Dobrý den,
Vítejte v první kapitole. Dnes se budeme věnovat emocím obecně a zastavíme se trochu u práce se strachem.
Metafora o emocích
Naše emoce jsou jako štěňátka. Když se narodí, jsou slepá, všude čůrají, všechno pokoušou (a umí být taky úžasně roztomilá). Až když vyrostou, a naučí se co se smí a co ne, tak se mohou stát opravdu dobrými pomocníky. Stejně tak i emoce (obzvláště) u malých dětí jsou ještě "nevychované" a děti potřebují pomoc. Potřebují naučit se utišit a začít emoce využívat pro sebe. Ano, využívat - všechny naše emoce jsou totiž pro náš život nesmírně důležité.
A nejvíce se regulaci emocí děti učí právě v době, když navštěvují mateřskou školu (naplatí to samozřejmě vždy, někteří lidé se se svými emocemi nedohodnou ani v dospělosti :) ).
Je dobré si nejprve rozlišit, co to emoce jsou - strach, vztek, smutek, beznaděj, radost... to vše jsou emoce, se kterými se běžně ve škole potkáváme.
Naše emoce jsou pevně spojené s naším myšlením, projevy našeho těla a naším chováním.
Jsou také nositeli naší motivace. Představte si, že se ráno probudíte, dojdete do kuchyně a první, co uvidíte je hromada nádobí po manželovi, který si v noci chystal jídlo. Myšlenka, která vám proběhne hlavou jako první ovlivní, jak se ohledně toho budete cítit. Myšlenky mohou být například:
1. Ježíš, to je bordel. Ani to po sobě neumyl - pravděpodobně budete cítit vztek.
2. Panebože! Musím to uklidit, než půjdu do práce - zděšení (a vztek).
3. Super, všechno to snědl. Asi mu chutnalo - potěšení.
4. Ach jo, už zase. Nechápu proč to po sobě nemůže umýt. Jsem na všechno sama - beznaděj.
Našim myšlenkám a emocím pak odpovídá naše tělesné prožívání a chování. Můžeme si to celé představit jako takový bludný kruh:
Cvičení 1
Vzpomeňte si, kdy jste naposledy cítili strach. Vybavte si co nejvíce detailů - co vám v tu chvíli běželo hlavou ? Jaké emoce jste prožívali ? Co jste cítili v těle? Co jste dělali? K jakým myšlenkám vaše chování vedlo? K jakým emocím ? atd. Napište si to do bludného kruhu
Za silnými emocemi tedy vždy stojí nějaká myšlenka. Některé myšlenky jsou záludné, rychle přijdou a odejdou, skoro si jich ani nevšimneme, ale naší náladu ovlivní i na dlouho dobu. Říkáme jim automatické myšlenky a stojí za nimi naše jádrová přesvědčení. Pár slov o jádrových přesvědčeních si můžete přečíst zde:
Velmi pěkný dokument o práci s myšlenkami je na youtube. Velmi ho doporučuji, ale trvá celou hodinu, takže to opravdu berte jako zcela nepovinnou zábavu na volný večer:
Možná si teď říkáte, proč se věnovat tolik teoretickému ukotvení a svým vlastním emocím? Hlavně proto, že děti to mají úplně stejně jako my, dospělí. Jen to neumí tak dobře pojmenovat a rozlišit. A nejlépe se učí nápodobou (zvlášť ve chvílích, kdy se je zrovna nic naučit nesnažíme). Podle toho, jak zvládáme naše chování související s emocemi my, budou je zvládat i děti.
Pozor
Nikdy se nesnažíme ovlivňovat emoci. To je jestli emoce přijde, zůstane nebo odejde nebo to jak bude silná nemáme a ani nemůžeme mít pod kontrolou. Ovlivnit můžeme vždy jen naše chování, které s touto emocí souvisí.
Představte si emoci jako bouři a sebe jako loď v přístavu. Bouři nezastavíte. Můžete ale loď ukotvit, upevnit předměty na palubě a vzít si pláštěnku.
A teď k tomu, co můžeme udělat cíleně pro děti. První krokem k práci s emocemi je naučit děti emoce rozpoznávat. Naštěstí už k tomu máme spoustu dobrých pomůcek.
Oblíbená je práce s kartami emocí - např:
(já zde mám třeba trochu problém, že u některých karet sama nerozpoznám, jak se tedy ta rybka tváří :). Takže pro sebe používám jednodušší karty -
Nebo pro starší děti prostě nafotím svoje výrazy a hrajeme s nimi - je to fajn i s ohledem na to, že se naučí , co který můj výraz znamená.
