Poradenství a poradenský proces
· Základním kamenem pro komunikaci v sociální práci je rozhovor
· Poradenský rozhovor a proces prodělal mnoho změn a integroval do sebe celou řadu nových disciplín a filozofických pojetí
· Do poradenství se prolínají také společenské a ekonomické faktory
· Poradenství v sociálních službách v sobě zahrnuje nezbytný požadavek na sociální práci
o Poskytování základního sociálního poradenství (musí všechny registrované sociální služby)
o Rozdílná je potom služba odborného sociálního poradenství
· Od cílové skupiny se odvíjí způsoby a metody poradenského procesu
o Poradenský proces slouží k tomu, aby došlo k odhalení, vysvětlení, zmírnění a řešení sociálních problémů
· Základní a odborné sociální poradenství dle zákona o sociálních službách
Poradenský proces
o Vztah klient – poradce
- Aktivní vs. Pasivní
- Aktivní spolupráce vs. Konzumace péče
- Direktivní přístup vs. Nedirektivní přístup
o Direktivní
- zodpovědnost za případ je v rukou poradce
- strukturuje řešení
- strukturuje jednotlivá setkání
- tendence k mocenské asymetrii vztahu
o Nedirektivní
- poradce jako katalyzátor procesu řešení
- pomáhá najít a projevit skrytý potenciál
- provází
- pomáhá klientovi vyjasňovat alternativy
- zodpovědnost za výběr a zvolenou cestu zůstává klientovi
- tendence k mocenské symetrii vztahu
Role poradce
o spíše katalyzátor než řídící síla
o spíše umožňuje a ulehčuje změnu, než ji sám vytváří a dělá
o pomáhá klientovi uvědomit si skryté možnosti pro konstruktivní změnu sebepojetí i vztahů k okolí
Role klienta
o podílí se na analýze problému
o snaha lépe poznat sebe sama, své motivace, okolnosti a kauzalitu svého chování, své situace
o hledá nový systém fungování
o klient není degradován na osobu neschopnou převzít zodpovědnost za změnu
o vztah není o manipulaci, ale o povzbuzení schopnosti sám řešit problémy (odolnost)
o aktivizace vlastních schopností
- poradenský vztah nevede ke konzumaci péče
Základním nástrojem poradce je on SÁM.
o Proto je potřebná důkladná znalost svých potenciálů a limitů
o terapeutické a experienciální (sebezkušenostní)výcviky pro vychovatele, speciální pedagogy, psychology)
Zdroje:
- Gabura, J.; Pružinská, J. (1995). Poradenský proces. Praha: Sociologické nakladatelství.
- Kopřiva, K. (1997). Lidský vztah jako součást profese: Psychoterapeutické kapitoly pro sociální, pedagogické a zdravotnické profese. Praha: Portál.
- Svoboda, J. (2012). Poradenský dialog. Praha: Triton.
- Novák, T. (2016). Manželské a rodinné poradenství. Praha: Grada.
- Bremsová, Ch. (2018). Dětská psychoterapie a poradenství. Praha: Triton.
- Krutilová, D. (2014). Poradenský proces v sociální práci. Dostupné z: http://www.benepal.cz/files/project_5_file/Poradensky-proces.pdf
Nepovinný úkol
1. napište 20 důležitých vlastností a charakteristik, které by poradce mít měl a nebo naopak neměl
2. seřaďte je od té nejdůležitější po nejméně důležitou
3. vyberte deset pozitivních a negativních charakteristik a zakreslete je do "koláče", přičemž velikost jednotlivých výsečí bude představovat poměr dané vlastnosti v rámci vaší osobnosti
4. zamyslete se, jak vás tyto vlastnosti mohou ovlivňovat při práci s klientem