- Speciálně pedagogická diagnostika je východiskem úspěšného pedagogického působení a nastavení vhodných pedagogických opatření zejména ve školním prostředí
- Jejím cílem tedy není léčba, ale výchova, respektive vzdělávání jedince
Intervence 3P žáků s ADHD/ADD
Diagnostika ADHD
- Komplexní diagnostika by se
měla kromě vyšetření dětského psychologa/klinického psychologa skládat
také z lékařského vyšetření, psychologického vyšetření,
speciálně-pedagogického vyšetření a vyšetření dalších specialistů s cílem
co nejlépe poznat příčiny obtíží dítěte a nastavit vhodná opatření ve školním a domácím
prostředí
- Včasná diagnostika je důležitá z hlediska předcházení začarovaného kruhu selhávání, frustrace a klesajícího sebevědomí dítěte
- Kvalifikované podezření na ADHD může vyslovit prakticky kterýkoliv odborník, finální diagnóza je ale vždy záležitostí kompetentního zdravotnického pracovníka, dětského psychiatra nebo klinického psychologa
- Součástí diagnostického procesu je také rozhovor s rodiči a učiteli
- Kritéria pro stanovení diagnózy DSM -V/MKN -10
- Diagnostika ADHD možná také v dospělosti
Lékařská diagnostika
- Cílem je vyloučit jiné příčiny hyperkinetických poruch (vyloučení jiného psychického nebo somatického onemocnění, zejména PAS, schizofrenii, poruchy osobnosti)
Speciálně pedagogická diagnostika
- Skládá se z množství
různorodých úkolů zaměřených na:
- čtenářské a písemné
dovednosti (čtení, přepis, diktát),
- matematické schopnosti
(základní numerika, řešení slovních úloh, prostorové vztahy apod.),
- další dílčí schopnosti,
které jsou úzce spjaty se čtením, psaním, počítáním (sluchová percepce,
zraková percepce, pravo-levá orientace, orientace v prostoru, řeč,
jazykový cit, grafomotorika apod.)
- práceschopnost
- čtenářské a písemné
dovednosti (čtení, přepis, diktát),
- Zaměřuje se také na funkční chování - důležité v procesu nastavení vhodných opatření (stavíme na tom, co funguje)
- Lze orientačně použít různé škály - například Škála Connersové pro učitele, Vanderbilt - ADHD Diagnostická škála pro učitele…
Psychologická diagnostika
- Poskytuje informace o dosažené vývojové úrovni dítěte
- Informaci ohledně nadání dítěte
- Určuje specifické oslabené oblasti
- Klade zvýšené nároky na odbornost a zkušenost examinátora - je potřeba zvážit, do jaké míry mohou projevy poruchy ovlivnit výsledky plánovaných diagnostických testů
Diagnostická kritéria ADHD
V tabulce níže uvádíme diagnostická kritéria dle DSM-V. Kritéria jsou následující:
- Přetrvávající nepozornost a/nebo hyperaktivita, které narušují fungování nebo vývoj tak, jak je charakterizováno v bodě (1) nebo (2):
- Nepozornost (viz tabulka 2): 6 a více příznaků které přetrvávají déle než 6 měsíců a jsou takového stupně, který neodpovídá vývojové úrovni jedince, a mají negativní dopad na sociální nebo školní/pracovní aktivity. Tyto příznaky nejsou pouhým projevem opozičního vzdoru, hostility nebo důsledkem neschopnosti porozumět úkolům a instrukcím. Pro starší adolescenty a dospělé (17 let a starší) je požadováno 5 příznaků.
- Hyperaktivita a impulzivita (viz tabulka 1): 6 a více příznaků, které přetrvávají déle než 6 měsíců a jsou takového stupně, který neodpovídá vývojové úrovni jedince, a mají negativní dopad na sociální nebo školní/pracovní aktivity. Tyto příznaky nejsou pouhým projevem opozičního vzdoru, hostility nebo důsledkem neschopnosti porozumět úkolům a instrukcím. Pro starší adolescenty a dospělé (17 let a starší) je požadováno 5 příznaků.
- Některé příznaky nepozornosti nebo hyperaktivity-impulzivity byly přítomny před 12. rokem věku
- Některé příznaky nepozornosti nebo hyperaktivity-impulzivity jsou přítomné ve dvou nebo více prostředích
- Jsou přítomny jasné důkazy, že tyto příznaky ovlivňují nebo redukují kvalitu sociálního, školního nebo pracovního fungování
- Tyto příznaky se neobjevují zásadně v průběhu schizofrenie nebo jiné psychotické poruchy a jejich přítomnost nemůže lépe vysvětlit jiná duševní nemoc
Porovnání diagnostických kritérií DSM-V a ICD-10
- V batolecím a někdy i v předškolním věku může být stanovení diagnózy obtížné vzhledem k velkým rozdílům v normě, projevy některých dětí mohou souviset s vrozeným temperamentem a osobnostními rysy.
- Uvedené projevy se musejí objevovat doma i ve škole, popř. na jiných místech. Není-li tomu tak, lze předpokládat, že možnou příčinou obtíží je nesprávná výchova v rodině nebo nevhodné postupy či podmínky ve škole.
Diagnostika ADHD v dospělosti
- Diagnóza ADHD je možná také v dospělosti
- Pro stanovení diagnózy je opět nutné komplexní psychiatrické vyšetření
- Při podezření lze využít různé orientační testy a škály. Některé příklady uvádíme níže: