Terénní a komunitní sociální práce 2020 ROVINA OBČANSKÁ A SOCIÁLNÍ PODPORA ØPráce s komunitou jako prostředek rozvoje společnosti Velká výzva ke společnosti ØPráce s komunitou ØKomunitní život ØKomunitní projekt ØKomunitní plánování ØKomunitní škola ØObčanská společnost ØKomunitní pracovník ØSociální pedagogika a komunitní práce ØŠance pro společnost Ø Souvislosti ØS přeměnou společnosti ØS krizí společnosti ØSe sociálními patologiemi ØS krizí hodnot ØS ageismem ØSe světovou politikou ØS inkluzí ØSe vzděláním Ø… GRINVALSKÝ, GULOVÁ, RÁCOVÁ ØStručný vhled do terénní a komunitní sociální práce ØKvalifikovaná a účinná terénní sociální práce je založena na důvěře a spolupráci mezi klientem a sociálním pracovníkem. ØTerénní sociální pracovník přichází za klienty přímo do jejich prostředí, zjišťuje okolnosti jejich problémů u nich doma, ve škole, na úřadě, v zaměstnání atp. ØVěnuje jejich případu podstatně více času, než si to mohou dovolit úředníci ze svých kanceláří. ØTato služba nabízí přístup ke klientům, kteří nejsou motivovaní ke změně ve své rodině a ve svém okolí. ØVelkým přínosem je vyhledávání těchto klientů, kteří z různých důvodů sociální pracovníky nekontaktují, přestože mají řadu problémů, například s bydlením, s nezaměstnaností atd. (Řezníček, 1993). Ø ØZákladním cílem terénní sociální práce je poskytnout lidem žijícím v sociálně vyloučených lokalitách/ghettech pomáhajícího pracovníka — poradce, průvodce, mediátora, organizátora, komunitního plánovače, autoritu. ØPo vstupu do lokality pracovník nabízí své služby, analyzuje situaci v místě, zjišťuje možnosti zlepšení celkové situace, propojuje své služby s ostatními sociálními službami v regionu. Ø Ø ØNeformálními schůzkami s lidmi z ghetta si buduje pozici respektovaného poradce, o jehož službách vědí všichni nebo alespoň většina zdejších lidí. ØStanovuje pravidla, kdy a kde je k zastižení pro konzultace, v ideálním případě má pro tytu účely k dispozici kancelář přímo v sociálně vyloučené lokalitě. Ø Streetwork ØDalší metodou, která již přímo souvisí se sociální pedagogikou, je streetwork, sociální pracovník pohybující se v prostředí zejména sociálně znevýhodněných skupin, především dětí a mládeže. ØSmyslem jeho práce je mimo jiné infiltrace do problémové skupiny a nabídnutí jiné životní alternativy jejím členům, kteří se nalézají jednak v období dospívání, ale současně také ve složitých podmínkách „ulice“, která není optimálním prostředím pro výchovu. ØDůležitou součástí je tedy nabídka „jinak (řekněme hodnotněji) stráveného volného času“ v přijatelnějším prostředí například nízkoprahových zařízení pro děti a mládež na sídlištích, na periferiích měst atd. Ø ØV některých aspektech se jedná o různé aktivity přímo na ulici, v prostředí nejrůznějších aglomerací větších měst (Bednářová, Pelech, 2003). Ø Komunitní práce ØJedna z nejprogresivněji se rozvíjejících metod je komunitní práce, kdy se sociální práce vysloveně přesunuje do problémových oblastí a Øjejím smyslem je vytváření komunit, místa, kde člověk může získávat emocionální podporu, ocenění a praktickou pomoc v každodenním životě (Kraus, 2008). ØKomunitní práce má své historické zakotvení zejména v aktivitách Samuela Barnetta v prostředí londýnských periférií a následně její aplikace do prostředí velkých měst spojených s problematikou obrovských chudinských čtvrtí, kde se hledá řešení v oblasti multirasové a sociální spravedlnosti atd. ØPracovník působí přímo v prostředí samotné komunity, metodu prohlubuje řada služeb zaměřených na různé skupiny (například nízkoprahová zařízení, poradenské centrum, rozvoj školy jako komunitní organizace a další). Ø ØKomunitní pracovník žije uprostřed konfliktů a napětí, umí naslouchat, podporovat jednání skupin, pomáhat v zapojení. ØSoučástí jeho práce je také schopnost napsat projekt, ukončit činnost a připraveným občanům předat kompetenci. Kvalitní naplnění komunitní práce předpokládá dobrý komunitní projekt, který obsahuje ideu a její realizování. Ø ØKomunita je místo, kde člověk může získávat emocionální podporu, Øcenění a praktickou pomoc v každodenním životě. ØKomunitní práce se dělí na občanskou, výcvikovou, terapeutickou a spirituální (Kraus, 2008). Ø ØV oblasti komunitní práce je velký prostor pro prolínání nejrůznějších sociálních a pedagogických profesí, podle toho, kdo je cílovou skupinou. ØVýrazná spolupráce se zde nabízí mezi sociální prací a sociální pedagogikou. Ø Práce s rodinou jako důležitá součást terénní a komunitní práce ØAngažovanost státu do situace rodin nejen prostřednictvím sociální práce, ale i sociální politiky. ØV rámci sociální práce orgány státu reagují na problematickou situaci v rodině, která může ohrožovat dítě a jeho výchovu. ØDítě může být ohroženo konfliktem rodičů během rozvodu nebo tím, že rodič neplní další povinnosti vyplývající ze zákona (např. neplatí výživné). ØDále orgány státu reagují na skutečnost, že se dítě nebo mladistvý provinili proti zákonu nebo že je dospělý člen rodiny ohrožen psychickým nebo fyzickým týráním. ØStátní i nestátní instituce jsou zřízené proto, aby pomáhaly dospělým řešit jejich manželské a rodinné problémy. Ø ØDůležité jsou také instituce, jež poskytují poradenství rodičům, kteří mají výchovné nebo výukové problémy s dětmi. ØSociální pracovník by měl vnímat kulturní a hodnotovou orientaci rodiny a uspokojení jejich potřeb. ØZásadní je kvalita vztahu k dětem a hodnocení vývoje dětí a také vztahy všech členů rodiny k sobě navzájem. ØDále je nezbytné posuzovat vazby rodiny ke škole, k zaměstnavatelům rodičů a k dalším institucím. Významná je také sociální síť rodiny, jejich vazby, perspektivy a spokojenost. Občanská komunitní práce ØPráce s komunitou v kontextu celé společnosti může nepřímo/přímo zmírňovat sociální problémy jedinců, rodin, skupin…fenomén spolků, kroužků, aktivistů, hnutí… ØSoučástí řady projektů a výzev je práce s komunitou ØFENOMÉN PROJEKTŮ A PROJEKTOVÁNÍ Konkrétní zkušenosti ØPříklad Jihomoravského kraje ØSociální a rodinná politika – dotace ØPříklad projektu rozvoje komunity I. ØNavazuje výuka odborníků z praxe – Mgr. Grinvalský, Mgr. Rácová