Týden 3: feministická etika
https://twitter.com/justincaouette/status/1114098319125561344
1. Jan Patočka: To, co autorka, říká o vývoji ženského sexuálního zotročení, o vášnivých mýtech, kterými byla žena v historii opředena, o ženských láskách, o chorobném pohlavním životě ženy a jeho důsledcích, není výtvor její vlastní imaginace, která by zálibně prodlévala v těchto oblastech. Obrazotvornost, která vytvořila tyto nečisté a chorobné zjevy, je imaginací těch, kdo v historii ženy určovali. Doslov. In: Druhé pohlaví, 1967, s. 398.
2. Jan Patočka: Historická lež je v tom, že se
identifikuje s mužství s transcendencí
(překonáváním dané reality, svobodou)
a ženství s imanencí (pozitivním
zařazením do automatismu života) –
opozice je mezi transcendencí a
imanencí v každém z nás, i když je to
různá v muži a v ženě.
Doslov. In: Druhé pohlaví, 1967, s. 399.
3.
Simone de Beauvoir: Co je žena? Je děloha, říká jeden.
Ale o jistých ženách znalci prohlašují: To nejsou vůbec ženy,
ačkoli mají dělohu jako ostatní.
Všichni se shodují, že k lidskému rodu patří samičky, ty dnes
představují polovinu lidstva tak jako dřív; a přece se nám říká:
ženství je v nebezpečí, jsme napomínány: buďte ženami,
zůstaňte ženami, staňte se ženami. Každá lidská samičí
bytost tedy není nutně ženou; ,musí se podílet na tajemné
ohrožené realitě, kterou je ženskost….
(Druhé pohlaví, 1967, s. 7)
4.
Simone de Beauvoir: Patriarchální civilizace zasvětila ženu cudnosti,
počestnosti; muži se více nebo méně přiznává
právo ukojovat sexuální touhy, kdežto žena je
vázána manželstvím: tělesný akt, pokud není
posvěcen zákonem nebo svátostí, znamená pro
ženu provinění, pád, porážku, slabost: žena
musí chránit svou čest; když povolí, když padne,
vzbuzuje opovržení, kdežto v pohaně, kterou je
stíhán přemožitel, je vždy něco z obdivu. Od
primitivních civilizací až po naše časy se vždy
připouštělo, že lože je pro ženu služba, za níž
se jí muž odvděčuje dárky nebo tím, že si jí
vydržuje…
Druhé pohlaví, 1967, s. 192
5. Anna Pammrová: "Člověk-muž, aby se nejen od zvířete lišil, umínil si povýšiti svůj rod nad veškeré stvoření." ( PAMMROVÁ, A. Zápisky nečitelné. Brno: Za lepším životem, 1936 , s. 61) „Stejně jako útroby země, drásá muž útroby ženy. Pohnutka táž … Výsledek i důsledek konečný: Válka všech proti všem. Povšechná ubohost, zkaženost rodu celého.“ (PAMMROVÁ, A. Alfa: embryonální pokus o řešení ženské otázky. Klatovy: C.M. Höschl, 1917, s. 175) (více i na: Michaela Horynová: Ekofeministická etika v životě a díle Anny Pammrové. MU, 2015)
6. Judith Butler: Neznamená to, že konštrukcia „mužov“ sa bude vzťahovať výlučne na mužské telá a konštrukcia „žen“ na ženské telá. Ba čo viac, ak by aj vysvitlo, že pohlavia sú vo svojej morfológii a konštitúcii bezproblémovo dve (čo je otázne), niet dôvodu predpokladať, že rody by tiež mali byť dva… Predpoklad binárneho rodového systému implicitne zachováva vieru vo vzťah rodu k pohlaviu…Butler: Trampoty s rodom, Aspekt, 2003, s. 22.
A možno vôbec neexistuje rozdiel medzi pohlavím a rodom (je pohlavie je konštrukt?) s. 23