Hospodaření domácnosti Osobní finanční analýza uVyplňujte jednotlivé kolonky a ptejte se klidně, kdo nebude něčemu rozumět uDo nájemného nezapomeňte fond oprav, do energií vodu, plyn, elektřinu, platby za teplo v paneláku apod. uPokud někoho napadly i jiné věci než jsou v seznamu, dopíše si je do volných řádků. uDůležitý je na konci výsledek uPostupně můžete údaje upravovat, pokud vám něco nevychází u u Hospodaření v domácnosti uDOMÁCNOST = samostatně hospodařící jedinec, nebo skupina lidí žijící a hospodařící se společným majetkem u u uROZPOČET = plán finančního hospodaření u Co je to domácí rozpočet? Přehledné srovnání příjmů a výdajů domácnosti K čemu je dobré sestavovat si domácí rozpočet? •máme přehled jak na tom jsme •zjistíme za co vše utrácíme a kolik •můžeme lépe plánovat do budoucna (investice, nákupy) •vyšší pravděpodobnost, že si vytvoříme finanční rezervu • • • C:\Users\MAT\Downloads\living-room-2732939_1920.jpg C:\Users\MAT\Desktop\800px-Lego_mess.jpg Vše bych měl být schopen přiřadit k jedné z těchto kategorií Proč rozpočet zpracováváme? •Zjistit jak rodina hospodaří (obecně) •Mít přesný přehled o příjmech a výdajích •Pro účely dosažení finančních cílů •Pro účely sestavení finančního plánu •Abychom zjistili kam se nám ztrácí peníze •Abychom zjistili co si můžeme dovolit •Rozpočet obsahuje příjmy a výdaje domácnosti •Rozpočet pracuje s peněžními toky (nikoliv se stavem) •Rozpočet je přehled za určité období (měsíc) • • • C:\Users\MAT\Downloads\sheep-3609228_1280.jpg Vše bych měl být schopen přiřadit k jedné z těchto kategorií PŘÍJMY x VÝDAJE domácnosti PŘÍJMY •Pravidelné x nepravidelné •Aktivní x pasivní • VÝDAJE •Pravidelné x nepravidelné •Povinné - nutné - zbytné •Nejednoznačné zařazení: •volitelné pojištění •dětské kroužky •biopotraviny •sebevzdělávání • Vše bych měl být schopen přiřadit k jedné z těchto kategorií Příjmy •disponibilní (dostupný) příjem domácnosti • •pravidelné: mzda (kapesné), zaměstnanecký benefit, příjmy od státu •mimořádné: prémie, dary, výhry… •aktivní: pro získání příjmu obětování času (ČAS = PENÍZE) •pasivní: příjmy plynoucí z investic (SYSTÉM = PENÍZE) Výdaje •= úbytek finančních prostředků • •povinné: ze zákona je povinnost platit (daně, splátky) •nezbytné: nutné k životu •zbytné: zcela dobrovolné •jednorázové • •hrazeny z pravidelných příjmů x hrazeny z úspor Investice -vzdát se dnes jistého množství peněz za očekávaný tok peněžních prostředků v budoucnosti -důležitá součást rozpočtu -zajištění do budoucna -pasivní příjem -velké množství možností - bankovní produkty, podílové fondy, dluhopisy, akcie, reality, umělecké předměty -pozor na rizika - nespoléhat se na jeden produkt, sledovat dlouhodobý časový horizont,... u Rozpočet – základní podoba Pro jaký účel tvořit rezervy? •Krátké - na nepředvídatelné události (rozbitá pračka) •Střední – oprava domu, nové auto, dovolená (chci výhledově pořídit) •Dlouhé - na vzdálenou budoucnost (důchod) • • • Příjmy Výdaje • Zaměstnání • Zisk OSVČ (čistý) • Přivýdělek (DPP, DPČ) • Příjmy z pronájmu • Úroky • … Povinné Nezbytné Rezervy Zbytné Vše bych měl být schopen přiřadit k jedné z těchto kategorií Zdroj: Statistická ročenka České