Intervence 3P žáků s ADHD/ADD
Edukační potřeby dětí se syndromem ADD/ADHD
- Pro zdravý rozvoj vlastní
identity každého dítěte, a dítěte s ADHD především, je důležité kladné
hodnoceni a podporující postoj rodiny i okolí. U hyperaktivních děti se
setkáváme spíše s opačným postojem. Děti jsou často okolím kritizovány,
čími se u nich vytváří převážně negativní obraz vlastní bytosti jako
jedince nežádoucího, neschopného a neúspěšného. „takové
ditě nakonec v jakékoli situaci Očekává, že bude zase kritizováno, a
tento postoj negativně ovlivní i jeho motivaci."
- Výchova a vzdělávání žáka s
ADHD by měla podléhat určitým zásadám, které vychází z potřeb dítěte.
- Zde je ovšem důležité si
uvědomit, že každé dítě s ADHD je jedinečné a intervence by měla
respektovat individuální specifika daného dítěte a jeho životní situace
- Obecně lze říct, že žáci s
ADHD potřebují pevnou, stabilní strukturu a řád v prostředí ve kterém se
učí a pracují
- Takové prostředí žákovi
umožní lépe se v něm orientovat a chápat co může od prostředí očekávat a
co se očekává od něj
Pedagogické snažení se přitom orientuje na několik oblastí:
- Osvojení a upevnění
žádoucích vzorců chování
- Osvojení a upevnění
pracovních dovedností
- Podpora organizačních
kompetencí žáka
- Podpora kompetencí k učení
- Podpora sociálních
dovedností žáka
- Podpora kompetencí k řešení
problémů
- Podpora sebehodnocení a
sebereflexe
- Zvládání stresu
- Práce s emocemi, copingové
a kompenzační strategie
Výzvy ve vzdělávání žáků s ADHD:
- Zvýšená potřeba pohybu
(nevydrží na místě, podupávání, samovolně vstávají z místa, chodí po
třídě…)
- Obtíže s následováním
instrukcí (ztrácí se, neví, co splnili a co ne, problém zorientovat se v
instrukcích a zorganizovat si práci…)
- Obtíže s plněným úkolů,
které mají víc kroků
- Časté zapomínání (úkoly,
pomůcky, písemky…)
- Obtíže v samostatné práci
(lehce je zaujme něco jiného, jiný stimul v okolí, problém udržet
pozornost a soustředit se…)
- Obtíže plnit úkoly, které
vyžadují soustředění na delší dobu - dlouhodobější projekty (ztráta
motivace, roztěkanost, zapomínání, problém zorganizovat si čas a
jednotlivé kroky…)
- Problémy s organizací času
obecně (orientace, odhad a plánování)
- Impulzivita v řeči
(vykřikují, problémy s regulací řečového projevu, dříve něco řeknou než
si to promyslí…)
- Možné obtíže ve skupinových
činnostech - viz výše zmíněné
Podpora by se měla týkat následujících oblastí:
- Prostorové
uspořádání třídy
- Upravit zasedací pořádek
tak, aby byl žák co nejméně rušen (ne u okna, ne u dveří)
- Posadit žáka do blízkosti
učitele (v závislosti na tom, kde se učitel nejčastěji pohybuje)
- Pro úkoly, které vyžadují
zvýšenou koncentraci vytvořit klidné místo s minimem rušivých elementů
(lze využít pro všechny žáky dle potřeby)
- Vytvořit relaxační,
odpočinkové místo, kde si žáci mohou po domluvě na chvíli odpočinout
- Instrukce
a informace
- Vždy prezentovat pouze
jeden požadavek najednou, podle potřeby zopakovat
- Pokud je to možné,
prezentovat nejnáročnější učivo v době, kdy se žák nejlépe soustředí
(na základě potřeb a možností daného žáka)
- Používat vizuální dopomoc
(podpůrné obrázky, grafy, znázornění denního rozvrhu, kroků v úkolu…)
- Podle potřeby nabídnout
šablony pro tvorbu zápisků - struktura
- Samostatná
práce žáka
- Rozdělit delší úkoly do
menších celků
- Držet se pravidla
"méně a častěji" - kratší častější testy než dlouhé písemky,
menší počet položek v testech…
- Ověřovat znalosti podle
preferencí žáka (ústně, písemně, doplňování…)
- Organizace
- Barevné kódování pro
jednotlivé předměty (všechny materiály z předmětu označeny jednou
barvou - štítek, nálepka, barevný obal…)
- Zavedení
"úkolníčku" pro zápis důležitých informací. Nácvik zápisu
informací a jejich následné kontroly jakou součást rutiny
- Vyhradit dostatek času pro
zadávání úkolů ve třídě, ujistit se, že si žák úkol zapsal
- Zahrnout způsob přípravy
na hodinu (všechno z předchozí hodiny odložím do baťohu, vyndám si
učebnici, sešit, pomůcky, penál na nový předmět na lavici…) jako
součást každé hodiny
Zásady pedagogické intervence (Michalová, 2007, s. 175):
- Vytvořit jasně
strukturovaný rozvrh hodin doplněný dle potřeby kresbami pro snazší
orientaci děti;
- Stanovit přesná pravidla
chování zakotvená v třídní smlouvě, která slouží pro celou třídu.
