Intervence 3P žáků s ADHD/ADD
Další přístupy k dětem s ADHD/ADD
Farmakoterapie
- V lékařsky
odůvodněných případech je využívána farmakoterapie (podpora pro
lepší aktivaci nervových buněk)
- Léky může předepsat pouze
lékař, v tomto případě dětský psychiatr
- Farmakoterapie je obecně
považována za účinnou, může být doplňkem psychosociální léčby nebo
nastoupit v situacích, kdy je psychosociální léčba nedostatečná
- Nejběžněji užívanou medikací
jsou stimulancia – pomohou až 70 % dětí a dospívajících
- Ovlivňování projevů
- Různé názory odborníků –
pro/proti
- Možné vedlejší účinky
(útlum, zvýšení neklidu, přecitlivělost, podrážděnost, poruchy spánku,
bolesti hlavy…)
- Negativní vliv na emoční
vývoj dítěte
- V Českém prostředí spíše
jako krátkodobé opatření pro umožnění terapeutické péče a nastolení
režimových opatření
- Nutné individuální a
komplexní posouzení dítěte
- Ritalin – rychlý nástup/Concerta – postupné uvolňování/Strattera – postupné uvolňování
Programy pro děti s ADHD:
- Program HYPO
- Předškolní věk a pro děti s
odkladem školní docházky
- Rozvoj pozornosti, paměti,
myšlení, řečových schopností, matematických představ, koordinace oka a
ruky, rakového a sluchového vnímání
- Program
Háďata (Brno)
- Pohybový program pro rodiče
s dětmi ve věku 4–7 let
- založený na principu
pozitivního ovlivňování psychomotorického vývoje dítěte
- Rodič s dítětem
prostřednictvím přirozeného pohybu, za pomoci (nejen) tradičních
cvičebních pomůcek a hravou formou, rozvíjí schopnost soustředění,
spolupráce a radost z poznávání. Tělesná cvičení jsou prokládána
praktickým nácvikem školních dovedností (např. pracovními listy). V
závěru lekce se věnujeme krátké relaxaci.
- AHA
studio pro děti s ADHD (Brno)
- Podpora dovedností
"učit se"
- Děti pracují v malé skupince
pod vedením certifikované lektorky s využitím poznatků Feuersteinovy
metody kognitivního obohacování, která umožňuje posilovat potřebné
dovednosti důležité pro zvládání školy (např. řeč, myšlení, emoce apod.).
- Podpora dovedností
"učit se"
- SKEENER (Brno)
- nácvik soustředěnosti,
zvládání negativních emocí (vztek, agrese) a zlepšení komunikace ve
skupině
- Dvě varianty:
- Pro děti ve věku 8-10 let
- Pro děti ve věku 11-13 let
- nácvik soustředěnosti,
zvládání negativních emocí (vztek, agrese) a zlepšení komunikace ve
skupině
Programy Kuncové
- KuMOT
- 5-8 let
- Nácvik soustředěnosti,
zvládání negativních emocí (vztek, agrese) a zlepšení komunikace ve
skupině
- KuPOZ
- 8-12 let
- Program pro rozvoj
pozornosti
- KuPREV
- 4-8 let
- komplexně rozvíjející
program
- napomáhá dítěti s orientací ve světě, usnadňuje adaptaci při zahájení školní docházky. Lze využít plošně – u dětí zdravých (včetně nadaných) i u dětí s různými problémy (obtíže s pozorností či hyperaktivitou, dysfázie či jiné poruchy řeči a komunikace, poruchy autistického spektra, obtíže v oblasti emocí a chování, deficit kognitivních schopností, odlišný mateřský jazyk apod.)
Další:
- Psychoterapie
- Kognitivně behaviorální
terapie
- Koučing
- Kognitivní tréning
- EEG Biofeedback
- Relaxace