Intervence 3P žáků s ADHD/ADD

Edukační potřeby dětí se syndromem ADD/ADHD

  • Pro zdravý rozvoj vlastní identity každého dítěte, a dítěte s ADHD především, je důležité kladné hodnoceni a podporující postoj rodiny i okolí. U hyperaktivních děti se setkáváme spíše s opačným postojem. Děti jsou často okolím kritizovány, čími se u nich vytváří převážně negativní obraz vlastní bytosti jako jedince nežádoucího, neschopného a neúspěšného. „takové ditě nakonec v jakékoli situaci Očekává, že bude zase kritizováno, a tento postoj negativně ovlivní i jeho motivaci."
  • Výchova a vzdělávání žáka s ADHD by měla podléhat určitým zásadám, které vychází z potřeb dítěte.
  • Zde je ovšem důležité si uvědomit, že každé dítě s ADHD je jedinečné a intervence by měla respektovat individuální specifika daného dítěte a jeho životní situace
  • Obecně lze říct, že žáci s ADHD potřebují pevnou, stabilní strukturu a řád v prostředí ve kterém se učí a pracují
  • Takové prostředí žákovi umožní lépe se v něm orientovat a chápat co může od prostředí očekávat a co se očekává od něj

Pedagogické snažení se přitom orientuje na několik oblastí:

  • Osvojení a upevnění žádoucích vzorců chování
  • Osvojení a upevnění pracovních dovedností
  • Podpora organizačních kompetencí žáka
  • Podpora kompetencí k učení
  • Podpora sociálních dovedností žáka
  • Podpora kompetencí k řešení problémů
  • Podpora sebehodnocení a sebereflexe
  • Zvládání stresu
  • Práce s emocemi, copingové a kompenzační strategie

     

Výzvy ve vzdělávání žáků s ADHD:

  • Zvýšená potřeba pohybu (nevydrží na místě, podupávání, samovolně vstávají z místa, chodí po třídě…)
  • Obtíže s následováním instrukcí (ztrácí se, neví, co splnili a co ne, problém zorientovat se v instrukcích a zorganizovat si práci…)
  • Obtíže s plněným úkolů, které mají víc kroků
  • Časté zapomínání (úkoly, pomůcky, písemky…)
  • Obtíže v samostatné práci (lehce je zaujme něco jiného, jiný stimul v okolí, problém udržet pozornost a soustředit se…)
  • Obtíže plnit úkoly, které vyžadují soustředění na delší dobu - dlouhodobější projekty (ztráta motivace, roztěkanost, zapomínání, problém zorganizovat si čas a jednotlivé kroky…)
  • Problémy s organizací času obecně (orientace, odhad a plánování)
  • Impulzivita v řeči (vykřikují, problémy s regulací řečového projevu, dříve něco řeknou než si to promyslí…)
  • Možné obtíže ve skupinových činnostech - viz výše zmíněné

     

Podpora by se měla týkat následujících oblastí:

  • Prostorové uspořádání třídy
    • Upravit zasedací pořádek tak, aby byl žák co nejméně rušen (ne u okna, ne u dveří)
    • Posadit žáka do blízkosti učitele (v závislosti na tom, kde se učitel nejčastěji pohybuje)
    • Pro úkoly, které vyžadují zvýšenou koncentraci vytvořit klidné místo s minimem rušivých elementů (lze využít pro všechny žáky dle potřeby)
    • Vytvořit relaxační, odpočinkové místo, kde si žáci mohou po domluvě na chvíli odpočinout
  • Instrukce a informace
    • Vždy prezentovat pouze jeden požadavek najednou, podle potřeby zopakovat
    • Pokud je to možné, prezentovat nejnáročnější učivo v době, kdy se žák nejlépe soustředí (na základě potřeb a možností daného žáka)
    • Používat vizuální dopomoc (podpůrné obrázky, grafy, znázornění denního rozvrhu, kroků v úkolu…)
    • Podle potřeby nabídnout šablony pro tvorbu zápisků - struktura
  • Samostatná práce žáka
    • Rozdělit delší úkoly do menších celků
    • Držet se pravidla "méně a častěji" - kratší častější testy než dlouhé písemky, menší počet položek v testech…
    • Ověřovat znalosti podle preferencí žáka (ústně, písemně, doplňování…)
  • Organizace
    • Barevné kódování pro jednotlivé předměty (všechny materiály z předmětu označeny jednou barvou - štítek, nálepka, barevný obal…)
    • Zavedení "úkolníčku" pro zápis důležitých informací. Nácvik zápisu informací a jejich následné kontroly jakou součást rutiny
    • Vyhradit dostatek času pro zadávání úkolů ve třídě, ujistit se, že si žák úkol zapsal
    • Zahrnout způsob přípravy na hodinu (všechno z předchozí hodiny odložím do baťohu, vyndám si učebnici, sešit, pomůcky, penál na nový předmět na lavici…) jako součást každé hodiny

