SEKUNDÁRNÍ PORUCHY KOMUNIKACE U OSOB SE SLUCHOVÝM POSTIŽENÍM SP2713 Sekundární poruchy komunikace Bc. Lenka Dostálová Bc. Veronika Wolfová SPECIFIKA DANÉ SKUPINY •VÝRAZNÉ ODLIŠNOSTI: •Vliv má -Doba vzniku SP (vrozené X získané prelingválně X získané postlingválně) -Kompenzace: je / není, kdy a jak + následná péče -Další faktory: typ a stupeň SP, vrozené vlastnosti, nadání pro řeč… • •U osob se sluchovým postižením se můžeme setkat s: •Omezení v komunikaci běžnou řečí: •Jazykové roviny: menší slovní zásoba, špatná výslovnost některých hlásek, obtíže v gramatice a syntaxi – někdy hůře srozumitelná řeč, porozumění… •Obtíže: dýchání, fonace, modulace řeči •Jiná hlasitost, frekvence, intonace, frázování •Omezení v získávání akustických informací: špatně slyší či rozumí sdělení •Chybějící akustická zpětná vazba FUNKČNÍ TERAPEUTICKÉ POSTUPY •Úkolem je vytvoření orální řeči zejména prostřednictvím hmatové a zrakové percepce ⇒ nutný jejich rozvoj •Cíl: vytvoření funkční komunikace (ne dokonalého projevu) • •Aby se dítě naučilo mluvit, potřebuje si uvědomovat svůj hlas a používat kompenzační pomůcku po celý den •Zpočátku se využívají spontánní hlasové projevy, které jsou odměňovány •Cvičení: dechová, artikulační, fonační, oromotorická • •Sluchová výchova: dítě si musí projít všemi fázemi sluchové výchovy, tzn. musí se naučit zvuky slyšet, rozeznávat je a porozumět jim • •Rozvoj aktivní a pasivní slovní zásoby, gramatiky a větné skladby •Rozvoj modulačních faktorů • • POMŮCKY •Při logopedické intervenci můžeme využít: •NÁZORNÉ POMŮCKY: obrázky, piktogramy, reálné předměty, hry (Rozhýbej svůj jazýček) • •LOGOPEDICKÉ ZRCADLO: osobě názorně ukazujeme postavení mluvidel při artikulaci jednotlivých hlásek • •VIDEOZÁZNAMY pomáhají: •Logopedovi: když se rodič nahrává při práci s dítětem doma •Rodičům: možnost nahrát sezení u logopeda (návod, jak s dítětem doma pracovat), •Dítěti: zájem dítěte pozorovat se na videu využít ke komunikaci • •BZUČÁK: rozlišování krátkých a dlouhých slabik • •ŠPACHTLE, RUCE, SONDY, VIBRÁTORY: postavení mluvidel • •PAZ: pomáhají osobě uvědomovat si charakteristické rysy hlásek - lepší napodobení • • •PC programy: •SPEECH VIEWER - zábavné animace - trénink správné hlasitosti, výšky hlasu a výslovnosti • •MENTIO HLAS - část programu Mentio, - dítě se snaží do mikrofonu napodobovat (snaha o užívání hlasu, délku výdechového proudu, nácvik fonace, tvrdý a měkký hlasový začátek…) - program na toto reaguje zpětnou vazbou (nafouknutí balónku…) • •BREPTA - obsahuje 900 zvukových podnětů doplněných obrázky - jedinec se SP obrázky přiřazuje ke zvuku - rýmování, hlasové domino, pexeso - srovnávání a výběr slabik… • • •POJMOVÝ SLOVNÍK (DENÍK) •- sešit/deník s obtížnými pojmy (slovo + obrázek + znak) •- slouží k zafixování si nových a obtížných slov •- měl by být aktivně užíván např. jako podpora při výuce • •ZÁŽITKOVÝ DENÍK •- často používaná pomůcka •- slouží pro rozvoj aktivní i pasivní slovní zásoby → pasivní: pojmenováváním obrázků, aktivní: pokusy dítěte napodobit zvuk slova při prohlížení •BENEFITY: •+ možno snadněji navázat kontakt ( v deníku oblíbená témata dítěte – dinosauři, auta…) •+ umožňuje dítěti popsat to, co není aktuálně přítomno •+ vede k uvědomování si vazeb •+ orientace v čase •+ neustále se doplňuje o nové témata (nový kamarádi, prázdninové zážitky…) • SPECIFIKA LOGOPEDICKÉ PÉČE: •Vytvoříme vhodné akustické (i světelné) prostředí •Mluvíme na osobu v jeho zorném poli •Nemluvíme přehnaně hlasitě •Soustředíme se na zřetelnou artikulaci, kterou můžeme doplnit o gesta (nepřehánět) •Nové pojmy opakujeme víckrát (snaha docílit toho, že osoba porozumí pojmům, které má kolem sebe) •Zjednodušujeme projev •Počítáme s vyšší unavitelností (vlivem soustředění na sluchové vnímání a odezírání) •Respektujeme sluchový a řečový věk osoby •Jako doplnění případně využíváme ZJ, prstovou abecedu, znakovanou češtinu apod. • • • ZAJÍMAVÉ ODKAZY A PUBLIKACE: •https://youtu.be/8KryeqQ-pvI - Video o chlapci s degenerativní sluch. vadou (11:45 negativní reakce dítěte na zapojení KI). •https://youtu.be/Cb-Uw9FYfds - Jak moc je rozdílný svět slyšících a neslyšících? Stejné situace rozdílné reakce zástupců obou skupin. • • SEZNAM POUŽITÉ LITERATURY •Barvíková, J. (2020). Katalog podpůrných opatření: dílčí část: pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu sluchového postižení a oslabení sluchového vnímání. Univerzita Palackého v Olomouci. •Horáková, R. (2012). Sluchové postižení: úvod do surdopedie. Portál. •Muknšnáblová, M. (2014). Péče o dítě s postižením sluchu. Grada. •Potměšil, M. (2012). Metodika práce se žákem se sluchovým postižením. Univerzita Palackého v Olomouci. •Slowik, J. (2010). Komunikace s lidmi s postižením. Portál. • •https://www.tamtam.cz •