Specifika logopedické práce u dětí s PAS Dorota Doležalová, Aneta Havelková, Kateřina Kratochvílová 6.5.2022, Brno Specifika práce u dětí s PAS ●globální rozvoj komunikační kompetence ○náprava výslovnosti je až poslední fáze logopedické intervence ●velký význam má motorika, sluchové a zrakové vnímání ○grafomotorika ○oromotorika ○hrubá a jemná motorika ○kognitivní dovednosti Práce s dítětem s PAS ●individuální přístup ○zohlednění věku ○specifika a stupně postižení ○psychická kondice ○rozumové schopnosti ○záliby a zájmy ●využívání struktury činností ○funkční hra (simulace situací z běžného dne) ○vizualizace (piktogramy) ○přizpůsobení prostředí (úprava pracovního prostředí pro terapii) ○zajištění časové struktury Alternativní a augmentativní komunikace ●AAK je velmi efektivní v začátcích komunikace ●někdy se stane plnohodnotným komunikačním kanálem ●AAK pomáhá při rozvoji sociální komunikace ●nácvik znakového jazyka, znak do řeči, komunikace pomocí předmětů nebo fotografií, komunikační knihy, VOKS NAUTIS ●Národní ústav pro autismus ●Nestátní nezisková organizace, největší v ČR, člen Autism-Europe ●Své zkušenosti předává spolupracujícím a partnerským organizacím ●podporovat systematickou a komplexní odbornou pomoc lidem s poruchami autistického spektra ●spoluvytvářet podmínky pro všestrannou a konkrétní podporu jejich rodin ● ABA program ●Individuální rozvoj dítěte s důrazem na funkční komunikaci ●prvotní zhodnocení dovedností àsestavení individuálního plánu ●Spolupráce s rodiči ●https://www.youtube.com/watch?v=Lqwb0aoJj5A ● ● Zdroje ●https://www.youtube.com/watch?v=YQ4qs_45CV0 ●https://autismport.cz/o-autistickem-spektru/detail/logopedie-u-deti-s-poruchou-autistickeho-spektr a ●https://www.logopedie-vendy.cz/autismus-a-aspergeruv-syndrom/ ●https://www.autismus-a-my.cz/zdarma-ke-stazeni/