Narušená komunikační schopnost u zrakově postižených Eliška Neumannová, Petra Florianová a Lenka Peterková ZRAKOVÉ POSTIŽENÍ - charakteristika –Zrakové postižení zahrnuje samotné poškození či oslabení zrakového orgánu (oka) nebo poškození centrální nervové soustavy –Dle druhu zrakové vady: –ztráta zrakové ostrosti (refrakční vady) –postižení šíře zorného pole (skotom, trubicové vidění) –okulomotorické poruchy (strabismus) –problémy se zpracováním zrakových podnětů (kortikální slepota) –poruchy barvocitu –Dle stupně zrakového postižení: –slabozrakost –zbytky zraku –slepota (amauróza) –Dle délky trvání: –krátkodobé –opakující se –dlouhodobé, chronické, příp. progresivní –Na vývoj řeči má také vliv období, kdy došlo ke vzniku zrakové vady –v období po zafixování správné výslovnosti není komunikační schopnost narušena tak závažně –vznik před zafixováním správné výslovnosti vede k závažnějším NKS Specifika komunikace s dítětem se ZP v ZŠ –Zrak se podílí na tvorbě řeči ve 30% –Důsledkem těžkého ZP je narušena zejména dynamika vývoje řeči –Zpomalení vývoje řeči v raných obdobích vývoje dítěte –Na počátku školní docházky dochází k akceleraci řečového vývoje –Při těžkém postižení zraku (slepota) – ovlivněna aktivace CNS nevidomého dítěte – à motorický rozvoj limitován – à podmiňuje raný vývoj rozvoje kognitivních fcí – à příčinou prodloužené závislosti na matce –U dětí se ZP – různý stupeň narušení NKS à člověk získává zrakem 70-80% informací z okolí – Specifika komunikace s dítětem se ZP v ZŠ –Stupeň NKS přímo úměrný k období, kdy došlo ke vzniku ZP –Ztráta zraku v raném období vývoje dítěte à opožděný vývoj řeči, lehké až středně těžké NKS –Faktor vzniku ZP umocňován koexistencí dalšího postižení/ narušení /onemocnění à NKS/ omezený vývoj řeči, středně těžké až těžké NKS –NKS už v iniciální fázi – fáze percepce, přijmu informace prostřednictvím zrakového kanálu –Komunikační akt – může být narušen ve fázi iniciální i ve fázi finální –NKS je příznakem jiného dominantního postižení (zrakového) – symptomatická porucha řeči –Nejčastěji se vyskytuje dyslalie – záměna m,n, obouretné l, sigmatismus Charakteristika vývoje jazykových rovin Charakteristika vývoje jazykových rovin Specifika logopedické péče –Komplexní práce se zrakově postiženým dítětem je založena na sluchovém a hmatovém vnímání –dítě neodezírá, musíme použít detailní popis postavení a činnosti mluvidel + osahání mluvidel –Logopedické pomůcky –Nemůžeme použít zrcadlo ani obrázkový materiál –Využíváme trojrozměrné modely a reliéfní obrázky hlásek, hračky vydávající odlišné zvuky –Nutný je také rozvoj mimických pohybů – mimické hry –Metoda analogie – neznámé předměty se objasňují pomocí známých – tím se snažíme zabránit verbalismu – –Nejčastěji: opožděný vývoj řeči, dyslalie –Dále: koktavost, breptavost, huhňavost a poruchy hlasu – DĚKUJEME ZA POZORNOST. https://www.youtube.com/watch?v=7wGP_k_UP9c