Zrakové vnímání Prostorová a pravolevá orientace Zraková percepce • Rozvoj zrakového vnímání je součástí přípravy na čtení a psaní. • Zrakové vnímání tvoří podklad pro dyslexii, v menší míře také pro dysortografii a dyskalkulii • Záměna čísel a písmen (b-p-d, m-n; 6-9, 3-8). • Obtíže v orientaci v prostoru (v textu, na mapě, v grafu, obrázku) a pravolevé orientaci (rozlišování b-p-d); hůře odhaduje vzdálenosti • Obtíže s pravolevými očními pohyby – promítá se do schopnosti číst; orientace v textu Zraková percepce (Zelinková, 2015) • Rozvoj zrakové percepce o Rozlišování barev a tvarů o Zraková analýza a syntéza o Zraková paměť o Rozlišování figura – pozadí o Rozlišování inverzních (reverzních) figur o Cvičení očních pohybů o Postřehování, zvětšování rozsahu fixací Zrakové vnímání (včetně kognitivních funkcí) - Jucovičová, Žáčková, 2014 o Nácvik orientace v prostoru o Nácvik pravolevé orientace o Nácvik levo-pravého pohybu očí o Nácvik zrakové diferenciace o Nácvik zrakové analýzy a syntézy o Nácvik zrakové paměti • Rozlišování barev a tvarů • Poznávání jedné barvy, spojování barvy s předmětem • Rozlišování 2 a více barev • Třídění předmětů podle barev, podle barev a tvarů • Zraková diferenciace • Určování shod a rozdílů s obrázky předmětů i nesmyslnými tvary, • Hledání rozdílů, hledání shod, podtrhej písmena, která jsou stejná jako písmena na začátku, vybarvi písmeno „b“, dokreslování obrázků nebo písmen. • Zraková analýza a syntéza • skládání rozstříhaných obrázků (např. pohlednic), • skládání dřevěných kostek s obrázky, • dokreslování obrázků nebo písmen, • skládání písmen z prvků, • skládání slov z částí, cílem je globální vnímání slova, dítě skládá slovo, které je rozstříhané na části, ne na písmena. • Zraková paměť • Studenti sledují dva, tři i více předmětů, po zakrytí je jmenují zpaměti – Kimovy hry • Obkreslování dříve sledovaných různých sestav kostek, domina, uspořádaných předmětů, • Krátkodobé exponování písmen, slabik, slov – student je následně opakuje, píše, • Exponování tří a více písmen, jejich vyhledání a označení mezi písmeny jinými - Kaminet • Pexeso, hrací karty • Rozlišování figury a pozadí • Vyhledávání předmětů na pozadí, • Vyhledávání písmen na pozadí, • Určení dvou písmen. • Rozlišování inverzních (reverzních) figur • U žáků s poruchami čtení se často objevují obtíže při rozlišování inverzních (ireverzních) figur. • Statické inverze – záměna figur či písmen odlišných dle roviny horizontální (6-9) nebo vertikální (b-d) • Kinetické inverze – přesmykování písmen či slabik (jen-nej, lomokotiva-lokomotiva) • Cvičení: o hledání tvarů podle vzoru, o hledání stejných tvarů, o vybarvi všechna písmena (a červeně a e modře), o podtrhni tvar, který je stejný jako první tvar na řádku. • Cvičení očních pohybů • U jedinců s dyslexií jsou typické tzv. regrese (nepostupování očima směrem kupředu, ale vracení se na čtené slovo a jeho opakované „ohmatávání“) • Chaotické oční pohyby se objevují také u dětí, které nechápou obsah čteného textu, a proto se stále vracejí očima zpět, aby se ujistily o správnosti čtení a porozumění. • Cvičení: o jmenování předmětů zleva doprava, pokládání předmětů podle diktátu, o čtení izolovaných písmen, prvních písmen či slabik ve slovech na řádku, o čtení ve dvojici společně s dospělým, o usměrňování očních pohybů pomocí čtecího okénka nebo záložky. • Postřehování, zvětšování rozsahu fixací: • Při postřehování jde o co nejrychlejší zaměření zrakové pozornosti na vnímaný prvek, u čtení o co nejrychlejší spojování hlásky a písmene. • Při čtení se střídají skoky (sakády) a fixace, přičemž, čím vyspělejší čtenář, tím více znaků zachytí jednou fixací. Při hláskování odpovídá jedno písmeno jedné fixaci, dobrý čtenář zvládne i více slov v rámci jedné fixace. • Cvičení: o rychlé postřehování písmen, která se objevují v okénku (uprostřed), o postřehování předmětů, písmen, slabik, slov ukázaných na co nejkratší dobu, počet postřehovaných prvků se postupně zvyšuje, o postřehování dvou slov lišících se hláskou (kus – kos). Doporučené odkazy • Kaminet – www.kaminet.cz • Učení v pohodě (rozvoj dílčích funkcí) http://www.uceni-v-pohode.cz/category/rozvoj-ditete/ • Bednářová, J. (2014). Rozvoj zrakového vnímání pro děti od 3 do 5 let. Jak krtek Barbora uviděl svět. Praha: Edika. • Bednářová, J. (2014). Rozvoj zrakového vnímání pro děti od 4 do 6 let. Jak krtek Barbora našel cestu domů. Praha: Edika. • Bednářová, J. (2014). Rozvoj zrakového vnímání pro děti od 5 do 7 let. Jak krtek Barbora pomohl objevit podklad. Praha: Edika. • Bednářová, J. (2012). Orientace v prostoru a čase pro děti od 5 do 7 let. Praha: Edika. • Gošová, V. (2013). KuliFerda pro žáky s SPU. Sluchové vnímání. • Pokorná, V. (2011). Rozvoj vnímání a poznávání 1. Praha: Portál. • Pokorná, V. (2011). Rozvoj vnímání a poznávání 2. Praha: Portál.