Intervence 3P žáků s ADHD/ADD
Podpora rodiny dítěte s ADHD
- ADHD má vliv nejenom na samotné dítě ale také na život celé rodiny a blízkého okolí.
- Rodiče bývají často z chování svých dětí nešťastní, vyčerpaní a neumí si rady.
- Často se stávají terčem kritiky za "špatnou výchovu " svých dětí od učitelů, známých i rodinných příslušníků
- Obávají se chodit na třídní schůzky, často se vzájemně obviňují z chyb ve výchově nebo se dohadují „po kom to dítě je“.
- Změn v chování svých dětí se obvykle snaží dosáhnout pomocí zákazů a trestů, které ovšem celkové klima rodiny ovlivňuje negativně (dítě není schopno požadavky naplnit, zákazy porušuje, nejsou efektivní)
- Obecně lze říct, že výchovné vedení dítěte s ADHD bývá náročnější než u jiných dětí. Klade větší nároky rodičů na toleranci k projevům dítěte, trpělivost, vytrvalost, důslednost.
- Tímto zvýšeným úsilím však lze zmírnit příznaky, ovlivnit, jak bude dítě zvládat a prožívat různé situace nejen v současnosti, ale i v dalším vývoji.
Lze doporučit zejména tyto výchovné zásady:
- Vytvořit
láskyplné prostředí:
- Dát najevo lásku k dítěti,
aby vědělo, že ho máme rádi, i když někdy hodně zlobí. Součástí by mělo
být porozumění, láska, odpuštění, navázání hlubokého pouta s dítětem
(např. prostřednictvím společných prožitků). Ve výchově působí
nejsilněji a nejúčinněji, má dlouhodobý efekt.
- Soustředit
se na kladné stránky osobnosti dítěte:
- Umožnit dítěti prožít
úspěch (většinou se setkává spíše s neúspěchy), oceňovat za to, v čem
se mu daří. Posiluje se tím jeho sebedůvěra.
- Vhodné jsou zájmové
kroužky, kde může dítě zažít úspěch, lépe realizovat své schopnosti,
navazovat žádoucí vztahy s vrstevníky.
- Naslouchat
pocitům dítěte:
- Mluvit s ním co nejvíce o
tom, co cítí, prožívá, jak nese úspěch i neúspěch, jak se cítilo před a
po proběhlém afektu (bez mentorování), jak prožívá chování svých
kamarádů (sourozenců, rodičů), proč si myslí, že se tak zachovali atp.
- Dát najevo porozumění a
podporu, pomoci mu zorientovat se v situacích, nabídnout řešení.
- Klidné a
jisté vedení:
- Dítě se učí nápodobu
chování rodičů, učí se od nich zvládat své emoce. Je důležité snažit si
zachovat klid, rozvahu a jistotu i v emočně náročných situacích (je
dobré se připravit na situace, které se mohou opakovat).
- Nervozita se na dítě
přenáší a afekt ještě zhoršuje.
- Zadávat
jasné a stručné pokyny a instrukce:
- Zajistit, že dítě vnímá
(navázat oční kontakt, jemně chytnout za rameno), pokyny zadávat
postupně, po jednom (předejít zapomenutí), dle potřeby.
- Zajištění
podmínek pro učení:
- Zadávat kratší úkoly,
činnosti častěji střídat (u menších dětí v intervalu do 10–15 min.),
umožnit změny polohy při práci.
- Zajistit klid na práci,
bez rušivých vlivů (na stole jen to, co dítě potřebuje k práci; rušivý
může být také pohled z okna).
- Často je potřebný dohled
rodiče.
- Učit je potřeba se
průběžně, opakovaně upevňovat látku (aby nedocházelo k výpadkům z
paměti).
- Vhodné je společně s
dítětem rozvrhnout úkoly (sled, časovou náročnost) – podporuje
spolupráci dítěte.
- Osvědčuje se využívání
multisenzoriálního přístupu, tj. zapojení co nejvíce smyslů (zvýraznění
a výpis důležitých pojmů na kartičky, poslech nahraného učiva, hlasité
opakování, nákresy, schémata, praktické příklady…).
- Některé děti potřebují
důslednější systém v zápisu domácích úkolů (předcházení zapomínání) –
vhodné zavedení „úkolníčku“ s rozepsanými předměty pro každý den; dítě
pak důsledně (ve spolupráci s učitelem) zapisuje úkoly nebo řádek
proškrtne.
- Naučit dítě určitý systém
v ukládání pomůcek do aktovky, vedení v systému ve věcech.
- Jasná
pravidla, hranice v chování:
- Jde o vymezení prostoru,
ve kterém se může dítě pohybovat (v chování, uspokojování potřeb).
- Podporují v dítěti
jistotu, jsou orientačními body ve světě.
- Napomáhají vytváření
pocitu vlastní hodnoty, úcty a respektu k druhým. Je také normální, že
je dítě zkouší překračovat (zkouší své možnosti, sbírá zkušenosti).
- Důležité jsou jasné a
konkrétní požadavky (ne jen být hodný).
- Vedle toho také nechat
dítěti prostor k vlastní realizaci (volný čas, pohyb).
