INTERNAL LOGOPEDICKÁ INTERVENCE U OSOB S TĚLESNÝM POSTIŽENÍM Dominika Bartošová, Michaela Vachová Sekundární poruchy komunikace, jaro 2022 INTERNAL • •Dominika Bartošová, Michaela Vachová •Sekundární poruchy komunikace, jaro 2022 SYMPTOMATICKÉ PORUCHY ŘEČI •DYSARTRIE •Narušená inervace mluvidel •Narušená hybnost mluvidel – narušená artikulace všech hlásek •Menší / těžko zjistitelná slovná zásoba •Porozumění na dobré úrovni •Potíže respirační, fonační, prozodické •Hypersalivace •Poruchy koverbálního chování •Opožděný vývoj řeči •Anartrie •Koktavost, breptavost •Vývojová dysfázie • • INTERNAL JAKÁ JE ROLE LOGOPEDA? •Přizpůsobení prostorů •Nekluzká podlaha •Žíněnky či matrace •Podpůrné a polohovací klíny •Případně další pomůcky •Mezioborová spolupráce •Zejm. fyzioterapeut a logoped – stabilizace, polohování •AAK •Terapie přijmu potravy • • INTERNAL SPECIFIKA LOGOPEDICKÉ INTERVENCE •Komplexní rozvoj komunikačních schopností •Orofaciální stimulace - masáž mluvidel •Aktivní napodobování artikulačních pohybů •Rozvoj slovní zásoby •Dodržování zásad: •vývojovosti – postup dle přirozeného ontogenetického vývoje •reflexnosti – reflexní inhibiční poloha •rytmizace – pohybový a mluvní rytmus •komplexnosti – multisenzoriální přístup •kolektivnosti – skupina více dětí •přiměřenosti a individuálního přístupu INTERNAL CO KLIENT A RODIČ POTŘEBUJÍ? •Klient •Individuální přístup •Maximální možné přizpůsobení prostorů •Přítomnost rodičů při intervenci •Podporu, trpělivost, pochopení • •Rodič •Vzdělání •Logopedická intervence (pomůcky, programy na PC, hračky, pomůcky,..) •AAK – dynamické, statické •Prakticky předvést terapeutické postupy •Podporu, trpělivost, pochopení, hledání společných cest • INTERNAL CO MŮŽU NABÍDNOUT? •Individuální přístup •Rozvoj nejen řeči, ale také jemné, hrubé motoriky, podle individuálních potřeb klienta •Odkázání na potřebné profesionály •Osvětlení potřeby logopedické péče, praktické ukázky, zaškolení •Pravidelnou logopedickou péči • • INTERNAL •Odkázání na potřebné profesionály •Osvětlení potřeby logopedické péče, praktické ukázky, zaškolení •Pravidelnou logopedickou péči •Procvičení nejen mluvidel, ale také jemné, hrubé motoriky, podle individuálních potřeb klienta • • ZDROJE •Jakobová, A. (2007). Komplexní péče o děti s tělesným a kombinovaným postižením. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě - Pedagogická fakulta. •Jankovský, J. (2006). Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kominovaným postižením. Somatopedická a psychoogická hlediska. Praha: TRITON •Klenková, J. (2006). Logopedie. Praha: Grada Publishing, a.s. •Kraus, J., & Šandera, O. (1964). Tělesně potižené dítě. Praha: Státní pedagogické nakladatelství. •Lechta, V. (2011). Symptomatické poruchy řeči u dětí: Třetí, přepracované vydání. Praha: Portál. •Opatřilová, D. (2003). Pedagogická intervence v raném a předškolním věku u jedinců s dětskou mozkovou obrnou. Brno: Masarykova univerzita. •