Příprava na 7. seminář OVp109 Občan a právo Právní skutečnosti (zejména právní jednání). Právní vztahy (zejména subjekty – osoby fyzické a právnické). Kontrolní teoretické otázky k 6. semináři 1. Charakterizujte svými slovy pojem „právní skutečnost“ a vymezte základní rozdíl mezi subjektivní a objektivní právní skutečností. 2. Co rozumíte pod pojmy „právní jednání“, „protiprávní jednání“, „právní událost“ a „protiprávní stav“? Ke každé této kategorii uveďte příklady z běžného každodenního života. 3. Co to je vyvratitelná a nevyvratitelná právní domněnka? A co právní fikce? 4. Popište svými slovy a uveďte vždy alespoň jeden příklad z běžného k životu k právnímu jednání: a) k výslovnému právnímu jednání b) ke konkludentnímu právnímu jednání c) k něčemu, co není právní jednání, ale je jen společenské jednání d) k jednostrannému právnímu jednání e) k dvoustrannému právnímu jednání f) k adresovanému právnímu jednání g) k neadresovanému právnímu jednání h) k jednání konáním ch) k jednání opomenutím 5. Co to je vůle? K čemu je důležitá? 6. Jaké jsou náležitosti právního jednání? Co když nějaká náležitost chybí? Může být pak právní jednání neplatné? 7. Vysvětlete rozdíl mezi dobou a lhůtou. 8. Co rozumíte pod pojmy promlčení a prekluze? 9. Co to je promlčecí lhůta? Jak je „dlouhá“? 10. Právní vztah je tvořen třemi prvky – subjekt, objekt a obsah. Jak těmto pojmům rozumíte? 11. Na jaké dvě velké skupiny dělí právo osoby? 12. Vysvětlete pojem právní osobnost a svéprávnost a uveďte, jak to je s právní osobností a svéprávností u fyzických a právnických osob. 13. Mají svéprávnost i nezletilí, tj. osoby mladší 18 let? Uveďte příklady. 14. Uveďte, jaká znáte dělení právnických osob a stručně tato dělení popište. Praktické příklady k některým otázkám ohledně fyzických osob. Na základě práce s občanským zákoníkem – vykopírovaných ustanovení – zkuste zodpovědět následující otázky: Příklad 1 Adam a Eva, oba mají 14 let, jsou kamarádi už od školky. Nyní úspěšně ukončili osmý ročník základní školy. O letních prázdninách šli spolu ven a bavili se o tom, co o prázdninách dělají. Pochlubili se, že si oba vydělali nějaké peníze. Jejich příběhy se však liší: a) Adam Evě řekl, že některé dny v létě pracuje v jedné stavební firmě. Stavební firmu vede známý od Adamova tatínka. Adamův tatínek domluvil u tohoto známého, že „já ti tam pošlu na prázdniny kluka, nechť se něco naučí.“ Adam se tak v práci podílí na tom, že například vozí kolečka se stavebním materiálem, podává cihly zedníkům nebo uklízí po práci. Adam takto pomáhá vždy v pondělí, středu a občas v pátek; úterý a čtvrtky má volné. Adam dostává za pomoc 100 Kč/hodinu. Adama práce moc nebaví, ale je rád, že si vydělá nějaké své vlastní peníze. b) Eva Adamovi řekla, že dostala v létě přes svou známou nabídku zahrát si vedlejší roli v nekonečném seriálu Ulice. Eva tak přes léto některé dny natáčí, přičemž za natáčecí den si vydělá až 1000 Kč. Evu práce baví a je taktéž ráda, že si vydělá nějaké své vlastní peníze. Uveďte, zda oba (či jeden či nikdo) mohou o letních prázdninách takto pracovat. Změnila by se situace, kdyby oběma bylo 15 let a úspěšně ukončili devátý ročník základní školy? Příklad 2 Plnou svéprávnost člověk získá zletilostí, tedy 18. rokem života. V jakých případech lze získat plnou svéprávnost již před 18. rokem života? A v kolika letech ji lze mít nejdříve? Příklad 3 Z občanského zákoníku plyne, že svéprávnost = způsobilost právně jednat (například uzavírat smlouvy). Současně plyne, že plnou svéprávnost člověk získá 18. rokem života. Posuďte však následující situace, kdy uzavírají smlouvy nezletilí – zda mají onu právní způsobilost uzavřít smlouvu, nebo nemají. a) Maminka je se svým synem, pětiletým Petrem, na koupališti. Petr chce