Sociologické a psychologické aspekty sociální pedagogiky

Sociologické aspekty

Doporučuji si přečíst úvodní a závěrečnou teorii:

Klíčové pojmy:

  • jazyk, symbol, kultura, globalizace, nová online kultura, network society (Castel)

Přesun komunikace do online rozhraní?

  • výzkum: komunikace není v reálném čase,  na reálném místě, možnost upravit významy (pomocí psaného textu) = úprava identity, virtuální identita
  • globalizace, svět se propojuje, ale  ​komunikace se izoluje (změny v komunikaci i na metabolické bázi = stres; online komunikace přišla o autenticitu)
  • ​Castel, propojování vytváří network society = kultura, která má přístup ke kulturám všude na světě - přístup k různým vzorcům, fenoménům, kulturním ideologiím = fluidní identity (skrz síť se proměňuje moje kultura)
  • skrze sociální sítě vzniká nová kultura, která má své vlastní sociální sítě (komory ozvěn - algoritmus, názorová podobnost vytlačuje jiné názory). Identifikace, uzavírání do svojí názorové identifikace, to redukuje můj pohled na svět
  • pomocí symbolů organizují lidé pocity i své zkušenosti, jednání i řád ve světě
  • příklad: Molleindustria​ (kontroverzní témata pro generaci Z - jak jim přinést témata v podobě symbolů, her), jednoduché flashové hry​, které satiricky a prostřednictvím gamifikace poukazují na kontroverzní společenská témata (většinou prezentovaná politickou levicí)
  • meme, kulturní symboly mimo jazyk, odlišný jazykový prostředek​ (vizuální artefakt, který reprezentuje důležité celospolečenské téma) - virální charakter (obrovský potenciál měnit každodennost)
  • interakce má konstitutitní význam = v sociologii mluvíme o symbolickém interakcionalismu
  • P. Bourdieu - kódy jazyka a kultury, které vytváří universa, sociální zákonitosti jazyka

Dobrovolné video pro relaxaci během studia:

DISKURZ V SOCIOLOGII:

Návodné otázky, které je možné aplikovat při rozboru:

  • Z jaké pozice, instituce bylo hovořeno?
  • Které  pravidla, schémata byla použita?
  • Co tento text říká o společnosti, ve které byl vyprodukován a pro kterou byl určen?
  • Jaké důsledky může mít text na společenské vztahy?
  • Jak kdo mluví a co tím získává v sociálních kontextech?
  • Co nám odpověď respondenta říká o jeho postojích, přesvědčení a myšlení?
  • Co tento diskurs dělá?
  • Jak je distribuována moc?
  • Jaké formy jednání jsou v promluvě?
  • Jaké diskursivní strategie jsou přítomné?
  • Jaké argumenty se používají v daném diskurzu? 
  • Jaké charakteristiky, kvality, rysy, atributy jsou připojeny k aktérům, objektům, událostem, procesům? 

Video můžete sledovat z hlediska několika řečových aktů:

  • expresivních (emoční) - vyjadřuje záměr, postoj, zážitky mluvčího
  • regulativních - utvářejí normativní jednání v sociálních světech, organizují vztahy
  • komunikačních - zacházení s jazykem
  • konstantivních - zaměřené na objektivní svět

Jedná se jen o dobrovolný doplňkový materiál, který můžete využít i v pozdější fázi studia (v metodologii či při psaní bakalářské práce). Pokud vás zajímá, co jsou diskurzivní přístupy, tak doporučuji kapitolu 1 (jedná se o 4 strany textu). Není třeba číst celý text. 


Dobrovolné texty:

Dalším zcela dobrovolným textem může být rozbor seriálu 8. A (společně jsme se dívali na ukázku z úvodu dokumentu). V přiloženém textu můžete nahlédnout do způsobů diskurzivního rozboru.