Seminář k etice

Týden 10


Cennydd Bowles: Etika budoucnosti. Academia, Praha, 2021 (originál 2018)

 

„Jak řekl etik designu společnosti Google Tristan Harris, „ten, kdo ovláda menu, ovláda rozhodnutí“. Pokud ste se nenaučili programovací jazyk, nepřinutíte počítač udělat nic, co neumožňuje jeho rozhraní. Rozhodnutí v oblasti designu tak technologiím dává moc vynucovat si určité chování – a tedy také morální jednání – i za nepřítomnosti designéra.“ S. 53

 

„Odpovědnost leží na tom, kdo nátlak vyvíjí: designer musí přijmout odpovědnost za všechna rozhodnutí, k nimž uživatele nutí.“ S. 53

„Nejslabším ospravedlněním přesvědčování – či vlastně čehokoli jiného – je, že to dělají všichni. Tuto klasickou etickou past odhalil před staletími David Hume  a je známá jako Humeova gilotina.  Jde o teoretickou chybu, při které to, co bychom měli dělat, odvozujeme od toho, co lidé dělají. Morální rozhodnutí našich protivníků s těmi našimi nesouvisejí.“ S. 67

Zlaté pravidlo zase: „Každého pobízí k tomu, aby se vnímal jako ideální arbitr etiky, ať už jsou jeho zájmy v souladu se zájmy jiných, nebo ne. Zlaté pravidlo ignoruje při etickém rozhodování různorodost lidských tužeb iroli  kontextu.“ S. 67

„Snad bychom se měli místo toho ke druhým chovat tak, jak by to chtěli oni: tedy podle platinového pravidla. Jinými slovy bychom měli lidi přesvědčovat, aby jednali ve vlastním zájmu.“ S. 67

Harvardská vědkyně Shoshana Zuboffová tento vzkvétající obchod [SL: zbieranie všemožných dát od užívateľov] popisuje jako kapitalismus sledování, a dává mu tedy nálepku, jež přilákala aktivisty i datové disidenty, k nimž paří i odborník na zabezpečení Bruce Schneier: „Za půl století se budou lidé na dnešní postupy zpracování dat dívat stejně, jako se dnes my díváme na prastaré obchodní praktiky, například pachtýřství, dětskou práci a firemní prodejny. Budou jim připadat nemorální.“ S. 81

„Někteří aktivisté v oblasti ochrany soukromí tvrdí, že pokud si technologické firmy říši soukromí přivlastní, dospějeme postupně k post-soukromé budoucnosti, v níž bude mlčenlivost projevem nepoctivosti a mocní budou na požádání smět sledovat kohokoli.“ S. 89

„Nerovnováha moci, jež je dnešním technologiím vlastní, někdy firmám umožňuje zmocnit se soukromých informací silou.“ S. 89

„Etická rozhodnutí utilitaristů vycházejí z prosté, ale působivé otázky: dosahuji co největší štěstí pro co největší počet lidí? A minimalizuji tak bolest?“ s. 96

„Uživatelé musí zkrátka výrobcům slepě věřit.“ S. 122  (k problému odpočúvaniam telefónmi – napr. asistentmi ako Siri a ď.)

K práci na kontroverzných (technických) projektoch: „Vlastní mravnost nemůžeme opírat o hypotetického jiného člověka: etická rozhodnutí musíme dělat sami za sebe. Tvrdit, že se něco stane s vámi, nebo bez vás, znamená smířit se se smutnou situací preventivní beznocnosti. Kromě toho ospravedlněním „Když to neudělám já...“ lze jistě omluvit jakýkoli hanebný čin.“ S. 130

U jakéhokoli problematického projektu lze použít užitečný test: „Existuje situace, ve které je tato technologie prospěšná?“...Nebezpečná technologie vytvořená jako varování je stále nebezpečnou technologií. Jka před dvěma tisíciletími řekl Bión z Borysthenu: „Chlapci házejí kameny na žáby pro zábavu, žáby však neumírají pro zábavu, ale doopravdy.“ S. 131 (k softvéru na rozpoznávanie tvárí gayov a lesieb  - gaydaru)