Jakmile máte emoce pojmenované, můžete je začít propojovat se situacemi, kde děti emoci cítí a s tělesným prožíváním. Druhým krokem při práci s emocemi je totiž jejich adekvátní vyjádření a popsání.
Skvělá hra je Barevná příšerka - primárně je vymyšlena pro děti v MŠ, ale já jsem jí naposledy hrála s mojí kolegyní ve stejném věku a vedla k hlubokým rozhovorům o důležitých věcech :)
Děti také velmi baví vyprávění příběhů - výborným pomocníkem je zde kniha Emušáci nebo varianta pro MŠ Pája a Blěší cirkus. Nevýhodou je cena - kupujete totiž nejen knihu, ale i plyšovou hračku a několik mušek - emocí. Myšlenka je to geniální, pomáhá nám to totiž jednotlivé emoce takzvaně "externalizovat" - dát jim tvar a podobu. A jakmile má něco tvar a podobu, tak se to mnohem lépe zvládá. Pokud nemáte ve škole prostředky na zakoupení, nezoufejte - můžete si s děti emoce namalovat, vystřihnout, vytisknout nebo i jen přestavit. Budete pořád fungovat stejně dobře.
Z hlediska vysvětlení jednotlivých emocí mají Emušáci z mého pohledu drobné nedostatky (cena a nedostatečné vysvětlení některých emocí) - k pochopení toho, k čemu jsou jednotlivé emoce dobré doporučuji knihu Děti a emoce od Vojtěcha Černého ( tu jsem dala i do doporučené literatury, protože je moje nejoblíbenější. Číst jí nemusíte, ale velmi jí doporučuji)
Již notoricky známý je film V hlavě (inside out), který má i spoustu zajímavých materiálů k použití u dětí, např. zde:
Všechny naše emoce mají svoji funkci, důvod proč k nám přicházejí. Platí to pro emoce příjemné jako je radost, ale i pro emoce nepříjemné, jako je vztek, strach nebo smutek. Instinktivní lidskou reakci na nepříjemné emoce je touha zbavit se jich, nemít je. Čím více se jich snažíme zbavit, tím pevněji se nás drží. Naším dalším cílem tedy je smířit se s tím, že tu s námi jsou a pochopit, k čemu jsou nám dobré.
Cvičení 2
Velme ti k ruce kus papíru a zkuste si zodpovědět následující otázky. Z evolučního hlediska - k čemu je mi dobrá:
1. radost ?
2. smutek ?
3. vztek ?
4. strach ?
(opravdu máte napsáno? Pokud ne, prosím vraťte se. Je důležité, abyste o tom opravdu popřemýšleli.) Trochu vám pomůžu:
Když lidé ještě žili v tlupách - jak jim tyto emoce pomáhali přežít?
1. radost nám říká: děláš pro svůj život něco správně, dělej to dál. V dnešní době je naše vnímání radosti zakaleno různými falešnými způsoby jak prožívat euforii (alkohol, jiné drogy, nákupy atd.). Opravdová, čirá radost se v životě objevuje, když žijeme opravdu v souladu se svými hodnotami.
2. smutek je zpráva - něco se nepovedlo a ty jsi něco ztratil. Je spojený se ztrátou energie. Vede ke stažení se a přemýšlení o tom, co jsme udělali špatně a jak to příště udělat lépe. Z evolučního hlediska opět velmi důležitá emoce, když totiž v kmeni došlo k nějaké ztrátě, bylo pro nás důležité popřemýšlet o tom, jak se jí příště vyhnout. Kdybychom jí totiž opakovali, mohli by nás také z kmene vyloučit.
3. Vztek - vztek je moje oblíbená emoce. Vážně, mám jí moc ráda. Spousta lidí si vztek plete s agresí. Ale agrese je jen nezvládnutý projev chování. Vztek nám říká - něco v tomto životě není tak, jak by to podle mě mělo být. A dává nám spoustu energie ! Na nás je, k čemu tu energii použijeme. Jestli něco rozbijeme, nebo jestli důrazně řekneme: Ne, tohle se mi nelíbí. To mi nedělej.
4. Strach - strach je naše primární nastavení. Říká nám POZOR! NEBEZPEČÍ! Pro náš život je extrémně důležitý. Nepřežili bychom bez něj ani jeden den - kdyby jste neměli strach a řítilo se na vás auto, tak nikdy včas neuskočíte. Navíc geneticky jsme potomci těch lovců mamutů, kteří se hodně báli a pořád se rozhlíželi, kde číhá nebezpečí. Proto nám naše mysl také často předhazuje různé katastrofické scénáře a obavné myšlenky. Na rozdíl od nás ovšem lovci mamutů neměli tolik času přemýšlet. V dnešní době jsou také stresové situace jiné a naše reakce na ně už také nemohou být tak fyzické (těžko po šéfovi hodíte oštěpem). A tak může být strach i kontraproduktivní.
Tak a teď ještě trocha teorie.
Ráda bych vám představila teorii Paula Gilberta - britského profesora a klinického psychologa, který vymyslel terapeutický přístup Terapie soucitné mysli (nebo možná přesnější překlad by do češtiny byl laskavé mysli). Podívejte se prosím na video a odpovězte si na níže uvedené otázky:
1. Jaké tři systémy jsou ve videu popsány a jaké naladění způsobují?
2. Jaký systém myslíte, že bude pro děti nejtěžší začít využívat?
1.
- systém ohrožení - stresová reakce boj nebo útěk. Evolučně nejstarší, máme jí rychle po ruce.
- systém konání - chtění, získávání. Evolučně velmi starý systém, podporovaný dnešní konzumní civilizací (Velké lži naší doby jsou: Čím vít toho mám, tím úspěšnější jsem. Čím jsem úspěšnější, tím jsem šťastnější.)
- systém uklidnění - láska, přátelství, soucit, empatie, laskavost. Evolučně velmi mladý systém, nedokonale propojený se zbytkem mozku.
2. Jednoznačně třetí systém zodpovědný za vyšší emoce - je evolučně nejmladší, takže je i nejobtížněji dosažitelný.
Strach
Už teď mám pocit, že je tato kapitola dost dlouhá - prosím opravdu považujte vše za zcela dobrovolné. A dovolte mi ještě pár slov o strachu.
Strach je spojený se stresovou reakcí.
Důležité je pochopit, že stresová reakce není primárně škodlivá. V první řadě nás totiž chrání před nebezpečím. Evoluce miliony let vyvíjela naše tělo tak, abychom v případě nebezpečného podnětu byli připraveni co nejrychleji zareagovat bojem nebo útěkem. Takže když pociťujeme stres, tak je to vlastně jen naše tělo připravené pracovat. Problém je, že v dnešní době se nebezpečí tak trochu pozměnilo - už neutíkáme před medvědem ani se nebráníme tygrovi, ale stojíme třeba před rozzlobeným rodičem, nepříjemnou povinností nebo třeba dokonce i myšlenkou! Ano, naše mysl může (a často je) být zdrojem velkého stresu. A v tu chvíli kdy tyto podněty přijdou by začít utíkat nebo bojovat prostě nemělo smysl, bylo by to pro náš život kontraproduktivní. Takže reagujeme třetí možností - ustrnutím.
Velmi problematickou se stává ve chvíli, kdy se v ní nacházíme příliš často, příliš dlouho, nebo v neadekvátních situacích. Co se tedy v našem těle děje při stresové reakci ?
A co je to to zmrznutí, o kterém se mluví (Fight/Flight/Freeze ?)
Jak jste viděli ve videu o teorii Paula Gilberta - když jsme ve stresové reakci nemůžeme nikdy cítit vyšší emoce jako je empatie, láska, soucit ( tyto systémy se navzájem vylučují). Při práci se strachem chceme tedy děti nejprve naučit, jak se zklidnit (vyskočit ze systému stresu).
Pomoci mohou jednoduché techniky dýchání:
Dýchací cviky pro dospělé
Břišní dýchání –
základ pro vše ostatní
1.
Lehněte si na postel nebo na deku, natáhněte nohy a ruce podél těla, uvolněte
se.
2.
Dýchejte normálně a klidně. Všimněte si, která část vršku vašeho těla se s
každým nádechem zvedá. Položte na toto místo ruku. Pokud je toto místo na vašem
hrudníku, pak nevyužíváte svých plic dostatečně. Pokud je na břiše, v oblasti
žaludku, pak dýcháte správně.
3.
Pokud je vaše ruka na hrudníku, položte si druhou ruku na žaludek. Nacvičujte
si dýchání do
této
oblasti, aniž by se vám zvedal hrudník. Můžete si pomoci tím, že úmyslně
vystrčíte při
každém
vdechu břicho a na chvíli zatlačíte.
Když
dýcháte do dolních plic, využíváte svůj dýchací systém naplno. Tomuto způsobu
dýchání říkáme přirozené dýchání: pomalu, klidně dýchat do břicha a ne do
hrudi. Takto byste měli dýchat po celý den.
4.
Hluboké dýchání je rozvinutím tohoto procesu. S jednou rukou na hrudi a druhou
na žaludku
se
zhluboka, pomalu nadechněte tak, že nejdříve naplníte spodní část plic, potom
horní část
plic.