- Stanovit pevný řád i systém
odměn a případných trestů, dodržovat plnění, nevést rozsáhlé diskuse nad
jednotlivými případy, pokud vidíme, že diskuse nepovede k žádnému
výsledku;
- Promyslet zasedací pořádek
— děti s ADHD posadit blíže tabuli, dále od okna, ne před katedru,
některý ale proti všem zásadám přístupu k dětem s hyperaktivitou
vyhovuje sedět vzadu ve třídě, je jich ovšem podstatně méně;
- Každé odchýlení od režimu
dne dítěti předem ohlásit a připravit ho na něj;
- Neposazovat k sobě dvě děti
s hyperaktivitou, není-li to z nějakých důvodů nezbytné;
- Důležité úkoly nedávat ve
vyučovací hodině nakonec, ale do prvních dvaceti minut;
- Vystupovat klidně a s
porozuměním, snažit se vyvarovat každé nervozity, bezdůvodně nezvyšovat
hlas, hovořit v krátkých a výstižných větách, dávat vždy jasné a
jednoduché příkazy;
- Udržovat vizuální kontakt s
dítětem. Naučí-li se na něj reagovat, ulehčí se tím pozice učitele ve
třídě;
- Pro dítě s poruchou
pozornosti je třeba počítat až s dvojnásobnou pracovní dobou v případě,
že má pomalé psychomotorické tempo. I přesto musíme v průběhu zadané
práce Žáka kontrolovat, zda skutečné pracuje;
- Důležité je nastavovat
splnění určitých činností tak, abychom věděli, že je dítě zvládne, že
bude úspěšné; je lepší, aby dítě udělalo část uložené práce pomalu a
dobře, než celý rozsah špatně;
- Snažit se být stále nad
věcí. Reakce na případné nadávky ze strany dítěte, které je v afektu, a
diskuse o nich, jsou zbytečné a bezpředmětné. Takové výroky totiž nelze
brát vážné. Teprve později, když se dítě uklidni, nevhodné chování s ním
v klidu probereme;
- Chyby v žákovských pracích
ihned opravovat, aby se již pokud možno neopakovaly;
- Odměňovat snahu dítěte,
nejen dosažený výsledek;
- O přestávkách nabídnout
dostatek pohybových aktivit;
- Při silném neklidu ve
vyučování je vhodné zařadit uvolňovací hry, zacílené na tělesné vjemy a
prožitky. Takové aktivity prospěji i ostatním dětem, které tak zvané
problémy s hyperaktivitou a impulzivitou nemají;
- Zabránit tomu, aby se dítě
nestalo třídním šaškem;
- Rozvíjet naslouchání ve
dvojicích (posluchač — mluvčí);
- Dělat neverbální vsuvky v
hodinách, aniž by se přerušovalo vyučování — osvědčená je tichá korekce
z oči do oči, mluvit Šeptem;
- Pokud dítě poruší základní
pravidlo, nereagovat posměšně nebo zlobně, ale uvědomit si, že je to
jeden z příznaků jeho poruchy. Zásadně však není dobré porušení
promíjet, hned je třeba se zeptat dítěte, které pravidlo porušilo.
Případný trest by měl být adekvátní a účinný, ale ihned musí být zastřen
— dlouho se o tom nesmi mluvit;
- Oceňovat pozitivní
vlastnosti žáků a jejich pokroky