Intervence 3P žáků s ADHD/ADD

Diagnostika ADHD

  • Komplexní diagnostika by se měla kromě vyšetření dětského psychologa/klinického psychologa skládat také z lékařského vyšetření, psychologického vyšetření, speciálně-pedagogického vyšetření a vyšetření dalších specialistů s cílem co nejlépe poznat příčiny obtíží dítěte a nastavit vhodná opatření ve školním a domácím prostředí
  • Včasná diagnostika je důležitá z hlediska předcházení začarovaného kruhu selhávání, frustrace a klesajícího sebevědomí dítěte
  • Kvalifikované podezření na ADHD může vyslovit prakticky kterýkoliv odborník, finální diagnóza je ale vždy záležitostí kompetentního zdravotnického pracovníka, dětského psychiatra nebo klinického psychologa
  • Součástí diagnostického procesu je také rozhovor s rodiči a učiteli
  • Kritéria pro stanovení diagnózy DSM -V/MKN -10
  • Diagnostika ADHD možná také v dospělosti

 

Lékařská diagnostika

  • Cílem je vyloučit jiné příčiny hyperkinetických poruch (vyloučení jiného psychického nebo somatického onemocnění, zejména PAS, schizofrenii, poruchy osobnosti)

 Speciálně pedagogická diagnostika

  • Skládá se z množství různorodých úkolů zaměřených  na:
    • čtenářské a písemné dovednosti (čtení, přepis, diktát),
    • matematické schopnosti (základní numerika, řešení slovních úloh, prostorové vztahy apod.),
    • další dílčí schopnosti, které jsou úzce spjaty se čtením, psaním, počítáním (sluchová percepce, zraková percepce, pravo-levá orientace, orientace v prostoru, řeč, jazykový cit, grafomotorika  apod.)
    • práceschopnost
  • Zaměřuje se také na funkční chování - důležité v procesu nastavení vhodných opatření (stavíme na tom, co funguje)
  • Lze orientačně použít různé škály - například Škála Connersové pro učitele, Vanderbilt - ADHD Diagnostická škála pro učitele…
  • Speciálně pedagogická diagnostika je východiskem úspěšného pedagogického působení a nastavení vhodných pedagogických opatření zejména ve školním prostředí
  • Jejím cílem tedy není léčba, ale výchova, respektive vzdělávání jedince 

Psychologická diagnostika

  • Poskytuje informace o dosažené vývojové úrovni dítěte
  • Informaci ohledně nadání dítěte
  • Určuje specifické oslabené oblasti
  • Klade zvýšené nároky na odbornost a zkušenost examinátora - je potřeba zvážit, do jaké míry mohou projevy poruchy ovlivnit výsledky plánovaných diagnostických testů

Diagnostická kritéria ADHD

V tabulce níže uvádíme diagnostická kritéria dle DSM-V. Kritéria jsou následující:

  1. Přetrvávající nepozornost a/nebo hyperaktivita, které narušují fungování nebo vývoj tak, jak je charakterizováno v bodě (1) nebo (2):
    1. Nepozornost (viz tabulka 2): 6 a více příznaků které přetrvávají déle než 6 měsíců a jsou takového stupně, který neodpovídá vývojové úrovni jedince, a mají negativní dopad na sociální nebo školní/pracovní aktivity. Tyto příznaky nejsou pouhým projevem opozičního vzdoru, hostility nebo důsledkem neschopnosti porozumět úkolům a instrukcím. Pro starší adolescenty a dospělé (17 let a starší) je požadováno 5 příznaků.
    2. Hyperaktivita a impulzivita (viz tabulka 1): 6 a více příznaků, které přetrvávají déle než 6 měsíců a jsou takového stupně, který neodpovídá vývojové úrovni jedince, a mají negativní dopad na sociální nebo školní/pracovní aktivity. Tyto příznaky nejsou pouhým projevem opozičního vzdoru, hostility nebo důsledkem neschopnosti porozumět úkolům a instrukcím. Pro starší adolescenty a dospělé (17 let a starší) je požadováno 5 příznaků.
  2. Některé příznaky nepozornosti nebo hyperaktivity-impulzivity byly přítomny před 12. rokem věku
  3. Některé příznaky nepozornosti nebo hyperaktivity-impulzivity jsou přítomné ve dvou nebo více prostředích
  4. Jsou přítomny jasné důkazy, že tyto příznaky ovlivňují nebo redukují kvalitu sociálního, školního nebo pracovního fungování
  5. Tyto příznaky se neobjevují zásadně v průběhu schizofrenie nebo jiné psychotické poruchy a jejich přítomnost nemůže lépe vysvětlit jiná duševní nemoc


Porovnání diagnostických kritérií DSM-V a ICD-10

  • V batolecím a někdy i v předškolním věku může být stanovení diagnózy obtížné vzhledem k velkým rozdílům v normě, projevy některých dětí mohou souviset s vrozeným temperamentem a osobnostními rysy.
  • Uvedené projevy se musejí objevovat doma i ve škole, popř. na jiných místech. Není-li tomu tak, lze předpokládat, že možnou příčinou obtíží je nesprávná výchova v rodině nebo nevhodné postupy či podmínky ve škole.

Diagnostika ADHD v dospělosti

  • Diagnóza ADHD je možná také v dospělosti
  • Pro stanovení diagnózy je opět nutné komplexní psychiatrické vyšetření
  • Při podezření lze využít různé orientační testy a škály. Některé příklady uvádíme níže: