSKÁ KULTURA X DÓRSKÁ KULTURA IÓNSKÁ KULTURA: OCHOTNÉ VSTŘEBÁVÁNÍ CIZÍCH VLIVŮ, SKLON K DEMOKRACII, OBCHODNÍCI, NOVÁTORSKÁ KULTURA (VŠICHNI PRESOKRATICI JSOU PŮVODEM IÓNŠTÍ) DÓRSKÁ KULTURA: KONZERVATIVNÍ, APRIORISTICKÁ, STROHÁ, ARISTOKRATICKÁ, VOJENSKÁ h hh ANTIKA A PŘÍRODAANTIKA A PŘÍRODA METODICKÁ POZNÁMKA PŘÍRODA VE SVĚTĚ EGYPŤANŮ (REALISTICKÁ, PROKRESLENÁ, BEZCENNÁ) PŘÍRODA U ŘEKŮ ˜ POSTAVENÍ NOMOS, FYZIS A TECHNÉ (ARISTOTELES) ˜ UMĚNÍ A PŘÍRODA V DÍLECH ŘEKŮ (HOMÉR, PLATÓN) ˜ POZDNÍ HELÉNISMUS A ODPOR K TĚLESNÉMU I PŘÍRODNÍMU (MARCELLINUS, PLOTÍNOS) h h h