Intervence 3P žáků s ADHD/ADD

Podpora rodiny dítěte s ADHD

  • ADHD má vliv nejenom na samotné dítě ale také na život celé rodiny a blízkého okolí.
  • Rodiče bývají často z chování svých dětí nešťastní, vyčerpaní a neumí si rady.
  • Často se stávají terčem kritiky za "špatnou výchovu " svých dětí od učitelů, známých i rodinných příslušníků
  • Obávají se chodit na třídní schůzky, často se vzájemně obviňují z chyb ve výchově nebo se dohadují „po kom to dítě je“.
  • Změn v chování svých dětí se obvykle snaží dosáhnout pomocí zákazů a trestů, které ovšem celkové klima rodiny ovlivňuje negativně (dítě není schopno požadavky naplnit, zákazy porušuje, nejsou efektivní)
  • Obecně lze říct, že výchovné vedení dítěte s ADHD bývá náročnější než u jiných dětí. Klade větší nároky rodičů na toleranci k projevům dítěte, trpělivost, vytrvalost, důslednost.
  • Tímto zvýšeným úsilím však lze zmírnit příznaky, ovlivnit, jak bude dítě zvládat a prožívat různé situace nejen v současnosti, ale i v dalším vývoji.

Lze doporučit zejména tyto výchovné zásady:

  • Vytvořit láskyplné prostředí:
    • Dát najevo lásku k dítěti, aby vědělo, že ho máme rádi, i když někdy hodně zlobí. Součástí by mělo být porozumění, láska, odpuštění, navázání hlubokého pouta s dítětem (např. prostřednictvím společných prožitků). Ve výchově působí nejsilněji a nejúčinněji, má dlouhodobý efekt.
  • Soustředit se na kladné stránky osobnosti dítěte:
    • Umožnit dítěti prožít úspěch (většinou se setkává spíše s neúspěchy), oceňovat za to, v čem se mu daří. Posiluje se tím jeho sebedůvěra.
    • Vhodné jsou zájmové kroužky, kde může dítě zažít úspěch, lépe realizovat své schopnosti, navazovat žádoucí vztahy s vrstevníky.
  • Naslouchat pocitům dítěte:
    • Mluvit s ním co nejvíce o tom, co cítí, prožívá, jak nese úspěch i neúspěch, jak se cítilo před a po proběhlém afektu (bez mentorování), jak prožívá chování svých kamarádů (sourozenců, rodičů), proč si myslí, že se tak zachovali atp.
    • Dát najevo porozumění a podporu, pomoci mu zorientovat se v situacích, nabídnout řešení.
  • Klidné a jisté vedení:
    • Dítě se učí nápodobu chování rodičů, učí se od nich zvládat své emoce. Je důležité snažit si zachovat klid, rozvahu a jistotu i v emočně náročných situacích (je dobré se připravit na situace, které se mohou opakovat).
    • Nervozita se na dítě přenáší a afekt ještě zhoršuje.
  • Zadávat jasné a stručné pokyny a instrukce:
    • Zajistit, že dítě vnímá (navázat oční kontakt, jemně chytnout za rameno), pokyny zadávat postupně, po jednom (předejít zapomenutí), dle potřeby.
  • Zajištění podmínek pro učení:
    • Zadávat kratší úkoly, činnosti častěji střídat (u menších dětí v intervalu do 10–15 min.), umožnit změny polohy při práci.
    • Zajistit klid na práci, bez rušivých vlivů (na stole jen to, co dítě potřebuje k práci; rušivý může být také pohled z okna).
    • Často je potřebný dohled rodiče.
    • Učit je potřeba se průběžně, opakovaně upevňovat látku (aby nedocházelo k výpadkům z paměti).
    • Vhodné je společně s dítětem rozvrhnout úkoly (sled, časovou náročnost) – podporuje spolupráci dítěte.
    • Osvědčuje se využívání multisenzoriálního přístupu, tj. zapojení co nejvíce smyslů (zvýraznění a výpis důležitých pojmů na kartičky, poslech nahraného učiva, hlasité opakování, nákresy, schémata, praktické příklady…).
    • Některé děti potřebují důslednější systém v zápisu domácích úkolů (předcházení zapomínání) – vhodné zavedení „úkolníčku“ s rozepsanými předměty pro každý den; dítě pak důsledně (ve spolupráci s učitelem) zapisuje úkoly nebo řádek proškrtne.
    • Naučit dítě určitý systém v ukládání pomůcek do aktovky, vedení v systému ve věcech.
  • Jasná pravidla, hranice v chování:
    • Jde o vymezení prostoru, ve kterém se může dítě pohybovat (v chování, uspokojování potřeb).
    • Podporují v dítěti jistotu, jsou orientačními body ve světě.
    • Napomáhají vytváření pocitu vlastní hodnoty, úcty a respektu k druhým. Je také normální, že je dítě zkouší překračovat (zkouší své možnosti, sbírá zkušenosti).
    • Důležité jsou jasné a konkrétní požadavky (ne jen být hodný).
    • Vedle toho také nechat dítěti prostor k vlastní realizaci (volný čas, pohyb).
    • Někdy je vhodná společná dohoda (zapojení dítěte do procesu utváření pravidel), která podporuje motivaci dítěte.
  • Pravidelný režim dne:
    • Dítě již od malička potřebuje určité stereotypy, „rituály” (např. před spaním, při oblékání), přináší klid a jistotu. Když se dítě pravidelnému režimu naučí, lépe zvládá požadavky.
    • Dítě s ADHD často potřebuje pomoci s organizací dne. Vhodné je např. pravidla a povinnosti napsat na viditelné místo (dítě může každý den odškrtávat splnění).
    • Dítě s ADHD někdy není schopné vyhovět požadavkům na dodržení časového limitu. Potřebuje proto vnější kontrolu (připomenout, nastavit budík apod.).
  • Důsledný přístup:
    • Dítě potřebuje vnímat rodiče jako pevnou autoritu, o kterou se může opřít; vědět, že co rodič řekne, to platí a vždy reaguje stejně. Zahrnuje také výchovnou jednotnost rodičů.
  • Upřednostňovat pozitivní motivaci, přirozené důsledky:
    • Pozitivní motivací je častá zpětná vazba, posilování pozitivního chování oceňováním (odměnami).
    • Je efektivnější než tresty (zastavují negativní projev, ale neučí vhodné reakci), posiluje sebevědomí dítěte.
    • Důležité je oceňovat i maličkosti, drobný pokrok, částečný úspěch (i pro něj musí někdy konkrétní dítě vynaložit hodně úsilí).
    • Pro nácvik vhodného chování lze využít „bodovací hry“ – žádoucí chování odměňovat body, žetony – mají motivační vliv (lze se domluvit na „odměně“ za dosažení cíle).
    • Přirozené důsledky logicky vyplývají ze situace, posilují odpovědnost dítěte, učí řešení situace, např. splní úkol – stihne pohádku, může si jít hrát; něco rozbije – uklidí, přispěje na novou věc (dítě se podílí na nápravě).
    • Trest by se měl používat zřídka (aby byl efektivní), odpovídat provinění, uložit ihned a jeden (dlouhodobé a neurčité tresty brzy přestanou fungovat – dítě si na ně zvykne).
  • Předcházet afektivním reakcím:
    • Je potřeba vysledovat situace, které často vyústí v afektivní výbuch dítěte.
    • Tyto situace je vhodné „změkčit“, tj. např. místo strohého příkazu zvolit „jemnější“ výzvu (navodit příjemnější tón řeči); zamezit situacím, ve kterých k afektu dochází; odvést pozornost dítěte jiným směrem.
  • Adekvátní reakce na afektivní projev:
    • Pokud afekt již vznikl (a není ohrožující), je lepší nechat jej proběhnout a odeznít (může pomoci klidné slovo, pohlazení, obejmutí).
    • Nevěnovat mu tolik pozornosti, jako když se zklidní (za zklidnění je vždy zvláště pochválit, aby si uvědomilo, že tento typ chování je správný).
    • Za impulzivní jednání dítě netrestat, obvykle impulzivní jednání nemůže zvládnout.
    • Po zklidnění dítěte je velmi důležité situaci rozebrat, v klidu si popovídat, vysvětlit, které způsoby chování jsou vhodné, a které ne (posilují se tím jeho sociální dovednosti).
  • Dostatek pohybového uvolnění:
    • Dítě s ADHD bývá většinou zvýšeně aktivní, velmi pohyblivé, neklidné, plné energie.
    • Je vhodné jeho aktivitu nepotlačovat, ale nechat ji „vybít“ („vyběhat se, vyhrát si“), ve chvílích, kdy to jde, případně ji využít nějakým pozitivním způsobem.
    • Vhodné zajistit pestré sportovní vyžití (dítě také rozvíjí motorické schopnosti).
    • Myslet na to, že dítě často nevydrží být zcela v klidu (tolerovat určité projevy, např. neklid rukou a nohou při sezení).
  • Relaxace:
    • Je vhodná, pokud dítě projevuje únavu, velký neklid, nesoustředěnost, afekt.
    • Někdy stačí jen chvilka uvolnění, zklidnění (při klidné hudbě, dechová uvolňující cvičení, jógová cvičení).
    • Důležitý je také dostatečný spánek – usínání v pravidelnou dobu, klidný „rituál“ před spánkem (není vhodné sledování obrazovek – nabourává spánek).
  • Racionální výživa:
    • Kromě zdravého vývoje podporuje zklidnění dítěte.
    • Zahrnuje zajištění pestré, pravidelné a vyvážené stravy bohaté na vitamíny, proteiny, minerály, „zdravé tuky“ (dostatek ovoce, zeleniny, mléčných výrobků, pokrmů z ryb – bohaté na nenasycené mastné kyseliny atd.), dostatečný pitný režim (zavodnění organismu).
    • Nevhodné jsou sladké a kofeinové nápoje, některé chemické přísady (mohou podněcovat hyperaktivitu, nesoustředěnost).
    • Důležitá je pravidelná snídaně (podporuje dopolední soustředění).
 Zdroj: PPP Ostrava
Následující