- Někdy je vhodná společná
dohoda (zapojení dítěte do procesu utváření pravidel), která podporuje
motivaci dítěte.
- Pravidelný
režim dne:
- Dítě již od malička
potřebuje určité stereotypy, „rituály” (např. před spaním, při
oblékání), přináší klid a jistotu. Když se dítě pravidelnému režimu
naučí, lépe zvládá požadavky.
- Dítě s ADHD často
potřebuje pomoci s organizací dne. Vhodné je např. pravidla a
povinnosti napsat na viditelné místo (dítě může každý den odškrtávat
splnění).
- Dítě s ADHD někdy není
schopné vyhovět požadavkům na dodržení časového limitu. Potřebuje proto
vnější kontrolu (připomenout, nastavit budík apod.).
- Důsledný
přístup:
- Dítě potřebuje vnímat
rodiče jako pevnou autoritu, o kterou se může opřít; vědět, že co rodič
řekne, to platí a vždy reaguje stejně. Zahrnuje také výchovnou
jednotnost rodičů.
- Upřednostňovat
pozitivní motivaci, přirozené důsledky:
- Pozitivní motivací je
častá zpětná vazba, posilování pozitivního chování oceňováním
(odměnami).
- Je efektivnější než tresty
(zastavují negativní projev, ale neučí vhodné reakci), posiluje
sebevědomí dítěte.
- Důležité je oceňovat i
maličkosti, drobný pokrok, částečný úspěch (i pro něj musí někdy
konkrétní dítě vynaložit hodně úsilí).
- Pro nácvik vhodného
chování lze využít „bodovací hry“ – žádoucí chování odměňovat body,
žetony – mají motivační vliv (lze se domluvit na „odměně“ za dosažení
cíle).
- Přirozené důsledky logicky
vyplývají ze situace, posilují odpovědnost dítěte, učí řešení situace,
např. splní úkol – stihne pohádku, může si jít hrát; něco rozbije –
uklidí, přispěje na novou věc (dítě se podílí na nápravě).
- Trest by se měl používat
zřídka (aby byl efektivní), odpovídat provinění, uložit ihned a jeden
(dlouhodobé a neurčité tresty brzy přestanou fungovat – dítě si na ně
zvykne).
- Předcházet
afektivním reakcím:
- Je potřeba vysledovat
situace, které často vyústí v afektivní výbuch dítěte.
- Tyto situace je vhodné
„změkčit“, tj. např. místo strohého příkazu zvolit „jemnější“ výzvu
(navodit příjemnější tón řeči); zamezit situacím, ve kterých k afektu
dochází; odvést pozornost dítěte jiným směrem.
- Adekvátní
reakce na afektivní projev:
- Pokud afekt již vznikl (a
není ohrožující), je lepší nechat jej proběhnout a odeznít (může pomoci
klidné slovo, pohlazení, obejmutí).
- Nevěnovat mu tolik
pozornosti, jako když se zklidní (za zklidnění je vždy zvláště
pochválit, aby si uvědomilo, že tento typ chování je správný).
- Za impulzivní jednání dítě
netrestat, obvykle impulzivní jednání nemůže zvládnout.
- Po zklidnění dítěte je
velmi důležité situaci rozebrat, v klidu si popovídat, vysvětlit, které
způsoby chování jsou vhodné, a které ne (posilují se tím jeho sociální
dovednosti).
- Dostatek
pohybového uvolnění:
- Dítě s ADHD bývá většinou
zvýšeně aktivní, velmi pohyblivé, neklidné, plné energie.
- Je vhodné jeho aktivitu
nepotlačovat, ale nechat ji „vybít“ („vyběhat se, vyhrát si“), ve
chvílích, kdy to jde, případně ji využít nějakým pozitivním způsobem.
- Vhodné zajistit pestré
sportovní vyžití (dítě také rozvíjí motorické schopnosti).
- Myslet na to, že dítě
často nevydrží být zcela v klidu (tolerovat určité projevy, např.
neklid rukou a nohou při sezení).
- Relaxace:
- Je vhodná, pokud dítě
projevuje únavu, velký neklid, nesoustředěnost, afekt.
- Někdy stačí jen chvilka
uvolnění, zklidnění (při klidné hudbě, dechová uvolňující cvičení,
jógová cvičení).
- Důležitý je také
dostatečný spánek – usínání v pravidelnou dobu, klidný „rituál“ před
spánkem (není vhodné sledování obrazovek – nabourává spánek).
- Racionální
výživa:
- Kromě zdravého vývoje
podporuje zklidnění dítěte.
- Zahrnuje zajištění pestré,
pravidelné a vyvážené stravy bohaté na vitamíny, proteiny, minerály,
„zdravé tuky“ (dostatek ovoce, zeleniny, mléčných výrobků, pokrmů z ryb
– bohaté na nenasycené mastné kyseliny atd.), dostatečný pitný režim
(zavodnění organismu).
- Nevhodné jsou sladké a
kofeinové nápoje, některé chemické přísady (mohou podněcovat
hyperaktivitu, nesoustředěnost).
- Důležitá je pravidelná
snídaně (podporuje dopolední soustředění).
Následující