Týden 2
Známé zlomky Hérakleita. Najdite ty zlomky, které mají etický obsah
a) primárně
b) sekundárně
0. Z Plútarcha::
„Nelze vstoupit dvakrát do téže řeky.“
B91 Nelze dvakrát
vstoupit do téže řeky, [podle Hérakleita, ani se nelze dvakrát dotknout
smrtelné bytosti v témže stavu, neboť ta se hbitou a rychlou proměnou] rozptyluje
a znovu shromažďuje.
[A vlastně se ani nespojuje znovu a někdy později, ale spíše se zároveň spojuje
i opouští,] přichází i odchází.
1.
B26 Člověk si v noci
zapaluje světlo - jsa sobě mrtvý, má vyhaslý zrak;
živý
se dotýká mrtvého,
když spí, má vyhaslý zrak; probuzený
se dotýká spícího.
2.
B85 Bojovat s touhou je obtížné, protože když něco chce, platí za to duší.
B71 [Mít na paměti také toho,] kdo zapomněl, kam
vede cesta.
7. B74 [Mít na paměti, že] není správné být ‹ jednat a mluvit jako › děti
rodičů, [prostě řečeno, ‹ jednat a mluvit › tak, jak nám to bylo předáno.]
8.
B73 Nemá se jednat a
mluvit jako spící, vždyť i tehdy se nám zdá, že jednáme a mluvíme.
9.
B89 Probuzeným je svět
jeden a společný, avšak každý ze spících se obrací k vlastnímu.
9. B83 Nejmoudřejší z lidí
se vůči bohu jeví jako opice [moudrostí, krásou i ve všem ostatním.]
B82 Nejkrásnější z opic je
šeredná ve srovnání s rodem lidí. B9: Oslové
by si vybrali spíše podestýlku
nežli zlato. B37 [Prasata
se
myjí blátem, drůbež prachem nebo popelem.]
B4 [Kdyby štěstí
spočívalo v příjemnostech těla, pokládali bychom voly
za šťastné, když najdou k žrádlu vikev.]
10. B 104
Jaká je jejich mysl či rozvaha?
Důvěřují lidovým zpěvákům, a jako učitele užívají zástup; nevědí, že „většina
je špatná, menšina dobrá".
B29 Ti nejlepší
si místo všeho vybírají jedno,
nehynoucí slávu místo pomíjivostí; běžní
lidé jsou však nasyceni
jako dobytek
11. B44 Je
třeba, aby lid bojoval
o zákon, který se rodí, jako o hradbu.
12. B131 Mínění je překážkou postupu
B134 [Vzdělání je druhé slunce
pro vzdělané.]
č./disc | ontologie | gnoseologie | etika - co je správné? jak? |