Kazuistiky pro zpracování PLPP Pavlína 1 Pavlína je žákyní třetí třídy, má časté absence a přetrvávající nedostatky v učivu z první i druhé třídy. Při hlasitém čtení neznámého textu zaměňuje hlásky, zadrhává se, přeskakuje slabiky, čte překotně. Nerada čte nahlas před spolužáky. Pomáhá jí čtení se záložkou, nepoužívá ji ale vždy (zapomíná ji). Ráda čte ve dvojici, protože cítí oporu spolužáka. Objevují se i obtíže s porozuměním textu – Pavlína se často doptává na smysl zadání úkolu (v českém jazyce, matematice, prvouce) a potřebuje častější zpětnou vazbu, že pracuje správně (přihlásí se, přijde za vyučujícím). Pokud nemá dostatek času na práci s textem, začíná se také objevovat nesprávná nebo chybějící diakritika. Pavlínka je jinak velice snaživá, aktivní, komunikuje s vyučujícími bez obtíží. Má velice hezké písmo a úkoly dokončuje pečlivě. Znervózní, pokud něčemu nerozumí nebo spolužáci reagují na kvalitu a tempo jejího čtení. Pavlínka je spíše introvert, v kolektivu spolužáků se příliš neprojevuje – je tichá, preferuje svůj prostor a menší počet dětí ve skupince, má 3–4 kamarády, se kterými tráví přestávky a volný čas. Ivana 2 Žákyně první třídy, která vyrůstá v málo podnětném prostředí pouze s matkou, která je dlouhodobě nezaměstnaná, žije v azylovém domě. Dívka má prakticky nulovou domácí přípravu a pomoc matky, často nemá pomůcky, opožďují se platby za ŠD a celkově dívka působí zanedbaně (nečisté a někdy má i zapáchající oblečení). Třídní učitelka se opakovaně pokoušela s matkou navázat komunikaci (prostřednictvím deníčku, e-mailů nebo telefonicky), ale matka reagovala sporadicky. Ivana bývá tím, že nemá pomůcky, nebo jí nejde učení, velmi frustrovaná, stahuje se do sebe a je plačtivá. Také se ocitá mimo kolektiv, nemá ve třídě kamarádku a spolužáci jí občas dávají najevo, že je „jiná“. V listopadu došlo k jednání matky s vedením školy o dalším postupu, ale situace se nezlepšila a Ivaniny studijní problémy se dále zvětšují. Kamil 3 Kamil trpí chronickým onemocněním a po šesti týdnech se vrátil z lázní a potřebuje doplnit učivo ve více předmětech, zejména pak v matematice, chemii, fyzice, českém a anglickém jazyku. Výuka v lázních probíhala pouze 3 hodiny denně ve smíšených skupinách žáků z různých ročníků. Kamilovi z tohoto období chybí některé zápisy v sešitech, ale zejména znalosti, na které se v kmenové škole nyní navazuje. Snaží se vše doplnit sám nebo s pomocí rodičů, ale látky je víc, než se sám zvládá naučit. Začíná se u něj projevovat únava a frustrace, před nástupem do lázní měl výborný prospěch, ten se nyní zhoršil na chvalitebný, až dobrý. Chlapec to velice špatně přijímá. Je citlivý na různé poznámky spolužáků k němu. Kamil je ctižádostivý a snaživý chlapec, který vždy dbal na dobré školní výsledky. V kolektivu spolužáků má mnoho kamarádů mezi chlapci i děvčaty, někteří mu nabídli pomoc, ale odmítl s tím, že to zvládne sám. Nikolas 4 Chlapec je žákem 9. ročníku. V pololetí přestoupil do nové školy na žádost rodičů a na základě komunikace školy se SVP, do kterého chlapec dlouhodobě dochází. Důvodem byla šikana ve třídě, která způsobovala jeho psychosomatické problémy (koktavost a předstírání nemoci a vyhýbání se školy) a následně také výrazné zhoršení chlapcova prospěchu. Nikolas dosud chodil do třídy pro žáky se SVP – zřízenou pro žáky s poruchami učení (dle § 16 školského zákona), kterou navštěvovalo 10 žák. Zde vznikaly často konflikty mezi spolužáky, které podle sdělení rodičů vedení školy dlouhodobě neřešilo. Bývalá třídní učitelka byla na Nikolase „alergická“ a viděla chybu pouze v něm. Chlapec zároveň uznává, že má tendenci situace řešit bitkami. Chlapcovy výsledky ve škole jsou slabé (ze šesti předmětů je prospěch dostatečný), ale v pobytu v SVP měl známky velmi dobré (většinou chvalitebné). Chlapce baví sport, zeměpis a výtvarná výchova. Anna 5 Dívka, žákyně 4. třídy, přetrvávají slabé studijní výsledky, hrozí opakování ročníku. Třídní učitelka zvažovala opakování ročníku již ve třetí třídě, ale vzhledem k distanční výuce v tomto roce, opakování nakonec nenavrhla. Největší problémy má dívka ve čtení – dosud obtížnější slova slabikuje, často neví, co čte, nerada čte nahlas. Tyto problémy se potom odrážejí i v matematice, zejména při řešení slovních úloh. Má také problémy s krátkodobou i dlouhodobou pamětí (neovládá násobilku, nezvládne vyjmenovaná slova). Spolupráce s rodiči je dobrá, snaží se, ale nejsou schopni žákyni pomoci s úkoly a učením, neboť mají pouze základní vzdělání. Ve škole má velmi pomalé tempo práce. Má problém dokončit samostatně úkol, často nechápe zadání a neumí si říci o pomoc. Snaží se na sebe občas upoutat pozornost spolužáků různým vyprávěním, které si patrně vymýšlí (mj. i se sexuálním podtextem). Filip 6 Chlapec po odkladu povinné školní docházky. I přesto jsou po dvou měsících ve škole patrné výrazné problémy (neovládá analýzu a syntézu hlásek, diferenciaci hlásek). Chlapec nosí silné brýle a projevují se u něj výrazné nedostatky v jemné i hrubé motorice. Je zvyklý na každodenní pomoc ze strany rodičů (v přípravě pomůcek, ale i při sebeobsluze). Z toho důvodu často vyžaduje pomoc třídní učitelky při každodenních školních činnostech, které děti jeho věku již zvládají. Ve třídě má spolužačku z přípravné třídy, která s ním kamarádí. Jinak je spíše samotářský a uzavřený. Několikrát došlo v hodině českého jazyka k hysterickému výstupu, když Filipovi něco nešlo. Vztekal se, křičel a jen s obtížemi se uklidnil. Celkově se jeví stále jako sociálně velmi nevyzrálý. Volodymyr 7 Volodymyr je žákem 3. třídy, do školy přestoupil v průběhu školního roku, neboť jeho rodiče se přestěhovali do nového bydliště. Je ukrajinské národnosti a dosud navštěvoval školu zaměřenou na výuku žáků – cizinců. První třídu absolvoval ještě na Ukrajině. Chlapec se snaží, ale je patrná velká jazyková bariéra, která je ještě posilována skutečností, že doma s rodiči mluví pouze ukrajinsky. Ve třídě, do níž byl zařazen, je 25 žáků a působí tu asistent pedagoga k žákyni s PAS. Volodymyr rozumí česky, pokud se pokyny řeknou jednoduše, případně se zopakují. Velkým problémem je psaný projev. Není ještě ustálen v latince a sdělení píše foneticky. Chlapec je zatím nesmělý a uzavřený, se spolužáky příliš nekomunikuje.