Intervence 3P žáků s ADHD/ADD

Další přístupy k dětem s ADHD/ADD

Farmakoterapie

  • V lékařsky odůvodněných případech je využívána farmakoterapie (podpora pro lepší aktivaci nervových buněk)
  • Léky může předepsat pouze lékař, v tomto případě dětský psychiatr
  • Farmakoterapie je obecně považována za účinnou, může být doplňkem psychosociální léčby nebo nastoupit v situacích, kdy je psychosociální léčba nedostatečná
  • Nejběžněji užívanou medikací jsou stimulancia – pomohou až 70 % dětí a dospívajících
  • Ovlivňování projevů
  • Různé názory odborníků – pro/proti
  • Možné vedlejší účinky (útlum, zvýšení neklidu, přecitlivělost, podrážděnost, poruchy spánku, bolesti hlavy…)
  • Negativní vliv na emoční vývoj dítěte
  • V Českém prostředí spíše jako krátkodobé opatření pro umožnění terapeutické péče a nastolení režimových opatření
  • Nutné individuální a komplexní posouzení dítěte
  • Ritalin – rychlý nástup/Concerta – postupné uvolňování/Strattera – postupné uvolňování

Programy pro děti s ADHD:

  •  Program HYPO
    • Předškolní věk a pro děti s odkladem školní docházky
    • Rozvoj pozornosti, paměti, myšlení, řečových schopností, matematických představ, koordinace oka a ruky, rakového a sluchového vnímání
  • Program Háďata (Brno)
    • Pohybový program pro rodiče s dětmi ve věku 4–7 let
    • založený na principu pozitivního ovlivňování psychomotorického vývoje dítěte
    • Rodič s dítětem prostřednictvím přirozeného pohybu, za pomoci (nejen) tradičních cvičebních pomůcek a hravou formou, rozvíjí schopnost soustředění, spolupráce a radost z poznávání. Tělesná cvičení jsou prokládána praktickým nácvikem školních dovedností (např. pracovními listy). V závěru lekce se věnujeme krátké relaxaci.
  • AHA studio pro děti s ADHD (Brno)
    • Podpora dovedností "učit se"
    • Děti pracují v malé skupince pod vedením certifikované lektorky s využitím poznatků Feuersteinovy metody kognitivního obohacování, která umožňuje posilovat potřebné dovednosti důležité pro zvládání školy (např. řeč, myšlení, emoce apod.).
  • SKEENER (Brno)
    • nácvik soustředěnosti, zvládání negativních emocí (vztek, agrese) a zlepšení komunikace ve skupině
    • Dvě varianty:
      • Pro děti ve věku 8-10 let
      • Pro děti ve věku 11-13 let

Programy Kuncové

  • KuMOT
    • 5-8 let
    • Nácvik soustředěnosti, zvládání negativních emocí (vztek, agrese) a zlepšení komunikace ve skupině
  • KuPOZ
    • 8-12 let
    • Program pro rozvoj pozornosti
  • KuPREV
    • 4-8 let
    • komplexně rozvíjející program
    • napomáhá dítěti s orientací ve světě, usnadňuje adaptaci při zahájení školní docházky. Lze využít plošně – u dětí zdravých (včetně nadaných) i u dětí s různými problémy (obtíže s pozorností či hyperaktivitou, dysfázie či jiné poruchy řeči a komunikace, poruchy autistického spektra, obtíže v oblasti emocí a chování, deficit kognitivních schopností, odlišný mateřský jazyk apod.)

Další:

  • Psychoterapie
  • Kognitivně behaviorální terapie
  • Koučing
  • Kognitivní tréning
  • EEG Biofeedback
  • Relaxace