republiky - 2019: 9. PŘÍJMY A VÝDAJE DOMÁCNOSTÍ [online]. Český statistický úřad, 2019 [cit. 2020-05-22]. Dostupné z: https://www.czso.cz/csu/czso/9-prijmy-a-vydaje-domacnosti-ooqv0n3qhlv rezervu tvořit v dobrých časech, když se nám daří! Výsledek rozpočtu - a co s ním? Rozpočet: •přebytkový •vyrovnaný •schodkový Jak navýšit příjmy rozpočtu? Jak snížit výdaje rozpočtu? • • • Vše bych měl být schopen přiřadit k jedné z těchto kategorií Vyrovnaný rozpočet - příklad Příjmy Výdaje plat 30 000,00 Kč bydlení 10 000,00 Kč jídlo 5 000,00 Kč doprava 2 500,00 Kč tel, internet, TV 850,00 Kč sportoviště 1 200,00 Kč pivo, káva, jídlo venku 3 000,00 Kč oblečení 1 900,00 Kč spoření 3 000,00 Kč na dovolenou 2 300,00 Kč suma 30 000,00 Kč suma 29 750,00 Kč Výsledek hospodaření 30 000 – 29 750 = + 250 (Kč) Vše bych měl být schopen přiřadit k jedné z těchto kategorií Vyrovnaný rozpočet Symbol zvednutého palce •dlouhodobě nežádoucí – není možné tvořit finanční rezervu řešení: 1. zvýšení příjmů 2. snížení kontrolovatelných výdajů Znak zaškrtnutí Symbol zvednutého palce Přebytkový rozpočet - příklad Příjmy Výdaje plat 30 000,00 Kč bydlení 10 000,00 Kč jídlo 5 000,00 Kč doprava 2 500,00 Kč tel, internet, TV 850,00 Kč sportoviště 1 200,00 Kč pivo, káva, jídlo venku 3 000,00 Kč oblečení 1 900,00 Kč spoření 3 000,00 Kč suma 30 000,00 Kč suma 27 450,00 Kč Výsledek hospodaření 30 000 – 27 450 = + 2 550 (Kč) Vše bych měl být schopen přiřadit k jedné z těchto kategorií Přebytkový rozpočet unejlepší typ rozpočtu ulze tvořit finanční rezervu u řešení: u 1. spoření s výhodným úrokem u 2. investice u 3. spotřeba Symbol zvednutého palce Symbol zvednutého palce Znak zaškrtnutí Schodkový rozpočet - příklad Příjmy Výdaje plat 30 000,00 Kč bydlení 10 000,00 Kč jídlo 5 000,00 Kč doprava 2 500,00 Kč tel, internet, TV 850,00 Kč sportoviště 1 200,00 Kč pivo, káva, jídlo venku 3 000,00 Kč oblečení 1 900,00 Kč spoření 3 000,00 Kč na dovolenou 2 000,00 Kč splátky úvěru 2 750,00 Kč suma 30 000,00 Kč suma 32 200,00 Kč Výsledek hospodaření 30 000 - 32 200 = - 2 200 (Kč) Vše bych měl být schopen přiřadit k jedné z těchto kategorií Schodkový rozpočet Symbol zvednutého palce Symbol zvednutého palce •nejhorší typ rozpočtu •důsledkem může být zadlužení •domácnost není schopna platit všechny výdaje řešení: 1. zvýšení příjmů 2. pronájem majetku 3. snížení kontrolovatelných výdajů (oblékání, telefony) 4. prodej majetku 5. půjčky Znak zaškrtnutí Zavřít Potřeby v rámci rodinného rozpočtu §zač peníze vydáváme, závisí na konkrétních příjmech §potřeby: §rozdílnost a různorodost potřeb každého jedince §pocit nedostatku §vyvíjí se a rostou §potřeby jsou neomezené, ale zdroje (příjmy) pro jejich uspokojení jsou omezené (vzácné) §-> domácnosti jsou omezené svými příjmy §obětovaná příležitost: §činit výběr mezi zbytnými a nezbytnými potřebami Finanční plánování -důležité pro úspěšné dosažení finančních cílů a naplnění potřeb u -finanční plán: -4 kroky: u1. finanční stav domácnosti u2. stanovení vlastních cílů u3. vyhodnocení cílů u4. stanovit potřebné finanční prostředky a způsoby, jak je získat Tvorba rozpočtu u1. vymezit všechny měsíční příjmy a výdaje u u2. vymezit si osobní aktiva: -majetek, který přináší do rozpočtu příjmy u u3. vymezit si osobní pasiva: -majetek, který nepřináší příjmy do rozpočtu domácnosti, ale vytváří výdaje Shrnutí Rozpočet •pomáhá získat kontrolu nad našimi financemi • •motivuje nás k uvědomělejšímu nakupování • •zjednodušuje dosahování našich cílů • •pomáhá předcházet finančním problémům • C:\Users\MAT\Desktop\rodinny_rozpocet_graf.jpg Zdroj: Rodinný rozpočet. Jak přežít dluhy [online]. Člověk v tísni, 2017 [cit. 2020-04-27]. Dostupné z: https://www.jakprezitdluhy.cz/poradna/rodinny-rozpocet rezervu tvořit v dobrých časech, když se nám daří! Náměty k práci v hodině •Zpracovat vlastní rozpočet •Zpracovat rozpočet fiktivní rodiny – dle zadání přebytkový / vyrovnaný / schodkový •Vymyslet co nejvíce možných způsobů příjmu •Zpracovat jak by mohl vypadat rozpočet rodiny z filmu, známé osobnosti, atd. •Identifikovat, které položky výdajů rozpočtu většinou nejvíce rostou s růstem příjmu •Jak mohu zjistit jak na tom finančně jsem a kolik měsíčně ušetřím, když bych si nechtěl zpracovávat rozpočet? •Najděte několik aplikací a dalších pomůcek pro udržování přehledu o osobních financích • • • • Vše bych měl být schopen přiřadit k jedné z těchto kategorií Nutné předpoklady pro správné finanční rozhodování • 1)Vědět co chci (žebříček hodnot, sny a cíle) – vnímat své pocity 2) 2)Vědět jak na tom jsem (rozpočet) 3) 3)Srovnat svá přání se svými možnostmi – ne vše musím vlastnit 4) 4)Vytvořit si finanční plán – reakce na situaci 5) 5)Držet se plánu (vytvořit si sám na sebe bič, který mě donutí) • • • • C:\Users\MAT\Desktop\people-wisdom-wise-man.jpg Vše bych měl být schopen přiřadit k jedné z těchto kategorií Aktivity do hodiny se žáky – osobní rozpočet 1)žák si nejdříve napíše na papír jednu věc, na kterou by si chtěl naspořit a tu si koupit 2)žák má následně za úkol celý měsíc zaznamenávat všechny své peněžní výdaje (pokyn sbírat účty nebo si je zapisovat) 3)na konci měsíce žák své výdaje sečte a porovná se svými příjmy (kapesné, brigády), pak si spočítá, za jak dlouho by si našetřil na požadovanou věc 4)žák má poté za úkol vymyslet způsoby, jak snížit svoje výdaje (identifikace povinných, nezbytných a zbytných výdajů) nebo jak může navýšit svoje příjmy, aby si věc mohl pořídit dříve 5)žáci mohou následně ve skupinách porovnat svá řešení a diskutovat o jejich vhodnosti u Aktivity do hodiny se žáky – rodinný rozpočet 1)učitel rozdělí žáky do skupin po 3 – 5 členech 2)učitel každé skupině rozdá fiktivní zadání – rodina o 3 – 5 členech, s různými příjmy a stejnými výdaji za bydlení 3)žáci si u každé rodiny domyslí, jakou členové rodiny vykonávají profesi, jaké mají koníčky a zájmy, zda mají domácího mazlíčka apod…. 4)žáci diskutuji, co všechno si rodina může dovolit koupit či jak se výdaji zacházet, aby jí na měsíc vystačily 5)Aktivita pokračuje i další vyučovací hodiny: Učitel na začátku každé hodiny dá vylosovat každé skupině jednu náhodnou událost, která jejich rodinu postihne (rozbité auto, výhra v loterii, …). Žáci si zaznamenají do rozpočtu rodiny, jak je tato událost ovlivnila a jaké by na ni vymysleli řešení 6) Zajímavé odkazy uRodinné rozpočty v excelu uAplikace – spendee.com u