Sluchové vnímání Realizace podpory ze strany speciálního pedagoga ve škole • Využití speciálně pedagogické a pedagogické intervence • Speciálně pedagogická intervence = zajištění předmětů speciálně pedagogické péče pro žáky s přiznanými podpůrnými opatřeními, které jsou zaměřeny na oblast logopedických obtíží, řečové výchovy, nácviku sociální komunikace, zrakové stimulace apod. • Pedagogická intervence = vzdělávání žáka s přiznanými podpůrnými opatřeními ve vyučovacích předmětech, v nichž je třeba zlepšit jeho výsledky učení, případně kompenzovat nedostatečnou domácí přípravu na výuku. • Asistence ve výuce Co udělám jako první, když se setkám s žákem na reedukaci? Diagnostika • Standardizovaná vs. Orientační Oblasti • Sluchová a zraková percepce • Prostorová a pravolevá orientace • Čtení • Psaní • Matematické dovednosti (pokud je třeba) • Jemná a hrubá motorika (sledujeme už i příchodu žáka) • Vyjadřování, slovní zásoba • Soustředění, paměť, spontánní reakce • Osobnost žáka Sluchová percepce • Sluchové vnímání se vyvíjí od prenatálního období • Vývoj od zvuků (věta – akustická jednotka) až ke vnímání jejich elementů • U žáků s SPU o Opožděný vývoj sluchových funkcí o Obtíže při rozeznávání hlásek a jejich skládání do slov • Reedukace sluchové percepce zahrnuje: o Nácvik naslouchání o Nácvik sluchové paměti o Cvičení sluchové diferenciace (sluchového rozlišování) o Cvičení sluchové analýzy a syntézy o Vnímání a reprodukce rytmů 1. Nácvik naslouchání • Rozpoznávání nástrojů, tónu (délky/výšky), poznávání melodie, vyprávění 2. 2. Sluchová paměť • Jedna z příčin obtíží ve sluchové analýze, syntéze a diferenciaci • Zapamatování hlásek, slov, číslic, slabik • Rozvíjení vět – každý přidává jedno slovo a přidává do věty • Zapamatování melodie 3. Sluchová diferenciace • Rozlišování slabik, slov (shodná/liší se), rozlišování hlásek (začátek, prostředek, konec slova), hry se slovy a hláskami 4. Sluchová analýza a syntéza • Věta – slovo (určování počtu slov ve větě, pořadí slov) • Slovo – slabika (dělení slov, poznávání slabik, slovní fotbal, …) • Hlásková stavba slova (poznávání hlásek ve slově, rozklad a sklad, …) 5. Rozvoj vnímání a reprodukce rytmu • reprodukce slyšeného rytmu, • reprodukce rytmu vnímaného dotykem (na záda, do dlaně), • provádění cviků nebo chůze v rytmu Materiály ke stimulaci • Bednářová, J. Sluchové vnímání. Brno: PPP. • Bělková, M. & Jirušková, M. Sluchové vnímání – rozlišování měkkých a tvrdých slabik. Brno: PPP. • Frančíková, R. & Štanclová, E. (2013). Šimonovy pracovní listy 15 – Rozvoj sluchového vnímání Rozlišování hlásek, slabik a slov. Praha: Portál. • Jirušková, M. & kol. Sluchové vnímání – sluchová analýza a syntéza řeči. Brno: PPP. • Gošová, V. (2013). Kuliferda. Sluchové vnímání I/II. Praha: Raabe. • Krejčová, K. & Pechancová, J. (2013). Sluchové vnímání – Pracovní sešit 4. Praha: Raabe. • Michalová, Z. (2016). Sluchové vnímání. Havlíčkův Brod: Tobiáš • Portál Učení v pohodě • Kaminet.cz