zmrzlinu. Maminka mu řekne „dobře, ale musíš si ji koupit sám“ a ukáže prstem na zmrzlinový stánek stojící opodál. Maminka dá Petrovi třicet korun. Petr si skutečně zmrzlinu koupí, dá peníze zmrzlináři a zmrzlinář dá Petrovi zmrzlinu. Jinými slovy, Petr uzavřel se zmrzlinářem kupní smlouvu. Je to možné? Byl pětiletý Petr způsobilý uzavřít smlouvu? b) Sedmiletá Kristýna jezdí sama do školy MHD. Každé ráno v pracovních dnech nastupuje do autobusu v Brně a uzavírá tak přepravní smlouvu. Je Kristýna způsobilá uzavřít takovou smlouvu? Jednoho dne si zapomněla označit jízdenku a zrovna ji přistihl revizor. Jaký máte na tuto situaci názor? Změnil by se Váš názor, kdyby se nejednalo o sedmiletou Kristýnu, ale sedmnáctiletou Kristýnu? c) Šestnáctiletá Dominika si zakoupila v obchodě nový iPhone 13 ProMax za 32 000 Kč. Doma to uviděla její o šest let mladší sestra, která si ze šuplíku rodičů vzala peníze a následující den cestou ze školy se stavila do obchodu si koupit tentýž mobil v jiné barvě. Jaký máte názor na uzavření kupní smlouvy v obou případech? d) Patnáctiletý Kuba ležel doma (u rodičů) s onemocněním covid. V průběhu dne na dveře domu zazvonil pán. Kuba jim otevřel dveře a zeptal se, co potřebují. Pán chtěl prvně mluvit s rodiči, ale vzhledem k tomu, že nebyli doma, vysvětlil Kubovi, že má pro maminku a tatínka výhodnější nabídku ohledně energií (elektřiny) – jinými slovy, že je od společnosti, která zajistí, aby rodiče ušetřili více peněz a platili za energie méně. Kubovi se to líbilo a řekl si, proč ne. Pán mu dal podepsat nějaký papír, ve skutečnosti to byla smlouva. Smlouva nebyla podepsána pod nátlakem, Kuba měl možnost si ji i přečíst. Po chvilce smlouvu podepsal. Co vy na to? A co kdyby rodiče Kuby věděli, že takový pán přijde a udělili souhlas k podpisu? Příklad 4 Smrt je právní skutečnost, která má právní důsledky. Například se projevuje v tom, že některé osoby, když umřeme, budou po nás – lidově řečeno – dědit. Vyhodnoťte tyto dvě situace: a) Manželé Radek a Radka čekali své první dítě. Radek nešťastnou náhodou zemřel, když jeho žena byla v šestém měsíci těhotenství. Může plod dědit? b) Starší manželé Venclíkovi jeli vlakem. Bohužel seděli v nesprávnou dobu na nesprávném místě, protože vlak měl nehodu, během které zahynulo 6 osob, včetně manželů Venclíků. Jejich dva synové budou dědit, ale neví, zda prvně umřel pan Venclík a až po něm paní Venclíková nebo naopak. Přesný čas úmrtí nedokáže určit ani lékař. Je to z hlediska dědictví podstatné? Doplňková otázka: Ustanovení § 26 odst. 1 hovoří o veřejné listině, kterou se prokazuje smrt člověka. Jak se tato veřejná listina slovy na ÚL nazývá v běžném životě? Příklad 5 Adam a Eva z prvního příkladu se oženili. Adam se postupem času začal cítit jako žena. Podstoupil změnu pohlaví. Zůstane stále manželem Evy? Příklad 6 David (22 let) trpí Downovým syndromem a je v prakticky neustálé péči svých rodičů či prarodičů. Davidovy rodiče chtějí zbavit Davida svéprávnosti, protože nedokáže posoudit hodnotu peněz. Je zbavení správnosti, tudíž, aby byl David nesvéprávný, možné? Příklad 7 Manželé Řízkovi a Omáčkovi mají každý jedno dítě (Jan Řízek a Adam Omáčka). Jan má 12 let a Adam 14 let. Rodiny jezdí každý rok na dovolenou do českého hotelu na Šumavu. Jeden večer rodiče popíjeli v hotelovém baru. Kluci se nudili, a tak vymýšleli různé hry. Starší Adam dostal nápad – bude se s Janem přetlačovat o chladící vitrínu, ve které byly dezerty. Adam měl větší sílu, a tak přetlačil Honzu tak, že vitrína spadla na zem a rozbila se. Škoda (náhrada vitríny i zničených dezertů) dosáhla výše přibližně 10 300 Kč. Bude Adam odpovědný za rozbití vitríny a bude muset nahradit škodu? Bude Adam odpovědný za rozbití vitríny a bude muset nahradit škodu?