Jaký by podle vás měl být sociální pracovník? Jaké vlastnosti by měl mít?
Osobnost sociálního pracovníka
Profesionální sociální pracovník by měl znát sám sebe, své možnosti a měl by být schopný navázat profesní vztah s klientem, který bude založený na důvěře.
Stěžejní vlastnosti sociálního pracovníka
- inteligence teoretická, praktická a emoční
- zdatnost
- komunikační dovednosti (Najděte si v literatuře k jakým komunikačním chybám může docházet)
Sociální pracovník a jeho role
- Sociální pracovník se pohybuje mezi požadavky klienta a požadavky prostředí. Velmi často tak musí řešit různá sociální dilemata.
- Role:
- vychází z toho od koho očekávání vychází a čeho se očekávání týká
- role se zároveň prolínají z hlediska cílů a charakteru zařízení, požadované pracovní náplně, atd.
- SP profesionálem x SP člověkem
- z konfliktu rolí může plynout nejistota => důležitý je individuální přístup ke každému klientovi a legitimace postupu sociálního pracovníka
- 4 typy rolí dle Banksové (1995)1
Sociální pracovník | Změna/důležitost | Klient | Vnímání sebe sama | Základní principy/postupy | Úskalí |
Angažovaný | změna u klienta | rovnocenný parnter/přítel | jako člověka až pak jako SP | empatie respekt osobní přesvědčení | syndrom vyhoření osobní vztah s klientem |
Radikální | změna v politice | rovnocenný partner | - | osobní přesvědčení, ideologie | nejde o změnu u klienta x ale o celospolečenskou změnu |
Byrokratický | - | konzument | oddělení osobního a pracovního úředník/technik | manipulace pravidla zaměstnavatele | manipulace s klientem |
Profesionální | práva a zájem klientů | klient/aktivní spolupracovník | profesionál | participace/akceptace/důvěra aj..možnost si stěžovaat | - |
Syndrom vyhoření2
- burn-out (Herbert J. Feudenberger, 1974)
- vyplenění všech energetických zdrojů původně velice intenzivně pracujícího člověka
- následek déletrvající nerovnováhy mezi investicí do práce a jejími zisky
- rozvinout ho mohou maličkosti při dlouhodobém působení fyzických, psychických a sociálních stresorů
Fáze syndromu vyhoření
- Nadprůměrné nasazení, nereálné nároky na sebe i okolí, hýří optimismem, žije svým zaměstnáním
- Pracovník se seznámil s realitou a přehodnocuje své ideály. Zažil zklamání. Stále vykonává svoji práci x do popředí se dostávají věci, které byly nedůležité (plat, možnost kariérního růstu). Rodinný život má první trhliny.
- Zjištění, že možnosti jsou omezené. Pochybuje o smyslu svého snažení, uvědomuje si bezmocnost. Zpochybňuje význam i výsledky své práce. Propast mezi tím, co chce udělat a tím co lze reálně provést => zklamání.
- Vnitřní rezignace. Práce je trvalým zdrojem zklamání. Dělá jen co je nezbytně nutné. Vyhýbá se úkolům i kontaktům s klienty. Zoufalství.
Příznaky:
- Vyčerpání – emoční i fyzické vysílení (sklíčenost, bezmoc, ztráta sebeovládání, pocity strachu, pocity prázdnoty, nedostatek energie, svalové napětí, náchylnost k infekčním onemocněním, poruchy spánku,…)
- Odcizení – lhostejný postoj k lidem i své práci, negativní postoj k sobě samému
- Únik k zneužívání alkoholu, k cigaretám či farmakům
Podívejte se:
•http://www.ceskatelevize.cz/porady/10267495337-vyhorel-jsem/21056226672
•http://www.ceskatelevize.cz/ct24/domaci/1004728-syndrom-vyhoreni-muze-potkat-kohokoliv-lecba-trva-i-roky
Syndrom pomocníka3
- Wolfgang Schmidbauer (1977)
- „v neschopnosti projevit vlastní city a potřeby, která se stala součástí osobnostní struktury. V ní se spojila se zdálivě nenapadnutelnou fasádou v oblasti sociálních „služeb“ a latentními fantaziemi o vlastní všemohoucnosti“ (2008, str. 16).
- Můžeme pozorovat deprese, psychosomatické obtíže, potlačování agrese a nepřímou agresi, touhu po dokonalosti, velkou potřebu ocenění zvenčí, závislostní chování, nedostatek času pro sebe, apod.
- Nejsou schopni požádat o pomoc a přijmout ji
- Typy pomocníků:
- „Oběť povolání“- jeho profesní identita zasahuje i do soukromého života, oběť povolání se zcela odevzdává své profesní roli.
- „Pomocník, který štěpí“ – ostře rozlišuje mezi povoláním a soukromým životem. V osobních vztazích se chová jinak než ve vztazích profesních.
- „Perfekcionista“ – přejímá části své profesní role i do soukromého života v podobě zatěžujících ideálů.
- „Pirát“ – využívá profesních možností utváření a kontroly vztahů ke svému osobnímu, soukromému prospěch.
Zdroje:
1. Banks, S. (1995): Ethics and Values in Social Work. Macmillan Press, London.
2. STOCK, Ch.. Syndrom vyhoření a jak jej zvládnout. Praha: Grada, 2010. Poradce pro praxi. ISBN 978-80-247-3553-5.
PTÁČEK, R. Burnout syndrom jako mezioborový jev. Praha: Grada Publishing, 2013. Edice celoživotního vzdělávání ČLK. ISBN 978-80-247-5114-6.
MAROON, I. Syndrom vyhoření u sociálních pracovníků: teorie, praxe, kazuistiky. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0180-9.
3. SCHMIDBAUER, W. Syndrom pomocníka. Vyd. 2. Praha: Portál, 2015. Spektrum. ISBN 978-80-262-0865-5.