- dát mu informaci o instituci, o průběhu, o míře jeho nezávislosti a aktivity v procesu změn
- nebude jen v pasivní roli a nebude nic měnit proti své vůli
- spolupráce proběhne pouze na dohodnutých oblastech
- nesnažit se ho konfrontovat, nenutit, nevydírat…
- užitečné, když poradce projeví zájem, aktivitu
- podat informace o míře důvěrnosti, intimitě sdělených informací
- projevit přijetí, pochopení odmítavých reakcí a jeho situace
Sociální práce
Typy klientů
Některé typy rizikových klientů
NEDOBROVOLNÝ | SUICIDÁLNÍ |
V ODPORU | MANIPULATIVNÍ |
MLČENLIVÝ | AGRESIVNÍ |
DEPRESIVNÍ |
NEDOBROVOLNÝ KLIENT
- Bez vlastní motivace, bez problému
- Formální přístup, brzké ukončení
- Neochotný klient – kdyby měl možnost volby, sám by nepřišel
- Brání se změně
- Etické otázky /motivovat ke spolupráci, když nechce, anebo není připravený
Co můžu dělat?
KLIENT V ODPORU
DŮLEŽITÉ JE VIDĚT ODPOR V SOUVISLOSTECH
klientův odpor = obranný mechanismus, jako manifestace intrapsychického konfliktu (psychodynamický p.)
odpor = snaha mařit pokus jiného člena systému o změnu (systémové p.)
odpor = paralýza strachem a nezkušeností (behaviorální p.) Rizikoví klienti klient v odporu
Tři podoby odporu
· Nemám problém! Problém je jinde.
· Mám problém, ale nevím jak věci změnit a nebo se změny bojím.
· Mám problém, ale změnit se nechci.
MLČENLIVÝ KLIENT
- mlčení = signál (úzkost, nejistota, nedůvěra x odpor)
- dát prostor pro mlčení – umožní klientovi adaptovat se situaci, rozmyšlení, sbírání odvahy
- prostor pro mlčení – přiměřený (je-li nepřiměřený – vzbuzuje napětí)
- lze prolomit povídáním o svých úvahách
- nabídka písemné podoby či jiných pomocných prostředků (pantomima, malba, kreslení, modelování, hudba...)
- KLIENT V DEPRESI
- smutek, afekt, depresivní nálada, depresI
- v případě deprese vyhledat pomoc experta
- změny v mimice a nonverbalitě, prožívání, duševních funkcích, somatické těžkosti, sociální funkce
KLIENT SUICIDÁLNÍ
- Krizová intervence, krizové centrum
- Nechat vyprávět
- Poskytnout nepřerušovanou pozornost
- Pokusit se ho pochopit
- Akceptovat pocity
- Nepřehánět to s optimistickými řečmi
- Neodsuzovat z etických či jiných důvodů
- Motivace pro vyhledání expertní pomoci
KLIENT S TENDENCÍ MANIPULOVAT
- manipulace = úmyslný vliv anebo směřování k jisté výhodě
- ! manipulátor x manipulativní chování
- na čem je snaha o manipulaci založena – strach, nejistota?
- problém je „patologická“ manipulace – psychická nemoc, závislost, poruchy osobnosti
- techniky: omezení času, jasné instrukce, odmítnutí manipulačních snah
- při skupinové práci bývá méně prostoru pro manipulaci
AGRESIVNÍ KLIENT
Agresivita nutně neznamená agresivní chování, agresi
Agrese = nejistota, obavy?
Kde je toto pravděpodobné – vhodná specifická úprava místnosti:
- dvoje dveře a signalizační zařízení pro přivolání pomoci
- bez nebezpečných předmětů
Co můžu dělat?
- Vyslechnout, vyventilovat
- Neapelovat na rozumnost, pokud je afekt
- Uklidňování a logické vysvětlování
- Asertivita – gramofonová deska, technika otevírání dveří
- Sebeotevření se – vyjádření pocitů
- Možnost přerušit rozhovor (často paradoxní účinek)