Zásady pedagogické intervence (Michalová, 2007, s. 175):

  • Vytvořit jasně strukturovaný rozvrh hodin doplněný dle potřeby kresbami pro snazší orientaci děti;
  • Stanovit přesná pravidla chování zakotvená v třídní smlouvě, která slouží pro celou třídu.
  • Stanovit pevný řád i systém odměn a případných trestů, dodržovat plnění, nevést rozsáhlé diskuse nad jednotlivými případy, pokud vidíme, že diskuse nepovede k žádnému výsledku;
  • Promyslet zasedací pořádek — děti s ADHD posadit blíže tabuli, dále od okna, ne před katedru, některý ale proti všem zásadám přístupu k dětem s hyperaktivitou vyhovuje sedět vzadu ve třídě, je jich ovšem podstatně méně;
  • Každé odchýlení od režimu dne dítěti předem ohlásit a připravit ho na něj;
  • Neposazovat k sobě dvě děti s hyperaktivitou, není-li to z nějakých důvodů nezbytné;
  • Důležité úkoly nedávat ve vyučovací hodině nakonec, ale do prvních dvaceti minut;
  • Vystupovat klidně a s porozuměním, snažit se vyvarovat každé nervozity, bezdůvodně nezvyšovat hlas, hovořit v krátkých a výstižných větách, dávat vždy jasné a jednoduché příkazy;
  • Udržovat vizuální kontakt s dítětem. Naučí-li se na něj reagovat, ulehčí se tím pozice učitele ve třídě;
  • Pro dítě s poruchou pozornosti je třeba počítat až s dvojnásobnou pracovní dobou v případě, že má pomalé psychomotorické tempo. I přesto musíme v průběhu zadané práce Žáka kontrolovat, zda skutečné pracuje;
  • Důležité je nastavovat splnění určitých činností tak, abychom věděli, že je dítě zvládne, že bude úspěšné; je lepší, aby dítě udělalo část uložené práce pomalu a dobře, než celý rozsah špatně;
  • Snažit se být stále nad věcí. Reakce na případné nadávky ze strany dítěte, které je v afektu, a diskuse o nich, jsou zbytečné a bezpředmětné. Takové výroky totiž nelze brát vážné. Teprve později, když se dítě uklidni, nevhodné chování s ním v klidu probereme;
  • Chyby v žákovských pracích ihned opravovat, aby se již pokud možno neopakovaly;
  • Odměňovat snahu dítěte, nejen dosažený výsledek;
  • O přestávkách nabídnout dostatek pohybových aktivit;
  • Při silném neklidu ve vyučování je vhodné zařadit uvolňovací hry, zacílené na tělesné vjemy a prožitky. Takové aktivity prospěji i ostatním dětem, které tak zvané problémy s hyperaktivitou a impulzivitou nemají;
  • Zabránit tomu, aby se dítě nestalo třídním šaškem;
  • Rozvíjet naslouchání ve dvojicích (posluchač — mluvčí);
  • Dělat neverbální vsuvky v hodinách, aniž by se přerušovalo vyučování — osvědčená je tichá korekce z oči do oči, mluvit Šeptem;
  • Pokud dítě poruší základní pravidlo, nereagovat posměšně nebo zlobně, ale uvědomit si, že je to jeden z příznaků jeho poruchy. Zásadně však není dobré porušení promíjet, hned je třeba se zeptat dítěte, které pravidlo porušilo. Případný trest by měl být adekvátní a účinný, ale ihned musí být zastřen — dlouho se o tom nesmi mluvit;
  • Oceňovat pozitivní vlastnosti žáků a jejich pokroky