„Jak nás učil Marshall McLuhan, „každé rozšíření je také amputace“. Dovednosti řidiče obklopeného pohodlnou automatizací mohou časem upadat. Jestliže řidiči netráví za volantem dostatek času, nemohou se naučit lépe interpretovat situace, nezískají cit pro rytmus provozu a neprohloubí si znalosti pravidel silničního provozu.“ S. 133

„Shannon Vallorová v knize technology and Virtues (Technologie a ctnosti) vybírá dvanáct „technomorálních ctností“, jež by umožnily rozkvět našich vztahů s technologiemi – včetně spravedlnosti, pokory, sebeovládání a uctivosti….Jako východisko pro přemýšlení o ctnosti lze tedy použít další etický test: Byl bych rád, kdyby se mé rozhodnutí objevilo na titulní stránce zítřejších novin? ...co by někdo usoudil o našem charakteru, kdyby se o tomto rozhodnutí dozvěděl? Jaké ctnosti bychom ztělesňovali? Jaké ctnosti by nám spíše chyběly?“ s. 150

„Podle etičky S. Vallorové nám dobré technologie umožňují ctnostný život; my bychom měli na oplátku projevovat  vybrané ctnosti při jejich vývoji. Tyto zásady můžeme dokonce promítnout do samotné technologie.“ S. 151 

Využívání hodnotového spektra? Kam by sme si umiestnili nastavenie? S. 152

Nezávislost ____________________sounáležitost

Kompetence___________________ tolerance

Bezpečnost____________________ inovace

Zvědavost_____________________ klid

Mali by technologické firmy  prejsť k negatívnej slobode negatívnych prejavov? (viac regulovať, odstraňovať...): „Nebezpečí nečinnosti ilustruje paradox Karla Poppera. Pokud nezasáhneme proti netolerantním lidem, dáváme jim moc, již mohou bez povšimnutí ničit tolerantní osoby. Přílišná tolerance představuje pro samotnou toleranci ohrožení.“ S. 158

Občanská neposlušnost v případu škodlivého projektu:

„Odmítnutí je nejsilnější ve větším meřítku. Technologičzí zaměstnanci konečně uznávají sílu kolektivní akce; řada skupin úspěšně přiměla své vedoucí představitele, aby od kontroverzních projektů ustoupili. Práce Googlu na projektu Maven, který zpracovával záběry dronů v rámci algorytmické válečné iniciativy Pentagonu, vyvola uvnitř společnosti obrovský odpor. Poté, co tisíce jejich  zaměstnanců podepsali otevřený dopis vedení a několik z nich se vzdalo funkce, vedení Googlu souhlasilo s tím, že od smlouvy Maven upustí. Ke cti společnosti slouží i to, že šla ještě dále a zavedla zásady týkající se umělé inteligence, jež výslovně práci na technologiích, jejichž „hlavním účelem či realizací je působit osobám újmu  nebo ji přímo umožňovat“....Technologičtí pracovníci jsou početně silní, jsou drazí, a pokud jednají jednotně, mohou výkon firmy silně narušit.“ S. 180

Software ohřívá svět

„Filozofy  vzhledem k jejich zaujetí existencí  a smrtí klimatické panikařství pochopitelně přitahuje. Při tomto katastrofickém uvažování samozřejmě hrozí, že to vzdáme. Neúprosný strach může vyvolat téměř osvobozující pocit fatalismu. Možná že klimatická panika stvoří generaci „klimatických neaktivistů“, kteří se shodnou na tom, že šanci jsme propásli a měli bychom se raději připravit  na vyhlazení....K vyhynutí je však ještě dlouhá cesta...Život ve světě teplejším  o 4 °C by byl stěží přijatelný, ale měl by být ještě k žití. Nesmíme se smířit s něčím, co není určeno předem.“ S. 185-186

Greenpeace: Clicking Clean (gúgli)

Gestell

Právě Gestell – toto „rámování“ světa  a jeho obyvatel jako zdrojů k použití – je podle Heideggera podstatou technologií. Je zřejmé, že tento pohled na životní prostředí je bezcitný a neudržitelný. Slavný myšlenkový experiment Nicka Bostroma s „maximalizátorem sponek“ popisuje Gestell k absurdnímu konci. Umělá inteligence dostane za úkol shromáždit co nejvíce kancelářských sponek. Nemá-li inteligence omezující cíle (jedním z nich by mohl být cíl „chránit lidský život“) a je obětí stejného rámování prostředí jako pouhý materiál, může se rozhodnout, že cíl nejlépe splní přeměnou celé planéty na kancelářské sponky. Gestell tedy může vést k neplánovanému zmaru.“ S. 190

Iná interpretácia: Gestell: Gestell je nebezpečí, protože nutí člověka odkrývat pouze to, co dokáže (má interpretace) škatulkovat do konceptů a matematických vzorců, bez ohledu na to, zda je to pravdivé či nikoli. https://www.jakubferenc.cz/article/poznamky-k-martin-heidegger-a-jeho-otazka-techniky/

Ochranářství pro technology

Snad nejzásadnější otázka nezní „Jak to udělat, aby byl produkt šetrnější k životnému prostředí?“, nýbrž „Měl by vůbec existovat?“ Nejúspornější produkt je totiž samozřejmě takový, který neexistuje.“ S. 191

„To nejlepší a nejjednoduchší, co v prostředí, které je vizuálně fyzikálně a technicky pokřivené, můžou architekti, průmysloví designéři, projektanti a další pro lidstvo udělat, je přestat úplně pracovat. Victor Papanek (Design for Real World. Thames and Hudson Ltd, 1985). s. 191

 

„Na světě je už tolik špatných výrobků a tolik skládek, že neexistuje žádný morální důvod pro to, abychom vyráběli další podobné nediferencované smetí...Na veletrhu spotřebitelské elektroniky v roce 2011 výrobci představili dvacet tisíc nových produktů včetně osmdesáti tabletů. Kritička Helen Waltersová se k tomu v jedné analýze vyjádřila velmi kriticky: „Žijeme ve světě, kde neustále slyším designéry, jak vážně líčí své odhodlání chovat se odpovědně vůči životnímu prostředí. Dvacet tisíc produktů není projevem odpovědnosti. Je to vandalismus.“ S. 191 helenwalters.com

„Je třeba odstránit rozdíl mezi ekologickými a běžnými produkty. Neudržitelný design je špatný design. Tento přístup znamená, že bychom jako neetické měli odmítnout plánované zastarávání – umělé omezování životnosti produktu s cílem podpořit inovace.“ S. 192 (je to i prostor pro další konspirační teorie)

 

„Je s podivem, že se v technologickém průmyslu kultura produkce  nepřeměnila v kulturu řešení problémů.“ S. 192 (napr. modulární mobily na trhu propadly, zařízení se dále miniaturizují a je téměř nemožné je opravit...)

„V evropských vládách získává určitou podporu myšlenka práva na opravu, je však nepravděpodobné, že se v dohledné době rozšíří v podobě zákonů.“ S. 193

 https://www.irozhlas.cz/zpravy-svet/oprava-i-pet-let-od-prodeje-evropska-komise-chce-pravidla-ktera-umoznila-servis_2303221955_elev

„Pokud se se zařízením zachází správně, může jít o materiál, který je časem čím dál lepší: dřevo nesoucí stopy použití, nikoli křehký plast.“ S. 193 (napr. i webové stránky nabobptnávají v důsledku tlačítek pro sdílení, čímž zvyšují spotřebu energie...)

„Udržitelná budoucnost potřebuje alternativy škodlivých návyků...Měli bychom nutit vlády, aby upředňostňovaly ekologickou politiku a trestaly škodlivá odvětví...“ s. 194

„Ať uděláme cokoli, budoucí generace se budou pravděpodobně nutně potýkat s nějakou formou nedostatku. Technologický průmysl se bude muset zřejmě zaměřit na nižší úrovně v hierarchii potřeb než dnes a řešit otázky bezpečného bydlení , čisté vody a spravedlivého rozdělování vzácných zdrojů. Lineární cyklus produktu, zahrnující jeho výrobu, použití a likvidaci, je  v budoucnosti nedostatku neospravedlnitelný, a dnes pravděpodobně také. Musíme směřovat k cirkulární ekonomice. Výstupy se stanou vstupy, opotřebované produkty by sme měly spíše opravovat, renovovat nebo používat k jinému účelu než ničit.“ S. 196

„Jugaad je spíše způsob myšlení než designový přístup a označuje kutilské inovace založené na tom, co potřebujete a máte k dispozici právě teď. Koncept jugaad neusiluje o dokonalé řešení za vysokých nákladů, ale o inteligentní, nekonvenční východisko, jež problém vyřeší natolik dobře, aby lidé mohli dále žít svůj život.“ S. 196

(s. 197) „Nejjednodužší bude zařadit do našich projektů jako zainteresované strany výslovně chudší komunity a budoucí generace. Nemá smysl hodnotit dané řešení jen podle toho, jak se staví k dnešným problémům; musíme vzít v úvahu, zda zohledňuje i ty zítřejší, nebo zda dokonce nové problémy v budoucnu nebude vytvářet. Co se s tímto produktem stane za pět let? Co za 500 let? Abychom podpořili kreativitu, můžeme omezení typu jugaad zavést i do shrnutí návrhu: Jak by tato (s. 198)technologie fungovala bez internetu?“  

Radikální přeorientování

„Možná že jedinou realistickou cestou k této udržitelné budoucnosti bude nerůst.“ S. 199 „Jakákoli životaschopná strategie v oblasti klimatu bude vyžadovat společnou oběť a ohromný finanční závazek – podobný financování v době válek – po celém světě. Někomu se to zdá nemyslitelné. „s. 199

Akrasie a etická nedokonalost

„Víme, co bychom měli dělat a přesto to často neděláme. Aristoteles tomuto nesouladu  - napětí způsobenému tím, že sice známe nejlepší cestu, sle nejsme schopni se po ní vydat – říkal akrasie. ...Podle Aristotela je akrasie projevem nedostatečného sebeovládání, slabosti vůle, které bychom se měli zbavit.“ S. 201 „ano, měli bychom si akrasii uvědomovat a snažit sej i vyřešit, ale nejdůležitějším etickým návykem je snažit se žít každý den o něco lépe.“ S. 202

Etika nebo politika?

Jedinec nemůže vždy uvádět morální rozhodnutí do praxe sám. Nemůže se například rozhodnout, který ekonomický systém by pro něj byl morálně lepší, a jednostranně se odhodlat žít v něm jako jednotlivec: podobné etické závěry lze do prace uvádět jen prostřednictvím politiky. Politická snaha je do jisté míry aktem kolektivní morálky.“ S. 213 bold – SL

„Některé etické problémy technologického průmyslu představují problémy samotného kapitalismu. Kapitalismus s lidmi – zejména se zaměstnanci a spotřebiteli – nepochybně zachází jako s prostředky, nikoli účelem. Obvykle upřednostňuje spokojenost několika akcionářů před spokojností veřeností.“ S. 214

I on vzhlíží k post-kapitalistické společnosti, „jež upřednostní spravedlnost, udržitelnost a rozkvět lidstva“. S. 214

„Ať už si o kapitalismu myslíme cokoli, zatím v něm fungovat musíme a máme prostor k tomu, aby byl morálnější pokud si to zůčastněné společnosti a firmy přejí.“ S. 215

 

David Benatar. Better to HaveBeen: the Harm of coming Into Existence (Oxford University Press, 2008). – etickou újmu způsobuje už samotná existence...   

Komplexní vědomí

„Může nastat den, kdy ostatní živočichové nabydou práv, která jim vždy odepírala jen ruka tyranie.[…] Otázka nezní, zda dokážou uvažovat, ani zda umí mluvit, ale zda trpí. – Jeremy Bentham úvo do principů morálky a práva, 1789).

Mali by sme sa i k robotom správať dobře? „Myslím, že zdržet se největší hrubosti a násilí je z etického hlediska důležité. Takové jednání by nás mělo šokovat. Přijdeme-li o schopnost nevysvětlitelné emocionální reakce například na mučení dinosaura Plea, tvrdím, že do jisté míry přijdeme o etické ukotvení.“ Ale zase: „Možná bychom se měli naučit do robotů kopat , možná by naše děti by měly být na hlasové asistenty hrubé. Přinejmenším by pak bylo zřejmé, že tyto stroje jsou jiného druhu, a bylo by těžší je mylně považovat za antropomorfní bytosti. Nechceme-li, aby naše dětmi mohli v budoucnosti manipulovat roboti, snad bychom je měli učit, že roboti jsou ve společenské sociální hierarchii pod námi.“ S. 225

Jak by měly stroje zacházet s námi?

„Možná že nebezpečnějším přístupem bude kombinovat všechny tři etické perspektivy a odvolávat se v pravý čas na tu správnou. Většina lidí na rozdíl od profesionálních etiků, kteří pochopitelně lpí na svém oblíbeném názoru, intuitivně přechází od jedné etické perspektivy ke druhé, aniž si uvědomují, že tyto perspektivy existují: někdy se rozhodnou minimalizovat škody („Pokud přehodím výhybku, tramvaj zabije méně lidí“), někdy přísahají na morální povinnost („Krádež je špatná“) a někdy se řídí  ideálem morálního charakteru („Jsem čestný člověk a proto platím daně“). Robotovi bychom nejen mohli dát krátký seznam absolutních deontologických zákazů, například „Nikdy neprojevuj agresi vůči lidem“, a jako trénovací data dodat příklady ctnostného chování, ale mohli bychom přidat i konkrétní postupy, jimiž se vypočítávají utilitární výsledky. Tyto tři postupy by mohly dokonce sloužit jako trojnásobné zabezpečení proti selhání; stroj bychom mohli požádat, aby rozhodnutí vyhodnotil z hlediska všech perspektiv, a pokračoval dál pouze v případě, že splňuje požadavky všech tří.“ S. 227

Nová technologická filozofie

„Etické snahy jsou nicméně udržitelnější s podporou vedení. Proto je lákavé vymyslet pro ně obchodní plán.“ S. 232

Zprostředkování, nikoli soud

„Může být lákavé nabídnout se jako jakési etické orákulum, jež je ochotné využít své schopnosti k posuzování ošidných dilemat. Jenže je to neužitečné a arogantní. Jak víme, na etické výzvy málokdy existuje jediná odpověď a každý, kdo věří, že morální moudrost může předávat pouze on, skončí opilý ctností. Jednotlivec může zažehnout jiskru etického hnutí, při životě ji však udrží skupina. Snažte se být spíše etickým zprostředkovatelem, nikoli věštcem; nikoli rozhodujícím hlasem, nýbrž katalyzátorem, který lidem ukazuje nové způsoby, jak o etice přemýšlet a diskutovat, a který pro txto rozhovory vytváří čas a prostor.“ S. 233

Další slepé uličky

Etický argument nikdy neuspěje, budou-li ho lidé vnímat jako neustálou překážku. Peter-Paul Verbeek navrhuje, aby etika technologický pokrok spíše doprovázela, než aby nutně stála proti němu. Přijmete postoj neustálého etického kritika, a označí vás za nerozumného a iracionálního člověka, firma vás z rozhodování brzy vyřadí, a časem najde způsob, jak se vás zbavit úplně.“ S. 234

„V každém rodícím se oboru se budou vždy vyskytovat ti, kteří prosazují zastoupení na úrovni řízení; myslím si však, že jmenovat ředitele pro oblast etiky je chyba.“ Byl by v rozporu s ostatními řediteli (finanční a další). „Na vyšší pozici by získal příliš silné slovo, podceňoval by latentní potenciál širšího týmu a zaměstnanci by se zřekli odpovědnosti za vlastní rozhodnutí. Efektivní etik by měl trávit čas hmatatelnou změnou , nikoli schůzemi a abstrakcemi.“ S. 238