Při výdechu nejdříve vydechněte horní část plic (takže vám klesne horní ruka) a
pak dolní
část
plic (takže klesne spodní ruka).
5.
Nacvičujte si přirozené pomalé dýchání a hluboké dýchání několikrát denně, až
je zvládnete.
Cvičte
pravidelně každý den. I když vám toto dýchání zpočátku může připadat
nepřirozené,
s
procvičováním vám nakonec bude připadat normální a automatické.
Upozornění
na závěr: pokud uděláte příliš mnoho hlubokých vdechů za sebou, místo abyste
dýchali
pomalu a klidně, může se vám trochu zatočit hlava. Není to nic nebezpečného,
znamená to pouze, že vám klesla hladina kysličníku uhličitého v krvi. Jakmile
své dýchání zpomalíte a vrátíte se k přirozenému dýchání, tento příznak zmizí.
Zklidňující
dýchání
Provádějte
toto dýchání šestkrát až osmkrát denně, abyste uvolnili napětí, na různých
místech a v různých situacích. Použijte toto dýchání v okamžicích vzrůstu
úzkosti.
1.
Zhluboka se nadechněte, přičemž nejdříve vdechnete do břicha, potom do
hrudníku.
2.
Pomalu vydechněte a přitom si v duchu řekněte „Klid...“
3.
Představte si, jak se s výdechem vaše tělo uvolňuje a jak se do něj vlévá klid.
4.
Proveďte několik těchto „zklidňujících dechů“, až nad svým dechem získáte
kontrolu.
5.
Pokračujte dýcháním nosem do břicha, pomalu a lehce, přičemž si při každém
výdechu řeknete „Klid....“ a uvolníte napětí v těle.
Zklidňující
počítání
Nacvičujte
pětkrát až osmkrát denně, abyste se naučili vyvolávat zklidňující reakci. Používejte
v okamžicích vzrůstu úzkosti.
1.
Zhluboka se nadechněte a pak pomalu vydechněte. Při výdechu si tiše řekněte
„Klid...“
2.
Začněte při každém výdechu v duchu počítat a to pozpátku. Můžete začít například
číslem 10 a skončit číslem 1. Pokud se cítíte ve větším napětí, začněte vyšším
číslem a pomalu a klidně dýchejte, až dojdete k číslu 1.
3.
Během této doby si všímejte všech míst v těle, kde cítíte napětí – například v
čele, v žaludku, v ramenou. Představujte si, jak toto napětí mizí.
4.
Když se dostanete k „jedna“, začněte zase dělat to, co jste dělali před začátkem
zklidňujícího počítání.
Tohle můžete dobře použít pro sebe a u starších dětí - jako vždy platí, že co nenacvičíte předem, to nefunguje :) Je tedy třeba učit se dýchat do břicha ve chvíli, kdy jste v klidu a až když to umíte se to snažit použít při velkých emocích. Tohle je důležitá část veškeré práce s emocemi. Naučit sám sebe zklidnit.
Strach je totiž nakažlivý - když ho budete dávat najevo vy, přenese se i na děti a nepomuzete jim. Pro ilustraci přikládám krátký příběh z jiné mé oblíbené knihy:
Pro menší děti volíte variantu hry - já ráda používám tyto kartičky, které si můžeme vytisknou, vystavit ve třídě nebo v malém formátu nosit u sebe:
Výborné knížky na relaxaci jsou také:
Tato kniha je založená na autogenním tréninku, výborná pro děti, které nemohou usnout. Důležité je ale přečíst si první kapitolu, kde je podrobně popsaný způsob, jak formulky AT číst. Lze použít pro třídu i jednotlivce.
Druhou pěknou možností jsou relaxační hry pro děti - ty jsou založené na Ostově progresivní relaxaci a učí děti rozpoznat, kdy jsem napjatý a kdy uvolněný. Hodí se spíš do třídy než k individuálnímu použití.
Případně také na trénování všímavosti (o té si více řekněme příště):
Nu a poslední dnešní informace o strachu. Strach je taková mrška. Když se mu postavíme, tak se začne zmenšovat, když před ním couvneme, tak se zvýší :) A to je v zásadě to nejdůležitější - chceme vybavit děti technikami, které povedou ke zklidnění a pak být pomocníky, kteří jim pomohou strachu čelit. Navážeme na to ještě v příští kapitole.
otázky na závěr
1. Co si odnáším z tohot semináře pro svůj osobní a/nebo profesní život?
2. Čemu ještě nerozumím a potřebuji tomu věnovat více času?
Dotazy, myšlenky, připomínky můžete klást v diskuzním fóru předmětu: