Sociologie vědění 1. Sociologie vědění • jako reakce na proaktivitu sociálního prostředí • zakladatel: Max Scheler, Karl Mannheim (1893 - 1947) • zákl. kniha Sociální konstrukce reality (1999) • stejně jako lidé jsou podmíněny myšlenky, systém myšlení a jednání v něm • kriticky zhodnocuje legitimizaci sociální situace • myšlení v epistémé (Foucault), paradigmatu • Sociologie vědění klade otázky: Kdo to říká? Za jakých okolností? Co plyne pro ty, kdo to říkají? Jaké funkce tyto ideje, myšlenky mají? 2. K. Marx - podmíněnost vědění, vztah mezi sociálním (třídním) postavením jedince a formováním jeho vědění v zajetí tohoto postavení Nietzsche - vědění se musí zjednodušit v závislosti na potřebě oslovit masy G. H. Mead - funkce řeči v sociálním jednání (v diskurzu) Max Weber - sebereflexe badatele, ideální typy (objektivita sociálněvědeckého poznání) Sociologie vědění • s věděním se nakládá jako se sociálním produktem • myšlení slouží k ospravedlnění určité sociální situace (ideologie) • myšlení jako produkt historické, společenské a geopolitické situace, ve které se myslící jedinec nachází (epistémé) • nezkoumá pouze ideologie, ale společenskou podmíněnost celé sféry lidského myšlení (jiné vnímání prostoru a času u vazala a moderního člověka, jiné chápání lásky/morálky v antickém Řecku, v křesťanství a v současnosti...) • myslící subjekt není izolovanou jednotkou, ale aktérem sociální konstrukce • Sociologie vědění neodděluje myšlení od jednání! 4. Mannheim Ideologie a Utopie Myšlení není procesem s universálními základy, naopak je formováno identitou skupiny (třídy) upozorňuje, že čím strnulejší je společnost, tím rigidněji a dogmatičtěji její příslušníci myslí (kacíř = reprezentat jiného druhu myšlení) vládnoucí vrstvy = monopol na pravdu demokracie, emancipace = uznání subjektivní a společenské podmíněnosti Ideologie • systém idejí, který vykládá svět tak, aby podpořil zájem určitých skupin, pro to používá určitou symboliku • Mannheim - každá ideologie je vedena snahou o ovládnutí skutečnosti, nikoli o její poznání • Funkcionální přístup k ideologii- nezkoumá pravdivost ideologie, ale její funkci a to jak tuto funkci naplňuje • od ideologie se lze osvobodit pouze převzetím jiné ideologie • hlavní funkcí je LEGITIMIZACE - interpretuje sociální realitu v duchu toho, aby ospravedlnila to, co skupina dělá • (komunismus, nacismus, ruská propaganda, mediální masáž...) • sociologie vědění se snaží rozlišovat a izolovat od sebe různé způsoby myšlení a jednání a přiřadí je k odpovídajícím skupinám pq] 6. 7. Udržování společenského řádu • souvisí s procesy institucionalizace • každá opakovanná činnost nabádá člověka k habitualizaci - opakování vede ke konstituci vzorců, z nichž ritualizací vznikají typizace 8. Institucionalizace • předchází jí habitualizace - (činnost je ustálena jako vzorec, v budoucnu může být vykonávána stejným způsobem), osvobozuje jedince od břemene všech dalších možností • předem stanovují vzorce lidského chování • Objektivnost- instituce existují nezávisle na jedincích, kteří je ztělesňují. Objektivita světa institucí je objektivitou, kterou stvořil a vymyslel člověk • Legitimizace dělá instituci objektivně dostupnou a subjektivně věrohodnou. 9. Institucionální řád • si vytváří odpovídající zastřešení legitimizací, kterou se nová generace učí • děti se musejí „učit, jak se mají chovat" a když to umějí, musejí „být drženy v patřičných mezích". • instituce diktují role, které mají být sehrávány (řídí naše chování • vybočení z institucionalizovaného řádu může být označeno za morální pokles, duševní chorobu nebo jen za nevědomost • programuje tak hranice, v nichž externalizace vytváří objektivní svět • vědění je v průběhu socializace vštěpováno jako objektivní pravda a tím je internalizováno jako subjektivní realita • Tato realita má pak schopnost jedince utvářet!!! 10. Sedimentace a tradice • Vědomí - uchovává část lidských zkušeností -zkušenosti jsou sedimentovány = ve vzpomínkách tvoří zřetelné a zapamatováníhodné entity. • Intersubjektivní sedimentace- zkušenosti společně žijících jedinců jsou začleněny do společného souboru vědomí • Pro předávání zkušeností - nutný jazykový systém 11. • jsme v zajetí kategorií - "žena", "muslim", "anarchista" • teorie rolí - sociální místo je utvářeno očekáváními ostatních • "svobodná matka" "manažerka" "důchodce" • role mají vnitřní - internalizující aspekt, ztotožnění • identita (považujeme za svou), ale ROLE je sociálně determinována • pozor na vliv předsudků na sebepojetí člověka „Profesor po svém jmenování se cítí být moudrým. Kazatel po určité době začne věřit tomu, o čem káže. Voják objeví v srdci bojové nadšení, když navlékne uniformu." (Berger, 2003, s. 102) • systém stratifikace společnosti - určuje pozice nadřazenosti, moci, prestiže či vymístění 12. Sociologie vědění a sociální pedagogika? • možnost přeformulování objektivity ze strnulé danosti do dynamické podmíněnosti • snaha o poznání musí být následována reflexí, neustálým promýšlením jednotlivých prvků společenské reality (diskuze) 13. P. Bourdieu • Posstrukj^ • Sociální pole ♦t* neustálý symbolický boj o pozici -❖ vlastní systém distribuce kapitálů Na čem je závislá pozice aktéra v sociálním poli? - vlastnictví kapitálů (kulturní, ekonomický, sociální, symbolický = uznání) kapitál - vtělený, objektivizovaný, institucionalizovaný 14. Aktuálně zkoumaná témata: 1. rovnost vzdělávacích příležitostí Náš vzdělávací systém "Pokud budete soudit rybu podle její schopnosti šplhat na strom, tak bude celý život věřit tomu, že je hloupá." - Albert Einstein sociální stratifikace sociální mobilita reprodukce vzdělávacích nerovností Katrňák, T. Odsouzení k manuální práci: Vzdelanostní reprodukce v dělnické rodině. Praha: SLON, 2004. 15. Literatura pro samostudium • Bauman, Zygmunt. 1996. Myslet sociologicky. Praha: SLON. • Berger, Peter, L. 2003. Pozvání do sociologie. Barrister & Principal. • Berger & Luckman. 1999. Sociální konstrukce reality. • Keller, Jan. 1997. Úvod do sociologie. Praha: SLON. • Giddens, Anthony. 1999. Sociologie. Praha: Argo • Disman, Miroslav. 2000. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum. • Jandourek, Jan. 2003. Úvod do sociologie. Praha: Portál. • Keller, Jan. 2004. Dějiny klasické sociologie. Praha: SLON. 16.