AFÁZIE LUCIE LUKÁŠKOVÁ, KATEŘINA ODEHNALOVÁ, LENKA STIBŮRKOVÁ STRUČNÉ VYMEZENÍ AFÁZIE - ETIOLOGIE • •neurogenní porucha (CNS) •ložiskové poškození •získaná porucha •vzniká nejčastěji po: CMP, úraz hlavy, nádor mozku •vzniká náhle STRUČNÉ VYMEZENÍ AFÁZIE - SYMPTOMY •narušeny individuální jazykové schopnosti, vyšší fatické funkce •ovlivňuje jak produkci, tak recepci •nejčastější symptomy: porucha pojmenování, porucha opakování, neologismy, logorhea, parafázie fonemické i sémantické, echolálie, perseverace, automatismy, porucha porozumění, porucha fluence •může se projevit i ve čtení a psaní •více typů, různá závažnost, různé klasifikace (např. Bostonská) •proměnlivý průběh, symptomy se mohou měnit • • • CÍLOVÁ SKUPINA • •Pacienti jsou různého věku: často jsou to dospělí a senioři. •Afázie se může objevit i u dětí. •Afázie zasahuje celou osobnost člověka a mění dosavadní život jeho samotného i jeho okolí. • • • DOSPĚLÍ A SENIOŘI - SPECIFIKA •Pro logopedickou péči je třeba zohlednit: Øexistence dalších onemocnění, stav zraku, sluchu, chrupu (zubní náhrada), vliv medikace Øvěk, vzdělání, zaměstnání (pracující, mladý dospělý, senior v důchodu, živitel rodiny…) Østav kognitivních schopností, soběstačnost, hybnost, stav vědomí Ørodinné zázemí (komunikační partneři) Ødostupnost logopedické péče (možnost dojíždění) Øspecifika prostředí (práce u JIP lůžka, standard lůžka, ambulance) DOSPĚLÍ A SENIOŘI - POTŘEBY A CÍLE •maximální obnova funkce komunikace (vč. AAK) a polykání •zapojení do společnosti, možný návrat k předchozím činnostem a případně zaměstnání •zachování kvality života •prevence izolace, deprese, úzkosti •maximální stimulace s ohledem na prognózu •podpora rodinných příslušníků / komunikačních partnerů •trénink s komunikačními partnery • KOMUNIKAČNÍ PARTNER – JEHO ROLE V TERAPII AFÁZIE •Navazuje spolupráci s logopedem a napomáhá budování vztahu mezi logopedem, komunikačním partnerem a osobou s afázií. •Pravidelně s klientem cvičí, dle pokynů logopeda a dodržuje navržené intenzity cvičení •Zajímá se o potřeby a zájmy klienta – respektuje osobnost osoby s afázií. •Uplatňuje zásadu názornosti během cvičení, vytváří vhodné pomůcky, umožňuje zapojení více smyslů, zvyšuje zájem o pravidelné cvičení - motivuje. •Riziko vzniku syndromu vyhoření - vhodné jsou přestávky během terapie. TERAPEUTICKÉ PŘÍSTUPY •Kognitivně-neuropsychologický přístup, který je zaměřený na obnovení narušených jazykových funkcí (např. pojmenování, čtení, psaní) •Kresba jako komunikační prostředek, Melodicko-intonační terapie, Vysoce automatizované formy řeči - přístupy zaměřeny na NKS více komplexněji, cílem terapie je podpořit komunikační mechanismy •Pragmaticky orientovaná terapie - zaměřená na zlepšení komunikace v každodenních situacích (např. Skupinová terapie) MATERIÁLY VYUŽÍVANÉ V TERAPII •Reálné předměty, fotografie, obrázky, pracovní listy... • Obsah obrázku text Popis se vygeneroval automaticky. ODKAZY •Cséfalvay, Z., Košťálová, M., Klimešová, M. (2002). Diagnostika a terapie afázie, alexie, agrafie: (manuál). Asociace klinických logopedů ČR. •Cséfalvay, Z. (2007). Terapie afázie. Portál. •Heroutová, M. (2003). Komplexní péče o afatické pacienty a jejich subjektivní pohled na problematiku [Rigorózní práce]. Masarykova univerzita. •Košťálová, M. Bednařík, J. Mechl, M. Voháňka S. Šnábl I. Multimediální atlas poruch řeči a příbuzných kognitivních funkcí. Brno: Masarykova universita, 2006.