Intervence 3P žáků s ADHD/ADD
Speciálně-pedagogická intervence u dětí s ADHD
- Východiskem intervence je vždy rozbor všech dostupných informací, které vyplývají z diagnostiky dítěte
- Počáteční působení se zaměřuje na úpravu podmínek, ve kterých dítě žije, aby došlo k eliminaci negativních podnětu, které mohou působit jako tzv. spouštěcí mechanismy.
- Součástí intervence jsou tedy:
- Dospělí - rodina a škola
- Vrstevníci
- Samotné dítě
- Je potřebné zaměřit se na celé prostředím jelikož chování dítěte je výsledkem jeho osobnostních charakteristik, získaných vzorců chování a také reakcí na podněty z prostředí nebo reakcí na způsoby chování vrstevníků a dospělých
- Cílem speciálně-pedagogické intervence je snížení četnosti problémového chování a úprava podmínek a způsobů života dítěte
- Intervence ADHD není kauzální, tj. není odstraněna prvotní příčina, ale je usilováno o co nejlepší vývoj dítěte a podporu co nejlepšího sociálního uplatnění.
- Velice často jde v rámci intervence o spolupráci rodiny s více odborníky – např. s psychiatrem, psychologem a speciálním pedagogem.
- Níže uvádíme základní postupy aplikované u jedinců s ADHD
Metodika
Vybrané speciálně-pedagogické a pedagogické postupy při vzdělávání a podpoře dětí s ADHD a ADD:
- Nastavení pravidelného režimu a pravidel
- Jasná, stručná pravidla
- Pravidelný denní režim
- I v domácím prostředí – spolupráce s rodiči
- Pozitivní posilování
- Společně s mírnými tresty představují možnost ovlivňování chování dítěte
- Pochvaly by se měly týkat každého žádoucího chování
- Důraz na mírnost trestů
- Důraz na jasnou formulaci
- Pochvala bezprostředně po splnění pokynu/úkolu
- Respektování stylu učení
- Děti s ADHD zvyknou preferovat globální styl učení
- Soustředění na detaily je pak často nesystematické a vede k neporozumění látce
- Úkoly a informace se snažíme podávat jako celek, vycházíme z toho, co dítě už ví
- Časná zpětná vazba
- Cestou k zásadní změnám v chování dítěte
- Zpětná vazba by měla být:
- Jasná
- Pro dítě pochopitelná
- Motivační charakter
- Vždy s respektem a úctou k dítěti
- Udržujeme oční kontakt
- Podávaná v klidu
- Vyjadřujeme se k nevhodnému chování, ne k dítěti samotnému (Jsi zlý vs. Nelíbí se mi, když vyrušuješ při práci ostatní)
- Instrukce a pokyny
- Pokyny by měli být podávaný stručně a jasně
- Neměnit pokyny v průběhu činnosti
- Fázování instrukcí (například při oblékání dítěti sdělujeme jednotlivé kroky, po každém počkáme než ho dítě splní a teprve pak navazujeme dalším)
- Vizuální dopomoc (obrázky, piktogramy)
- Možné vylepit na viditelné místo
- Sebekontrola a sebehodnocení
- Pro děti s ADHD je důležité vypěstovat si nadhled na vlastní chování
- Dítě vedeme k neustálé sebereflexi
- Jednoduché, krátké a splnitelné úkoly
- Komplexnější úkoly je možné rozdělit do menších částí
- V případě konfliktu nediskutujeme s dítětem o vhodnosti chování
- Dítě by mělo mít ovšem jasno proč je něco vhodné nebo nevhodné - odkázat se na společná pravidla a domluvy
- Pravidla a mantinely stanovuje dospělý – v některých oblastech možná domluva s dítětem (čím starší dítě, tím víc participuje na společných domluvách)
- Pravidla přispívají k pocitu bezpečí
- Dodržovat vlastní pravidla a domluvy! (i ze strany rodičů a učitelů)
- Nácvik metakognitivních strategií
- Snaha o nalezené nejvhodnějšího způsobu učení
- Děti s ADHD pracuji rychleji, než myslí, kontrolují svojí práci, přeskakují od jednoho úkolu ke druhému
- Cílený nácvik strategií zaměřených na řízení vlastní práce, pozorování svých pracovních postupů a sebehodnocení
- Seznámení kolektivu s podstatou obtíží žáka
- Přiměřenou formou, po předchozí konzultaci s dítětem
- Hledání příležitostí pro zapojení dítěte do kolektivu
- Využití silných stránek dítěte a jeho zájmů k nalezení společných témata a vytvoření vztahů
Strategie prace ve vyuce se zamerenim na zaky
Další doporučení ke vzdělávání:
- Nenutit dítě ke klidu
- Dítě toho není schopno, není to při nejlepší vůli v jeho silách
- Umožnit odpočinek
- Tolerovat výkyvy
- Někdy dokážou pracovat ve vyučování velmi dobře a dosáhnou hezkých výsledků i dobrých známek, jindy se jim u podobných úkolů nedaří
- Vhodný zasedací pořádek
- Co nejblíže učiteli ideálně sám nebo s klidným spolužákem (ovšem ne na úkor spolužáka)
- Ne k oknu, ani ke dveřím
- Dohled nad zápisem domácích úkolů
- Úkoly jsou většinou zadávaný na konci vyučovací hodiny, kdy je dítě již unavené, neklidné a nedává dostatečný pozor
- Poskytnout více času na práci
- Pozornost dětí je lehce narušena podněty z okolí, déle jim trvá, než koncentrují pozornost a pokračují v práci. Je potřeba počítat s dvojnásobkem času
- Efektivní řešení nevhodných projevů v chování
- Nebrat si projevy osobně
- Nenechat se vztáhnout do konfliktu
- Neřešit konflikty v afektu – ideálně zajistit prostor, aby se dítě mohlo uklidnit, pak situaci probrat
- Zachovat klidný přístup, nezvyšovat hlas, dat jasně najevo nesouhlas
- Netrestat v zlosti