Inkluzivní speciální pedagogika
Podpora žáků se specifickými poruchami učení (SPU)

dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspinxie, dyspraxie, dysmuzie, podpůrná opatření
Projevy
- obtíže při získávání základních vzdělávacích dovedností mluvení, čtení, psaní, počítání
- provázeny dalšími příznaky
- poruchy řeči,
- obtíže v soustředění,
- impulzivní jednání,
- poruchy v oblasti percepce, motoriky (syndrom ADD, ADHD)
- nespecifických poruch učení
- snížené rozumové nadání
- smyslové vady
- nedostatečná motivace ke školní práci
- výchova či výuková zanedbanost dítěte
Definice
„Poruchy učení jsou souhrnným označením různorodé skupiny poruchy, které se projevují zřetelnými obtížemi při nabývání a užívání takových dovedností, jako je mluvení, porozumění mluvené řeči, čtení, psaní, matematické usuzování nebo počítání. Tyto poruchy jsou vlastní postiženému jedinci a předpokládají dysfunkci centrálního nervového systému…“
Přehled SPU
Organizace práce dítěte/žáka s SPU
- speciálně-pedagogické postupy a způsoby práce
- přiměřené tempo,
- individuální přístup,
- redukce učiva
- přístup učitele
- ústní osvojování,
- doplňovací cvičení,
- omezení psaní diktátu
- snížený počet žáků
- individuální práce s žákem
- komunikace školy a rodiny
- přihlédnutí při klasifikaci
- kratší texty,
- kontrola porozumění,
- názorné pomůcky
Co je u dítěte/žáka s SPU jiné
Osobnost žáka s SPU
- vliv na emoční projevy
- pocity úzkosti,
- pracovní úsilí neodpovídá výsledku
- citlivý na kritiku
- problém zvládat situace vyžadující vyšší frustrační toleranci
- na úkoly reagují rezignací, aniž by začal pracovat
- problémy s organizací pracovních činností i volného času
- není schopen bez kontroly dodržovat studijní režim
- není schopen dělat si samostatně zápisky z výkladu učitele
- snadno unavitelný, nesoustředěný
- výkyvy ve školní práci
- neschopen samostatné přípravy na školní práci
Příklady podpůrných opatření
- posadit žáka před sebe, samotného, nebo vedle klidného žáka
- vysvětlovat novou látku krátkými větami a jednoduchými slovy ujišťovat, že to dobře pochopil
- vštěpovat posloupnosti domluva na úkolech – krátké termíny domluva na známkování, počtu možných chyb, zadaných úkolů
- vyhnout se únavě, rychlému tempu
- pomoct žákovi najít si čas na daný počet cvičení
- nechat odpovídat na otázky v přeházeném pořadí,
- podporovat při odpovídání vyhnout se náročné látce po diktátu, nebo náročném úkolu
- pomoc v počátku plnění úkolu trpělivost nad pomalostí
- nechat žáka objevovat své schopnosti a využívat to před třídou
- rozvíjet poznatky o poruchách učení
- vytvořit si vizuální a fonologické pomůcky – „kufřík pomůcek“
- soustavná příprava
- přizpůsobení klasifikace